Kényszerpályára került tavaly a TV2 német tulajdonosa, amely mindenképpen ki akarta tisztítani a kelet-európai portfólióját, hogy végül jó eredményekről számolhasson be Németországban. A cég nyerni szeretett volna az ügyleten, de a remélt nagy üzlet nem jött össze, így végül a ProSiebenSat.1 Group (P7S1) adott hitelt a magyar menedzsmentnek, hogy átvehessék a TV2-t működtető vállalatot. Bár a tévé formálisan nem került fideszes vállalkozók érdekeltségébe, az ügy hátterét ismerő piaci források szerint nem függetleníthető a magyar politikai helyzettől, hogy végül így zárult az ügylet.
A tévétársaság múlt kedden közölte, hogy az MTM-SBS Zrt. 100 százalékos részvénycsomagja „véglegesen és visszafordíthatatlanul” a két vevő, Simon Zsolt és Yvonne Dederick cégeinek tulajdonába került. Hogy a két menedzser veheti meg a céget, még december 23-án közölte a TV2, az ügylet lezárása ezek szerint két hónapot vett igénybe. Simon 2010 óta állt a társaság élén vezérigazgatóként, Dederick 2011-től a cég gazdasági igazgatója volt, most ő lett a vezérigazgató-helyettes.
A hvg.hu számolt be először arról tavaly májusban, hogy ismét eladóak a TV2 csatornái, és a tárgyalások során két komoly ajánlatot tevő cég jelentkezett. A svéd hátterű, a magyar Viasatot működtető Modern Times Group és a Fidesz-közeli cégként elkönyvelt – Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó – Infocenter.hu. Végül decemberben „nevető harmadikként” a TV2 hazai menedzsmentje futott be. Piaci és kormánypárti források alapján megpróbáljuk rekonstruálni, hogyan zajlott az elmúlt évek legnagyobb médiapiaci fordulata.
Jelzálog alatt
A „véglegesnek és visszafordíthatatlannak” nevezett adásvétel után a tévétársaság erőteljes kommunikációs offenzívába kezdett. Az elmúlt hetekben pedig a két új tulajdonos is megszólalt, interjúkat adtak, ám most sem tárták a nyilvánosság elé az ügylet összes részletét – részben üzleti titokra, részben a P7S1 által szerződésbe foglalt titoktartási kötelezettségükre hivatkozva.
Simon Zsolt - már be is jegyezték
Fülöp Máté
Bár a keddi közlemény szerint az ügylet „visszafordíthatatlan”, a két menedzser interjúiban árnyaltabban fogalmazott. Már az adásvétel bejelentésekor közölték, hogy az anyavállalat, a P7S1 adott nekik hitelt a TV2 megvételéhez. Dederick a Jazzy Rádiónak adott február 28-i interjújában elismerte, hogy ez a konstrukció olyan, mint egy banki hitel, tehát, ha nem tudnak törleszteni, akkor „visszakerülhet” az eredeti tulajdonoshoz a társaság. A hitelt 5 év alatt kell törleszteniük, Dederick szerint ők ketten csak egy minimális önrésszel szálltak be, amit „a fizetésük mellett meg tudtak tenni”. Simon Zsolt a Forbes februári számában pedig arról beszélt, hogy amíg vissza nem fizetik a hitelt, „addig jelzálog alatt van a teljes cég a tárgyi eszközeivel együtt”.
Az eladói hitel lényege, hogy az új tulajdonosok a cég bevételeiből gazdálkodják ki a törlesztőrészleteket. Ám a TV2 nincs könnyű helyzetben, Simonék komoly nyomás alatt vannak.
– Nem tudni, hogy az eladói hitelen felül az MTM-SBS mennyivel tartózik még a németeknek. A magyar részvénytársaság 2011-es és 2012-es beszámolói szerint az anyavállalat előbb 4,7, majd 7,1, tavalyelőtt pedig 6,2 milliárd forintos hitellel segítette ki a céget. A februárban frissített alapító okiratban az olvasható, hogy az alaptőkében szerepel egy 19,9 milliárdos váltó is, amit a P7S1 bocsátott ki. Szerettük volna megtudni, hogy a társaság hogy áll a hitelek visszafizetésével, de a TV2 azt közölte a hvg.hu-val, hogy „további információval nem áll módjukban szolgálni”.
