Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra és erősítse a hazai céget exportképességét.","shortLead":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem...","id":"20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d.jpg","index":0,"item":"43651f08-34c2-4c88-a1ce-11959850ca04","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","timestamp":"2025. január. 30. 08:04","title":"A Google és a PwC vezetői kerültek a Digitális Kereskedelmi Szövetség élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5a7e180-ad5d-44ff-84a0-dff0c5f4bdf4","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Rövid időn belül két sikeres beavatkozás is lezajlott a Semmelweis Egyetemen.","shortLead":"Rövid időn belül két sikeres beavatkozás is lezajlott a Semmelweis Egyetemen.","id":"20250130_robotasszisztalt-mutet-gyerek-paciens-da-vinci-robot-semmelweis-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5a7e180-ad5d-44ff-84a0-dff0c5f4bdf4.jpg","index":0,"item":"433ce884-8a33-4c6b-bfd3-417144e5c646","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_robotasszisztalt-mutet-gyerek-paciens-da-vinci-robot-semmelweis-egyetem","timestamp":"2025. január. 30. 08:31","title":"Először végeztek itthon robotasszisztált műtétet gyerekeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5c8e6a0-b82f-4e19-8597-07a3b17be8d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"“Az olvasók rajongják, mégis kívülállóként tekint magára a magyar irodalomban” – írja róla a Litera.","shortLead":"“Az olvasók rajongják, mégis kívülállóként tekint magára a magyar irodalomban” – írja róla a Litera.","id":"20250129_Ma-75-eves-Vamos-Miklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5c8e6a0-b82f-4e19-8597-07a3b17be8d3.jpg","index":0,"item":"4b251dbd-8733-45a1-9b41-38866bc5cf43","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Ma-75-eves-Vamos-Miklos","timestamp":"2025. január. 29. 09:39","title":"Ma 75 éves Vámos Miklós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 29. 14:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Indexnek adott interjút a friss GDP-adatokkal kapcsolatban. A tárcavezető elárulta, hogy 2024-es év miért nem a gazdasági növekedésről szólt, ahogy azt a kormányzat ígérte, majd beszélt a reálbérek növekedéséről és a vámháború körüli egyezkedésekről is.","shortLead":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Indexnek adott interjút a friss GDP-adatokkal kapcsolatban. A tárcavezető...","id":"20250130_Nagy-Marton-azt-allitja-a-vamhaborurol-a-hatterben-egyeztetnek-Trumppal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17.jpg","index":0,"item":"329735c2-43c2-43ec-87ba-9549c2170efc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Nagy-Marton-azt-allitja-a-vamhaborurol-a-hatterben-egyeztetnek-Trumppal","timestamp":"2025. január. 30. 20:43","title":"Nagy Márton azt állítja, a vámháborúról a háttérben egyeztetnek Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8369b622-38cc-4cbc-9e34-bbd1dc01fb59","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A lap szerint benne van, hogy a Fidesz 2026-ban kikap, de nála jelenleg sokkal nagyobb bajban van Fico és Vucic. ","shortLead":"A lap szerint benne van, hogy a Fidesz 2026-ban kikap, de nála jelenleg sokkal nagyobb bajban van Fico és Vucic. ","id":"20250129_Frankfurter-Rundschau-lapszemle-orban-viktor-vucic-fico","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8369b622-38cc-4cbc-9e34-bbd1dc01fb59.jpg","index":0,"item":"2b02d2d5-816b-4f29-a786-e78320751965","keywords":null,"link":"/360/20250129_Frankfurter-Rundschau-lapszemle-orban-viktor-vucic-fico","timestamp":"2025. január. 29. 