szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A legtöbb divatmárka előszeretettel dob piacra fenntarthatónak kommunikált termékeket, de ezekről semmilyen részletet nem tudunk meg.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

Az égvilágon semmit nem tesznek azért a divatmárkák, hogy ne termeljenek annyi műanyaghulladékot, és még a fenntarthatónak titulált kollekciók nagy százaléka is műszálas – mutat rá a Changing Markets Foundation idén júniusban közzétett, a divatmárkák és a fosszilis tüzelőanyagok kapcsolatát kutató Synthetics Anonymous jelentéséből.

A kutatás során azt vizsgálták meg, mennyi szintetikus alapanyagot használnak a divatcégek, és hogy erről mennyire kommunikálnak átláthatóan. A 2000-es évek óta ugyanis megduplázódott a fosszilis tüzelőanyagokból készült, szintetikus alapanyagok előállítása. A ruhák nagy része pedig mostanra ebből készül: a Fashion Revolution nemrég arról számolt be, hogy egy év alatt, több mint ezer milliárd ruhadarabot állítanak elő.

A jelentés elkészítéséhez a szakértők 46 divatmárka és 12 online kereskedő 2021-es tavaszi-nyári kínálatát vizsgálták meg.

A kutatás fő megállapításai:

  • A divatmárkák semmit sem kommunikálnak arról, hogy honnan és mennyi szintetikus alapanyagot használnak.
  • Egy cég sem tett arra vonatkozóan vállalást, hogy leállna a kőolajszármazékokból készülő szintetikus alapanyagok használatával.
  • Az egyik legrosszabb értékelést kapott cég a Patagonia: a kifejezetten fenntartható élharcosnak tartott kültéri termékeket kínáló márka még a kutatásban sem volt hajlandó részt venni, és az általa használt alapanyagokkal kapcsolatban sem transzparens.
  • „Varázsszerként” a legtöbb cég a PET-palackokból készített, újrahasznosított poliészterre tekint, ami a jelentés készítői szerint gyakran a zöldre mosás eszköze csupán, és ehhez nyúlnak ahelyett, hogy hosszabb élettartamú, jobb minőségű ruhadarabokat készítenének.
  • A márkák előszeretettel használják a „fenntartható”, „preferált”, „fenntarthatóan készült” és „újrahasznosítható” jelzőket, de részleteket nem osztanak meg arról, hogy ezek a kifejezések mit is takarnak.
  • Az online kereskedők kínálatában megvizsgált több mint 4000 divattermék majdnem 70 százaléka szintetikus alapanyagból készült.
  • A Zara, a Zalando, a H&M és az Asos fenntarthatónak titulált kollekciói is nagyrészt szintetikus alapanyagú ruhákból állnak – a H&M esetében több műszálas termék is van a „zöld” kollekcióban, mint a fő termékvonalukban.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!