szerző:
Folk György / Brüsszel
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem rendezik az uniós munkavállalók problémáját Brüsszelben, mert a tagállamok sárga lapot adtak az Európai Bizottság javaslatának. A problémában egymásnak ütik a munkavállalók és a munkaadók jogai, miközben a gazdasági válság, és a súlyos foglalkoztatottsági problémák miatt a kérdés egyre nagyobb hangsúlyt kap.

Évente közel egymillió európai munkavállalót küld alkalmazója másik tagországba dolgozni. Ezen foglalkoztatottak jogvédelméről egy 1996-os irányelv gondoskodik, mégis rendszeresen számol be a média ki nem fizetett bérekről és jogfosztottságot megélő külföldi munkavállalókról. Az Európai Bizottság ezért tavasszal javaslatot dolgozott ki a külföldön dolgozók jogbiztonságának javítására.

A javaslat mögötti probléma az unió elvi alapjait érinti. Az egyik oldalról a munkavállalók igénylik munkahelyeik és munkafeltételeik biztonságát, legyen az saját országukban, vagy más tagországban. A másik oldalról a munkaadók várják el, hogy szabadon választhassák meg, melyik tagországban akarnak dolgoztatni, vagy munkásokat toborozni.

Korábban számos uniós bírósági döntés született, melyekből a szakszervezetek azt olvasták ki, hogy az EB számára előrébb valók az közös piac és a vállalkozások jogai, mint a munkavállalók alapjogai. Éppen ezért olyan javaslatot dolgoztunk ki, amely kimondta, hogy a két érdek jogai egyenrangúak - magyarázta a hvg.hu-nak Andor László foglalkoztatási biztos.

Sárga lap után visszavonuló

A javaslatot mégis elutasították a gazdasági érdekcsoportok mellett a szakszervezetek is. 12 tagállam parlamentje (mely súlyozottan 19 szavazatot jelent a 27-ből) élt a sárga lap adásának lehetőségével. Vagyis még az előtt megvonta a bizalmat az Európai Bizottság tervezetétől, hogy azt az Európai Tanács elé terjesztették volna. A Lisszaboni Szerződésben bevezetett sárga lap-eljárás indoka szerint a tervezet nem egyeztethető össze a szubszidiaritás uniós alapelvével, miszerint minden döntést és végrehajtást a lehető legalacsonyabb szinten kell meghozni. A sárga lap után az EB módosítás helyett inkább visszavonta a javaslatot, az eddigi - a tagállamok többségének érdekeit nem szolgáló - helyzetet fenntartva.

Andor László szerint javaslatuk véget vetett volna a munkahelyek bizonytalanságának
AP / Virginia Mayo

Így továbbra is a Viking Line hajótársaság és munkavállalói közti vitában született 2007-es ítélet az irányadó, ahol az Európai Bíróság csak szigorú feltételekkel engedélyezte a munkások sztrájkját az ellen, hogy a cég más tagállamok olcsóbb munkaerejével dolgoztasson inkább.

A most megbuktatott javaslatot kritizálók fő aggálya szerint a sztrájkhoz való jog tovább szűkült volna. Andor László szerint viszont épp a javaslat elutasítása nyomán marad fenn jogbizonytalanság azokban az esetekben, ahol a vállalkozói és munkavállalói jogok ütköznek.

Éppen a sztrájkjog hívószava csalta elő a politikai populizmust, amelynek eredményeképpen az addig a külföldön foglalkoztatott dolgozóik miatt aggódó kormányok hirtelen mégis inkább hagyták bizonytalanságban munkásaikat. Ennél is furcsább az Európai Parlament két legnagyobb frakciójának a reakciója. A Szocialisták és Demokraták (S&D) csoportja üdvözölte a javaslat visszavonását, miközben kritizálták az így fennmaradó munkavállalói jogbizonytalanságot. A spanyol szocialista EP-képviselő, Alejandro Cercas erős önellentmondásban pártja nyilatkozatával, úgy véli: a munkások jogai előbbre valóak kell, hogy legyenek a közös piac szabályainál.

