Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Jó designra minden vállalkozásnak szüksége van. Az viszont messze nem olyan egyértelmű, hogy mikor kihez érdemes fordulni a számtalan lehetőség közül. Van, amikor egy freelancer grafikus, van, hogy egy közepes méretű stúdió a tökéletes választás, és vannak olyan opciók is, amiket érdemes elkerülni. Összegyűjtöttük a felmerülő lehetőségek előnyeit és hátrányait, hogy segítsünk eligazodni ebben a komplex kérdésben.
Egy vállalkozás mérete, távlati céljai és erőforrásai pontosan meghatározzák, hogy design munkák terén milyen típusú és méretű partnerrel érdemes együtt dolgozni. Mindegyik lehetőségnek vannak előnyei és hátrányai, amelyekkel jobb a legelején tisztába lenni, hogy ne a munkamenet közepén érjen bennünket kellemetlen meglepetés.
DIY
A kisebbtől haladva a nagyobb partnerek felé kezdjük a sort a legköltséghatékonyabb és ehhez passzolóan a legalacsonyabb színvonalú megoldással, a saját készítésű logóval (arculatról ebben az esetben nem is beszélhetünk, a kettő közötti különbségrőlitt írtunk bővebben). Ma már sokféle online logótervező program létezik, amellyel akár ingyenesen is hozzájuthatunk valamilyen magunk készítette logóféleséghez. Ha semmilyen hosszabb távú célunk nincs az adott vállalkozással, akkor jó móka lehet így meghatározni a megjelenést, ellenkező esetben azonban el kell felejteni.
Crowdsourcing
Nem igazán létezik magyar megfelelője a fogalomnak, illetve ennek a módszernek, ami lényegében arról szól, hogy nyilvános briefet teszünk közzé egy ilyen profilú oldalon, a feladatra pedig bárki jelentkezhet. A beérkezett munkákból kiválasztunk egyet és azért fizetünk. Ez is a költséghatékony megoldások közé tartozik, de emellett vonzó lehet a bőséges választék szabadsága is. Érdemes azonban az elvárásainkat ahhoz igazítani, hogy nagyon sok amatőr is ilyen módon próbál szerencsét, a profik pedig, tudva, hogy a befektetett munka nem biztos, hogy megtérül, nem fognak túl sok energiát beletenni a projektbe. A munkák így gyakran alacsony minőségűek vagy sablonosak, igazán egyedi megoldásra ne számítsunk. Arról nem is beszélve, hogy a design életre keltéséhez – a névjegykártyától egészen a weboldalig – minden felületen új embert kell keresnünk.
Ismerősök/rokonok
Elsőre csábítónak tűnhet felkérni egy grafikusként dolgozó ismerőst vagy rokont a munkára, hiszen biztos meg tudunk egyezni olyan kedvezményes díjazásban, amivel mindenki jól jár. Aki azonban dolgozott már ilyen felállásban, egyetérthet azzal, hogy nem érdemes az üzletet a magánélettel keverni. Egy klasszikus ügyfél-megbízott viszonyban pontos határidők és elvárások vannak. Ha nem tetszik a végeredmény, azt érzelmek nélkül meg lehet beszélni. Egy ismerőssel azonban más a helyzet. Általában valamelyik fél, de gyakran egyikük sem lesz elégedett a végeredménnyel, ráadásul könnyen sértődés lehet a vége.
Szabadúszó
Ha hosszú távú, komoly terveink vannak az éppen születő márkánkkal, akkor mindenképp profira kell bízzuk a designt. Erre jó alternatíva lehet egy szabadúszó grafikus alkalmazása. Ebben az esetben már egyedi és színvonalas munkára számíthatunk az eddigieknél ugyan magasabb összegért, de jó ár-érték arányban. A jó, és éppen ráérő freelancer megtalálása azonban nem egyszerű feladat. Aki annyira jó, az valószínű teljesen el van havazva, ráadásul már válogathat is a munkák között. A dolog másik hátulütője, ha valamiért megakad a folyamat. Előfordul ugyanis, hogy választottunk a munka közepén napokra eltűnik, nehéz elérni vagy egyszerűen csak elveszti az érdeklődését a projekt iránt. Azonban kitűzött határidő esetén (pl. üzletnyitás, pályázatleadás) bármilyen kiesés túlságosan kockázatos lehet, ezt pedig érdemes mérlegelni a döntésnél.
