Mitől félnek a légiutas-kísérők? Mik a legrázósabb helyzetek a levegőben? Hogyan élnek valójában a pilóták?
Távolról csillogónak, de legalábbis izgalmasnak tűnik a pilóták és légiutas-kísérők élete. A nyáron megjelent cikksorozatunkhoz sokukkal beszélgettünk arról, mit ad és milyen áldozatokat követel meg tőlük a szakmájuk, és közben nagyon sok sztorit meséltek. Bemutattuk a kulcsfontosságú szereplőket is, akiket gyakran utolér az utasok haragja.
Utasok tízezrei dühöngtek nyáron különböző reptereken a sorra törölt járatok, több órás várakozások miatt: a covid után nehéz volt a visszaállás, a megnövekedett igényekhez nem társult elég dolgozó, vagy ha volt is, többször sztrájkolt.
A reptéri káosz kellős közepén mi arra is kíváncsiak voltunk, milyen életük van a pilótáknak és légiutas-kísérőknek. Sokak képzeletében él egy kép arról a világról, a 15 éve pilóta András azonban rögtön levitt mindenkit a földre.
„Felmegy a fiatal srác egy pilóta Instagram-oldalára, és mit lát? Menő egyenruhában utazgat majd a világ legjobb helyeire, elegáns szállodákban lakik, sok nője lesz, még több pénze és menő autója, – aztán amikor kifizet több tízezer eurót a képzésért, eltölt éveket első tisztként és végre átül a bal oldalra, akkor jön rá, hogy ebből nem sok minden volt igaz” - mondta. Ő ma már elért oda, hogy lehetne menő autója, nagy lakása, és ötcsillagos szállodákban is szokott aludni, mindennapjai azonban nem is állhatnának messzebb a Hollywood által sugallt életérzéstől.
Mindennek ellenére a szakma sokak számára igazi szerelem.
„Aki ezt a pénzért csinálja, az csak megélhetési repülőgép-vezető"
A képzés több tízezer euró, amit évekig vonnak a fizetésből, hektikus életvitel, meglazult családi és baráti kapcsolatok, de a repülés szeretete és a különböző kultúrák megismerése mindent felülír - így jellemzik életüket a kereskedelmi légitársaságok pilótái.
„Egyszerre vagyunk biztonsági őrök, pincérek, pszichológusok, takarítók, de még talán szülők is” – ezzel az egy mondattal foglalta össze munkáját a húszas évei végén járó Péter, aki az egyik ultrafapados légitársaságnál légiutas-kísérő.
Régen nagyon nehéz volt bekerülni, valósággal versenyeztek egy-egy állásért. Van, hogy ők is félnek a levegőben, többen elmesélték a legrázósabb történeteiket is.
„A magánéletre annyira van idő, hogy elváltam" - így élnek a magyar légiutas-kísérők
Sokan felszolgálónak tartják őket, pedig ők azok, akik szükség esetén 90 másodperc alatt evakuálnak egy gépet, felélesztik az elájult utast és még azt is tudják, hogyan kell eloltani egy lángra kapott ruhát. A hvg360 az európai légiközlekedési káosz árnyékában több tucat pilótával, légiutas-kísérővel és földi kiszolgálóval beszélt, hogy megtudjuk, hogyan élik mindennapjaikat és hogyan látják ma a szakmát.
Cikksorozatunk harmadik része a földi kiszolgálókról szólt, akiken gyakran csattan az utasok frusztrációja. A hvg360 által megkérdezettek a munkájuk nehézségei között mégsem az utasokat, sokkal inkább a körülményeket, a túlórákat és a viszonylag alacsony fizetéseket említették. Persze azt ők is elismerték, hogy néha akár még a kifutópálya közelében is meggyűlik a bajuk egy-egy felelőtlenebb utassal, akikkel egyébként viszonylag keveset találkoznak.
„Előfordult, hogy egy utas rágyújtott a repülőgép mellett, úgy, hogy a tankerautó is ott állt tőlünk pár méterre, de olyan is volt, hogy valaki levizelte a gépre telepített lépcsőt” – mondta egyikük.
"Itthon tanárként kényelmesebb életem van, mint a müncheni reptéren volt földi kiszolgálóként"
Velük találkozik legkevésbé a reptéri utas, mégis kulcsfontosságú a szerepük a repülésbiztonságban és a menetrend betartásában. A hvg360 az európai légi közlekedési káosz árnyékában eddig több tucat pilótával és légiutas-kísérővel interjúzott, hogy megtudjuk, hogyan élik mindennapjaikat, és hogyan látják ma a szakmát.