Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"75f6c6c4-1392-4e01-8c5b-2228061c452c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Újabb negatív rekordot állított fel a 21. század egyik legjobb futballklubja, a Manchester City, amely történelmi leolvadást produkált a Feyenoord elleni BL-meccsen. A csapat edzője, Pep Guardiola olyannyira nehezen viseli ezeket a nehéz heteket, hogy már magában is képes kárt tenni. De van-e ennél lejjebb?","shortLead":"Újabb negatív rekordot állított fel a 21. század egyik legjobb futballklubja, a Manchester City, amely történelmi...","id":"20241128_manchester-city-pep-guardiola-vereseg-melypont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75f6c6c4-1392-4e01-8c5b-2228061c452c.jpg","index":0,"item":"920484f4-6d5c-4901-9f26-7425c7f813e9","keywords":null,"link":"/sport/20241128_manchester-city-pep-guardiola-vereseg-melypont-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 16:16","title":"Megtörtént az elképzelhetetlen a Manchester Cityvel, de mi lesz ezután?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A jelentés alapján Magyarország a digitális fizetési megoldások széles körű elterjedése felé tart, a készpénz szerepe azonban még mindig erős. Az elmúlt négy évben 11 ponttal nőtt a DFI-index, főként a mobiltárcák és az érintésmentes fizetések előretörésének köszönhetően. Az infrastrukturális fejlődés ellenére a készpénzhez ragaszkodó rétegek és a pénzügyi tudásbeli hiányosságok akadályozzák a további fejlődést. A digitális fizetések népszerűsítésében ezért kulcsfontosságú szerep jut a pénzügyi oktatásnak és a mikrokereskedők digitális integrálásának.","shortLead":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja...","id":"20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951.jpg","index":0,"item":"766002eb-4452-4c3f-b6bc-4388c9f43eb0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","timestamp":"2024. november. 29. 15:30","title":"A technológia adott, de a megszokásaink erősebbek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2dd52dd-098c-45b6-9a82-7c8f78c02beb","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Több a látszat, mint a valódi költségvetési támogatás: a kormány az üzleti szektor beruházásait és a háztartások költekezését noszogatja – így jellemezhető az a gazdaságpolitikai akcióterv, amelytől a miniszterelnök „fantasztikus, nagyszerű, példátlan” történéseket vár jövőre.","shortLead":"Több a látszat, mint a valódi költségvetési támogatás: a kormány az üzleti szektor beruházásait és a háztartások...","id":"20241128_hvg-uj-gazdasagpolitikai-akcioterv-nagy-marton-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2dd52dd-098c-45b6-9a82-7c8f78c02beb.jpg","index":0,"item":"0ef2db64-5f23-4de4-9b6b-2c0f2c80ea98","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-uj-gazdasagpolitikai-akcioterv-nagy-marton-koltsegvetes","timestamp":"2024. november. 28. 12:30","title":"Vigyázat, feléled a jövőd! – A kormány arra épít, hogy sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9227a80-12c5-40d8-8a99-a6df9b42e03b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Öt bolgár állampolgár ellen emeltek vádat Angliában, hárman még tagadják, hogy Moszkva javára kémkedtek.","shortLead":"Öt bolgár állampolgár ellen emeltek vádat Angliában, hárman még tagadják, hogy Moszkva javára kémkedtek.","id":"20241128_bolgar-oroszorszag-kemkedes-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9227a80-12c5-40d8-8a99-a6df9b42e03b.jpg","index":0,"item":"f5cf962e-8c92-4267-8b09-bb1604a5c389","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_bolgar-oroszorszag-kemkedes-vademeles","timestamp":"2024. november. 28. 21:25","title":"Két bolgár bevallotta, hogy Oroszországnak kémkedtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik. ","shortLead":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges...","id":"20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3.jpg","index":0,"item":"fdc0316a-b0b3-4071-9f3d-d9d3c175b606","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","timestamp":"2024. november. 28. 