Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési miniszter elment Kőbánya-Kispestre, és elszörnyedt, a MÁV-applikáció egyik funkciójáról pedig kijelentette, hogy az teljes baromság. ","shortLead":"A közlekedési miniszter elment Kőbánya-Kispestre, és elszörnyedt, a MÁV-applikáció egyik funkciójáról pedig...","id":"20241126_Teljes-baromsag-Lazar-Janos-MAV-online-jegyvasarlas-kobanya-kispest-Arato-Gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018.jpg","index":0,"item":"dbb00cb7-fcfc-4c55-823f-8f7f2d899d26","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Teljes-baromsag-Lazar-Janos-MAV-online-jegyvasarlas-kobanya-kispest-Arato-Gergely","timestamp":"2024. november. 26. 14:39","title":"„Nyugalom! Nyugalom!” – mondta Lázár János a Kökin egy üvöltöző férfinak, akit az egész slepp ledermedve nézett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36936eea-6c3f-4aa5-9331-9a225722e107","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Egy hajón készült felvétel vetett végett Borkai Zsolt polgármesteri és fideszes karrierjének még 2019-ben. A politikus idén képviselőként tért vissza a győri városházára, frissen közzétett vagyonnyilatkozatából pedig az is kiderül, hogy a hajózástól nem vette el a kedvét az öt évvel ezelőtti botrány.","shortLead":"Egy hajón készült felvétel vetett végett Borkai Zsolt polgármesteri és fideszes karrierjének még 2019-ben. A politikus...","id":"20241125_borkai-zsolt-vagyonnyilatkozat-hajo-jacht-gyor-jacht-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36936eea-6c3f-4aa5-9331-9a225722e107.jpg","index":0,"item":"3082cd41-10be-4711-8210-8cdb149e1041","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_borkai-zsolt-vagyonnyilatkozat-hajo-jacht-gyor-jacht-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 14:15","title":"Borkai Zsolt hajót vett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6","c_author":"Szentirmai Áron","category":"itthon","description":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás hivatalos kampánya, a Fidesz az elmúlt hétvégéken már ahhoz is gyűjtötte az aláírásokat, hogy a börtönben ülő Kiss László polgármester távozását kikényszerítsék.","shortLead":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás...","id":"20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6.jpg","index":0,"item":"a0a37692-056a-41f2-883d-72b10b9be16d","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","timestamp":"2024. november. 25. 11:49","title":"Aláírásgyűjtéssel kényszerítené lemondásra a fizetését a börtönben ülve is felvevő óbudai polgármestert a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. november. 26. 11:30","title":"Új Ford Kuga: miért jó döntés egy full-hibrid?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d87f5e12-ce19-4d48-a121-d13dc4be2f30","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérültek közül 14-et kellett kórházba vinni.","shortLead":"A sérültek közül 14-et kellett kórházba vinni.","id":"20241125_harkiv-raketatamadas-serultek-szinyehubov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d87f5e12-ce19-4d48-a121-d13dc4be2f30.jpg","index":0,"item":"addc2310-202e-4c00-a1a8-1ac60a22fe5e","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_harkiv-raketatamadas-serultek-szinyehubov","timestamp":"2024. november. 25. 14:38","title":"Harkiv belvárosát támadták az oroszok, a rakétacsapásnak 23 sérültje van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szijjártó Péter Pekingből jelentkezett be, azt is elmondta, hogy új légi járatok indulnak majd Magyarország és Kína között, és jön a hatodik Konfuciusz Intézet is, a Győri Egyetemre. Illetve arról beszélt, hogy érdemes lenne bevonni Kínát a majdani magyar–szerb olajvezeték építésébe is.","shortLead":"Szijjártó Péter Pekingből jelentkezett be, azt is elmondta, hogy új légi járatok indulnak majd Magyarország és Kína...","id":"20241126_Tenyleg-Magyarorszag-Kina-elso-szamu-celpontja-a-kontinensen-tavaly-ide-jott-az-europai-beruhazasaik-44-szazaleka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"c042abd3-0053-463c-8a4f-26b533171c7c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Tenyleg-Magyarorszag-Kina-elso-szamu-celpontja-a-kontinensen-tavaly-ide-jott-az-europai-beruhazasaik-44-szazaleka","timestamp":"2024. november. 26. 