– Így arra sem kaptunk választ, hogy a TV2 vagyona elég fedezetet nyújt-e a P7S1 által nyújtott, a megvételhez szükséges újabb hitelhez, vagy be kellett-e vonni bankgaranciát, esetleg más vállalkozás nyújtotta garanciát. A 2012-es mérlege szerint a tévé műszaki berendezései, ingatlanvagyona, járművei 3,5 milliárdos vagyon tettek ki, a cég vagyonának nagyobbik részét főleg a kintlévőségei, követelései és a filmjogok teszik ki, melyeknek értéke évről évre változhat. (A tavalyi tárgyalások idején piaci források azt mondták, 20 milliárd körül kelhet el a tévé - bár a végleges vételárat nem tudni, szinte biztos, hogy több milliárdos hitelhez kellett fedezet.) Ráadásul Simon a Forbesnak azt mondta, 2013-ban pont ezek – a 2010 előtti cégvezetők által vett – filmjogok okoznak gondot a könyvelésben, ezért 2013-ban 7 milliárdot le is írtak. (A 2013-as mérleg várhatóan májusban lesz nyilvános – a szerk.) Simon szerint, ha ezt sikerül rendezni, és növelni tudják a bevételeiket, akkor 2015-re már számviteli értelemben is nyereségesek lesznek.
– Tavaly tovább zsugorodott a tévés reklámpiac. Az Ernst & Young múlt héten publikált felmérése szerint a földi sugárzású adók piacán 10 százalékos volt a visszaesés.
Simon a hvg.hu-nak adott szeptemberi interjújában azt mondta, a kábelszolgáltató cégektől szedett terjesztési díj bevezetésével akarja növelni a TV2 bevételeit, a Forbesnak 6-8 milliárdról beszélt. Ennek bevezetéséről folynak tárgyalások, de piaci forrásaink szerint legfeljebb 2015-től léphet működésbe az új rendszer. A Mérték médiaelemző műhely múlt heti elemzése szerint listaáron számolva nőtt az állami hirdetések aránya a TV2-ben. Több, a médiapiacon milliárdokat forgató cég vezetője is azt mondta a hvg.hu-nak, idén a TV2-nek nagyobb szeletet kell kihasítania a nem állami hirdetések egyre zsugorodó piacából is, ami újabb „csatákat” hozhat majd az RTL-lel, továbbá a tévé eladása a teljes médiapiacra is kihatással lesz. (A piacon már zajló konfliktusokról, illetve a Lázár János által két hete felvetett ötlet utóhatásairól rövidesen külön cikkben számolunk be.)
Nevető harmadik?
„Simon Zsolt és Yvonne Dederick korábban már bizonyította rátermettségét. A 2012-ben elfogadott új stratégia eddigi eredménye egyértelművé tette számunkra, hogy személyük garancia a TV2-csoport sikerére” – így indokolta a ProSiebenSat.1 múlt kedden, miért pont ezt az eladási konstrukciót választotta.
Adásban - lesz-e nézettség és nyereség?
Túry Gergely
Az elmúlt években, 2010 és 2012 között – miközben a nagy rivális, az RTL Klub nyereséget termelt – a TV2 masszívan veszteséges volt, ráadásul csoportszinten nem tudta megelőzni az RTL-es csatornák összenézettségét. A független kutatóintézet, a Nielsen mérése szerint február közepén az RTL-es csatornák (RTL Klub, RTL 2, Film+, Cool) 10 százalékkal nagyobb közönségarányt értek el a hirdetők számára fontos 18-49-es korosztályban, mint a TV2-csoport (TV2, Super TV2, Fem3, Pro4). Az MTM-SBS 2010-ben 2,2, 2011-ben 8,9, majd az utolsó elérhető beszámolója szerint 2012-ben 6,6 milliárdos mínuszt termelt.