Kisebb ügynökség/stúdió
Ha az elvárt magas minőség mellett komplex brandépítés a cél, akkor valószínűleg nem elég egyetlen profi grafikus, inkább egy egész profi csapatra lesz szükségünk. A kis és közepes design stúdiók, ügynökségek drágábban dolgoznak ugyan, mint a freelancerek, viszont sokkal komplexebb és megbízhatóbb szolgáltatást nyújtanak. A nagy ügynökségekkel szemben itt még teljesen testreszabott megoldást kapunk kimagasló minőségben. Ezek a műhelyek hosszú távú partneri viszonyra rendezkedtek be, mind a kapacitás, mind a munkafolyamatok gördülékenységét nézve. Mellettük szól még, hogy design mellett a szövegírás, az animáció vagy akár a marketing területén is számíthatunk rájuk. Ugyanakkor itt, ügynökségről lévén szó, a személyes kapcsolat a designerrel csorbul, hiszen legritkább esetben vagyunk vele közvetlen kapcsolatban.
Nagy reklámügynökség
Kis- és középvállalkozások ritkán dolgoznak együtt nagy, nemzetközi reklámügynökségekkel, ez már inkább a multik terepe. Az ilyen kaliberű partnerek elképesztően magas összegeket kérnek el a szolgáltatásaikért, cserébe olyan kreatív apparátust nyújtanak, amire szükség van egy jelentős médiaköltéssel megtámogatott országos vagy akár nemzetközi kampány esetében. Egy nagy múltú, díjnyertes reklámügynökséggel dolgozni pedig nem utolsósorban presztízsértékkel is bír.
Érdemes roppant körültekintően választani design partnert, hiszen a vállalkozásunk sikere vagy bukása múlhat rajta. A lehetőségeinkhez mérten minden esetben válasszuk a legprofibb partnert, ha tudunk, mindenképp gyűjtsünk be személyes ajánlásokat is. Az ár kapcsán pedig soha ne azt nézzük, hogy most mennyibe kerül, hanem azt, hogy a jövőben mennyit profitálhatuk a jól elvégzett munkából.
Az oldalon elhelyezett tartalom a DekoRatio Branding & Design Studio megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
Vállalkozóként az egyik legnehezebb feladat, hogy ne mindent saját magunk próbáljunk megoldani. Elvégre ez pont az ellenkezője annak, amiért saját üzletbe kezdtünk. Szerencsére azonban egyre többen ismerik fel, hogy az üzleti sikernek nem alapfeltétele az évszázados családi tradíció vagy a sokmilliós kutatás és fejlesztés. Ma már anélkül is lehet például fantasztikus cipőmárkánk, hogy bármi elképzelésünk lenne a cipőkészítésről. Az úgynevezett white label termékekkel bárki sikeres márkát építhet, akinek van egy jó ötlete – és hajlandó a designra és a marketingre áldozni.
Egy vállalat célja mindig a pénzkeresés, amihez elengedhetetlen a jó marketing. De mindez mire épülhet? Elég pénzt költeni? Vagy elég egy jó termék? Esetleg először kell egy minőségi megjelenés, majd azután jöhetnek a kampányok? A DekoRatio Branding & Design Studio szakembereivel izgalmas kérdéseket tettünk fel a brandépítéssel kapcsolatban, saját magunkat is zavarba hozva.
Bár az internetnek hála napjainkban bárki dönthet úgy, hogy termékét vagy szolgáltatását bemutatja a világnak, ezzel párhuzamosan viszont nehezebbé vált kitűnni az egyre növekő tömegből. Összeválogattunk kilenc márkát, melyeknek ez mégis sikerült. Van, amelyik 17. századi technológiát lovagolt meg, van, ami egyszerűen felrúgott minden marketingszabályt, és akad olyan is, amelyik sajátos munkaerő-összetételével hívta fel magára a figyelmet.
Amikor Thomas Watson Jr. egykori IBM igazgató 1973-ban kijelentette, hogy good design = good business, még nem sokan értették, miről beszél. Mára egy általánosan elfogadott vélemény, hogy a designra költeni hosszú távon sokszorosan megtérülő befektetés. De mit jelent ez az egyes iparágak esetében, és hogy képes a design ennyire univerzális pozitív hatást kifejteni, ha a márkák sikeréről van szó?
„Most még nem tudok fizetni, de a következő már pénzes meló lesz!” „Össze tudsz dobni nekem egy logót gyorsan?” „Összeteszel egy prezit nekem holnapra? Ez egy nagy pályázathoz kell, ha összejön, Te is jól jársz majd.” Ismerősek ezek a mondatok?