Messinek sikerült, az Apple-nek nem mindig – kis védjegytörténelem
Almát hasonlítanak körtéhez, de nem úgy. Pár csík kemény jogi csatákban. Összekeverhető-e a bicikliút, a sütiző és a párt? Logók ügyében a cégek nem ismernek tréfát.
Mi hasonlít jobban egymásra: két csík és három csík vagy egy a és egy e betű? Ha rejtvényrovatban jelenne meg ez a kérdés, nem sokan találnák ki a megfejtést. Jó esélyük lenne viszont a védjegyekkel foglalkozó jogászoknak. Ők ráadásul nemcsak azt tudnák, hogyan lehet összehasonlítani egy almát egy körtével, hanem azt is, hogyan lehet összehasonlítani egy almát egy almával.
A kérdések apropója az, hogy sokéves jogi huzavona után Lionel Messinek néhány nap óta jogerős ítélet van a kezében, és ennek alapján joggal használhatja saját nevét a saját forgalmazású termékeihez. Nem kisebb tekintélyű testület, mint a luxemburgi Európai Bíróság mindta ki a végső szót, amely szerint Messi annyira híres focista, hogy a vásárlók nem fogják összekeverni az ő nevét a Massi spanyol biciklisruha-gyártóéval.
Messi egyébként más értelemben is védjegy. Az amerikai Forbes gazdasági lap 2017 óta Sports Money Index cím alatt összeállítja, mekkora gazdasági súlyuk van a sportolóknak, a sportegyesületeknek, illetve a sportban utazó vállalatoknak. E vegyes lista élén legutóbb a Nike sportszergyártó állt, és a hatodik helyen Messi végzett, úgy is, mint a világ legértékesebb focistája. Ennek fényében érdemes nézni a csíkok, az almák és a körték védjegyjogi eseteit.