Bár korábban a sajtóban több feltételezés jelent meg arról, hogy kik teremtették elő a vételárat, kik állhatnak a magyar menedzsment mögött, február 25-i rendkívüli közgyűlésen a külföldi tulajdonosok átruházták a részvényéket Simon és Dederick cégeire. Kérdés tehát, hogyan jutott arra a döntésre a német óriásvállalat, hogy azoknak a vezetőknek adja át a tévét, akik a cégnek veszteséget hozó években irányították a vállalatot.
A Fidesz-közelinek tartott médiacsoport hozzáállása
– Mint tavaly májusban a hvg.hu megírta, a Heti Válaszban és a Lánchíd Rádióban is érdekelt Nyerges Zsolt cége, az Infocenter.hu Zrt. is szerette volna megvenni a TV2-t. Akkor, egy a cég indulásakor az Infocenterben szerepet vállaló forrás azt mondta, bár a Fidesz-közeli vállalatok 2010 óta jelentős bevételekre tettek szert, akkora összeget nem tudnak és nem is akarnak egy összegben előteremteni, hogy rálicitáljanak a többi érdeklődőre. (Az ügyletre rálátó piaci források továbbra is 20 és 25 milliárd közé teszik az MTG tavalyi ajánlatát.)
– Ugyanakkor két, a Fidesz-közeli médiavállalkozókkal kapcsolatban álló forrás is azt mondta február végén a hvg.hu-nak, hogy a csoport megosztott volt. Úgy tudjuk, a piacon egyedüliként maradt országos kereskedelmi rádió, a Class FM felfuttatója, Nyerges ellenezte az ügyletet, míg az ingyenesen terjesztett napilapban, a Metropolban érdekelt Fonyó Károly mellette volt. Információink szerint Nyerges túl nagy falatnak tartotta a veszteséges TV2 megvételét és továbbfinanszírozását. Forrásaink szerint azzal is számolt, hogy ez a reklámpiacon háborúhoz vezethet az RTL-lel, melyet ő belülről ismert, ugyanis amikor az Infocenter pályázott a nagyobbik kereskedelmi tévére – ő maga 2010-2011-ben az igazgatótanácsában ült – jó kapcsolatba került a vezérigazgatóval, Dirk Gerkensszel és a csatornának műsorokat gyártó IKO Holdingban érdekelt milliárdossal, Rákosi Tamással. Információink szerint Nyerges nem akart ráfizetni a boltra, igaz, a Fidesz-közeli cégcsoport forrásaink szerint nem is a pénzért, hanem a médiabefolyás miatt startolt rá a TV2-re. Egy magas rangú kormánypárti forrásunk szerint nemcsak Fonyó és Nyerges foglalkozott az üggyel, az eladást nyomon követte Orbán főtanácsadója, Habony Árpád is, aki értesülésünk szerint több piaci szereplővel is tárgyalt.
– A TV2 megvétele versenyjogi aggályokat is felvetett volna, hiszen Nyerges 50 százalék feletti részesedéssel rendelkezett a Class FM cégében. Tavaly júliusban – amikor még javában zajlottak a tévé eladásával kapcsolatos tárgyalások – ezt megpróbálták feloldani: Nyerges befolyása minimálisra csökkent, helyét a Fidesz-közeli cégbirodalom feje, Simicska Lajos vette át. Nyergesnek 3 szavazata maradt az 50-ből.
Nyerges Zsolt - kinek is szurkolt?
Túry Gergely
– A Figyelő novemberben arról írt, egy kínai befektető is érdeklődött a TV2 iránt, az ajánlattevő mögött a hetilap szerint állítólag Fideszhez közeli befektetők álltak. Egy, a Fidesz közeli vállalkozókkal kapcsolatban álló forrás ezt úgy értelmezte, a TV2-vel nem akartak kockáztatni, minél kevesebb saját pénzt akartak az ügyletre áldozni.
