Marxnak annyi, az NSZK-márkát várja az állampárti pince – "Eljött a paradicsom", 1990. május 30.

4 perc

2020.05.30. 15:00

A kapitalizmus sok mindenre képes, de arról még nem lehet szó, hogy Trabant-ország autópályáin annyival lehessen menni, mint a nyugatiakon.

A német egyesítés története

Bedő Iván, a HVG munkatársa 1989-ben és még jó ideig a Magyar Rádió tudósítójaként Berlinben szemtanúja volt a történelmi eseményeknek. Akkori tudósításai szinte naplóvá állnak össze. Most ezeket a posztokat olvashatják, az éppen 30 évvel ezelőtti napok sorrendjében, heti bontásban. Az első "poszt" 1989. december 4-én született, most itt van sorozatunk újabb darabja. A történelmi napló hátteréről itt olvashat.

A sorozat eddig megjelent cikkei itt olvashatók.

  • 1990. május 30. – Nagy falat

Az NDK kormánya ma elhatározta, hogy július 2-ára, a valutaunió napjára minden akadályt lebontanak a német-német határon. Ezt a szó szoros értelmében is értik, de egyelőre nem tudják, ki és hogyan végzi el a hatalmas munkát. A tanácstalanságot leplezendő, a kormány szóvivője arra buzdította a nyugati cégeket, hogy ha meg szeretnék örökíteni nevüket, akkor vállalják el ingyen a berlini fal bontását. A dicsőségen kívül a vállalkozók arra számíthatnak, hogy kapnak ajándékba néhány darabot a berlini falból, amelynek értéke a nyugati piacokon most, a német egység lázában nem lebecsülendő.

  • 1990. május 31. – Sebességkorlátozás

Egy csomagterv köpenye alá bújtatva készül felforgatni az egész NDK-beli jogrendszert a koalíciós kormány, amely az egyesítés felé vezeti az országot. A parlament délelőtt kezdte meg kétnapos ülését, amelyen ezt a bizonyos „köpenytörvényt” elfogadják. A törvény arról szól, hogy az NDK úgy, ahogy van, átvesz 26 fontos nyugatnémet jogszabályt. Ez kétségkívül alapvető feltétele a júliusi valuta-, gazdasági és szociális uniónak, hiszen az NDK és az NSZK alaposan különböző rendszerét össze kell hangolni.

A nagybani jogszabály-átalakítás azonban felér az NDK sokat vitatott alkotmányának csendes felszámolásával, ezért a baloldal még megteszi utolsó, kétségbeesett kísérleteit a folyamat fékezésére. A kormány kétharmados többségének birtokában azonban a köpenytörvény elfogadása biztosnak látszik. Annyi azonban kiderült, hogy az NDK-ban és az NSZK-ban mégsem lehet mindenhol azonos sebességre kapcsolni. A belügyminiszter elutasította azt a javaslatot, hogy a keletnémet autópályákon is szüntessék meg a 100 kilométeres sebességkorlátozást. Az NDK-ban az utak állapota egyelőre nem engedi meg az olyan száguldozást, mint az NSZK-ban.

Zötykölődős NDK-autópálya a 80-as években /// Visszafogott sebesség
Wikimedia / Deutsche Fotothek‎