Eközben a Fideszes Őry Csaba és a német néppárti Andreas Schwab EP-képviselők közleménye alapján mindössze annyit akar érteni az egészből a Európai Néppárt, hogy a sárga lap bizonyítja: a nemzeti parlamentek egyre jobban kihasználják befolyásukat az uniós jogalkotási folyamatok során.

Felértékelődik a foglalkoztatási kérdés

A foglalkoztatási probléma politikai súlyának változását jelzi, hogy épp ebben, a válság előtt marginális kérdésben mentek szembe elsőnek a nemzeti parlamentek a bizottsággal – mondta a hvg.hu-nak egy névtelenséget kérő brüsszeli forrás. Ezt ma már nem csak a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) hozzáállásán látszik, de „jobb napjain Christine Lagarde is ennek megfelelően szólal meg”. A Nemzetközi Valutaalap vezetése is kezdi ugyanis döntéseiben figyelembe venni, hogy a globális makrogazdasági stabilitás csakis a foglalkoztatási helyzet fenntarthatóvá tételével biztosítható.

Forrásunk gyakorlati példákat is hoz: hogyan segíti a pénzügyi konszolidációt a görög nyugdíjasok juttatásainak csökkentése, ha közben a lépés még több társadalmi feszültséget kelt? Vagy amikor Olli Rehn gazdasági és pénzügyi biztos kabinetje jelzi a román kormánynak: még mindig túl magasak a 200 euró körüli minimálbérek. Csak azt nem kalkulálja bele, hogy annak csökkentése még többeket taszít a szegénységi küszöb alá, újabb terheket róva az államkasszára.

A magas uniós munkanélküliség Brüsszelben is felértékeli foglalkoztatási kérdéseket
MTI / Mohai Balázs

Egészen friss példa a sajtóban kiszivárgott Rehn-levél az EKB-EB-IMF trojkának, amelyben azt javasolja a görög hitelek visszafizetésének biztosítására, hogy vezessenek be hatnapos munkahetet. Ez a produktivitás szempontjából akár még védhetőnek tekinthető javaslat azonban csak olyan apróságokkal nem számol, hogy a lépés nem szélesítené a foglalkoztatást és nem teremtene új állásokat. Nem beszélve olyan tényezőkről, mint a hatnapi munka nyomán fokozódó munkastressz miatt növekvő egészségügyi kiadások.

A növekedési és költségvetési egyensúlyi célok kizárólagosságától való eltolódást mutatják olyan, ma már az EU működésének szerves részét képező megoldások, mint az Európai szemeszter nevű, tagállami költségvetési stabilitást segítő tervezés, melyben a hiány és növekedési célok mellett foglalkoztatási pillér is szerepel. Az úgynevezett országspecifikus ajánlások közt a tagállamok olyanokat is vállalnak, hogy mennyivel csökkentik a munkanélküliséget, vagy milyen strukturális reformokkal javítanak a munkaerő piaci helyzeten.

A jelenlegi összeurópai munkaerő piaci valóság, amikor is évtizedes mélységben van a foglalkoztatás számos tagállamban és különösen a fiatalkorú munkanélküliség ölt aggasztó méreteket, kevés mozgásteret ad a politikának. Az egyetlen vállalható választása az országok és az Unió vezetőinek, hogy az eddigieknél foglalkoztatás-barátabb irányba fordítsa a közösség hajóját.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Karrier

Így alakult a foglalkoztatottság az euróövezetben

Az euróövezetben nőtt az infláció augusztusban éves és havi szinten az Eurostat pénteken ismertetett adata szerint. Ugyancsak pénteken hozta nyilvánosságra az Európai Unió statisztikai hivatala, hogy az eurózónában nem változott a foglalkoztatottak száma a második negyedévben az előző három hónaphoz képest.

MTI Karrier

Több milliárdos uniós forrás van a foglalkoztatás fellendítésére

Az Új Széchenyi Terv keretében a foglalkoztatás területén 37 milliárd forint új uniós forrás érhető el, a közoktatásban több mint 4 milliárd forintra, szociális fejlesztésre pedig mintegy 2 milliárd forintra lehet pályázni - közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség hétfőn.