Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","shortLead":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","id":"20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a.jpg","index":0,"item":"ae4e3227-2612-461e-98ba-12ca4ad3b56f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","timestamp":"2025. május. 07. 08:08","title":"Botrány lett a szoftverfrissítésből, a Xiaomi megpróbálta lekorlátozni 1500 lóerős kocsija teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67fbc1f0-5f23-4ec7-9784-6f7188f107bb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ozzy Osbourne kijelentette: július 5-én lép utoljára színpadra. „Szívesen mondanám, hogy soha ne mondd, hogy soha, de az elmúlt pár év után tényleg azt hiszem, hogy itt az idő” – nyilatkozta.","shortLead":"Ozzy Osbourne kijelentette: július 5-én lép utoljára színpadra. „Szívesen mondanám, hogy soha ne mondd, hogy soha, de...","id":"20250507_Ozzy-osbourne-utolso-koncert-abbahagyja-visszavonul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67fbc1f0-5f23-4ec7-9784-6f7188f107bb.jpg","index":0,"item":"67492b83-de1e-4d23-86d0-504c4650a68c","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Ozzy-osbourne-utolso-koncert-abbahagyja-visszavonul","timestamp":"2025. május. 07. 16:11","title":"Ozzy végleg felhagy a rock 'n' roll életformával: „Lesz pár pónink és csirkénk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"296dcf91-bd3e-4b27-acdc-1d0e5e2693cb","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A kormány az aszály elleni védekezést is az élelmiszerárakkal hozza összefüggésbe. ","shortLead":"A kormány az aszály elleni védekezést is az élelmiszerárakkal hozza összefüggésbe. ","id":"20250508_aszalyvedelmi-operativ-torzs-magyar-kozlony-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/296dcf91-bd3e-4b27-acdc-1d0e5e2693cb.jpg","index":0,"item":"6c12b204-ecd1-483c-9b6c-a32c69a5b942","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_aszalyvedelmi-operativ-torzs-magyar-kozlony-orban-viktor","timestamp":"2025. május. 08. 07:34","title":"Mostantól működik az Aszályvédelmi Operatív Törzs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","shortLead":"A minden előzmény nélküli Hyundai Elexio egy középkategóriás szabadidő-autó.","id":"20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7877c7d-492b-429d-99bb-0b46c71e8886.jpg","index":0,"item":"d542abd8-e00b-4df0-ba2d-13964ee6a554","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_700-kilometeres-hatotavu-vadonatuj-hyundai-elexio-villanyauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:21","title":"700 kilométeres hatótávú vadonatúj Hyundai villanyautó érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e30c5c60-d915-4f24-871a-2a85002d24c7","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar miniszterelnök régóta lobbizik, Erdő pedig a komoly esélyesek között van. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök régóta lobbizik, Erdő pedig a komoly esélyesek között van. ","id":"20250507_erdo-peter-papa-konklave","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e30c5c60-d915-4f24-871a-2a85002d24c7.jpg","index":0,"item":"f9f6e966-28dc-4f21-8f0b-42b4da250bc6","keywords":null,"link":"/360/20250507_erdo-peter-papa-konklave","timestamp":"2025. május. 07. 07:30","title":"Libération: Orbán sikere is lenne, ha Erdő Pétert választanák meg pápának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Összesen 750 millió eurót próbál megszerezni.","shortLead":"Összesen 750 millió eurót próbál megszerezni.","id":"20250507_unios-forrasok-atcimkezes-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18.jpg","index":0,"item":"482a38db-10de-4f10-af99-feb86a521354","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_unios-forrasok-atcimkezes-kormany","timestamp":"2025. május. 07. 10:02","title":"A magyar kormány kiskapukat kihasználva próbál hozzájutni a befagyasztott uniós pénzekhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03ede5ff-4608-4ecb-8848-a048a0866fd2","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy pontosan mennyi benzint és áramot fogyaszt a gyakorlatban a BYD nagyobb akkumulátorral szerelt legfrissebb plugin hibrid modellje, a tágas SUV-ok piacán versengő Seal U DM-i.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy pontosan mennyi benzint és áramot fogyaszt a gyakorlatban a BYD nagyobb akkumulátorral szerelt...","id":"20250507_fogyasztasverseny-1125-kilometert-igero-uj-plugin-hibrid-byd-seal-u-dm-i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03ede5ff-4608-4ecb-8848-a048a0866fd2.jpg","index":0,"item":"8b30e612-235b-4ca5-9ef9-e6f5d0d3180b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_fogyasztasverseny-1125-kilometert-igero-uj-plugin-hibrid-byd-seal-u-dm-i","timestamp":"2025. május. 07. 09:17","title":"Milyen hatótáv-para? Fogyasztásversenyen jártunk az 1125 kilométert ígérő új BYD-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a59bb684-8a0b-4973-8640-f2c1ffb4ed4f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb, mint a nyáriaké adott esetben. ","shortLead":"A hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb, mint a nyáriaké adott...","id":"20250507_Nem-a-rendor-hanem-a-biztosito-buntethet-igy-jarhat-aki-nyaron-teli-gumit-hasznal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a59bb684-8a0b-4973-8640-f2c1ffb4ed4f.jpg","index":0,"item":"c71cbfbb-7ea0-4e8b-9235-f38447b41f8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Nem-a-rendor-hanem-a-biztosito-buntethet-igy-jarhat-aki-nyaron-teli-gumit-hasznal","timestamp":"2025. május. 07. 08:31","title":"Nem a rendőr, hanem a biztosító büntethet: így járhat, aki nyáron téligumit használ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Komoly lemaradásokat kell behoznunk a hulladékok kezelésében: nem pusztán a lakossági gyűjtés terén akadnak teendők, a teljes iparág jelentős reorganizációra szorul.
