Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A nagy autógyártók humanoid robotokkal kísérleteznek, amelyek ára már az ipari robotokéval vetekszik, de nem kell miattuk átépíteni az üzemeket, egyszerűen beléphetnek az emberek helyére.
A BMW sikeresnek minősítette és lezárta robottesztjét spartanburgi üzemében. Abban nincs semmi új, hogy egy autógyárban robotok dolgoznak, ám ez ember formájú, humanoid robot volt, a kaliforniai Figure 02-es modellje. A robot heteken keresztül vett részt a karosszériagyártásban, fémlemezeket illesztett össze. A művelet komoly kézügyességet igényel – a Figure szerint a 02-es modell egyik legnagyobb erőssége éppen ez. A két vállalat nem tett konkrét vállalást arra, hogy a humanoid robotok mikortól kaphatnak állandó műszakokat, és mi lesz majd a feladatuk. Egyelőre keresik az effajta robotok helyét a gyártásban; a BMW „a fejlesztéstől az indusztrializálásig” részt kíván venni a folyamatban – mondta a német autómulti gyártásért felelős igazgatósági tagja, Milan Nedeljkovic.
A BMW és a Figure fejlesztési megállapodása nem valami különcség, a nagy autógyártók komolyan foglalkoznak a humanoid robotok alkalmazási lehetőségeinek feltárásával.
A Mercedes-Benz és az amerikai Apptronik márciusban jelentett be hasonló együttműködési megállapodást, sőt munkába is állítottak pár robotot. A tesztek részben épp Magyarországon, a kecskeméti üzemben zajlottak. Ezek nem közvetlenül a gyártásban vesznek részt, hanem alkatrészeket visznek ember kollégáiknak, közben érzékelőikkel minőség-ellenőrzést is végeznek.
Elon Musk Tesla-vezér júniusban közölte, hogy a vállalat Optimus nevű humanoid robotjának (lásd a nyitóképen) két példánya munkába állt a gyártósoroknál, ahol „önállóan” dolgoznak. A vállalat kérdésre sem osztott meg további részleteket – például hogy pontosan mit is csinálnak a robotok –, Musk 2025-re ígérte az Optimus sorozatgyártásának beindítását és (kis)kereskedelmi forgalomba bocsátását. Igaz, Musk a maga által szabott határidők lekéséséről hírhedt, így az ígéretéből érdemes gyököt vonni.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.