Válság nincs, de a fényes jövő sem csillant még meg a hazai logisztikai ipar előtt

5 perc

2025.04.06. 06:40

2025.04.06. 06:41

A megrendelők tanultak 2008-ból, de még nem biztos, hogy a mélyponton vagyunk, és fellendülés legkorábban a második fél évtől jöhet.

Magyarországon a logisztikai szektor a GDP mintegy 5,5 százalékát adja, ám ez a hozzájárulás az ország geopolitikai adottságát figyelembe véve akár a duplája is lehetne. A jelenlegi adatok alapján évente 2–3 millió tehergépjármű halad át az országon, emellett több millió tonna tranzitárut kezelnek közúton, vasúton és vízen egyaránt. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a logisztika (sem) lesz idén a gazdasági növekedés motorja.

A közúti fuvarozás teljesítménye még tovább esett, különösen, ami a nemzetközi fuvarozást illeti. A nemzetközi szállítások esetében a költségnövekedés 10,2, míg a belföldi fuvarok esetében 17,8 százalékos volt. A fuvardíjak drágulásának mértéke 6,8–14,9 százalék közé tehető. Bár az üzemagyag ára jelenleg csökkenő tendenciát mutat, a jövedéki adó növelése ezt árnyalja, emellett a volatilitása a jövőre tekintve növekedést valószínűsít, és ott vannak még az útdíjak, amelyek drasztikus emelése megállíthatatlannak látszik – figyelmeztet Fábián Tamás, a Ghibli cégcsoport stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója. Keresleti oldalon, belföldi viszonylatban a kiskereskedelmi forgalom növekedése miatt kismértékben nőhet a kereslet, a nemzetközi szállításoknál viszont a gazdasági okok és hatások miatt további visszaesés várható idén.

Más iparági szakértők arra számítanak, hogy a közúti fuvarozásban most már valóban komolyabb kapacitáscsökkenés valószínű: a vállalkozások, különösen a kisebbek, évek óta nem képesek az egyre emelkedő költségeiket teljes mértékben érvényesíteni a fuvardíjaikban, tehát leállítják a kamionjaikat.

Természetesen a logisztikai szektor is megérezte a gazdasági visszaesés, a gazdaságban tapasztalható hullámok hatásait Magyarországon és európai szinten is. Az utóbbi másfél évben a kereslet csökkent, különösen a tavalyi évben volt erősebb visszaesés tapasztalható. Ezt mutatja, hogy az ipari-logisztikai ingatlanok kihasználatlansági rátája 10 százalék közelébe emelkedett. Nagyjából 700 ezer négyzetméternyi ingatlan versenyez új bérlőkért.

A kereslet csökkenését az árverseny erősödése is mutatja – mondja Hunyadi Zsuzsanna, a Prologis bérbeadásért és ügyfél-elégedettségért felelős igazgatója.