07:30","title":"Frankfurter Rundschau: Nyomás alatt vannak a kelet-európai autokraták, köztük Orbán is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Képes-e a CDU távol tartani az AfD-t a hatalomtól? Mire van szüksége Vucic szerb elnöknek ahhoz, hogy ne bukjon meg? Mire hívja fel a toryk volt elnöke, William Hague Donald Trump figyelmét? Miért lesz Trump saját maga legnagyobb ellensége? Kérdéseket és válaszokat ismertetünk a világsajtóból.","shortLead":"Képes-e a CDU távol tartani az AfD-t a hatalomtól? Mire van szüksége Vucic szerb elnöknek ahhoz, hogy ne bukjon meg...","id":"20250129_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"c5b9abb5-b3c0-4103-b5f9-c81d0ba6d477","keywords":null,"link":"/360/20250129_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. január. 29. 12:23","title":"Guardian: Háborús bűncselekmény lenne, amit Trump ajánl a gázai palesztinoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elfogadott rendelet szerint a kerületeket mintegy 259 milliárd forint (46 százalék), a fővárost pedig nagyjából 305 milliárd forint (54 százalék) illeti meg.","shortLead":"Az elfogadott rendelet szerint a kerületeket mintegy 259 milliárd forint (46 százalék), a fővárost pedig nagyjából 305...","id":"20250129_Dontottek-a-fovarosi-kepviselok-a-forrasmegosztasrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d.jpg","index":0,"item":"beb73a60-62b3-4e33-80de-6a7f5d576f78","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Dontottek-a-fovarosi-kepviselok-a-forrasmegosztasrol","timestamp":"2025. január. 29. 22:01","title":"Döntöttek a fővárosi képviselők a forrásmegosztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hidrogénes buszok és kukásautók is szerepelnek a Nemzeti Hidrogénstratégiában. A technológia jelenleg még drága, több területen is áttörésre van szükség, hogy igazán elterjedjen, figyelmeztet az elemző.
Hat prioritást élvező projektre összesen 105-135 milliárd forint közötti összeget szánva tervezi bevezetni a kormány a tiszta hidrogént és a hidrogéntechnológiákat, illetve megteremteni a hidrogénipar háttérbázisát a napokban megjelent Nemzeti Hidrogénstratégia szerint.
35-40 milliárdot szánnak a Zöld Kamion Programra - a teherforgalom zöldítéséért,
10-20 milliárdot a Zöld Busz Program Pluszra - a helyi közösségi közlekedés zöldítéséért,
10-15 milliárdot úgynevezett hidrogénvölgyek kialakítására - a hidrogénértéklánc összefüggő hálózatának létrehozására,
20-30 milliárdot a Hidrogén Highway Projektre - a karbonmentes hidrogénelőállítás, szállítás és energiatárolás megalapozására,
20 milliárdot a Kék Hidrogén Projektre - az ipari hidrogénfelhasználás karbonlábnyomának csökkentéséért és
10 milliádot a hidrogéngazdaság kiépítését szolgáló kutatás-fejlesztés és innovációra.
A stratégia szerint a hidrogént növekvő arányban állítanák elő karbonszegény és karbonmentes módon. A karbonszegény módszerrel a hidrogént hagyományos módon (földgázból vagy szénből) gyártják, de a keletkező szén-dioxidot nem engedik ki a légkörbe, hanem valahol - általában a föld alatt - eltárolják. Ez a kék hidrogén. A karbonmentes módszer során jellemzően megújuló energia segítségével végzett vízbontással készül a zöld hidrogén.
A stratégia szerint a fenti két módszerrel előállított hidrogénnel a petrolkémiában és a vegyiparban (kőolajfinomítás, ammónia-előállítás, műtrágyagyártás) csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. A tervek szerint
2030-ra a hidrogénelőállítás 12 százaléka lenne karbonszegény, vagyis kék, 3 százaléka pedig zöld.
Két úgynevezett hidrogénvölgyet alakítanának ki, egyet a Dunántúlon, egyet az északkeleti országrészben, ahol a meglévő petrolkémiai, vegyipari és műtrágyaüzemek hidrogénellátását hangolnák össze, utóbbi “völgyhöz” még hozzácsaphatják a Mátrai Erőművet is.
