Inflációt és bankcsődöt is okozhat az önbeteljesítő jóslat, de egész gazdaságokat is megmenthet
Gyakran nem az a fontos, hogy mi történik valójában, hanem az, hogy mit gondolunk, mi fog történni. Az önbeteljesítő, vagy épp néha öncáfoló jóslat ezért válhatott a közgazdászok egyik kedvenc témájává.
Kevés népszerűbb ékszermárka volt az 1990-es évek elején Nagy-Britanniában, mint a Ratners. A cég a saját iparágában egészen újszerű stratégiával került nyerő szériába: ahelyett, hogy hatalmas luxust és exkluzív kínálatot hirdetett volna, olcsón adta az ékszereket, és szinte folyamatosan volt valamiből akciója. Már-már úgy tűnt, hogy ez hosszú távon is működő ötlet lehet, amikor a vezérigazgató, Gerald Ratner kiállt egy konferencián beszédet tartani a sikereikről, és közben azt mondta:
kristályüvegből készült sherryüvegeket is gyártunk. Hat pohár egy ezüsttálcán, amin a komornyikod felszolgálhatja az italt, az egész csak 4 font 95 penny. Az emberek azt kérdezik: hogy tudjuk ezt ennyire olcsón adni? Én pedig azt mondom: mert szar.
Az eredmény borítékolható volt, egy kicsit is igényes vevő messze elkerülte a Ratnerst ezek után – főleg hogy még ugyanabban a beszédben azon is poénkodott egy sort, hogy az egyik fülbevalójuk olcsóbb, mint a Marks and Spencer’s garnélarákos szendvicse, csak nem bírja ki annyira sokáig –, a cég piaci értéke nagyjából 500 millió fonttal csökkent pár hét alatt.