A svéd vevő hezitálása
– A TV2 iránt eleinte többen is érdeklődtek, az első időszakban a magazinpiacon erős, a StoryTv-t is birtokló Sanoma-csoportot, illetve a P7S1 romániai vállalkozásai iránt érdeklődő Digi-tulajt, a nagyváradi milliárdost, Teszári Zoltánt is hírbe hozták. Végül a globális médiabirodalmat építő – Afrikában is terjeszkedő – svéd hátterű Modern Times Group maradt potenciális vevőként. Az MTG-nek kulcsfontosságú lett volna a TV2 megszerzése, mert a viasatos csatornái évek óta nem tudnak kitörni 4-6 százalékos nézettségű tévék közül, ráadásul a reklámpiac évek óta tartó zsugorodása miatt bevételeik is csökkentek.
– Az MTG folyamatosan tárgyalt a P7S1-cal, átvilágították a TV2-t. Dederick a Jazzy Rádióban azt mondta, a németek „nagyon bizalmasan kezelték” a jelentkezőket, a magyar menedzsmentnek alig árultak el valamit, ők csak az MTG-nek tartottak végül bemutatott az MTM-SBS helyzetéről. Egy, a tárgyalásra rálátó forrás szerint viszont júliusra megtorpantak az egyeztetések. Médiapiaci forrásaink szerint ennek alapvetően két oka volt. Egy héttel azután, hogy a TV2-től kiszivárgott, a Viasat tulajdonosa komoly ajánlattal rukkolt elő, a kormány bejelentette, hogy a reklámadó bevezetését tervezi, amely a Napi Gazdaság akkori számításai szerint akár 1,8 milliárddal is terhelhette volna a TV2-t.
– A másik ok: a tárgyalók „erős jelzést” kaptak kormánypárti körökből, hogy nem támogatják a tervezett fúziót. Az egyeztetésekre rálátó két forrás is azt mondta a hvg.hu-nak, az MTG vizsgálta, hogyan lehetne a londoni műsorszórással, illetve a reklámszerződések külföldi megkötésével kikerülni a reklámadót, ám jelzést kaptak arról is, hogy nem kerülhetik meg a versenyjogi vizsgálatot. Ugyanis a médiatörvény egyik gumiparagrafusa lehetővé teszi, hogy „a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülése” érdekében a médiahatóság eljárást indíthasson. Ez történt az Axel Springer és a Ringier kiadók tervezett egyesülésekor is, ami a hatóság nem engedélyezett, így lapjaik egy részét kénytelenek voltak egy harmadik cégnek eladni. Megkérdeztük a Gazdasági Versenyhivatalt és az NMHH-t is, de mindkét hatóság azt közölte, a TV2 eladásáról előzetes állásfoglalást tavaly nem kértek tőlük, ám piaci forrásaink szerint ha összeolvad a piacon második legnagyobb TV2 és harmadik Viasat, az eljáráshoz vezetett volna.
– Hivatalosan meg nem erősített információink szerint a tárgyalások során az MTG szeretett volna garanciát, illetve valamiféle engedményt kapni az eladótól arra az esetre, ha bevezetik a reklámadót, de végül a tárgyalások nem zárultak eredménnyel. Az MTG azóta is hallgat az ügyről, a hvg.hu megkereste a cég globális kommunikációs vezetőjét, Per Lorentzet, de ő nem kívánta kommentálni az értesüléseinket.
Eközben a kormány…
– Akárhogy is volt, Orbán Viktor tavaly nyáron megszólalt az ügyben, és határozottan jelezve elvárásait. A kormányfő egy nyári interjújában arról beszélt, hogy Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, ezért olyan nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. „Ez sem lesz mindig így” – tette hozzá sokatmondóan Orbán.
– Bár május végén a kormány be is mutatta a reklámadó tervezetét, azt követően, hogy a nyáron fordulat állt be a tárgyalásokban, lekerült napirendről. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tavaly októberben határozottal leszögezte, hogy 2014-ben semmiképpen nem számolnak a reklámadóval.
– Dederick a Jazzynek február 28-án azt mondta, a németek az ősz folyamán keresték meg a magyar menedzsmentet, mert „nem annyira dinamikusan mennek az egyéb tárgyalások”. Simon a Forbesnak pedig azt nyilatkozta, „az utolsó pillanatban, november végén állapodtak meg”.
