Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Sorozatok, amik megértőbbé, elfogadóbbá, érzékenyebbé tettek minket
Samsung
Tetszett a cikk?
A tévésorozatok az elmúlt bő egy, szűk két évtizedben gyökeresen alakították át a tévénézési szokásokat, ez pedig pozitív kulturális változásokhoz vezetett. De hogyan befolyásolja érdeklődésünket a tévécsatornák műsorának kínálata?
A Samsung a cég 50 éves évfordulója alkalmából elkészített QLED-kutatásából többek között kiderül, hogy az európai válaszadók 57 százaléka nézett már például olyan tévéműsort, amelynek hatására alakult vagy megváltozott olyan fontos társadalmi kérdésekről alkotott véleménye, mint a klímaváltozás, a szegénység vagy a diszkrimináció. A válaszadók kétharmada pedig úgy fogalmazott, hogy szeretne több, aktuális történéssel foglalkozó műsort látni.
A jó hír, hogy már most is rengeteg olyan sorozatot érhetünk el, akár valamelyik csatornán, akár a már okostévéken keresztül is elérhető streaming-szolgáltatásokon keresztül, amelyek teljesítik ezeket a feltételeket. Lássuk, melyek voltak a közelmúlt legmeghatározóbb sorozatai, úgy hazánkban, mint külföldön egyaránt.
Mi magyarok már régebben is foglalkoztunk társadalmi kérdésekkel
Tény, hogy ha nagyon szigorúak vagyunk, a közelmúltba nehezen fér bele a nyolcvanas évek végén indult és a kilencvenes évek Magyarországának meghatározó tévés élményévé vált sorozat, amelyet, ha teleregénynek nevezünk, máris mindenkit tudja, hogy a Szomszédokról van szó.
Mégis itt a helye, hiszen a rendszerváltás Magyarországán sok fontos változásról, újdonságról a sorozat szereplőin keresztül értesülhettünk. Adózási változások, a határon túli magyarok ügye, vagy épp az 1989 után kibontakozó magánvállalkozások ügyes-bajos dolgai épp úgy megfértek a gazdagréti panelház lakóinak gondolatai között, mint a külföldi munkavállalás, a kereskedelmi tévék megjelenése vagy az évtizedre jellemző maffiaharcok.
Ha viszont valóban a közelmúltra koncentrálunk, feltétlenül meg kell említenünk az HBO saját gyártású, Aranyélet című szériáját, amely hasonló kérdéseket feszeget, azonban hamisítatlanul mai, modern köntösben.
Az Aranyélet vállalkozói ugyanis már a politikai élet nagyágyúival is összeszűrik a levet, és bár az ügyes forgatókönyvírásnak köszönhetően nem konkrét, létező személyeket látunk a képernyőn, pontosan tudjuk, hogy kiről, kikről lehet szó.
Az ezredforduló a sorozatok megújulását hozta
A kilencvenes évek alkonyán megjelenő új generációs tévésorozatok már nem a korábbi évtizedek minőségét hozták, látványos fejlődés indult meg ugyanis, ezen a téren. Az olcsó háttereket profi díszletek, a konzervnevetést stúdióhang váltotta, a jobbára ismeretlen sorozatszínészek mellett pedig megjelentek a filmvilág nagyágyúi is, akik egyre inkább ráéreztek, hogy egy sorozatban szerepelni alkalmasint jobb karrierdöntés és bevételi lehetőség is lehet, mint évi egy-két mozifilmet leforgatni, aztán reménykedni, hogy az betalál-e a közönségnél. A sorozatokban ezzel szemben hétről hétre lehet lenyűgözni a közönséget, így a színész „személyes brandjének” is jót tesz, ha gyakrabban van szem előtt.
Bár elsőre meglepően hangzik, de fontos mérföldkő a sorozatok előretörésében a 2001. szeptember 11-i terrortámadás, amelynek eredményeként ugyanis az Egyesült Államokban sokan szorongtak attól, hogy nyilvános helyre menjenek. Természetesen az élet nem állt meg, azonban a statisztikákat elnézve látható, hogy a szabadidős tevékenységek terén a biztonságos otthoni tévézés komolyan előretört.
Ezt a félelmet ügyesen lovagolta meg a Fox 24 című sorozata, amely merőben új formátumával abszolút újítónak számított az ezredforduló környékén. A majdnem valós időben játszódó epizódok témája ugyanis épp a terrorizmus, illetve a terroristák ellen küzdő szövetségi ügynökök körül forgott, ami a tragikus eseményeket követően abszolút „ideget ért” az USA közönségénél.
