A traffipaxok üzemeltetése drága – ez a mázlijuk a gyorshajtóknak és az ámokfutóknak
A rendőrség pénztelensége is az oka annak, hogy még mindig nem lehet büntetni azoknak a kameráknak a felvétele alapján, amelyeknek a telepítését Karácsony Gergely főpolgármester csaknem egy éve jelentette be. Miután a traffipaxok megvásárlása és üzemeltetése is sokba kerül, a bírság pedig végső soron az államháztartást gazdagítja, így a szűkös költségvetésből gazdálkodó rendőrségnek és az önkormányzatoknak sem érdekük, hogy elkapkodják a telepítést és az abból fakadó költségnövekedést – hívták fel szakemberek a HVG figyelmét.
Tavaly július elsején az Árpád-hídon egy vétlen biciklis életét vesztette egy több mint 700 lóerősre tuningolt Mercedes ámokfutó, egy BMW-vel versenyző sofőrje miatt. Bár az eset után a Fővárosi Önkormányzat 45 új traffipax felállítását ígérte Budapesten, azok közül csak 26 került ki az utakra. Egy év múltán azonban még azok közül is csak egy, a Váci úti joghatályos, vagyis csak annak az egynek a felvételei alapján lehet már büntetni is.
Az új budapesti kamerák tehát valójában még működésbe sem léptek, amikor egy évvel később, most július 3-án ugyancsak az Árpád-hídon egy taxitolvaj ámokfutása miatt újabb három ember halt meg. Hogyan történhet meg, hogy egy sebességmérő szerkezet működésbe lépését ne lehessen megoldani egy év alatt?
A HVG-nek nyilatkozó szakértők ezt azzal magyarázták, hogy az önkormányzatok által igényelt traffipaxok üzemeltetése egy bonyolult szerződés alapján történik, hiszen az eszközöket ilyenkor az önkormányzat veszi meg, miközben a majdani üzemeltetés már a rendőrség feladata és költsége lesz.
Az Országos Rendőr-főkapitányság megkeresésünkre annyit mondott, hogy egy fix kamera telepítése és engedélyeztetése nagyságrendileg nettó 25-30 millió forint (ezt állja adott esetben az önkormányzat), viszont az üzemeltetése utána ugyancsak nem kis összeg.