Trafipaxszal a halálos gázolások ellen? A szándék jó, de az eredmény nem biztos
A sebességmérők csökkentik a balesetek számát – de valószínűleg nem olyan esetekben, mint egy ittas gyorshajtó halálos gázolása a múlt héten a pesti Nagykörúton. Miért veszélyes a kenguruhatás, hogyan telepítenek máshol városi kamerarendszereket, és hogyan zavar be a visszatérés az átlaghoz?
Egyetért a főpolgármester és Budapest rendőrfőkapitánya abban, hogy a fővárosban automata sebességmérő-kamerák hálózatát kellene kiépíteni, mert ezzel – ahogyan mondják – nullára lehetne csökkenteni a halálos közlekedési balesetek számát. Erre annak nyomán jutottak, hogy múlt vasárnap hajnalban egy ittas gyorshajtó egy nagykörúti villamosmegállóba sodródva halálra gázolt egy 23 éves fiatal nőt.
Az elmúlt évtizedek vizsgálataiból egyértelműen kitűnik, hogy a traffipaxok általában valóban hatékonyan csökkentik a balesetveszélyt. A London School of Economics öt évvel ezelőtt publikált kutatása során például Angliában, Skóciában és Walesben összesen 2500 helyszínen huszonöt év távlatában figyelték az autósok viselkedését a sebességmérő kamerák felszerelése előtt és után. Ennek alapján kijelentették, hogy a halálos közúti balesetek száma nagyjából harmadára mérséklődött.