szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A két pillérű alap egyik fele a megfelelő ülés pozíció...

A két pillérű alap egyik fele a megfelelő ülés pozíció megválasztása. Az előadásaimon gyakran megkérdezem az emberektől, hogy mit gondolnak, melyik az egyik legfontosabb testrészünk az autóvezetéshez? A válaszok meglehetősen szerteágazóak. Leggyakrabban a kezet, lábat, szemet, vagy fejet említik. Bár kétségtelen, hogy a látás és a fej nyújtotta logikus gondolkodás nélkülözhetetlen a kormány mögött, azonban ennél a kérdésnél, mindig a fenékre gondolok, hiszen azon keresztül tartjuk a kapcsolatot az autónkkal, és az érzékelésből származó információk - vagyis, hogy mi történik alattunk az autóval - is ezen az útvonalon fut be hozzánk. 

A helyes üléspozíció
Bácsi Róbert

Ha nem megfelelő az üléspozíció az érzékelés, valamint a reakciók is megkésnek. Ezért az egyik legfontosabb feladatunk indulás előtt a vezetőülés megfelelő beállítása. Ezt a műveletet mindig az ülőlap távolságának a beállításával kezdjünk, mégpedig úgy, hogy bal lábbal benyomjuk tövig a kuplung pedált (automatikus váltó esetén jobb lábbal a féket), és ebben a szituációban a lábnak térdnél enyhén, megközelítőleg 20 fokos szögben hajlítva kell lennie. Ez azért fontos, mert ütközés esetén a lábtartó lemez benyomódik, és ha a lábunk nyújtva van, megfeszül, beszorul, ami súlyos  csonttöréshez sérüléshez vezet. Viszont ha a láb hajlítva van, felveszi a mozgási energiát, és térdnél becsuklik. Ily módon minimalizálni lehet a sérülést.

[[ Oldaltörés: A helyes üléspozíció ]]




Helytelen kormányfogás
Bácsi Róbert

Második lépésben a háttámla helyes beállítását végezzük el. Csuklónkat kinyújtott kézzel helyezzük el a kormány tetején. Ebben a pozícióban a vállaknak és a hátnak nem szabad elemelkednie a háttámlától. Ezzel a beállítással elértük, hogy minden kezelőszerv megfelelő távolságban legyen, és testünk jó kontaktusba kerüljön az üléssel, lehetővé téve a megfelelő információáramlást. Számtalan vészhelyzet csak akkor oldható meg, ha kellő gyorsasággal reagálunk és ehhez elengedhetetlen a gyors érzékelés. Tehát mindenképp elkerülendő, hogy olyan közel üljünk a kormányhoz, hogy annak alsó része „bolyhosra dörzsölje a pulóverünket“, hiszen így még a helyes kormányfogás mellett sem tudjuk megfelelően mozgatni a kormányt. Én ezt, a kínai harcművészeti stílus analógiájára, csak imádkozó sáska stílusnak hívom. Ismertető jele: a vezető mindkét alkarja feltámaszkodik a kormányra. 


Ennek ellenpárja az a személy, aki lazaságból tartózkodik a kormánnyal való szorosabb kapcsolattartástól, tehát olyan távolságra fekszik tőle, hogy azt csak ujja hegyével érinthesse. Így, ha gyors manőverezésre van szükség ki kell emelkednie az ülésből, hogy „kormányozni“ tudjon. Azonban ilyenkor megszűnik az üléstestre kifejtett oldaltartása, tehát nem a kormányzásra, hanem kapaszkodásra fogja használni a kormányt. Amennyiben megvan a megfelelő üléspozíció,  figyelmünket a kormányfogásra irányíthatjuk.

[[ Oldaltörés: A helyes kormányfogás ]]


A helyes kormányfogás esetében kezünk kétoldalt helyezkedik el a kormánykeréken, 3 óra és 9 óra magasságában. Ezt mindig vízszintesen nézzük a kormány két oldalán. Ezt a fogást indokolja a kormány kiképzése, a küllők elhelyezkedése, sőt a bajusz kapcsolók ergonómikus elhelyezése is. Néhány sportosabb kormány esetében egy-egy kiugró dudor is jelzi ezt a pontot. Ezzel természetesen nem az  célja a gyártónak, hogy  vastagabb, és ezáltal kellemesebb fogást biztosítson, hanem ezek a kiugró részek hivatottak megakadályozni a nedvességtől síkossá vált tenyerek megcsúszását a kormány felületén.


A helyes kormányfogás
Bácsi Róbert

Tehát a hüvelykujjak helye a dudor alatt van. Olyan egyértelmű jelzés ez számunkra, mint egy cipő esetében, annak formája, melyre rápillantva egyből tudjuk, hogy melyik lábunkra való. A kormány is közli a velünk, hogy hova kell helyeznünk a kezünket. Sajnos a magyarországi KRESZ-könyvekben mind a mai napig a 10 óra - 10 perces (vízszintes fölött egy-egy tenyérnyivel) hibás tézis áll. Ez soha nem volt igaz vagy helyes, mivel számtalan hátrányt kell elszenvednie annak az autóvezetőnek, aki így fogja a kormányt. Ezzel a helytelen kormányfogással egy negyed fordulatot tudunk mozdítani a kormányon jobbra vagy balra, átfogás nélkül, amíg összeakadnak a kezeink (ha összeakadnak a kezeink, ösztönösen nyomunk egy teljes erejű féket, pedig csak kerülni szerettünk volna). Ha ütközésig szeretnénk kitekerni a kormányt, ami általában másfél fordulatot jelent, ötször, hatszor meg kell fognunk ami jelentős időveszteséggel jár. 


Olyan helyzetekben (pl.: alul-, vagy  túlkormányozottság, megcsúszás, stb.), amelyek csak úgy kezelhetők sikerrel, ha kellő gyorsasággal tekerjük ki a kormányt ütközésig, a helytelen kormányfogás a biztos bukáshoz, azaz balesethez vezet. Ha vízszintesen két oldalt, azaz 3 óra-9 óra kormányfogással fogjuk, egy fél fordulatot tudunk tekerni jobbra, illetve balra átfogás nélkül, (ami már önmagában is elég, számtalan helyzetben) és egyetlen átfogással ütközésig, vagyis másfél fordulatot lehet elmozdítani. Ez a titka a gyors és precíz kormányzásnak.
Egyéb rossz, de gyakori, kormányfogások közé tartozik amikor a kormány tetején 12, 1-2 óránál vagy a kormány alsó felén 5-7 óra környékén fogjuk a kormányt. Óriási népszerűségre tett szert nem csak a fiatalok körében a döntött ülés, keresztben fogott kormány kombináció, mely vezetési vészhelyzetek megoldására szintén alkalmatlan. Nem véletlen, hogy a versenysportban nem látunk hasonló példát!


Stevie A. E. Kala
Fotó: Bácsi Róbert
Fotókon: Erdőhegyi Brigitta énekesnő

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Valóban tudsz vezetni?

Sajnos az általános vélekedéssel ellentétben még az sem elegendő, ha...