szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az olyan online divatmárkák, mint az Asos vagy a Boohoo által árult ruhadarabok fele szűz, vagyis közvetlenül kőolajból származó műanyagból készül – számolt be a Guardian a Royal Society for Arts, Manufactures and Commerce (RSA) kutatásáról.

A kutatáshoz a tudósok két héten keresztül elemeztek 10 ezer terméket olyan, online értékesítő divatmárkáktól, mint az Asos, a Boohoo, a Missguided és a PrettyLittleThings. Arra az eredményre jutottak, hogy a termékek 49 százaléka teljesen új, szűz műanyagból készülő szintetikus alapanyagokból, így poliészterből, akrilból és nejlonból készül. A vizsgált termékek között 1 százalékban találtak csupán újrahasznosított alapanyagot, mindössze néhány márka esetében – számol be a Guardian.

A kutatás eredményei arra erősítenek rá, hogy a fast fashion felpörgette a szintetikus alapanyagok piacát, ami fosszilis tüzelőanyagból, kőolajból készül. 20 év alatt ez megduplázódott. A kutatókat sokkolta, hogy mennyi online divatoldal van és hány új termékkel rukkolnak elő.

„Lehet, hogy ezek az alapanyagok olcsóak végeredményben, de egy olyan petrolkémiai alapú gazdaság részei, ami jelentősen hozzátesz a klímaváltozáshoz és a szennyezéshez. Ráadásul a szintetikus szálgyártáshoz rengeteg energiára van szükség” – tette hozzá Josie Warden, az egyik szerző. Warden szerint a ruhadarabokra is ugyanúgy egyszer használatos műanyagként kellene tekinteni a ruhadarabokra, mint a csomagolásra.

Az RSA egyébként azt javasolta, vezessenek be „plasztikadót” azokra az Egyesült Királyságba importált ruhákra, amik szűz műanyagból készülnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dobos Emese Gazdaság

Válságban és kanyarban előzné a Zarát és a H&M-et az ultragyors kínai konkurencia

Míg a 2008-as válságból az olyan fast fashion márkák emelkedtek ki abszolút győztesként, mint a Zarát is gyártó Inditex, a mostaniból a még gyorsabb, az úgynevezett ultra fast fashion márkák profitálnak kőkeményen. De a mára szinte jó öregnek számító fast fashion szegmensen sem ütött akkorát az elmúlt egy év és a pandémia, hiába látunk bezárt üzleteket.