Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6ed1d966-b8c7-491b-bc59-ef2bfe27ab43","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"De ennél azért vidámabb témák is előkerültek Taylor Swifttől kezdve az amerikai politikusokon át, egészen a párizsi olimpiáig a top25-ös listán.","shortLead":"De ennél azért vidámabb témák is előkerültek Taylor Swifttől kezdve az amerikai politikusokon át, egészen a párizsi...","id":"20241203_Iden-a-halalra-kerestek-legtobbszor-a-Wikipedian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ed1d966-b8c7-491b-bc59-ef2bfe27ab43.jpg","index":0,"item":"77b4c76f-0d2d-4fea-bb2c-ce124b60ee52","keywords":null,"link":"/elet/20241203_Iden-a-halalra-kerestek-legtobbszor-a-Wikipedian","timestamp":"2024. december. 03. 17:38","title":"Idén a halálra kerestek legtöbbször a Wikipédián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43557400-3fc2-4946-8d19-1a822b8b284f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Négy elektromos hajtóművel van felszerelve a Heart Experimental 1. Az elektromos utasszállító repülőgép akkumulátor mellett turbógenerátorról is képes üzemelni.","shortLead":"Négy elektromos hajtóművel van felszerelve a Heart Experimental 1. Az elektromos utasszállító repülőgép akkumulátor...","id":"20241203_heart-aerospace-x1-elektromos-repulogep-tesztrepules-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43557400-3fc2-4946-8d19-1a822b8b284f.jpg","index":0,"item":"cc5fc763-52f6-49b0-a041-8055f19ac386","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_heart-aerospace-x1-elektromos-repulogep-tesztrepules-adatok","timestamp":"2024. december. 03. 08:03","title":"800 km-t is lerepül egy szuszra, szinte zaj nélkül – hamarosan felszállhat az első e-utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"439eb9a0-2756-499b-9d2a-dcbccc16e9d2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Baján fogják a nyáron megtalált fiút végső nyugalomra helyezni.","shortLead":"Baján fogják a nyáron megtalált fiút végső nyugalomra helyezni.","id":"20241203_till-tamas-temetes-baja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/439eb9a0-2756-499b-9d2a-dcbccc16e9d2.jpg","index":0,"item":"c326f37b-b3b4-4fa2-b8a5-47458975099a","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_till-tamas-temetes-baja","timestamp":"2024. december. 03. 16:33","title":"Csütörtökön lesz Till Tamás temetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"965fa791-78df-4bc4-a4d5-7346342def64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eddig csak kézzel lehetett módosítani, ha egy e-mail küldésénél rossz helyre írta az ember a címzett és a másolatot kapó személy e-mail-címét. Most azonban ennek vége.","shortLead":"Eddig csak kézzel lehetett módosítani, ha egy e-mail küldésénél rossz helyre írta az ember a címzett és a másolatot...","id":"20241202_gmail-levelezo-email-cimzett-masolat-titkos-masolat-email-cim-mozgatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/965fa791-78df-4bc4-a4d5-7346342def64.jpg","index":0,"item":"d571583f-ff6b-45b6-bccf-9e639995bdb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_gmail-levelezo-email-cimzett-masolat-titkos-masolat-email-cim-mozgatasa","timestamp":"2024. december. 02. 13:03","title":"20 évvel az indulás után kapott meg egy alapfunkciót a Gmail","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e68fd0c7-3624-4548-b760-779fe4de32f2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem véletlenül szállt be a Rivian cégbe nemrégiben hatmilliárd dollárral a német vállalat.","shortLead":"Nem véletlenül szállt be a Rivian cégbe nemrégiben hatmilliárd dollárral a német vállalat.","id":"20241202_Amerikai-nemet-kozos-fejlesztes-lesz-az-uj-Volkswagen-Golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e68fd0c7-3624-4548-b760-779fe4de32f2.jpg","index":0,"item":"eeb715d7-69b9-4b55-af02-bd33197b695e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_Amerikai-nemet-kozos-fejlesztes-lesz-az-uj-Volkswagen-Golf","timestamp":"2024. december. 02. 