Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6d82593-4136-4d43-9694-eb44d8567be1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem reális az őszödi beszédhez hasonlítani a Tisza Párt által nyilvánosságra hozott hangfelvételt, de a hatása arra pont jó, amire az ellenzéki tábornak másfél évvel a választás előtt szüksége van.","shortLead":"Nem reális az őszödi beszédhez hasonlítani a Tisza Párt által nyilvánosságra hozott hangfelvételt, de a hatása arra...","id":"20250508_fidesz-oszsodi-beszed-lepkefing-horn-gabor-elemzes-magyar-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d82593-4136-4d43-9694-eb44d8567be1.jpg","index":0,"item":"cf67f93e-4cf0-4475-86d4-47a3f12ecde1","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_fidesz-oszsodi-beszed-lepkefing-horn-gabor-elemzes-magyar-peter-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 14:58","title":"Nem Őszöd, de véletlenül sem lepkefing Magyar Péter hangfelvétele az elemző szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Folytatja turnéját az egészségügyi államtitkár, most Szombathelyen mutatta be, hogy mennyire rossz állapotban van a kórház.","shortLead":"Folytatja turnéját az egészségügyi államtitkár, most Szombathelyen mutatta be, hogy mennyire rossz állapotban van...","id":"20250507_takacs-peter-szombathely-korhaz-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e.jpg","index":0,"item":"ed6db865-9323-4378-9eff-00403da55cb6","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_takacs-peter-szombathely-korhaz-tisza-part","timestamp":"2025. május. 07. 17:01","title":"Takács Péter most Szombathelyen beszélt arról, hogy a Tisza Párt miatt nem tudják felújítani a kórházakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1c2ab2e-c3a4-4d31-8c86-1733eb787b4e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A rendőrség sem talált jogsértést.","shortLead":"A rendőrség sem talált jogsértést.","id":"20250507_lo-kocsma-kecskemet-alkohol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1c2ab2e-c3a4-4d31-8c86-1733eb787b4e.jpg","index":0,"item":"c2c2e760-8f76-4980-b8e8-07c1b4020176","keywords":null,"link":"/elet/20250507_lo-kocsma-kecskemet-alkohol","timestamp":"2025. május. 07. 16:23","title":"Kiderült: lehet lóval kocsmába menni Kecskeméten, ha befér és a hely megengedi (videóval)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0db3c88d-7e18-44aa-af0f-84ca31fbc66e","c_author":"Farkas Zoltán","category":"gazdasag","description":"A szokások szerint ünnepélyes körítéssel nyújtotta be az Országgyűlés elnökének a jövő évi költségvetés tervezetét a nemzetgazdasági miniszter. Nagy Márton az uniótól vár nagyobb mozgásteret, azt azonban világossá tette: a törvénybe csak olyan uniós forrást tettek, amelynek beérkezése nem jelent kockázatot.","shortLead":"A szokások szerint ünnepélyes körítéssel nyújtotta be az Országgyűlés elnökének a jövő évi költségvetés tervezetét...","id":"20250506_koltsegvetes-nagy-marton-orszaggyules-benyujtas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0db3c88d-7e18-44aa-af0f-84ca31fbc66e.jpg","index":0,"item":"0d132579-0b99-42cf-b196-8b41ad14735e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_koltsegvetes-nagy-marton-orszaggyules-benyujtas-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 17:31","title":"„Háborúellenes költségvetést” nyújtott be Nagy Márton az Országgyűlésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f65119df-fa35-4b2b-9bf4-2ddae8aa1d90","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Pekinget fontos kapcsolatok fűzik Pakisztánhoz, ahogy India is fontos partnere, amellyel a közelmúltban kezdett javulni a viszony. Pekingnek nem tenne jót egy háború a szomszédban, a kínai külügy így önmérsékletre és deeszkalációra szólított fel.","shortLead":"Pekinget fontos kapcsolatok fűzik Pakisztánhoz, ahogy India is fontos partnere, amellyel a közelmúltban kezdett javulni...","id":"20250507_kina-figyelmeztetes-india-pakisztan-konfliktus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f65119df-fa35-4b2b-9bf4-2ddae8aa1d90.jpg","index":0,"item":"ef3f2495-ed87-4f27-bafb-1848f3833679","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_kina-figyelmeztetes-india-pakisztan-konfliktus","timestamp":"2025. május. 07. 