szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Amerikai vállalatok titkos, egy védelmi minisztériumi beszállító által összehangolt hálózata kulcsszerepet játszott azokban a titkos légijáratokban, amelyekkel a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) a 2001. szeptemberi 11-i egyesült államokbeli terrorcselekményeket követően terrorizmus gyanújával őrizetbe vett személyeket szállított - derült ki két amerikai légitársaság perében előkerült dokumentumokból és tanúvallomásokból.

Az elszámolási vitában bizonyítékként előterjesztett több mint 1700 oldalnyi irat - szerződések, híváslisták, üzleti levelezés - új megvilágításba helyezi, hogy George Bush amerikai elnök kormánya mennyire támaszkodott magánvállalkozásokra a Washington, külföldi országok, a guantánamói amerikai haditengerészeti támaszpont és időnként a CIA által működtetett titkos tengerentúli börtönök közötti légijáratok lebonyolításában.

A The Washington Post című napilap szerint e járatok közül több tucatot a SportsFlight Air kis magánlégitársaság szervezett - többek között Bukarestbe, Bakuba, Kairóba, Dzsibutiba, Iszlámábádba és Tripoliba -, amihez a cég a charterjáratokat üzemeltető Richmor Aviation légitársaság egyik repülőgépét bérelte ki.

A két társaság elszámolási vitája miatt indult perben, az előterjesztett iratokból, tanúvallomásokból kiderült, a titkos járatokat elsődleges beszállítóként a DynCorp vállalat felügyelte, amelyet korábban nem hoztak összefüggésbe az üggyel, a repülőtéri számlák és más üzleti iratok új írásos nyomot hagytak egyes fontos, terrorizmussal gyanúsított emberek mozgásának követésére, akik végül a CIA titkos börtöneiben kötöttek ki; a feljegyzésekben szerepelnek olyan útitervek, amelyeket szorosan összehangoltak az eltérített utasszállító repülőgépekkel végrehajtott 2001-es egyesült államokbeli terrorcselekmények kitervelésével vádolt Hálid Sejk Mohamed és más gyanúsítottak őrizetbe vételével, szállításával.

AP

A gyanúsítottak szállításához igénybe vett magángépeket ellátták az amerikai külügyminisztérium tranzitengedélyével, amellyel diplomáciai mentességet biztosítottak a járatoknak; korábbi magas rangú diplomáciai tisztségviselők szerint azonban nem biztos, hogy a bíróság elé beterjesztett ezen iratok hitelesek, mert nem létező tisztségviselő aláírása szerepel rajtuk. A magángépek egyetlen járat során akár tízszer is leszállhattak; egy-egy ilyen szállítás akár 300 ezer dollárjába is kerülhetett az amerikai adófizetőknek.

A perben előkerült iratokból nem derül ki, hogy a hivatalos utaslistán és a személyzeten kívül pontosan kik tartózkodtak a gépeken - a Richmor elnöke, Mahlon Richards úgy tanúskodott, hogy "kormánytisztviselőket és vendégeket" szállítottak -, de a járatok egybeesnek például Hálid Sejk Mohamednek és fő logisztikai segítőjének, Ramzi bin Alsibnak, valamint a Cole amerikai hadihajó elleni 2000-es robbantásos merénylet állítólagos kitervelőjének, Abd el-Nasirinak, továbbá az indonéziai Bali szigetén 2002-ben elkövetett pokolgépes merénylettel összefüggésbe hozott Hambali terrorista vezérnek a szállításával, akik most a guantánamói börtöntáborban várják katonai törvényszék elé állításukat.

George Bush amerikai elnök 2006-ban ismerte el a titkos CIA-börtönök létezését, Leon Panetta akkori CIA-igazgató viszont 2009-ben közölte, hogy már nem használják azokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!