08:57","title":"Amerikai–német közös fejlesztés lesz az új Volkswagen Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6891eb4d-a37a-42b9-8aad-bc6c02f51299","c_author":"Balla István","category":"360","description":"A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem július 1-jén hivatalba lépett új rektora, Charaf Hassan célul tűzte ki, hogy a BME nyolc éven belül Európa tíz legjobb műszaki egyeteme között lesz. Az államháztartás merev szabályai nem kedveznek a fejlődésnek, ezért teljesen átszabná az egyetem működési kereteit.","shortLead":"A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem július 1-jén hivatalba lépett új rektora, Charaf Hassan célul tűzte...","id":"20241203_Charaf-Hassan-BME-rektor-A-modellvaltas-nem-cel-hanem-az-egyik-lehetseges-eszkoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6891eb4d-a37a-42b9-8aad-bc6c02f51299.jpg","index":0,"item":"bc833e95-9eb1-4881-93ae-7205437b2308","keywords":null,"link":"/360/20241203_Charaf-Hassan-BME-rektor-A-modellvaltas-nem-cel-hanem-az-egyik-lehetseges-eszkoz","timestamp":"2024. december. 03. 12:20","title":"Charaf Hassan, BME-rektor: Az alapítványi modell számunkra így nem pálya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daf51cdf-40da-47c8-9e47-9d4ce0c00350","c_author":"Tornyos Kata","category":"itthon","description":"Mézeskalács, forralt bor, karácsonyi vásár és zene – ezek mind hozzájárulnak az ünnepi hangulathoz, aminek sajnos időnként keresztbe tesznek a zsebtolvajok. Megmutatjuk, hogyan vértezheti fel magát ellenük, és mit tegyen, ha mégis meglopnák.","shortLead":"Mézeskalács, forralt bor, karácsonyi vásár és zene – ezek mind hozzájárulnak az ünnepi hangulathoz, aminek sajnos...","id":"20241203_Karacsonyi-vasar-BRFK-zseblopas-unnepek-Vorosmarty","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daf51cdf-40da-47c8-9e47-9d4ce0c00350.jpg","index":0,"item":"b63cfe2c-5235-4503-91a3-6ec648f64f86","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_Karacsonyi-vasar-BRFK-zseblopas-unnepek-Vorosmarty","timestamp":"2024. december. 03. 18:11","title":"Így védekezhetünk a zsebtolvajok ellen a karácsonyi vásárokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29c5e483-6378-4bfe-9065-2f3ae81d43cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nemzeti Választási Bizottság határozata még nem jogerős, három napon belül lehet jogorvoslattal élni ellene.","shortLead":"A Nemzeti Választási Bizottság határozata még nem jogerős, három napon belül lehet jogorvoslattal élni ellene.","id":"20241203_Cseh-Katalinnak-adtak-ki-Fekete-Gyor-Andras-mandatumat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29c5e483-6378-4bfe-9065-2f3ae81d43cf.jpg","index":0,"item":"2d03eccf-5c15-4b91-8791-9256acb82b3c","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_Cseh-Katalinnak-adtak-ki-Fekete-Gyor-Andras-mandatumat","timestamp":"2024. december. 03. 20:28","title":"Cseh Katalinnak adták ki Fekete-Győr András mandátumát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Hamász föld alatti kiterjedt járatrendszere óriási kihívást jelent az izraeli hadseregnek, ha az tényleg szárazföldi offenzívába kezd a rendkívül sűrűn lakott Gázai övezetben. A városi hadviselés amúgy is a hadseregek „rémálma”, és Gázában szinte kivitelezhetetlen a katonai célpontokat a polgáriaktól leválasztani. A Deutsche Welle riportja.
A Hamász 2023 őszi brutális támadása óta Izrael előbb Gázában, majd Libanonban kezdett ellenoffenzívát, hogy megtörje az Irán által támogatott szélsőségesek állandó fenyegetését és kiszorítsa szomszédságából a terroristákat. Az eszkalálódó háború legfontosabb fejleményeiről folyamatosan beszámolunk.
Ha az izraeli hadsereg elindítja a hetekkel ezelőtt beharangozott szárazföldi offenzívát a Gázai övezetben, akkor az egyik legnagyobb kihívás a föld alatt vár majd rá: a palesztin iszlamista-militáns Hamász alagútrendszere. Az Egyesült Államok, az Európai Unió és más országok által terrorszervezetként számontartott csoport a világ vélhetően legnagyobb alagúthálózatát működteti – legfeljebb csak Észak-Koreában van ehhez fogható föld alatti járatrendszer.
A Gázai övezetben létesített több száz kilométernyi alagút egyedülálló próbatételt jelent az izraeli hadseregnek – írta néhány napja az amerikai West Point katonai akadémia munkatársa, John Spencer egyik cikkében:
Ez a kiterjedt földalatti komplexum ezernyi csapdát rejtő katonai kihívás, amelyre nincs tökéletes megoldás”.
