Alaposan megváltozott a Suzuki Vitara az elődeihez képest
A japán márka hazánkban rendkívül népszerű kompakt városi SUV-ja eredetileg kifejezetten terepezésre szánt autóként látta meg a napvilágot. Lássuk, hogyan fejlődött ki a Suzuki Vitara mostani formája, négy generáción át.
Az autóiparban alapvetés, hogy ha egy modell több évtizeden keresztül képes megmaradni a kínálatban, akkor ott valamit nagyon jól eltaláltak. Az átlagos autómodellek életciklusa 7-10 év, ezért a 20-30 éve fejlesztett modellek egyet jelentenek a sikeres, bevált recepttel.
Nincs ez másképp a Magyarországon is gyártott Suzuki Vitara esetében sem. A Vitara első generációja 1988-ban jelent meg és szinte azonnal hódítani kezdett a terepjáró autók piacán. Az eredeti Vitara egy robosztus, strapabíró jármű volt, amely kiválóan teljesített az off-road világában: megjelenését követően egyből felfigyeltek rá, amikor az Australian Safari kegyetlen megpróbáltatásaitól meg sem rezzenve elnyerte a kategória legjobbjának számító elismerést. Az autó tervezése a praktikumra és a megbízhatóságra összpontosított, így az első generáció Vitara ideális választás volt a kalandvágyó sofőrök számára, akik szerettek volna felfedezni a nehéz terepeket.
Azonban az autóipar folyamatos fejlődésével és az ügyfelek igényeinek változásával a Suzuki a második generáció Vitara tervezésével valami újat és korszerűbbet akart nyújtani. Az új Vitara 1998-ban debütált, és már markánsan más stílust képviselt, mint az elődje. A második generáció egy sokkal elegánsabb és modern megjelenésű jármű volt, amely inkább a városi környezetben való használatra lett optimalizálva. Ettől függetlenül még itt is komoly terepjáró képességek segítették a sima aszfaltutakat maguk mögött hagyó sofőröket, azonban a Suzuki egyértelműen jelezte, hogy a Vitara második generációjával – és a V6-os motorral szerelt Grand Vitara változattal – már a városlakókat is célba vette.
A városi SUV-k népszerűsége a kétezres években indult máig tartó növekedésnek, szinte teljesen kiszorítva ebből a szegmensből az egyterűeket. A tágas belső tér, a magas üléspozíció nyújtotta biztonságérzet és a könnyű kezelhetőség miatt egyre többen választottak hasonló felépítésű autókat. A Suzuki is felismerte ezt a trendet, és a harmadik generáció Vitara tervezésénél még inkább a városi SUV kategória felé mozdult el. A 2005-ben megjelent harmadik generáció vonalvezetése ennek köszönhetően letisztultabbá vált, és bár a kétajtós változattal az első generáció kétajtós terepjáróit idézték meg, a négyajtós – ekkor még szintén Grand Vitarának nevezett – verzióval már egyértelműen jelezték, hogy az egyre divatosabb városi SUV-k kategóriájában is megvetnék a lábukat. Ettől függetlenül a harmadik generációs Grand Vitarákban ott volt a „terepjáró-DNS”: az előről hátrafelé haladva 29, 19, illetve 26 fokos terepszögekkel bármilyen nehéz terepen elboldogult. A konkurensek egyre nagyobbra hízó modelljeihez képest kompakt méretei és üzemanyag-hatékonysága miatt a Vitara egyre vonzóbbá vált a városi autósok számára is.
A negyedik generáció Suzuki Vitara 2015-ben került piacra, és azóta is töretlen népszerűségnek örvend.. Ez a változat már a megjelenésével egyértelművé tette, hogy immár a kompakt, városi SUV kategória büszke tagja, annak minden előnyével: továbbra is könnyű kezelhetőséget és kényelmet biztosít a vezető és az utasok számára, azonban kisebb méretének köszönhetően hatékonyabb városi közlekedést tesz lehetővé, ettől függetlenül a sofőrnek nem kell kétségbe esnie akkor sem, ha egy hepehupás földúton, vagy esetleg a nyílt terepen találná magát, a Vitara nem fogja cserbenhagyni.
A negyedik generációs Vitarák továbbra is „hozzák” azokat a tulajdonságokat, amelyek miatt a SUV és a városi SUV szegmens ennyire népszerű lett. A tágas beltér, a kompakt, de robusztus külső, illetve a kivételes vezetési élmény így egy praktikus, ugyanakkor abszolút korszerű vonalvezetésű modern autót eredményez.
A modern idők szavára hallgatva a Suzuki mérnökei a negyedik generációhoz olyan innovatív vezetőtámogató rendszereket fejlesztettek, amelyek tovább fokozzák a Vitara által nyújtott biztonságérzetet, ugyanakkor kényelmes és felhasználóbarát vezetést tesznek lehetővé. Az egyik ilyen rendszer a sávtartó asszisztens, amely figyeli az autó helyzetét a sávban, és ha a jármű véletlenül elhagyja a sávot, figyelmeztetést küld a vezetőnek. Ez a rendszer segít megelőzni az esetleges baleseteket és megőrizni a jármű stabilitását. Említhetnénk az adaptív tempomatot is, amely automatikusan változtatja a sebességet a közlekedési viszonyokhoz igazodva. A negyedik generációs Vitara természetesen rendelkezik tolatókamerával is, amely segít a parkolásban és manőverezésben, valamint a holttérfigyelő rendszerrel, amely figyelmeztetést küld, ha egy másik jármű a vakfoltba kerül.
Mint látható, a Suzuki Vitara a negyedik generációjához érve alaposan megváltozott az elődökhöz képest, ennek ellenére magában hordozza az előző három nemzedék legelőnyösebb tulajdonságait. A műszaki részletek és a modern funkciók folyamatos fejlesztése a Suzuki elkötelezettségét mutatja az ügyfelek elégedettsége és a vezetési élmény fokozása iránt, így biztosra vehető, hogy ha lesznek, akkor a jövőbeni generációk is hasonló sikereknek örvendhetnek majd, mint a korábbiak.
Borítókép: Magyar Suzuki
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap nem vett részt.