Járhat-e nagyobb támogatás egy magyar e-autósnak, mint egy németnek?
Az Európai Bizottság felkapta az uniós szintű villanyautó-támogatás bevezetésének gondolatát. Az elképzelés jó, de az úton sok a kátyú és az elágazás.
Pocsék éve volt 2024-ben az európai autóiparnak, különösen a villanyautó-szegmensnek (electric vehicle – EV). Decemberben az akkumulátoros elektromos járművek regisztrációja 10,2 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A legnagyobb európai piacokon a visszaesés ennél drámaibb volt: Németországban 38,6 százalékos, míg Franciaországban 20,7 százalékos. A villanyautók piaci részesedése ezzel az év egészében 13,6 százalékon állt, míg 2023-ban 14,6 százalék volt – derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) jelentéséből.
A regisztrációs adatok pontosan jelzik, hogy a villanyautók tisztán piaci körülmények közt, állami támogatások, ösztönzők nélkül nem versenyképesek, a németországi visszaesés nyilvánvalóan összefügg az ottani támogatási konstrukció megszüntetésével. Magyarországon csak vállalkozások kaphatnak támogatást, de azt sem kapkodják különösebben.
A vásárlásokhoz adandó szubvenció egyik élharcosa egy ideje az uniós porondon Olaf Scholz német kancellár – a sors iróniája, hiszen a korábbi konstrukció éppen a politikus vezette kormány megszorításainak esett áldozatául. A kancellár pártja (SPD) adóvisszatérítéssel tenné vonzóbbá a villanyautók vásárlását. Ez csak a Németországban gyártott autókra vonatkozna, összege 3600 euró lenne. Scholz kvázi ellenzéki kampányt folytat a februári szövetségi választások előtt, amelyre az általa vezetett koalíció összeomlása miatt kerítenek sort. A Friedrich Merz vezette CDU/CSU biztos befutónak látszik, de egyedül aligha lesz képes kormányt alakítani, az egyik lehetséges forgatókönyv szerint az SPD-vel köt majd koalíciót.
Az adókedvezményt a kereszténydemokraták ideiglenes megoldásnak szánják, a hosszú távú megoldás uniós szintű, harmonizált támogatási szisztéma volna.