A beszámolók és a becslések szerint a hálózat összesen mintegy 1300 alagutat foglal magában, a rendszer teljes hossza pedig eléri 500 kilométert. Ha a jelentések nem tévednek, egyes járatok akár 70 méter mélyre is lenyúlnak a földbe, legtöbbjük azonban csak körülbelül két méter magas és két méter széles.
Szakértők úgy vélik, hogy az alagutakban tartják fogva a Hamász által október 7-i terrortámadás során Izraelből elrabolt mintegy 200 túszt is. A feltételezések szerint a járatokban főként fegyvereket, élelmiszert és vizet, valamint generátorokat, üzemanyagot és egyéb felszereléseket tárolnak. Valószínűsíthető továbbá, hogy a Hamász vezetőségének egy része is a föld alatt rejtőzik. Az alagutak bizonyára tovább bonyolítják majd az amúgy is igen összetett és nehézkes hadműveleteket a sűrűn lakott Gázai övezetben, amely a Hamász támadása óta a megtorló bombázások célpontja.
“Ezek a földalatti vágatok lehetővé teszik a harcosoknak, hogy biztonságosan és szabadon mozogjanak a háború több helyszíne között" – mondta a katonai szakértő, Spencer. “Ez sokat lefarag abból az előnyből, amelyre Izrael a fegyverei, taktikai felkészültsége, technológiai fejlettsége és szervezettsége révén tett szert”.
Az izraeli hadsereg egységei a Gázai övezet határának közelében.
Jim Hollander/newscom/picturealliance
Tehát az izraeli hadseregnek nem csak az okoz gondot, amiért a Hamászt a nemzetközi közvélemény túlnyomó része egyébként súlyosan elítéli – vagyis, hogy civileket és túszokat használ “élő pajzsként”, ami óriási mértékben megnehezíti a katonai és a polgári célpontok egyértelmű megkülönböztetését. Márpedig a nemzetközi jog egyik alapvetése és háborús helyzetben elengedhetetlenül szükséges, hogy a katonai célpontokat leválasszák – nyilatkozta a DW-nek a londoni Kings College hadviselési pszichológiával foglalkozó specialistája. Mike Martin szerint ezen elv alapján szólította fel Izrael napokkal ezelőtt Gáza város lakosságát, hogy biztonságuk érdekében költözzenek az ország déli részére.
Mindezeken kívül Izraelnek a városi hadviselés körülményeivel is meg kell küzdenie. Az ilyen terepen jellemzően három irányból, három különböző harci szituációra kell felkészülni, magyarázta Mike Martin: “Egyrészt lőnek az emberre odafentről, az emeletes épületek tetejéről, másrészt földalatti rejtekhelyekről is. Ha pedig lerombolják az épületeket, a romok nagyszerű védelmet jelentenek, melyek fedezékéből is könnyen vissza lehet lőni” – mondta a londoni szakértő a DW-nek. “Városi közegben harcolni a lehető legnagyobb kihívás egy hadsereg számára.”
Nem könnyű felderíteni
Eredetileg a földalatti alagútrendszer csempészésre szolgált, hogy azon keresztül hozzanak be illegálisan árucikkeket Egyiptomból, majd később Izraelből a blokád alá helyezett Gázába. A drónok és más elektronikus kémeszközök bevetésével és az izraeli megfigyelőrendszerek fejlesztésével a Hamász egyre többet fektetett a földalatti hálózat bővítésébe.
Az izraeli hadsereg csak egy 2014-es gázai katonai művelet során szembesült a Hamász alagútrendszerének valódi méreteivel. Válaszul az izraeli kormány földalatti határzárat épített a Gázai övezet mentén, amivel azt akarta megakadályozni, hogy a Hamász alagútjai elérjék az izraeli oldalt.
MiddleEastImages/ABACA/IMAGO
Az alagutakat ugyanakkor nem könnyű azonosítani. Felkutatásukban radar- vagy más felderítési technológiák (hő-, zaj- és mobiljel-érzékelő berendezések) segíthetnek. Legtöbbször azonban a földalatti járatokat nem gépek, hanem emberek fedezik fel – jelentette már 2017-ben a “Rand Corporation” nevű független politikai tanácsadó szervezet. Ilyenkor járőröző katonák találnak rá a bunkerre, vagy hirtelen eltűnő telefonjelek utalhatnak arra, hogy ott egy alagútjárat, ahová a telefon birtokosa bemenekült.
