szerző:
Tóth Zsuzsa
Tetszett a cikk?

Nagy vihart kavart egy számítógépes játék, amelyben a felhasználók drogos rendőrök bőrébe bújhatnak.

„Ez valami olyasmi, amit még soha nem vállalt senki” – mondta el Steve Allison, a PlayStation2-vel és Xbox-szal is játszható Narc nevű számítógépes játék kiadójának marketingese a The New York Times-nak. A 17 éven felülieknek tervezett szoftver felhasználója egy drogos rendőrpáros egyikének bőrébe bújhat. A játék során elsősorban dílereket kell letartóztatni, akiktől elkobozhatják a drogot – amit majd el is fogyaszthatnak.

Drogos rendőrök és dílerek a virtuális éjszakában
© Midway Games
A túlzott drogfogyasztó elveszítheti felszerelését és akár a rendőrség kötelékeiből is kirúghatják. Ezzel szemben a megfontolt drogfogyasztás megkönnyíti a feladatok elvégzését. A függőség különböző szinteken jelenik meg. Ahhoz, hogy a játékosok „kitisztuljanak”, el kell végezniük egy koordinációs feladatot, fixálni egy mozgó ikont, miközben a karakter agóniában vonaglik.

A Narc első verziójában (1988) szintén megjelent a drog, de más kontextusban: a játékos itt egyszemélyes háborút vívott a kábítószer-kereskedők ellen. A játék tervezője, Eugene Jarvis szerint – aki az új játék tervezésében már nem vett részt – az általa tervezett játéknak konkrét kábítószer-ellenes üzenete volt. A szlogen is úgy hangzott: „Mondj nemet vagy halj meg!”. Jarvis elborzadt, amikor meglátta az új játékot, s „szürreális rémálomnak” nevezte.

Hasonlóan vélekedik Michael Patcher, a Webbush Morgan Securities elemzője is, aki szerint „a Narc rossz ötlet volt”. „Az erőszak elfogadott dolog a mai társadalmakban, ami annak köszönhető, hogy ezt látjuk a videofilmekben is. Szerintem ez csak elidegeníti a vásárlókat” – véli Patcher. Elmondta, nem látta még a játék végleges változatát, de ismeri abban a drogok képességfokozó hatását.

Szakértők egy része szerint azonban ha a mozifilmekben, a zenében és az irodalomban megjelenhet a drog, a játékokban is helye lehet. „Ha levághatod valaki fejét, nem értem, miért ne lehetne drogozni, amíg az összefügg a történettel” – mondta Doug Walker, a holland Guerilla Games fejlesztője. Wayne Cline, a Narc producere szerint nem lehet unalmas, érdektelen dolgokról játékot tervezni. S ha meg is ragadnak egy ilyen nehéz témát, mint a drog, a játék mégis csak játék marad.

A drog az utóbbi években egyre gyakrabban jelenik meg a számítógépes játékokban. Az eszközzel élni kívánó játéktervezők számára komoly kihívás, hogyan foglalják bele a történetbe. A Narc fejlesztői alapötletként használták fel, hogy a számítógépes játékok előszeretettel használnak „erősítőket” – például gombákat, mint Mario és Luigi a Super Marióban. „Mindenhol van valami, ami fokozza vagy módosítja a képességeket” – mondta a Narc producere – „mi vagyunk az elsők, akik marihuánának, kokainnak és cracknek hívjuk őket”.

A játékkiadók – köztük a Narc-ot fejlesztő Midway Games – úgy gondolják, érdemes provokatív tartalommal fordulni az idősebb játékos korosztályhoz, hiszen a rendszeres felhasználók több mint fele (PlayStation2, Xbox) felnőtt. Az Elektronikus Szoftver Szövetség által erőszakosságért „beidézett” közel 3000 játékprogram közül csupán negyvenet „csíptek meg” drogra való utalás miatt. A Take Two Interactive nemrég bejelentette, hogy Snow névvel új játékot tervez, melyben a drogkereskedelem irányítása lesz a feladat. A Vivendi Universal A sebhelyesarcú című film nyomán tervez játékot készíteni. Ez a cég egy másik játékában New York drogvilágába kalauzolja a játékosokat, főhőse pedig az egykori díler, ma rapsztár 50 Cent lesz.

 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

PC Dome Tech

Uralkodj digitális fáraóként

Jó dolog fáraónak lenni, az emberek életét közvetlenül irányítani, és ha valamit komolyan el is szúrok, akkor sem hánynak kardélre feldühödött zúgolódó alattvalóim. Ha más megoldást nem találok, akkor ilyenkor elég, ha egyszerűen betöltöm valamelyik korábbi mentést és épülhetnek az újabb piramisok vagy folyószabályozó gátak.

PC Dome Tech

Éjszakai száguldozás a metropoliszban

A sebesség megszállottainak második földalatti verzióját valóban csak időmilliomosoknak és nagyon türelmes játékosoknak ajánlott nyugodt lelkiismerettel, hiszen a városban való kóricálás kimerítő, időigényes és igazából felesleges is. Ettől függetlenül a játék hangulata fantasztikus. Tessék beszerezni egy jó minőségű kormánykereket (akinek még nem lenne), és vessük bele magunkat az éjszakai autóversenyzésbe!

PC Dome Tech

A Menny és a Pokol csatája, szerencsére csak a monitoron

A kedvező kritikák és a játék sikere után várható volt, hogy készül a Painkillerhez egy vagy akár több kiegészítő is. Az első meg is jelent annak rendje és módja szerint, a Battle Out of Hell címet kapta, és hősünk pokolból kivezető útját dolgozza fel. Az új helyszínek mellé új fegyverek és ellenfelek is járnak, valamint a multi rész is fejlődött benne. De nézzük kicsit részletesebben is a dolgokat.