Amikor egy áruházláncban kiürül és hulladékká válik egy hipósflakon, annak pontosan ismert a jövője: mivel a veszélyes hulladékok közé tartozik, ezért elkülönítetten kell begyűjteni, fel kell címkézni, az előírások szerinti gyűjtőedényben, megfelelő okmányokkal, speciális autóval lehet elszállítani a rendeltetési helyére. Ezzel szemben a háztartások oldalán nem létezik precízen kidolgozott menetrend, sőt semmilyen, legfeljebb – néha egymásnak ellentmondó – ajánlások. Így aztán lakossági fronton a használt elem és a kiégett fénycső ugyanúgy simán a kommunális hulladékban végzi, mint a kiürült festékpatron a nyomtatóból vagy a meghibásodott telefontöltő.
Műanyag flakonok préselés előtti szétválogatása
MTI / Koszticsák Szilárd
Teljesen jogos igény, hogy rendet kellene tenni a fejekben, mert ennek híján a szelektív hulladékgyűjtés marad a jelenlegi, „rálegyintős” állapotában. Ugyanakkor az edukáció önmagában nem feltétlenül elég: a jól átgondolt szabályozás lépéskényszere is szükséges ahhoz, hogy egyéni szinten is feljebb lépjünk a tudatosságban. Ma ugyanis Magyarországon sokszor már ott elakadunk, hogy mit és hova, az újrahasznosítás fárasztó részletei meg aztán végképp nagyon távol állnak egy átlagos magyar adófizetőtől. Nem az értelmi képességeitől, inkább a kényelmi szempontjaitól. Pedig annak, hogy mivel töltjük meg a sárga és a kék szeméttároló edényeket, egy háztartás szintjén sem elhanyagolható a jelentősége – és ezt szorozzuk meg 4 474 531-gyel. A 2019-es hivatalos számok alapján ennyi háztartás volt Magyarországon, és a fejszámolás után aligha vitatható, hogy a családi és egyéni szintű hozzájárulásoknak mekkora a jelentősége az ország dekarbonizációs céljainak megvalósításában.
Ezen a téren egyébként új helyzetet teremthet az egységes hulladékgazdálkodási koncesszió, mert magában hordozza a jó irányú változások esélyét. Például annak lehetőségét, hogy egyre kevesebb szemét vándoroljon a depóniákba, helyette a biológiailag lebomló hulladékok minél nagyobb részét hasznosítsa az energetika. A körforgásos gazdaság szemléletét idéző megközelítésre különösen nagy szükség van akkor, amikor a hulladékágazat hozzájárulása a bruttó hazai termékhez (GDP) mindössze alig 0,8 százalék. A biogáz szektor további fejlődésének megágyazó új országos rendszer annak bemutatására is remek példa, milyen szelekciót érdemes érvényesíteni a hulladékmenedzsmentben: természetesen azokat a technológiákat kellene favorizálni, amelyek a leginkább képesek hozzájárulni az ország klímasemleges céljainak eléréséhez.
A hulladéktechnológiák szelektív zöldítését egészen biztosan nem könnyíti meg az iparág aktuális állapota. Tisztelet a kivételeknek, köztük az újonnan létesült feldolgozóüzemeknek, a teljes, nagyságrendileg ötezer vállalkozást tömörítő szektor szorul átfogó reorganizációra. Miközben ez zajlik, létrehozva azt a technológiai környezetet, amely képes biztosítani az anyagáramok lehető leghatékonyabb hasznosítását, a partnerségben is szintet kell lépnünk. A hulladékfeldolgozási példánál maradva: a nemzetközi színtéren már ennek teljes kiterjesztése van napirenden. A magas szintű és színvonalú hulladékhasznosításhoz minden érintettnek kooperálnia kell a többiekkel, miközben legalább ennyire fontos a magas részvételi arány: magyarán az, hogy a partnerség a legszélesebb körben valósuljon meg. Ez még Magyarországon előttünk áll, és a szegmens sajátosságait és szétaprózottságát tekintve aligha akad olyan szakember, aki szerint sétagalopp lesz.
Lakossági szelektív hulladék begyűjtése Budapesten
MTI / Marjai János
És miközben a jövőre startoló koncessziós rendszer bevezetése is megoldandó feladatok elé állítja a hazai hulladékgazdálkodási ágazatot, olyan fejtörők is felmerülnek, mint például a napelemes rendszerek paneljeinek kezelése: most ugyan még nem kell velük sürgősen foglalkozni, de hamarosan tervezést és cselekvést igényel az újrahasznosításuk. Biztató és örömteli, hogy a koncesszió és az uniós szabályok szigorodása egyaránt arra ösztökélik a hulladékipar, hogy végre elrajtoljon. Ugyanakkor megnyugtató volna, ha megfelelően gépesítve, a legjobb technológiákkal tudna csatasorba állni, hogy betölthesse azt a támogató funkcióját, amely a körforgásos gazdasági modellben megkérdőjelezhetetlen.
A szerző az Alteo fenntarthatóságért és körforgásos gazdálkodásért felelős vezérigazgató-helyettese
A környezettudatos jövőtervezésről szóló cikkek támogatója az Alteo.