Harc a föld alatt
Korábban többnyire könnygázt vagy más vegyi anyagot használtak az alagutak kiürítésére, ahogy a világ egyik vezető szakértője, a háborús jogra és nemzetközi konfliktusokra specializálódott Daphne Richemond-Barak írja “Underground Warfare” című könyvében. Ezek a módszerek azonban ma már valószínűleg illegálisnak számítanának – véli a szerző.
Még szóba jöhet az alagutak bombázása. Izrael rendelkezik úgynevezett “bunkerromboló” bombákkal, amelyek képesek mélyen a földbe hatolni. A Gázai övezet azonban a világ egyik legsűrűbben lakott területe: egy mindössze 40 kilométer hosszú és hat-tizennégy kilométer széles földsáv – 2,2 millió lakossal. Tehát még ha tudná is az izraeli hadsereg, hogy pontosan hol vannak az alagutak, a Gázai övezet sajátosságai miatt a lokalizálás akkor is rendkívül nehéz lenne, ha nem kivitelezhetetlen.
Tűzoltás Gázában az izraeli légicsapásokat követően
AFP / Middle East Images / Mohammed Zaanoun
Izrael használt már korábban úgynevezett precíziós bombákat is, hogy lezárjon alagutakat vagy használhatatlanná tegye azokat – erről számolt be a Rand Corporation. Azonban az ilyen típusú bombák bevetése is csak korlátozott sikerrel járt.
Egy másik kihívás az izraeli hadsereg számára: maga a harc az alagutakban. A föld alatt sötét van és hideg, a hangok – például a lövések – jóval hangosabbak, mint a felszínen, és a fegyverhasználat hatalmas felvert porral jár. Ráadásul az alagutakba könnyű aknákat rejteni. Régebben izraeli katonák csak azután léphettek be földalatti járatokba, miután azokat speciális egységek már biztosították.
Az izraeli hadsereg 2014 óta az alagútharcokra különleges egységeket vet be, amelyeket valóságos környezetben vagy virtuálisan térben szimulált terepen képeznek ki. Ezek az alakulatok képesek speciális érzékelőket működtetni, és a tagjait kimondottan föld alatti harcra trenírozták. Az egységek munkáját robotok, sőt erre idomított kutyák is támogatják.
Határsáv Izrael és a Gázai övezet között.
JACKGUEZ/AFP/GettyImages
Mekkora az esély a sikerre?
Soha nem látott még olyan komoly felkészülést alagútháborúra, mint amilyet az izraeli hadsereg folytat, nyilatkozta a New York állambeli West Point Katonai Akadémia munkatársa, a földalatti hadviseléssel foglalkozó nemzetközi munkacsoport egyik alapítója, John Spencer.
Daphne Richemond-Barak viszont, aki szintén benne van a munkacsoport alapító csapatában, aggodalmának adott hangot. “Izraelnek igen hosszadalmas és átfogó légi, valamint szárazföldi hadműveletet kellene végrehajtania ahhoz, hogy megsemmisítse ezt a földalatti infrastruktúrát” – írta a szakértő ebben a hónapban a Financial Times című brit napilapban közölt cikkében.
A szakértő szerint a hadsereg valóban képes lenne beomlasztani az alagutakat, elárasztani vagy más módon megsemmisíteni, majd lezárni azokat. Ám mindezt nagyon nehéz lenne megvalósítani városi környezetben, lövések kereszttüzében. Ráadásul egy ilyen hadművelet hónapokig eltartana. “Még egy ilyen – elképzelhetetlen emberveszteséggel járó – forgatókönyv esetén is valószínűtlen, hogy a gázai alagúthálózat teljes egészében megsemmisülne” – szögezte le Richemond-Barak.
A Kings College szakértője, Mike Martin szintén hatalmas kihívásként látja a földalatti járatokat. “Az alagutakat radartechnikával és szeizmikus felderítéssel is meg lehet találni” – mondta a DW-nek adott interjújában. Ugyanakkor az izraeli oldalon bizonytalanságot érzékel. A Hamász több mint 1200 áldozatot követelő október 7-i terrorakciója meglepte az izraelieket. Nem számítottak ilyen mértékű támadásra – magyarázta Mike Martin, aki szerint a hírszerzési hiányosságai miatt Izrael nem igazán tudja, hogy a Hamász milyen módon akarja megvédeni Gázát, és mik a további tervei.
Szerzők: Cathrin Schaer és Kevin Lynch. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette. Címlapkép: AshrafAmra/AA/picturealliance
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.
A családtámogatásokról és elhibázott felsőoktatási kezdeményezésekről is faggatták az oktatási, ifjúsági, kultúráért és sportért felelős államtitkárokat.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.