Invitel
Invitel
Tetszett a cikk?

Sok magyar kisvállalkozás a szűkös anyagi erőforrások miatt nem kommunikál hatékonyan ügyfeleivel vagy nincs is jelen az online világban, pedig ez nem pusztán pénz kérdése. Ha ezt a néhány tippet és szabályt betartja, jelentősen növelheti cége internetes jelenlétét és ezáltal javíthat megítélésén is.

Az online térben sokkal hatékonyabban megszólíthatjuk meglévő és potenciális vásárlóinkat. Két feltétele van ennek: ott kell jelen lennünk, ahol a célcsoportunk megtalál bennünket és aktivizálni kell magunkat. Az online kommunikáció nyújtotta lehetőségekkel egyre több cég él, amivel lépéselőnybe kerülnek, mert több csatornán tudják megszólítani a fogyasztóikat, valamint lehetőségük van arra, hogy versenytársaikat megfigyeljék. Ha ezek jól működnek, hatékonyabbá válhatnak az offline marketing kampányaik is. Az online és offline megoldások összekapcsolásával szélesebb körben népszerűsíthető a márka (brand), ami pedig jótékony hatással lehet az eladásokra.

Egy pár fős cég számára azonban komoly kihívást jelenthet, hogy a napi üzletmenet mellett még a saját online kommunikációjára is jelentős erőforrásokat áldozzon. Szerencsére vannak olyan egyszerű megoldások, amelyek sokat segíthetnek az erőforráshiánnyal küzdő kisebb cégeknek is.

Teremtsük meg az alapfeltételeket!

Az interneten számtalan formában megjelenhetünk: lehet saját honlapunk, készíthetünk Facebook oldalt, YouTube csatornát, de posztolhatunk képeket az Instagramon is. Érdemes körültekintően választani, és már a kezdetekkor mérlegelni a különböző platformokban rejlő lehetőségeket, illetve a saját kapacitásunkat. Ne folytassunk többféle aktivitást, mint amire valóban szükségünk van, vagy amit hatékonyan fenn tudunk tartani!

Mielőtt kiválasztjuk a vállalkozásunk számára tökéletes online kommunikációs csatornát, vagy csatornákat, érdemes átgondolnunk, kihez szeretnénk szólni, ill. megvizsgálni, hogyan tájékozódnak a potenciális vásárlóink.

A valóság viszont nem túl derűs

Az Invitel 2016 nyarán végzett online kutatásából az derül ki, hogy az egyszerű megoldások ellenére a hazai kis- és középvállalkozások közel felének (45 százaléknak) nincs saját weboldala, vagy épp most dolgozik rajta. A megkérdezettek 55 százaléka nincsen jelen a közösségi médiában sem. Szomorú tény, hogy ha ezekről a cégekről szeretne valamit megtudni egy fogyasztó, akkor digitális eszközökön keresztül nem tud róluk informálódni – ez pedig lényegesen rontja a keresett cégek versenyhelyzetét.

Az online beszerezhető információkra nem csak a fővárosi és nagyvárosi vásárlók éhesek, hanem az ország egész területén élő fogyasztók. Az elmúlt években folyamatosan nőtt az internetezésre alkalmas eszköz-ellátottság a felnőtt magyar lakosság körében. Az okoseszközök például már nem csak a munkában és a szórakozásban, hanem a tájékozódásban és a szolgáltatás-keresésben is megbízható társaink. A közösségi média felületekre szintén segítségünk van, ha vásárlási döntések előtt állunk: ismerősök és ismeretlenek is szívesen megosztják velünk tapasztalataikat egy-egy termékről vagy szolgáltatásról – ezért is érdemes jelen lenni még kis cégként is a megfelelő helyeken és csatornákon.

3 tipp, hogy láthatók legyünk az online térben

Ha nem rendelkezünk komoly emberi és anyagi erőforrásokkal, akkor sem kell lemondanunk az online kommunikációról. Néhány megoldással és okos lépéssel jelentősen javíthatjuk online jelenlétünket.

