A nyár még eldöcög, de ősszel a földbe állhat a magyarországi turizmus
Bár a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború hatását is érezni, erősnek ígérkezik az idei csúcsszezon az idegenforgalomban. Azok, akik már korábban eldöntötték, a növekvő költségekkel együtt is utaznak, a nyár végével azonban ez drasztikusan megváltozhat.
„Ott maguknál tényleg lőnek?”
– érdeklődött az ukrajnai harcoktól megrettenve nem egy amerikai turista az egyik budapesti szállodánál, fontolgatva, hogy lemondja a foglalását. Sok külföldi meg is tette, még Dél-Európából is. Nyugat-Európából már ismét jönnek az utazók, Amerikából viszont még alig – tapasztalják a szállodások. A háború következményeit a legerősebben Budapesten, Hévízen vagy Hajdúszoboszlón érezni, mivel az orosz és az ukrán turisták ezeket a városokat látogatták a leginkább.
Az oroszok teljesen elmaradtak, az ukránok jellemzően április közepéig áramlottak, csak éppen nem üdülni, hanem menedéket keresni. A módosabbakkal jól jártak a szállodák, a szegényebbeket viszont „önköltségi áron fogadtuk, sőt, ha a segélyszervezetek beszálltak, még olcsóbban” – mondja Kerek Péter, az Accent Hotels helyettes ügyvezetője. A Mészáros Lőrinc cégcsoportjához tartozó Hunguest Hotels pedig két budapesti szállodájában több mint 12 ezer vendégéjszakát adott ingyen a menekülőknek – tájékoztatta a HVG-t Labossa Lajos kommunikációs igazgató. Helyük volt bőven, hiszen a koronavírus-járvány által letarolt fővárosi turizmus csak lassan éled, annak ellenére, hogy a pandémiát az utóbbi hónapokban mintha elfeledtük volna.
Kína külön eset, onnan nem utaznak, mert visszatérni csak kéthetes, költséges karantén árán lehet.
„Tavaly augusztusban, a Forma–1 hatására indult újra az élet a 2019-es forgalom 10 százalékáról, a háborúig 40-45 százalékra jött fel, s most a nyár derekán is még csak 50-55 százalékon tartunk, jórészt a vizes-vb miatt” – sorolja az eladott Budapest Kártyákból számolgatva Faix Csaba, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatója. Budapest idegenforgalma azon kevés ágazat közé tartozik, amelynek olyan a forintgyengülés, mint fuldoklónak a lélegeztetőgép, hiszen a kieső külföldieket itt sosem fogják pótolni a belföldi vendégek. Ha a foglalásokban még nincs is áttörés, a külföldiek érdeklődése máris nő, a költéseik pedig forintban szépen kúsznak fölfelé. Úgy tűnik, többet számít ez most, mint a Magyar Turisztikai Ügynökség imázsépítő kampányai.