szerző:
Mastercard
Tetszett a cikk?

Megjelent a Mastercard „Fenntarthatósági Percepciós Index”, amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor környezeti fenntarthatósági teljesítményéről. A tanulmány bemutatja, hogy a bankok milyen eredményeket értek el a zöld átállás terén és milyen elvárásokat támasztanak velük szemben a magyar fogyasztók.

A Fenntarthatósági Percepciós Index három alapvető szempontot vizsgál:

  1. Banki felkészültség – a bankok saját fenntarthatósági törekvései önértékelésük alapján.
  2. Fogyasztói percepció – a magyar fogyasztók értékelése a bankok környezeti teljesítményéről.
  3. Átláthatóság – a bankok fenntarthatósági jelentéseinek és nyilvános közzétételeinek elemzése.

A Mastercard 2024-es összesített indexértéke 62 pontot mutat (0-tól 100-ig terjedő skálán), amely 5 pontos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez egyértelmű fejlődést jelez.

A banki felkészültség javul

A banki felkészültségi alindex 2024-ben 74 pontot ért el, ami 9 ponttal több a tavalyinál. Ez a javulás tükrözi a bankok környezeti stratégiájának fejlődését és a fenntarthatósági intézkedések alkalmazásának növekedését.

A megkérdezett bankok mindegyike kínál zöld termékeket és szolgáltatásokat a fogyasztóknak, és tervezi, hogy folytatja az innovációt ezen a területen. A lakossági ügyfeleknek leggyakrabban kínált zöld termékek a zöld jelzáloghitelek, a fenntartható befektetési alapok, a virtuális kártyák és az energiahatékonyság javítását célzó felújításhoz nyújtott zöld lakáshitelek.

Ezzel párhuzamosan a vállalkozásoknak is kínálnak zöld hiteleket, azonban további termékek lehetnek a zöld autólízingek és a fenntartható ellátási lánc finanszírozás, amelyek jelenleg ritkák, csak a bankok 10 százalékánál érhetők el.

A fenntarthatóság már a hitelbírálatnál erős szerepet játszik. A megkérdezett bankok mindegyike beépíti a környezeti kockázatokat a portfólióértékelésébe, kilencből hét bank pedig figyelembe veszi ezeket a kockázatokat a potenciális vállalati ügyfelek hitelképességének értékelésénél is. A bankok több mint fele figyelembe veszi a környezeti kockázatokat a hitelárazásban, a többiek pedig azt ígérik, folyamatokat dolgoznak ki ennek jövőbeli megvalósítására.

A bankszektor szintén nagy hangsúlyt fektet a belső fenntarthatósági tudatosság növelésére. A legtöbb bank már most környezetbarát járműparkot alakít ki, támogatja a fenntartható ingázást, és belső hírlevelek révén ösztönzi alkalmazottait a fenntartható munkavégzésre. A fogyasztói edukáció további fejlesztési lehetőséget rejt magában, ezért a bankok további erőfeszítéseket terveznek az ESG-tudatosság fejlesztésére, ami a zöld termékek iránti keresletre is pozitívan hat.

Emellett a megkérdezett bankok közel fele elkötelezett a nettó zéró kibocsátás elérése mellett, amelyet 2030-ra közvetlen, 2050-re pedig portfólió szinten céloznak meg. A bankok körülbelül egyharmada tervezi, hogy 2-3 éven belül csatlakozik az ENSZ nettó zéró kibocsátású banki tevékenységet célzó szövetségéhez (Net Zero Banking Alliance).

A fogyasztók igényei és elvárásai folyamatosan nőnek

A fogyasztók véleménye a bankszektor fenntarthatósági törekvéseiről még mindig alacsonyabb értékelést mutat: 2024-ben mindössze 41 pontot ért el, ami csekély növekedés az előző évhez képest.

A jelentés szerint a fogyasztók nem teljeskörűen tájékozottak a bankok fenntarthatósági törekvéseiről, de sokszor nem is kapnak erről elegendő tájékoztatást. Pedig a bankok ügyfelei is egyre inkább elvárják a fenntarthatósági kezdeményezések hiteles és átlátható kommunikációját.

Ugyanakkor egyre nagyobb az érdeklődés a zöld termékek iránt: a fogyasztók közel 30 százaléka hajlandó magasabb díjakat fizetni egy fenntarthatóan működő banki szolgáltásért, közel 40 százalékuk alacsonyabb hozamot is elfogadna a zöld befektetésekért. A fogyasztók 17 százaléka gyakran, 45 százalékuk pedig alkalmanként tájékozódik bankja zöld ajánlatairól.

A bankok digitalizációs törekvései pozitív visszajelzést kaptak, mivel a fogyasztók több mint fele gondolja úgy, hogy a digitális megoldások hozzájárulnak a fenntarthatósághoz – főleg a fiatalok vélekednek így. Az online ügyintézési lehetőségek, a papírmentes működés, valamint a digitális nyugták és számlák népszerűsége egyértelműen előnyös környezetvédelmi szempontból.

Szigorodó szabályozások

Mindemellett, az átláthatósági alindex 2024-ben 81 pontot ért el, amely 5 pontos növekedést mutat az előző évhez képest. Ez arra utal, hogy a bankok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntarthatósági eredmények nyilvános megosztására, és fejlődnek az ESG-jelentéseik hitelessége terén is.

Az EU fenntarthatósági követelményei, mint a vállalati fenntarthatósági jelentéstételi irányelv (CSRD), további előrelépést hoznak majd, mivel a cégeknek előírják a környezeti hatások mérését és nyilvánosságra hozatalát.

Hosszú még az út

A bankszektornak még hosszú utat kell bejárnia a teljes körű fenntarthatósági célok eléréséhez, de már most is fontos lépéseket tett a zöld átállás felé. Ami biztos, hogy itt még nem lehet megállni: a fenntarthatósági célkitűzések elérése érdekében a bankoknak tovább kell fejleszteniük környezeti jelentéstételi gyakorlataikat, és meg kell erősíteniük a fogyasztók irányába folytatott kommunikációjukat. A zöld finanszírozás előtérbe helyezése és az adatok pontosabb mérése is lényeges szerepet játszik majd a szektor hosszú távú fenntarthatóságának biztosításában.

A szabályozási változások – mint az EU 2026-tól bevezetendő szénsemlegességi szabályai – tovább ösztönzik a bankokat arra, hogy a szénkrediteket valódi fenntarthatósági lépésekkel helyettesítsék. A digitalizáció pedig nemcsak a belső hatékonyságot javítja, hanem új üzleti lehetőségeket is kínál, például fenntartható finanszírozási termékek révén.

A tartalom a Mastercard megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Gustav Gressel: Moszkva akár már jövőre ráronthat valamelyik uniós tagállamra

Gustav Gressel: Moszkva akár már jövőre ráronthat valamelyik uniós tagállamra

Páratlan felvételen, amint történelmet ír az amerikai Firefly Aerospace holdszondája

Páratlan felvételen, amint történelmet ír az amerikai Firefly Aerospace holdszondája

Késik az EU-stratégia az orosz energiáról való leválásról

Késik az EU-stratégia az orosz energiáról való leválásról

Elon Musk „mindent” privatizálni akar, a postával és a vasúttal kezdené

Elon Musk „mindent” privatizálni akar, a postával és a vasúttal kezdené