13:22","title":"Tényleg Magyarország Kína első számú célpontja a kontinensen: tavaly ide jött az európai beruházásaik 44 százaléka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6805538-8d27-42a5-9135-ee2caf1f34b0","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A digitalizációs különdíjat Szauer Tamás, a HVG vezérigazgatója adta át.","shortLead":"A digitalizációs különdíjat Szauer Tamás, a HVG vezérigazgatója adta át.","id":"20241126_bizalmi-kor-bizalom-gala-legjobb-vallalatvezetok-leader-of-the-year-dij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6805538-8d27-42a5-9135-ee2caf1f34b0.jpg","index":0,"item":"08553564-905a-4929-ac14-0d14650163d6","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_bizalmi-kor-bizalom-gala-legjobb-vallalatvezetok-leader-of-the-year-dij","timestamp":"2024. november. 26. 14:20","title":"Átadták a legjobb vállalatvezetőknek járó díjakat ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a","c_author":"Arató László - Kuglics Sarolta","category":"360","description":"Az EUrologus elemzése bemutatja, milyen politikai változás övezi az új biztosi testület munkájának megkezdését, kicsit más szemszögből is képet adunk arról, hogy kik lesznek/lehetnek a következő biztosi időszak főszereplői és mire számíthat a magyar kormány.","shortLead":"Az EUrologus elemzése bemutatja, milyen politikai változás övezi az új biztosi testület munkájának megkezdését, kicsit...","id":"20241126_europai-bizottsag-ursula-von-der-leyen-fitto-sevcovic-kallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4acb5adc-42ae-4f9f-8977-1d1a8a40bf8a.jpg","index":0,"item":"c1e4ed43-720b-4276-9dd9-e6caeca17de8","keywords":null,"link":"/360/20241126_europai-bizottsag-ursula-von-der-leyen-fitto-sevcovic-kallas","timestamp":"2024. november. 26. 14:30","title":"A \"venezuelai többségtől\" a magyar ábrándokig: a bizonytalanság kora vár az új Európai Bizottságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint 850 ember halt meg 1994 szeptemberének végén, amikor Észtország és Svédország között rövid idő alatt elsüllyedt az Estonia nevű észt komphajó. A viharos időben bekövetkezett tragédia okát a mai napig nem állapították meg pontosan, s a roncsról készült videófelvételek alapján most egy új, logikusnak tűnő magyarázat is született.
Egy hatalmas, négy méter széles léket fedezett fel az Estonia komphajó testén a tenger mélyén fekvő roncsot pásztázó távirányítású tengeralattjáró. A roncs vizsgálatát egy svéd dokumentumfilmes, Henrik Evertsson végezte el, aki most akár börtönbe is kerülhet: Stockholmban ugyanis már évekkel ezelőtt hivatalosan is temetőnek nyilvánították az Estonia maradványait – a komp belsejében rekedt az áldozatok többsége – így Evertsson a vádak szerint megsértette a halottak nyugalmát. A svédek egyébként eleinte felszínre akarták hozni a 90 méter mélyen fekvő roncsokat, ám végül úgy döntöttek, túl sokba kerülne a kiemelés.
Wikipedia / Accident Investigation Board Finland
Míg a hatalmas lyuk láttán a szakértők többsége úgy véli, hogy egy svéd vagy egy orosz tengeralattjáró ütközhetett az Estoniának, Evertsson egy vasárnap adott nyilatkozatában közölte: Nem találgatunk, nem vonunk le következtetéseket, csak egymás mellé tesszük a tényeket. 26 éven keresztül azt hajtogatták a hivatalos megszólalók, hogy nem létezik, amit mi most megtaláltunk. Ez hatalmas jelentőségű” – mondta a dokumentumfilmes a The Guardianben megjelent nyilatkozatában.
Európa Titanicja
Az észt zászló alatt közlekedő legnagyobb hajó, az Estonia fedélzetén közel ezer ember – ebből 803 utas – tartózkodott, amikor 1994. szeptember 27-én este fél hétkor a komp elindult Tallinnból Stockholm felé. Az időjárás ugyan viharos volt – hatméter magas hullámok is ostromolták a hajó falát – ám ez nem számít szokatlannak a Balti-tengeren. Az viszont igen, hogy hajnali egy órakor egy hangos fémes zörej hallatszott, majd pár perccel később kinyílt a hajó orrán lévő ajtó, s kezdett bezúdulni a jéghideg tengervíz. 15 perccel később az Estonia már hatvan fokos szögben megdőlt, nem sokkal később pedig el is süllyedt.
Ap / AFP / MTVA Sajtó- és Fotóarchivum / MTI
A huszadik századi történelem második legsúlyosabb polgári tengeri katasztrófájában az emberek többségének esélye sem volt a menekülésre. Az első vészjelzés hajnali egy óra után húsz perccel hangzott el, de ekkor a hajó már olyan gyorsan dőlt és olyan mértékben áramlott be a jéghideg víz, hogy a kajütökben lévő emberek már ki sem tudtak lépni a teljesen elárasztott folyosóra. A helyzetet súlyosbította, hogy az Estonia először nem a megfelelő módon jelezte rádión a vészhelyzetet, így értékes percek múltak el addig, amíg a közelben lévő hajók megértették, mennyire súlyos a helyzet. Amire ez végül sikerült, az Estonián megszűnt az áramszolgáltatás, így a rádiós nem tudta leadni a komp pontos tartózkodási helyének a koordinátáit.