Időzavarba kerültek a németek?
– A német cég még 2012-ben eldöntötte, hogy az észak-európai médiavállalkozásai után megválik a kelet-európaiaktól is 2013-ban, hogy a német nyelvű piacra fókuszálhasson. A román cégnyilvántartás szerint az ottani vállalkozásuk is veszteséges volt, a 2012-es adatok szerint – akkori árfolyamon átszámolva – közel 1 milliárd forintos mínuszban voltak.
Az "Egyébben" volt Magyarország is:
– Mint arról a hvg.hu is beszámolt a tárgyalásokra rálátó forrás alapján, tőzsdei cégként a P7S1 kínosan kerülni igyekezett a politikailag vagy üzletileg kényes ügyleteket. Ám a romániai végkifejlet nem feltétlenül erre utal: a Prima TV-t az a Christian Burci vette meg, akit a román sajtó gyakran „oligarchaként” emleget, mert bevallottan jó kapcsolatot ápol egy szociáldemokrata politikussal, Miron Mitreaval (az áruszállításban érdekelt Burci meggazdagodása arra az időszakra tehető, amikor Mitrea közlekedési miniszter volt). A Simon Zsolt által példaként emlegetett N24 csatorna eladása is furcsa fordulatot vett: bár azt is a menedzsmentnek adták el 2010-ben, ők tavaly továbbadták egy másik médiabirodalomnak, az Axel Springernek.
– Bár a TV2 Magyarország egyik legnagyobb médiavállalkozása, a P7S1-on belül nem több egy apró pontnál. A február 27-én kiadott jelentésük szerint az évről évre növekvő árbevételük tavaly meghaladta a 800 milliárd forintot (összehasonlításképp: a TV2 2012-es bevétele ennek 1,7 százaléka volt). A P7S1 december óta nem tisztázta, miért szakadtak meg a tárgyalások az MTG-vel, az eladást közleményeiben rendszerint pár mondattal elintézi – ám a németek korábban sem emelték ki jelentéseikben a kelet-európai piacot. Egy, a tavalyi tárgyalásokra rálátó médiapiaci forrás szerint, „nem akartak tovább bajlódni” a veszteséget termelő keleti cégeikkel, így ezzel a megoldással zárták le az értékesítési folyamatot.
|
Bár TV2 mindig vehemensen cáfolta az eladást bíráló MSZP-s politikus, Braun Róbert állításait, Simon soha nem cáfolta, hogy vannak kapcsolatai a Fideszben. Információink szerint – melyet a tévé megerősített – a kritikák kezelésére a TV2 fel is fogadott egy kommunikációs céget, az Eurolex Consultingot. Idén januárban a vs.hu derítette ki, hogy az eladást segítő ügyvédi iroda egy másik vezető partnere, Siegler Konrád tevékeny szerepet játszott a mostanra már Simicska többségi tulajdonában lévő rádió, a Class FM üzemeltetőjének a létrehozásában. Siegler nemcsak a Class FM ügyében egyengette az Infocenter.hu útját: ügyvédi irodájának honlapján a neve alatt szintén szerepel a cég neve, méghozzá a Magyar RTL 31 százalékos részesedésének megszerzésével kapcsolatban – amely végül nem jött össze. A Magyar Narancs 2011 augusztusában arról számolt be, hogy a Simon és felesége által közösen tulajdonolt könyvesbolt Budakeszin hivatalos kopogtatócédula-gyűjtőhelye volt a Fidesznek a 2010-es választások előtt, a vezérigazgató feleségét pedig az önkormányzat közművelődési és jogi bizottságának külső bizottsági tagjává választották. Alig egy évvel a 2010-es választások után a tévé leigazolta hírpolitikai tanácsadónak a korábban a Hír Tv-nél dolgozó Pindroch Ferencet. A médiahatóság elemzései szerint a TV2 híradóiban a politikai hírek szinte kizárólag a kormányról és a Fideszről szólnak. Erről Dederick a Jazzynek azt mondta, ő 2011-ben került a céghez, Pindroch felvételének okait nem ismeri, azokat ne tőle kérdezzék. |