Irán visszalőtt: Az amerikaiak katari bázisát érte rakétatámadás
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
A Morawiecki-kormány most abban bízik, hogy az Európai Bizottság felszabadítja a Helyreállítási Alap Lengyelországnak járó 58 milliárd euróját. De kérdés, így lesz-e, mert az igazságszolgáltatás függetlenségét sértő helyzet nem szűnt meg.
A csütörtök esti szavazás lényege az volt, hogy megszüntetik a Legfelső Bíróságon az Európai Unió Bírósága és az EU-tól független Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) által egyaránt kifogásolt Fegyelmi Kamarát, amely bírákat ítéleteik tartalma és indoklása miatt is büntethet. A vezető kormánypárt, a Jaroslaw Kaczynski vezette Jog és Igazságosság (PiS) kemény csatákat vívott a kisebbik koalíciós partnerrel, a Zbigniew Ziobro igazságügyi miniszter vezette Szolidáris Lengyelországgal, amely puhánysággal vádolta a miniszterelnököt, és azt hangoztatta, hogy ellen kell állni a „brüsszeli zsarolásnak”. Csakhogy az eurómilliárdokra nagy szüksége van az országnak, Ziobro pedig fogcsikorgatva belátta, hogy ha Kaczynski előrehozza a jövő évi választást, az ő pártja önállóan talán be se jutna a parlamentbe, hiszen az előző választáson nem indult saját nevével, még a frakciója is közös a PiS-szel, sőt formálisan ő maga is a PiS képviselője. Egyebek közt azért nem jutna be, mert nincs pénze, hiszen a kasszakulcs Kaczynskinál van. Ezért a miniszter beletörődött Andrzej Duda köztársasági elnök követelésébe, hogy a bírák vizsgálhassák kollégáik kinevezésének szabályosságát, és lemondott arról, hogy a törvény hivatkozzon a lengyel Alkotmánybíróságra, amely feljogosítva érzi magát az EU Bíróság és az EJEB felülbírálatára.
A probléma lényege azonban most sem oldódott meg: a bírói kinevezésekre és előléptetésekre az államfőnek javaslatot tevő Országos Bírósági Tanács kétharmada továbbra sem a bírói kar képviselőiből áll, hanem – sokak szerint alkotmányellenesen – a parlamenti többség választja őket politikai alapon a kollégáik által ajánlott bírák közül. Nemrég – talán a Ziobro pártjával kötött alku keretében – ezt a testületet újra is választották, úgy, hogy a 10 000 lengyel bíró többsége bojkottálta az eljárást, a 15 helyre mindössze 19 pályázat érkezett.
A Fegyelmi Kamarát megszüntették ugyan, de tagjait, akiknek nagy része soha nem volt bíró, besorolták a Legfelső Bíróság (LB) „rendes” tagjai közé, vagyis immár ítélkezhetnek is, a fegyelmi ügyeket pedig a LB bírái közül a köztársasági elnök által kijelölt tagok fogják elbírálni. És bár benne van a törvényben, hogy ítéleteket nem lehet fegyelmi vétségként kezelni, mégis vannak kivételek, olyan homályos gumifogalmakat használva, mint a „megengedhetetlen viselkedés” vagy „súlyos hanyagság”.
A törvény most még a szenátushoz kerül, majd az utóbbi időben önállósodni igyekvő köztársasági elnökhöz, aki követeléseinek elfogadása után várhatóan nem fog vétózni.
Ezután már az Európai Bizottságnak kell eldöntenie, hogy kielégítőnek tartja-e, ami történt. A lengyel kormány igyekszik vezető szerepet játszani az orosz agresszió elleni fellépésben, az olajembargó követelésében és az ukrajnai menekültek befogadásában, ezzel jelentősen növelve tekintélyét Európában és az USA-ban, és látványosan elhatárolódva a magyar kormánytól. Láthatóan abban bízik, hogy ez sokat nyom a latban, és a brüsszeli pénzcsap végre megnyílik.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.