11:45","title":"Kína nyugalomra intette az egymásnak feszülő Indiát és Pakisztánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2ea0586-4d5f-4a5b-af7f-e1f16e7c8a5c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BMW több mint negyvenezer amerikainak ad munkát. ","shortLead":"A BMW több mint negyvenezer amerikainak ad munkát. ","id":"20250507_csokkent-a-BMW-profitja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2ea0586-4d5f-4a5b-af7f-e1f16e7c8a5c.jpg","index":0,"item":"828155c7-44c6-4b0c-bd8e-5de032121287","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_csokkent-a-BMW-profitja","timestamp":"2025. május. 07. 13:54","title":"Jelentősen csökkent a BMW profitja, de arra várnak, hogy Trump megadja magát vámkérdésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b2fafc0-5d3c-49f2-9cec-162301099677","c_author":"Galicza Dorina","category":"elet","description":"133 bíboros vonult be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. Hogyan készül Róma a pápaválasztásra, mi a helyzet Erdő Péterrel és mi lett az első szavazás eredménye? – összeszedtünk mindent, amit a konklávéról tudni kell.","shortLead":"133 bíboros vonult be szerdán délután a Sixtus-kápolnába, hogy megválasszák a katolikus egyház új vezetőjét. Hogyan...","id":"20250507_konklave-papavalasztas-biboros-sixtus-kapolna-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b2fafc0-5d3c-49f2-9cec-162301099677.jpg","index":0,"item":"1e4899eb-e840-421b-9ab8-d59df1282714","keywords":null,"link":"/elet/20250507_konklave-papavalasztas-biboros-sixtus-kapolna-elo-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 10:39","title":"Felszállt a fekete füst, nincs még új pápa – a konklávé első napjának összefoglalója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt írja benne, hogy támogatják Ukrajna uniós csatlakozását, de nem értenek egyet azzal, hogy gyorsított eljárásban vegyék fel.","shortLead":"Azt írja benne, hogy támogatják Ukrajna uniós csatlakozását, de nem értenek egyet azzal, hogy gyorsított eljárásban...","id":"20250507_Magyar-Peter-nyilt-levelet-irt-Manfred-Webernek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"594ac160-b24a-43c6-92a2-e78b44ce7b16","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Magyar-Peter-nyilt-levelet-irt-Manfred-Webernek","timestamp":"2025. május. 07. 20:53","title":"Magyar Péter nyílt levelet írt Manfred Webernek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A járműipart átmenetileg térdre kényszerítő koronavírus-járvány sem tudta megállítani az elektromos autók térnyerését, éves szinten változatlanul kétszámjegyű növekedést mutatnak az eladási számok. Az e-mobilitás azonban jóval több, mint a tisztán elektromos, vagy hibrid járművek összessége: az utolsó kilométer megtétele is egyre inkább az áramra épül, s az elektromos rollerek, robogók és kerékpárok piaca is rendületlenül növekszik.
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Már legalább 11 millió tisztán elektromos (BEV), illetve konnektorból tölthető hibrid (PHEV) autó közlekedik a világ útjain, s bár egyes piacokon változik az eladások dinamikája, egyelőre semmi jele annak, hogy összességében lassulna a robbanómotorral szerelt gépkocsiknál fenntarthatóbb járművek térnyerési üteme. Van is hova növekedni, hiszen a világon közel másfél milliárd jármű közlekedik, így az elektromosok aránya még csak egy százalék körül van.
Míg korábban Kína volt a leggyorsabban növekvő piac, 2020 és 2021 már inkább Európa előretöréséről szól: 2020 volt az első év, amikor Európában több új BEV és PHEV – 1,4 millió darab – fogyott, mint a világ legnépesebb országában, és a trend az idén is folytatódik. Az előrejelzések szerint a kontinensen éves szinten 15 százalékkal részesednek majd az elektromos autók az újjármű-eladásokból, az „éltanulók” ipedig smét az észak- és nyugati-európai államok lesznek. Norvégiában már az új autók több mint négyötöde elektromos, Svédországban ötven százalékhoz közelít ez az arány, de a legnagyobb piacon, Németországban is a húsz százalék felé kúszik az elektromosok részesedése.
László Ferenc
Középmezőnyben
Magyarország a középmezőnyben van: 2020-ban az újautó-eladások öt százalékát tették ki az elektromosok, ami ugyan kisebb arány, mint Nyugat- és Észak-Európában, viszont az eredmény jobb, mint a közép-európai térség többi államában. A trend 2021-ben is folytatódik, annyi a különbség, hogy míg tavaly – elsősorban az állami támogatások miatt – a BEV-ek eladása ugrott meg látványosan, addig az idén inkább a hibridek viszik előre az eladásokat. Az elektromosok közül Magyarországon a Volkswagenek a legnépszerűbben, a második helyen a Nissan, a harmadikon pedig a KIA áll.