17:21","title":"A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f8690e4-ba4b-4d20-9751-2aa0c0f074c7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ma már kevesebb, mint minden tizedik kocsiban található csak hagyományos kézifék.","shortLead":"Ma már kevesebb, mint minden tizedik kocsiban található csak hagyományos kézifék.","id":"20241129_szinte-teljesen-eltunt-a-kezifek-kar-az-uj-autokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f8690e4-ba4b-4d20-9751-2aa0c0f074c7.jpg","index":0,"item":"498bb5d7-249b-4da8-b97a-930cbb91fe79","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_szinte-teljesen-eltunt-a-kezifek-kar-az-uj-autokbol","timestamp":"2024. november. 29. 07:59","title":"Szinte teljesen eltűnt a kézifékkar az új autókból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A létszámcsökkentésről a napenergia-termékek iránti globális kereslet és az elektromos járművek iránti európai kereslet visszaesése miatt döntöttek. Cáfolták azt a pletykát, hogy az üzem tevékenységét az ungvári egységükbe helyeznék át.","shortLead":"A létszámcsökkentésről a napenergia-termékek iránti globális kereslet és az elektromos járművek iránti európai kereslet...","id":"20241128_jabil-tiszaujvaros-elbocsatas-kereslet-visszaeses-ungvar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f.jpg","index":0,"item":"cf0e5257-b3b3-4e05-99ec-ea55c2ba6602","keywords":null,"link":"/kkv/20241128_jabil-tiszaujvaros-elbocsatas-kereslet-visszaeses-ungvar","timestamp":"2024. november. 28. 11:39","title":"Ezért küldte el több mint 900 dolgozóját a tiszaújvárosi Jabil-gyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a66c8447-af9e-43fa-ab8b-88e851700278","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Bár már a hetedik kitörés kezdődött a Reykjanes-félszigeten egy éven belül, de most került veszélybe leginkább Izland első számú turisztikai attrakciója, a Kék Lagúna, ami éppen a vulkáni működés területén fekszik. Az országnak bevételre van szüksége, így már azon gondolkodnak, megnyitják a fürdőt, miközben nem messze onnan a lávát próbálják megállítani.","shortLead":"Bár már a hetedik kitörés kezdődött a Reykjanes-félszigeten egy éven belül, de most került veszélybe leginkább Izland...","id":"20241128_izland-kek-laguna-vulkan-kitores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a66c8447-af9e-43fa-ab8b-88e851700278.jpg","index":0,"item":"699feb6f-e8cb-4b96-8ac7-7522555b32ad","keywords":null,"link":"/elet/20241128_izland-kek-laguna-vulkan-kitores","timestamp":"2024. november. 28. 13:41","title":"Sokáig mérgezőnek hitték, most óriási küzdelmet vívnak az izlandiak, hogy megmentsék a pusztulástól a Kék Lagúnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Döntött ülés, keresztben fogott kormány: biztos halál
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A két pillérű alap egyik fele a megfelelő ülés pozíció...
A két pillérű alap egyik fele a megfelelő ülés pozíció megválasztása. Az előadásaimon gyakran megkérdezem az emberektől, hogy mit gondolnak, melyik az egyik legfontosabb testrészünk az autóvezetéshez? A válaszok meglehetősen szerteágazóak. Leggyakrabban a kezet, lábat, szemet, vagy fejet említik. Bár kétségtelen, hogy a látás és a fej nyújtotta logikus gondolkodás nélkülözhetetlen a kormány mögött, azonban ennél a kérdésnél, mindig a fenékre gondolok, hiszen azon keresztül tartjuk a kapcsolatot az autónkkal, és az érzékelésből származó információk - vagyis, hogy mi történik alattunk az autóval - is ezen az útvonalon fut be hozzánk.
A helyes üléspozíció
Bácsi Róbert
Ha nem megfelelő az üléspozíció az érzékelés, valamint a reakciók is megkésnek. Ezért az egyik legfontosabb feladatunk indulás előtt a vezetőülés megfelelő beállítása. Ezt a műveletet mindig az ülőlap távolságának a beállításával kezdjünk, mégpedig úgy, hogy bal lábbal benyomjuk tövig a kuplung pedált (automatikus váltó esetén jobb lábbal a féket), és ebben a szituációban a lábnak térdnél enyhén, megközelítőleg 20 fokos szögben hajlítva kell lennie. Ez azért fontos, mert ütközés esetén a lábtartó lemez benyomódik, és ha a lábunk nyújtva van, megfeszül, beszorul, ami súlyos csonttöréshez sérüléshez vezet. Viszont ha a láb hajlítva van, felveszi a mozgási energiát, és térdnél becsuklik. Ily módon minimalizálni lehet a sérülést.
