#Demokráciát a pénzünkért
Az EU jogállamisági eszköztára folyamatosan bővül, és több elemét alkalmazták is Magyarország ellen. De vajon mennyire hatékonyan tudja és akarja bevetni az unió az eszközeit a magyar jogállamiság és az uniós források védelmében. Kövesd a #Demokráciát a pénzünkért sorozatot, és tudj meg többet!
Kalandos utat járt be a legfejlettebb országokat tömörítő G20-formációban a 15 százalékos globális társaságiadó-minimum terve, amelyről 2021-ben született politikai megállapodás 140 ország támogatásával. Az adót kizárólag az évente 750 millió eurónál nagyobb forgalmú vállalatokra vetnék ki, a kis- és középvállalkozói szektort nem érintené, hiába állítja ezt hamisan a bevezetés ellen tiltakozó magyar kormány.
Áprilisban az AmCham, az Amerikai Kereskedelmi Kamara fórumán azt állította Szijjártó Péter külügyminiszter, hogy a társasági adóminimum bevezetését kidolgozó OECD-vel már megállapodtak a kormány számára elfogadható részletekről, annak jogszabályban vagy tervezetben továbbra sincs nyoma.
A kérdés körüli legfrissebb fejleményeket firtató kérdésünkre az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége is mindössze egy tavaly decemberi közleményre hivatkozott, melyben Janet L. Yellen pénzügyminiszter gratulált az Uniónak, hogy tető alá hozta a 2024-től hatályos megállapodást.
A globális minimumadót bevezető országok mindegyike garantálja, hogy tartja magát a megállapodáshoz, és senki nem próbál külön utakon nyerészkedni azzal, hogy alacsonyabb adót ígér a nagyvállalatoknak.