Része a stratégiának a közlekedés hidorgénesítése is, elsősorban nehézgépjárművekre fókuszálva. Konkrétan üzemanyagcellával hajtott városi buszokról és kukásautókról, illetve a “Zöld Kamion” projektről van szó.
2030-ig 20 darab hidrogén töltőállomást terveznek telepíteni, és 4800 hidrogénes járművel számolnak.
Felvetik a gáz intenzívebb használatát az energiaiparban és a földgázellátásban is. Előbbinél a megújuló energiaforrások szezonális energiatárolását, vagyis a megtermelt, de fel nem használt energia tárolását oldanák meg azzal, hogy vízbontással hidrogént állítanak elő, amivel később újra áramot lehet termelni. Utóbbi esetében pedig azt vizsgálnák, hogyan lehet a földgázszállítási rendszert alkalmassá tenni arra, hogy hidrogént keverjenek a gázhoz. A stratégia egyelőre 2 százalékos hozzákeveréssel számol 2030-ig. Ezzel kapcsolatban szó esik az Európai Hidrogén Gerincvezetékhez való kapcsolódásról és a tárolási megoldásokról is.
Szó van a stratégiában a hidrogéntermeléshez és a gáz különböző területeken való felhasználáshoz kapcsolódó kutatás- és gyártásfejlesztésról, illetve gyártóipar támogatásáról, hogy hazai cégek tudják kiszolgálni ezeket. Kitérnek a támogató szabályozási környezet megteremtésére, a nemzetközi együttműködés erősítésére, a területen zajló kutatás-fejlesztés-innováció támogatására, illetve az oktatásra és a társadalom tájékoztatására.
A stratégia nyomán elsősorban azok a cégek lehetnek nyertesek, akik részt vesznek majd a gáz megtermelésében és felhasználásában. Ilyenek lehetnek a finomítók, a vegyiüzemek, a műtrágyagyártók, a mobilitásban a járműgyártók, a földgázhoz keverésnél esetén a földgázszállításban működő vállalkozások, illetve az energetikai ipar - mondta a hvg.hu-nak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője, aki ugyanakkor jelezte, a technológia alkalmazásával kapcsolatban jelenlegi állapotában még sok a nyitott kérdés, és a maga részéről szkeptikus, erről korábban a G7.hu-n írt elemzést.
Szerinte azon kívül, hogy a hidrogén kis energiasűrűségű, nehezen tárolható és veszélyes, ennél fogva drágán felhasználható gáz, a legnagyobb probléma, hogy
nehéz a meglévő rendszerekhez lépésenként bekapcsolni.
A földgázhoz csak korlátozott mértékben keverhető hozzá, a mobilitásban való felhasználása drága infrastruktúrát igényel, a lakossági fűtés-hűtésben minden elem - csövek, kompresszorok, kazánok - cseréjére volna szükség. “Nagyon meg kellene drágítani a tradicionális fosszilis üzemanyagokat, hogy megérje.” Az energiatárolásban való felhasználása pedig komoly veszteséggel jár. Ráadásul a karbonszegény (kék-) és karbonmentes (zöld hidrogén) előállítása is drága egyelőre.
Az elemző szerint az alapkutatások jelentősebb támogatására lenne szükség, hogy csökkenteni lehessen a fenti hátrányokat, javítani a termelés hatékonyságán, ipari méretekben olcsóbban működő megoldásokat találni.
Jelenleg Magyarországon a felhagyott földgáz- és olajkutak révén a kék hidrogén előállítására vannak jó lehetőségek. A kék hidrogént – vagy ahogy a stratégiában hívják, karbonszegény hidrogént – ugyanúgy gyártják, mint a jelenleg elterjedt szürke hidrogént. Azzal ellentétben azonban nem engedik ki a légkörbe a gyártás során keletkező szén-dioxidot, hanem például a föld alá sajtolják, akár korábban felhagyott olaj- és gázkutakba. Ez a Mol stratégiájában is benne van, és azzal, hogy a hidrogénstratégiában is szerepel, komoly lendületet kaphat.