Az Estonia 1:50kor tűnt el a viharos tengerben, az első hajó 22 perccel később ért a helyszínre. Később helikopterek is érkeztek, s végül ezek több embert mentettek ki, mint a hajók. A balesetet 138 ember élte túl, s a 852 halott közül mintegy 300-an a kihűlés miatt vesztették az életüket. A túlélők többsége fiatal erős férfi volt: az 55 éven felüli utasok közül heten maradtak életben, 12 évesnél fiatalabb gyermekkek közül pedig egy sem élte túl a katasztrófát.
AFP / Kimmo Mantyla
Az okok vizsgálata meglehetősen lassan haladt, az első hivatalos jelentést 1997-ben hozták nyilvánosságra, abban az állt, hogy a komp azért süllyedt el, mert meghibásodtak az első ajtón lévő zárak, és emiatt önthette el a víz a fedélzetet. „De az emberek arról számoltak be, hogy nemcsak hallották a fémes zajt, hanem érezték is a hajtótestre mért ütés erejét” – magyarázta Evertsson, akinek többrészes filmjét a Discovery csatornát mutatják be.
Sok elmélet kering
A Trondheimi Egyetem tudósa, Jörgen Amdahl szerint a négyméter széles, másfél méter magas léket egy 1000-1500 tonnás, 2-4 csomós sebességgel haladó jármű okozhatta, s a sérülés döntő szerepet játszott az Estonia elsüllyedésében.
Amikor Evertssonék közzétették a lékről szóló beszámolójukat, az érintett országok – Svédország, Észtország, és Finnország – azonnal bejelentették, megvizsgálják az új információkat. Margus Kurm, az ügyet korábban vizsgáló főügyész szerint a bemutatott képek alapján nagyon valószínű, hogy az Estonia egy tengeralattjáróval való ütközés miatt jutott a tengerfenékre. S azért tengeralattjáróval, mert a túlélők egyike sem látott hajót a szerencsétlenül járt komp közelében. Kurm szerint az is kizárt, hogy a lyuk akkor keletkezett volna, amikor az Estonia elérte a tenger fenekét. „A roncs ezen része nem érintkezett a talajjal” – mondta az ügyész.
Az egyik elmélet szerint az Estonia katonai felszereléseket, részben lőszert is szállított, s a robbanóanyag detonációja miatt süllyedt el feltűnően gyorsan a komp. Egy másik magyarázat szerint két Volvo teherautó volt az Estonia járműfedélzetén, s ezek különféle titkos orosz fegyvereket szállítottak volna Svédországba. A hajót állítólag orosz titkosügynökök küldték a tenger fenekére, mert mindenképpen meg akarták akadályozni, hogy az orosz technológia nyugati szakemberek kezére kerüljön.
AFP / Kimmo Mantyla
Akik ezt a változatot tartják a katasztrófa valódi okának, már korábban is beszámoltak a hajó elején lévő lyukról, ők azt állították, a lék úgy néz ki, mint egy nagy erejű robbanás okozta sérülés. Akkor meg is vizsgáltak egy, az Estoniáról származó fémdarabot, amelyen állítólag robbanószer nyomaira bukkantak. A robbantásos változat támogatói szerint az akció célja nem a komp elsüllyesztése volt, a támadók állítólag csak azt akarták elérni, hogy a hajótestre erősített akna robbanása miatt az Estonia forduljon vissza Tallinnba, és ne vigye magával a titkos katonai felszerelésket.
Van olyan teória is, amely szerint az orosz és az észt maffia közös „munkája” volt az Estonia elsüllyesztése. Több orosz dokumentumfilmes csapat is arra a következtetésre jutott, hogy a kompnak azért kellett a tenger fenekére jutnia, mert a hajóstársaság nem volt hajlandó védelmi pénzt fizetni a szervezett alvilágnak.
A legújabb, tengeralattjáróval való ütközést feltételező teóriával kapcsolatban egyelőre még sok a kérdőjel, nem csak Evertsson nem kívánt feltételezésekbe bocsátkozni, hanem a vizsgálat felújítását ígérő balti államok sem. Így egyelőre nem lehet megállapítani, hogy az ütközés szándékos volt, vagy véletlenül következett be. Az viszont tény, hogy a Balti-tenger hadászati szempontból is fontos térség, hiszen, ha Oroszország le tudja zárni a bejáratot, elszigetelődnek a NATO többi tagjától az észak-atlanti szövetség kis balti tagállamai. A Balti-tengeren ezért folyamatosan mozognak a NATO és Oroszország tengeralattjárói, így előfordulhatott, hogy egyikük rosszkor és rossz helyen emelkedett ki a vízből.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.