1. Kerüljünk fel a térképre

Ma a céges online keresések két legfontosabb kiindulási pontja a Google és a Facebook. Ezért érdemes regisztrálnunk például egy ingyenes Google Cégem profilt. Adjunk meg néhány adatot, nyitvatartási időt, így ha valaki a cégünkre keres a Google-ben, egyből látni fogja, hogyan érhet el bennünket, és megtudhatja, mikor vagyunk nyitva, valamint talál egy térképet is a boltunk vagy irodánk elhelyezkedéséről. Ugyanezt megtehetjük a Facebook-on is: hozzunk létre egy oldalt a saját cégünknek és adjuk meg a legfontosabb adatokat (cím, telefonszám, nyitvatartás), így a Facebook-on kereső vásárlók is megtalálhatnak bennünket.

2. Figyeljük a konkurenciát

Egyszerű és hatékony megoldás, ha feliratkozunk a konkurens cégek hírleveleire és követjük őket a közösségi média felületeken. Így könnyen figyelemmel kísérhetjük, hogy mit és hogyan csinálnak, milyen akciókat hirdetnek és hogyan kommunikálnak. Emellett érdemes beállítani egy Google értesítést is a konkurens cégek vagy tulajdonosok nevére, így napi vagy heti szinten megkapjuk email-ben a weboldalak listáját, ahol hír vagy egyéb információ jelent meg róluk. Ezzel monitorozhatjuk a versenytársak online jelenlétét. Ha találkozunk a versenytársak hirdetésével valahol (online vagy offline), akkor mentsük el. Amennyiben később mi is tervezünk egy hirdetést vagy esetleg kampányt indítanánk, akkor jól jöhet inspirációként, vagy éppen kerülendő példaként.

3. Figyeljünk a vásárlókra

Ha valaki vásárol nálunk, akkor kérdezzük meg, hogy később milyen formában vehetjük fel vele a kapcsolatot, ha új termék érkezik hozzánk, vagy ha valamilyen akciót szervezünk. Telefonon? SMS-ben? Emailben? Postai úton? Minden vásárlónak megvan a preferált csatornája, ezt igyekezzünk feljegyezni és később használjuk is.

Ha tudjuk az adott vásárló nevét, akkor köszöntsük fel a névnapján (esetleg születésnapján) az általa megjelölt csatornán, vagy akár kézzel írt levéllel is. Kevesen csinálják, pedig működik és jelentősen növelhető vele a jó hírnév és a szájreklám hatékonysága. Hozzunk létre e-mail marketing listát, és küldjünk releváns ajánlatokat a korábbi valamint a potenciális vásárlóknak. Próbáljunk ki e-mail küldő szolgáltatásokat, ezek egy bizonyos elemszámig ingyenesen is elérhetők, ilyen például a MailChimp.

Miért fontos, hogy valaki elérhető legyen a weben is?

Az online csatornák használatának egyik fő előnye, hogy különböző analitikai eszközök segítségével jobban mérhetőek a marketingköltéssel és bevétellel kapcsolatos mutatók, illetve a konverziók. Például a Facebook részletes statisztikát mutat meg az oldalunkra látogatók demográfiai adatairól, megtekintési számokról, így könnyedén tudjuk ehhez mérten alakítani a megosztott tartalmakat. A mutatóknak köszönhetően azonosítani tudjuk, mely megoldások és kampányok hozták a legtöbb vásárlót, és melyek azok, amelyekre nem érdemes pénzt áldozni a jövőben

Ha a fenti javaslatokat megfogadtuk, még mindig nem költöttünk semmit, mégis láthatóvá, elérhetővé tettük cégünket, így javasoljuk, bátran kísérletezzünk az ingyenesen igénybe vehető eszközökkel.

Az oldalon elhelyezett tartalom az Invitel közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

1705 milliárd eurónyi kötvényt bocsátottak ki 2024-ben az európai cégek és kormányok

1705 milliárd eurónyi kötvényt bocsátottak ki 2024-ben az európai cégek és kormányok

Ha ilyen hordozható töltője van, azonnal hagyjon fel a használatával – tűzveszélyes, visszahívják

Ha ilyen hordozható töltője van, azonnal hagyjon fel a használatával – tűzveszélyes, visszahívják

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája

Rokonok, barátok és ismerősök sikeres feltőkésítése után távozhat a Fidesz-univerzumból Matolcsy György

Rokonok, barátok és ismerősök sikeres feltőkésítése után távozhat a Fidesz-univerzumból Matolcsy György