A 24 formátuma és az izgalmas történetvezetés miatt azonban világszerte is hatalmas sikernek bizonyult és sokat tett azért, hogy Kiefer Sutherland új életet tudjon lehelni addigra már kissé hanyatló karrierjébe. Emellett, a széria egyik fontos szereplője, a David Palmer elnököt alakító Dennis Haysbert sokak szerint komolyan hozzájárult Barack Obama 2008-as megválasztásához.
Elfogadóbbak lettünk, megismertük a reklámőrülteket
A sorozatok sokat tettek a különféle kisebbségekhez tartozók elfogadásának növekedéséhez is, a Samsung kutatása ezt alá is támasztja, az európaiak 44 százaléka szerint ugyanis a faji és etnikai reprezentáció drasztikusan javult az elmúlt években. Ezen a ponton feltétlenül meg kell említenünk a Don Cheadle és Kristen Bell nevével fémjelzett House of Lies című sorozatot, amelyben a főszereplő tinédzser gyereke genderfluid, azaz sem fiúként, sem lányként nem azonosítja magát. Apróság, mégis rendkívül progresszív, hogy egy ilyen családot teljes természetességgel ábrázoltak a képernyőn, amikor nálunk még csak kevesen tudták, hogy mit jelent ez a kifejezés.
A Mad Men című sorozat is kiemelkedik az elmúlt évtizedből, jelentős részben Jon Hamm karizmatikus alakítása miatt, azonban abból a szempontból is fontos, hogy a XX. század hatvanas-hetvenes éveinek társadalmi változásait is bemutatta a főszereplők kalandjai mellett. Amiért pedig itt megemlítettük annak az az oka, hogy ebben a sorozatban vált ismerté az az Elizabeth Moss, aki napjaink egyik legsúlyosabb társadalmi problémáját, a nők elnyomását boncolgató A szolgálólány meséje című szériában nyújt emlékezetes alakítást.
A ma már Oscar-díjas Rami Malek is egy sorozatnak köszönheti a világhírt, ráadásul milyen fontos sorozatnak: a 2015-ben debütált Mr. Robot ugyanis amellett, hogy izgalmas techno thrillernek bizonyult, a középpontba állította a mentális betegségek kérdését, amely korunk egyik legkomolyabb társadalmi problémája. Nem véletlen, hogy Malek alakítását Emmy-díjjal ismerték el.
Két kakukktojást hagytunk a végére, az első a South Park, amely ugyan még bőven a múlt évezredben – egészen pontosan 1997-ben – indult, kolosszális sikerének köszönhetően azonban nem, hogy a mai napig tart, de Trey Parker és Matt Stone 2022-ig leszerződött a Comedy Centrallal a folytatásra. A siker nem véletlen, a South Park bohókás, papírból kivágott figurákra emlékeztető szereplői ugyanis kíméletlenül lecsapnak bárkire és bármire, ami a közérdeklődés középpontjában áll, legyen szó a szcientológusokról, a pedofíliáról, ismert sztárokról, politikusokról, szexről vagy épp videojátékokról. A kendőzetlen és szókimondó stílusú tanmesék közös jellemzője, hogy az egyes epizódok végére valamiféle konszenzus azért csak-csak kialakul és mindenki rájön, hogy alapvetően nem jó dolog mások életébe beleavatkozni.
A másik a House of Cards című sorozat, amely ugyan nagy sikernek örvendve mutatta be a politikusok intrikáit és a hatalom hátsó szobákban megköttetett alkuinak világát, azonban Kevin Spacey szexuális zaklatási botránya egy csapásra megpecsételte a széria sorsát.
Bár az HBO nem habozott a botrány után azonnal kirúgni a nemi erőszakkal is megvádolt színészt, a sorozatot csak döcögősen tudták újraindítani, immár Robin Wright főszereplésével. Ettől függetlenül megéri az időnket, mert valóban hátborzongató pontossággal világít rá arra, hogy a hatalom hogyan torzítja a politikusok személyiségét.
A tévés híradó továbbra is az elsődleges hírforrás
A dél-koreai gyártó által elvégzett kutatásban a fent említettek mellett kitértek például a fake news jelenségére, amellyel kapcsolatban a válaszadók 74 százaléka azt mondta, bár tart az álhírektől, ennek ellenére továbbra is a tévés híradókat tartja az egyik legfontosabb hírforrásnak.
