A kreatív szervezeti kultúra alapkövei
A munkahelyi kreativitás támogatása közvetlenül hat cégünk versenyképességére – és ez az összefüggés nem csak a hagyományos értelemben vett kreatív szakmák esetében igaz! Fontos kérdés tehát: hogyan teremtsünk vezetőként az újításokat és az előremutató gondolkodásmódot támogató munkakörnyezetet alkalmazottaink számára?
Nem is olyan régen még az volt az általános munkaadói felfogás, hogy bőven elég, ha a „kreatív szakmák” művelői (ügynökségi dolgozók, médiamunkások, stb.) kapnak elég teret és bátorítást ahhoz, hogy szabadon alkossanak, és bármely gondolatukat, ötletüket örömmel osszák meg csapatukkal - és főnökükkel is.
Pedig a kreativitás támogatása hatással van vállalatunk üzleti sikereire is – a Psychology Today kutatásai szerint egészen pontosan három, ezt befolyásoló területre. Növeli munkavállalóink hatékonyságát, cégünk versenyképességét, és profitunkat is – érdemes tehát nagyobb hangsúlyt fektetni arra, hogy beosztottainkat ösztönözzük fantáziájuk szabadjára engedésére. Összeállításunkból megtudhatja, milyen módszerekkel láthat neki ennek!
Inspiráló környezet és rugalmas munkaidő
Bátran kijelenthetjük: a hatalmas, egy légterű, amerikai típusú irodák ideje lejárt. Ahelyett, hogy alkalmazottainkat kartonfalakkal választanánk el egymástól, alakítsunk ki olyan tereket, amelyek a kényelmüket szolgálják, szabadon dekorálhatók, és designjukban is korszerűek. Helyezzünk el néhány falon olyan táblát, amelyekre mindenki felírhatja ötletét az aktuális projekttel kapcsolatban, vagy tartsunk fent egy „brainstorming-szobát”, egy szóval: teremtsünk számukra inspiráló légkört.
Ha pedig lehetőségeink engedik, biztosítsunk rugalmas munkaidőt: sokkal felszabadítóbb, ha tényleges munkájuk számít, és nem az, hogy mennyi időt töltenek az irodában.
Támogassuk a kommunikációt és a tanulást!
Gyakran előfordul, hogy egy-egy ötlet, amely fellendíthetné vállalkozásunkat, azért nem valósul meg, mert a csapatokon belül, vagy az egyes csapatok között nem megfelelő a kommunikáció. Bátorítsuk beosztottainkat a megosztásra; arra, hogy ne féljenek egymásnak elmondani gondolataikat: meglehet, hogy egy olyan „szikra” pattan ki valamelyikük fejéből, amelyen egész csapatuk szívesen és lelkesen dolgozik majd.
Hasonló okokból fontos az is, hogy támogassuk őket abban, hogy továbbképezhessék magukat. Minél szélesebb körű szaktudással rendelkeznek, annál könnyebben találnak inspirációt és élik meg kreativitásukat.
Ne féljünk a kockázatoktól!
A munkavállalók gyakran érzik úgy, hogy cégük nem elég „bevállalós”: kerüli az újításokkal járó kockázatokat, ennek pedig a szervezeti kultúra és az üzleti siker látja kárát. Már maga a tény is, hogy valaki vállalkozást alapít, önmagában óriási kockázat – miért állnánk meg éppen azután, hogy egy működő cég tulajdonosaként vagy vezetőjeként a(z ilyen szempontból) legnagyobb veszélyen már túlvagyunk?
Éreztessük csapatunk tagjaival, hogy szeretnénk, hogy „nagyot gondoljanak”: csak így születhetnek ugyanis igazi változást és előrelendülést hozó megoldások.
Világos célok, sokszínű szervezet
Furcsán hangozhat, de igaz: a kreatív gondolkodás kevésbé hatékony, ha nem adunk neki valamifajta keretet. Dolgozóinkat az is nagyban inspirálja, ha tudják, pontosan mit kell elérniük – ha van egy konkrét, mindenki számára világos cél, a csapatmunka is egyszerűbbé és hatékonyabbá válik.
És ha már a csapatnál tartunk: fontos szem előtt tartanunk, hogy egy team nem attól válik sikeressé, hogy ugyanolyan munkatapasztalattal és készségekkel rendelkező egyének alkotják. Éppen ellenkezőleg! Minél szélesebb spektrumon mozog a tagok szaktudása, annál nagyobb eséllyel alkotnak végül maradandót.
Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.