A magyarországi trendek is azt bizonyítják, hogy az állami támogatások és egyéb kedvezmények lényegesen befolyásolják a hagyományos autóknál még drágább, viszont olcsóbban fenntartható elektromosok piaci népszerűségét. Norvégiában, ahol kiemelkedő kedvezmények járnak az elektromosok mellé, továbbra is szárnyal a piac, míg Kínában, ahol egymásnak ellenmondó üzenetek érkeznek a fogyasztókhoz, inkább az elbizonytalanodás a jellemző. A környezetszennyezést csökkenteni kívánó Peking, amely a korábbi években jelentős kedvezményekkel tette népszerűvé az elektromos járműveket, 2020-ra kilátásba helyezte a támogatások leépítését, ami azonnal meg is látszott az értékesítési számok romlásában. A koronavírus-járvány hatására végül 2022 végéig meghosszabbították a kedvezmények egy részét, így valamelyest visszatért a vásárlási kedv, ám az elektromosok forgalma már csak az újautó-eladások 6 százalékét teszik ki.
Az ár, a hatótávolság és a töltőhálózat hármasa
Az árkedvezmények és egyéb támogatási formák mellett a hatótávolság alakulása és a töltőhálózat elérhetősége is döntően befolyásolja a BEV-ek és PHEV-ek népszerűségét. Ezen a két területen egyértelmű az előrelépés, a hatótávolság a legtöbb márkánál már meghaladja a 300 kilométert, és egyre több az olyan autó, amely akár 600 kilométert is képes megtenni egy töltéssel. Közben a választék is látványosan bővül. 2015-ben még csak kevesebb, mint százféle elektromos járgányból lehetett válogatni, jelenleg négyszáz körül van az elérhető modellek száma (260 BEV, illetve 140 PHEV). A választékbővülés folyamatos marad, már csak azért is, mert miközben egyre több város, illetve állam jelenti be, hogy belátható időn belül – akár 2030-tól – betiltja az új benzines és dízeles autók forgalomba hozatalát, sok gyártó dönt úgy, hogy járműveinek többségét már elektromos hajtással készíti. A kínai tulajdonban lévő, egykor svéd Volvo például azt közölte, hogy 2030 után már csak elektromos autók kerülnek ki a gyáraiból.
Túry Gergely
A nyilvános töltési kapacitások is bővülnek, s bár Brüsszel szerint még mindig nincs elég nyilvános állomás az EU-ban, ma már senki sem mondhatja azt, azért nem vesz elektromos járművet, mert komoly gondot okozna a „tankolás”. Nem csak azért javul a helyzet, mert a töltések nagy részét – Magyarországon mintegy négyötödét – otthon végzik az emberek, hanem azért is, mert öt év alatt világszerte hétszeresére ugrott a nyilvános töltők száma. 2020 végén világszerte 1,3 millió töltőoszlop várta az autósokat, s ebből harminc százalék volt a nyolcvan százalékos töltöttségi szintet 40 perc alatt szavatoló gyorstöltő. Az EU-ban az lenne a cél, hogy tíz elektromos járműre jusson egy töltőállomás, jelenleg ennek tizedénél tart az unió, azaz száz járműre jut egy „áramkút”.
Magyarországon – ahol mintegy 30 ezer zöldrendszámos autót regisztráltak már – jelenleg 1400 körül van a nyilvános töltők száma, s bár a járvány miatt lelassult az új állomások telepítése és a már meglévők használatának bővülése, négy év alatt a töltési tranzakciók száma 52-szeresére ugrott, az átadott energia mennyisége pedig 57-szeresére emelkedett és elérte a 7,1 gigawattot.
Elektromos „utolsó kilométerek”
Az elektromos autókhoz hasonlóan az elektromos mikromobilitási eszközök – e-rollerek, e-robogók és elektromos kerékpárok – népszerűsége is szakadatlanul nő, s ahogy a Covid-pandémia megváltoztatta a városi közlekedési szokásokat, úgy emelkedett a „villanyos kütyükkel” megtett utolsó kilométerek száma. Ma már talán egy nagyváros sincs a fejlett világban, ahol ne versenyeznének egymással az elektromos rollereket és elektromos robogókat kölcsönző cégek, és nem a járművek hiánya okoz gondot, hanem az, hogy miközben egyre nagyobb a forgalom, a szabályozás nem mindenhol követi a valóságos világban zajló eseményeket. Nem teljesen egyértelmű, hogy hol lehet közlekedni ezekkel a járművekkel, és miként lehet őket úgy letenni használat után, hogy az ne váltsa ki a többi közlekedő haragját. Világszerte 300 millió két- és háromkerekű elektromos járművet tartanak számon, s manapság már az újonnan eladott biciklik, robogók és rollerek harmadát teszik ki az elektromos változatok. Továbbra is Ázsia a legnagyobb piac, ám Európa is gyorsan jön fel: 2020-ban 30 százalékkal nőtt az elektromos mikromobilitási eszközök eladása.