Nem halljuk és nem is érezzük, ha megérkezik a futár
Az elektromos járművek talán legnagyobb potenciálja a városi közlekedésben, azon belül is a városi áruszállításban rejlik. A technológia ilyen felhasználásának előnyeit a logisztikai piac egyik legismertebb cégének tapasztalatain keresztül mutatjuk be.
A Ford nem bízza a véletlenre az elektromosautó-piacra való belépését, nem meglepő, hogy a személyautóknál egy olyan legendával rúgták be az ajtót, mint a Ford Mustang Mach-E, és ugyanezt az elköteleződést mutatja a technológia iránt, hogy a haszonjárművek szegmensében is egy olyan ikonikus elektromos modellel jelentek meg, mint a Ford E-Transit.
A külső csak néhány apróságban tér el a benzines vagy dízel Transitoktól, az elektromos hajtásra a kipufogó hiányából, illetve a hűtőrács kék betétjeiből lehet következtetni. Ezen felül szinte teljesen olyan, mint a belső égésű motoros „tesók”, azok minden praktikumával, például a mintegy 15 köbméteres maximális rakodótérrel és az akár 1,7 tonnás teherbírással. A meghajtásról a Mach-E számára tervezett 269 lóerős villanymotor gondoskodik, amely 430 Nm nyomatékkal dinamikus közlekedést tesz lehetővé. A folyadékhűtéses akkumulátorcsomag is a már említett Mustang Mach-E-ből érkezett, a 68 kilowattórás hasznos teljesítmény 317 kilométeres hatótávot eredményez a WLTP szabvány szerint. Az E-Transit a típusra jellemző sokoldalúságot is örökölte: a különféle karosszéria-felépítményeknek köszönhetően több mint 30 féle kombinációban rendelhető. A modell sikerének ékes tanúbizonysága, hogy már a tavalyi év során, csak az amerikai piacon több mint tízezer darabot rendeltek meg, amelyek mintegy 300 kereskedelmi flottában teljesítenek szolgálatot.
Az E-Transit Magyarországon is meglehetősen népszerű, számos hazai cég tette már le a voksát mellette, köztük a Gebrüder Weiss, amely a fenntartható működés iránti elköteleződésének részeként 10 elektromos furgon megrendeléséről állapodott meg a márka képviselőivel.
„Hatalmas öröm számunkra, hogy az egyre népszerűbb elektromos autózás után az országban elsőként kóstolhattunk bele a nagycsomagos áruszállítás karbonsemleges átalakulásába is” – mondta Veres Viktor, a Gebrüder Weiss házhozszállítási csoportvezetője. „Az első ütemben megrendelt 10 Ford E-Transit hatalmas lépés volt a cég életében, amelyet rengeteg felkészülés előzött meg mind belsőleg, mind a fuvarozóinkkal kötött egyezségek során. Az autók érkezése előtt minden szempontot figyelembe véve választottuk ki erre a célra a 10 legprofibb sofőr-rakodó párosunkat, akik hatalmas érdeklődéssel fogadták a hírt.”
A szakember rámutatott, hogy az elektromos áruszállítók bevetését egyből „élesben” kezdték, azaz nem tartottak előtte tesztidőszakot. Így jóval hamarabb jutottak használható információkhoz az E-Transitokkal kapcsolatban, például a töltési folyamatok finomhangolásáról. Mint elmondta, a járművek felülmúlták a várakozásokat, a hatótávot és a terhelhetőséget kihasználva a budapesti kerületeket teljes egészében le tudták fedni. Egy adott nap során az E-Transitok sok esetben egy második túrát is teljesíteni tudtak, autónként átlagosan 15-16 küldeménnyel, de nem volt ritka a 20-nál is több cím lebonyolítása. Ehhez hozzájárul az is, hogy a sofőrök új élményként élik meg az E-flotta használatát: elsősorban a kényelmet és a magas felszereltséget dicsérték, de vonzó számukra az is, hogy a vezetést támogató rendszerek fokozott biztonságérzetet nyújtanak a mindennapi munka során, illetve a belvárosban való csendes és füstmentes araszolást sem tartják elhanyagolható szempontnak.
Ezen a ponton érdemes ejteni pár szót az elektromos áruszállítók és a hatótáv kapcsolatáról. Az elektromos személyautók piacán ma már a 400 kilométer feletti hatótáv is szinte alapvetőnek számít, ehhez képest – első blikkre – kissé kevésnek tűnhet az E-Transitok 317 kilométeres hatótávja. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a Gebrüder Weiss esetében városi használatról van szó, ahol viszont a tisztán elektromos hajtású járművek komoly előnyben vannak a belső égésű motoros társaikkal szemben. A városi forgalmi körülmények között használva ugyanis az autónak sokkal több lehetősége van az energia visszanyerésére a gyakori fékezéseknek köszönhetően, így bár a hatótáv papíron kevesebb, mint egy személyautónál, a jármű a napi gyakorlati használatban azonban tökéletesen alkalmas a hatékony üzemelésre.
Ezen felül további előnye is van az áruszállítást elektromos járművekkel végezni. „Vegyük a Gebrüder Weiss példáját, ahol az autó sokat megy, de sokszor megáll, és viszonylag kis távokat tesz meg az egyes megállók között” – mondta Bagyó Dávid, a Ford Magyarország Ford Pro márkaigazgatója, a Gebrüder Weiss telephelyén tartott sajtótájékoztató során. „Hasonló felhasználás esetén a dízelüzemű járművekbe – az emissziós normák miatt – már nagyon-nagyon sok plusz alkatrészt kell beépíteni ahhoz, hogy a jármű egyre tisztább legyen.”
A szakember szerint a könnyebb üzemeltetésüknek köszönhetően az elektromos járművek kulcsszereplői lesznek a piacnak.
A haszongépjárművek forgalmazásával foglalkozó Ford Pro az együttműködésen felül további támogatást is nyújt azoknak a vállalkozásoknak, amelyek nyitottak az elektrifikáció iránt, és szeretnék járműparkjukat fenntarthatóbb, környezetkímélőbb modellekre cserélni.
A Ford E-Transitokat jelenleg a leggyorsabb szállítási határidővel kínálja a gyártó a hazai vállalkozásoknak, ami a megrendeléstől számított legfeljebb 2-3 hónapot jelent, ha a vevőnek speciális igényei vannak, de raktárkészletről most is elvihetőek az elektromos furgonok, amelyekből egy év alatt körülbelül 400 darabot terveznek itthon értékesíteni.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.