[[ Oldaltörés: A helyes üléspozíció ]]
Helytelen kormányfogás
Bácsi Róbert
Második lépésben a háttámla helyes beállítását végezzük el. Csuklónkat kinyújtott kézzel helyezzük el a kormány tetején. Ebben a pozícióban a vállaknak és a hátnak nem szabad elemelkednie a háttámlától. Ezzel a beállítással elértük, hogy minden kezelőszerv megfelelő távolságban legyen, és testünk jó kontaktusba kerüljön az üléssel, lehetővé téve a megfelelő információáramlást. Számtalan vészhelyzet csak akkor oldható meg, ha kellő gyorsasággal reagálunk és ehhez elengedhetetlen a gyors érzékelés. Tehát mindenképp elkerülendő, hogy olyan közel üljünk a kormányhoz, hogy annak alsó része „bolyhosra dörzsölje a pulóverünket“, hiszen így még a helyes kormányfogás mellett sem tudjuk megfelelően mozgatni a kormányt. Én ezt, a kínai harcművészeti stílus analógiájára, csak imádkozó sáska stílusnak hívom. Ismertető jele: a vezető mindkét alkarja feltámaszkodik a kormányra.
Ennek ellenpárja az a személy, aki lazaságból tartózkodik a kormánnyal való szorosabb kapcsolattartástól, tehát olyan távolságra fekszik tőle, hogy azt csak ujja hegyével érinthesse. Így, ha gyors manőverezésre van szükség ki kell emelkednie az ülésből, hogy „kormányozni“ tudjon. Azonban ilyenkor megszűnik az üléstestre kifejtett oldaltartása, tehát nem a kormányzásra, hanem kapaszkodásra fogja használni a kormányt. Amennyiben megvan a megfelelő üléspozíció, figyelmünket a kormányfogásra irányíthatjuk.
[[ Oldaltörés: A helyes kormányfogás ]]
A helyes kormányfogás esetében kezünk kétoldalt helyezkedik el a kormánykeréken, 3 óra és 9 óra magasságában. Ezt mindig vízszintesen nézzük a kormány két oldalán. Ezt a fogást indokolja a kormány kiképzése, a küllők elhelyezkedése, sőt a bajusz kapcsolók ergonómikus elhelyezése is. Néhány sportosabb kormány esetében egy-egy kiugró dudor is jelzi ezt a pontot. Ezzel természetesen nem az célja a gyártónak, hogy vastagabb, és ezáltal kellemesebb fogást biztosítson, hanem ezek a kiugró részek hivatottak megakadályozni a nedvességtől síkossá vált tenyerek megcsúszását a kormány felületén.
A helyes kormányfogás
Bácsi Róbert
Tehát a hüvelykujjak helye a dudor alatt van. Olyan egyértelmű jelzés ez számunkra, mint egy cipő esetében, annak formája, melyre rápillantva egyből tudjuk, hogy melyik lábunkra való. A kormány is közli a velünk, hogy hova kell helyeznünk a kezünket. Sajnos a magyarországi KRESZ-könyvekben mind a mai napig a 10 óra - 10 perces (vízszintes fölött egy-egy tenyérnyivel) hibás tézis áll. Ez soha nem volt igaz vagy helyes, mivel számtalan hátrányt kell elszenvednie annak az autóvezetőnek, aki így fogja a kormányt. Ezzel a helytelen kormányfogással egy negyed fordulatot tudunk mozdítani a kormányon jobbra vagy balra, átfogás nélkül, amíg összeakadnak a kezeink (ha összeakadnak a kezeink, ösztönösen nyomunk egy teljes erejű féket, pedig csak kerülni szerettünk volna). Ha ütközésig szeretnénk kitekerni a kormányt, ami általában másfél fordulatot jelent, ötször, hatszor meg kell fognunk ami jelentős időveszteséggel jár.
Olyan helyzetekben (pl.: alul-, vagy túlkormányozottság, megcsúszás, stb.), amelyek csak úgy kezelhetők sikerrel, ha kellő gyorsasággal tekerjük ki a kormányt ütközésig, a helytelen kormányfogás a biztos bukáshoz, azaz balesethez vezet. Ha vízszintesen két oldalt, azaz 3 óra-9 óra kormányfogással fogjuk, egy fél fordulatot tudunk tekerni jobbra, illetve balra átfogás nélkül, (ami már önmagában is elég, számtalan helyzetben) és egyetlen átfogással ütközésig, vagyis másfél fordulatot lehet elmozdítani. Ez a titka a gyors és precíz kormányzásnak. Egyéb rossz, de gyakori, kormányfogások közé tartozik amikor a kormány tetején 12, 1-2 óránál vagy a kormány alsó felén 5-7 óra környékén fogjuk a kormányt. Óriási népszerűségre tett szert nem csak a fiatalok körében a döntött ülés, keresztben fogott kormány kombináció, mely vezetési vészhelyzetek megoldására szintén alkalmatlan. Nem véletlen, hogy a versenysportban nem látunk hasonló példát!
Stevie A. E. Kala Fotó: Bácsi Róbert Fotókon: Erdőhegyi Brigitta énekesnő