A megbízhatóbb, komolyabb tartalmak iránti érdeklődés azonban láthatóan megnőtt, mivel a megkérdezettek 56 százaléka a dokumentumfilmeket említette, mint a legtöbbet fejlődő tévés műfajt. Ehhez kapcsolódik, hogy a válaszadók 73 százaléka saját képességei fejlesztésére is a tévét használta fel, új nyelvet tanult meg, új sportot próbált ki, esetleg önkénteskedéssel valósította meg önmagát.
A kutatás egyik legérdekesebb pontja szerint pedig a megkérdezettek 38 százaléka próbálta ki más kultúrák receptjeit a tévének köszönhetően, viszont a szám 41 százalékra emelkedett az okostévé-felhasználók körében, ami jól mutatja az internetelérés és az okos funkciók hatását a felhasználói élményre.
„A televíziózás ma is informál, inspirál minket és különleges pillanatokkal gazdagítja az életünket. Legújabb kutatásunk megmutatja a tévénézőkre gyakorolt hatásait, mi pedig elkötelezettek vagyunk a felhasználó központú innovációk iránt, amelyek újra definiálják a TV szerepét a felhasználók otthonában” – mondta el Nathan Sheffield, a Samsung szórakoztató elektronikai üzletágának európai vezetője.
„Az újgenerációs televíziós élményeket olyan készülékeken keresztül hozzuk el, mint például a forradalmi QLED 8K sorozat, melynek tagjai letisztult formatervezésben jelenítenek meg egyedülálló képminőséget. Ezek az eszközök új, izgalmas élmények alapját jelenthetik. A magasabb minőségű, nagyméretű kijelzőkön megjelenített kreatív és sokszínű tartalommal a televízió továbbra jelentős hatással lehet a felhasználók mindennapi életére” – fogalmazott Sheffield.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Samsung megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.
A dél-koreai nagyvállalat elektronikai részlege fél évszázada kezdte meg működését, hazánkba pedig kereken 30 évvel ezelőtt érkezett. Összeállításunkban a Samsung Electronics történetének meghatározó mérföldköveit mutatjuk be a dicső múlttól az izgalmas jövőig.
Az egyik legnépszerűbb edzésmódszer, ami egyszerre dolgoztatja meg az izmokat és kapcsolja ki az agyunkat. Persze nem mindegy, hogyan fogunk hozzá, ezért adunk néhány tanácsot, hogy könnyű legyen megbarátkozni a futással.
Rengeteg adatot tárolunk a telefonjainkon, amelyek könnyen rossz kezekbe kerülhetnek. Adunk néhány tanácsot, amivel biztonságban tudhatja az érzékeny információkat.
Mi az a Hold-nátha? Ki fotózta először a Földet az űrből? Milliónyi kérdés foglalkoztatja az emberiséget a világűrrel kapcsolatban. Cikkünkben válaszokat keresünk, a Holdra szállás 50. évfordulójának évében.
Milyen árat kell fizetnünk azért, ha szeretnénk a magunk uraiként ott, és akkor dolgozni, ahol és amikor csak akarunk? Valóban megéri digitális nomád életmódra váltani? És mit szólnak ehhez a munkaadók? Külföldön és Magyarországon élő, kezdő és tapasztalt digitális nomádok meséltek küzdésről és felemelő tapasztalatokról.
Volt idő, amikor a mobiltelefon valóságos státuszszimbólum volt, ma pedig már ugyanolyan nélkülözhetetlen része az életünknek, mint a ruha vagy a cipő. Lássuk, honnan hová jutott ez a technológia, a legfontosabb mérföldkövek bemutatásával.
A mobilunk működéséért sok mindenre hajlandóak vagyunk, mivel napjainkra létszükségletté vált a mindig feltöltött okostelefon. De felmerül a kérdés: Ön kinek töltené fel a telefonját a saját akkumulátorával?
Kell-e tartanunk az előttünk álló bizonytalan, robotikai forradalom küszöbén álló jövőtől? Egyáltalán tudhatunk-e bármit is arról, hogy mi vár ránk a következő években, évtizedekben? Jövőkutató szakértők vázolták fel a lehetséges forgatókönyveket, ott voltunk mi is.
A digitális technológia életünk számos területén hatékonyabbá, gazdaságosabbá tesz bennünket, eközben mégsem kell lemondanunk az analóg világ legszebb dolgairól sem. Sőt, a kettő metszetében találunk csak igazi érdekességeket.
Most először dolgozik együtt Péterfy Bori és a Love Band a Hősök zenekarral, a közösen írt dal és a hozzá készült új videóklip a napokban jelent meg. Péterfy Bori és Baranyai Dániel Eckü mesélt a dalszerzés és a különleges, mobiltelefonnal forgatott klip kulisszatitkairól. Interjú.