Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3e050582-26b4-433b-a33d-cef944c142fe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250518_vastagbelrak-okai-gyogyszer-ipar-4-0-hackertamadas-xiv-leo-oraja-hold-belseje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e050582-26b4-433b-a33d-cef944c142fe.jpg","index":0,"item":"1edd7ec6-02b7-43ce-8336-0786ec608939","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_vastagbelrak-okai-gyogyszer-ipar-4-0-hackertamadas-xiv-leo-oraja-hold-belseje","timestamp":"2025. május. 18. 12:00","title":"Ez történt: Egy ismert gyógyszerről kiderült, hogy felére csökkenti a rák kockázatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab3b9df1-de85-469f-a816-aa91da598d6a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Civil szervezetek és influenszerek hívására demonstráltak a Kossuth téren az „átláthatósági törvény” tervezete ellen. A demonstráció kezdetén mintegy ezren lehettek a téren, fokozott rendőri jelenlét mellett. A tömeg aztán nagyon besűrűsödött. Felszólalt többek között Osváth Zsolt, Mérő Vera, Hodász András, Lengyel Tamás és Pankotai Lili.","shortLead":"Civil szervezetek és influenszerek hívására demonstráltak a Kossuth téren az „átláthatósági törvény” tervezete ellen...","id":"20250518_lex-putyin-tuntetes-kossuth-ter-influenszerek-civil-szervezetek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab3b9df1-de85-469f-a816-aa91da598d6a.jpg","index":0,"item":"4fded3cc-045e-4373-a824-aa6baeda506d","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_lex-putyin-tuntetes-kossuth-ter-influenszerek-civil-szervezetek-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 17:50","title":"„Kipeckelt szemmel nézni a Megafont” – több tízezren tiltakoztak a Lex Putyin ellen a Kossuth téren (tüntetés percről percre)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e61abb3-335c-4cfa-91f6-4bac1bca1cb7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Soha nem sikerült még videóra venni, hogy egy törésvonal mentén két tektonikus lemez elmozdul. Egy új felvételen most pontosan ez látszódik.","shortLead":"Soha nem sikerült még videóra venni, hogy egy törésvonal mentén két tektonikus lemez elmozdul. Egy új felvételen most...","id":"20250518_mianmar-foldrenges-tetonikus-lemezek-toresvonal-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e61abb3-335c-4cfa-91f6-4bac1bca1cb7.jpg","index":0,"item":"c7761f33-fc5d-4ff1-afdc-2a4b7fe02bb6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_mianmar-foldrenges-tetonikus-lemezek-toresvonal-video","timestamp":"2025. május. 18. 20:08","title":"Sosem látott videón lehet most megnézni, milyen erejű volt a földrengés, amelyben 3600 ember halt meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f1c5204-221c-4465-b177-e0b33e3c94cc","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Orbán Viktor magához szólította online hadait, vasárnap elindul az egész héten promózott Harcosok Klubja. A közéleti vitákat kommentszekciók sötét bugyraiban kell megnyerni, orosz mintára. ","shortLead":"Orbán Viktor magához szólította online hadait, vasárnap elindul az egész héten promózott Harcosok Klubja. A közéleti...","id":"20250518_orban-harcosok-klubja-zaszlo-bontas-sotetben-bujkalo-fideszes-trollok-kommenthuszarok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f1c5204-221c-4465-b177-e0b33e3c94cc.jpg","index":0,"item":"eed9dd85-3880-4d69-9272-54bfa7c83778","keywords":null,"link":"/360/20250518_orban-harcosok-klubja-zaszlo-bontas-sotetben-bujkalo-fideszes-trollok-kommenthuszarok","timestamp":"2025. május. 18. 10:32","title":"Sötétben bujkáló fideszes trollok, kommenthuszárok, és klaviatúrapankrátorok, gyülekező!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fény derülhetett arra, miért lett ekkora lemaradása az Apple-nek a mesterséges intelligencia terén – és hogy mivel nem érdemes számolni az iOS 19 júniusi bemutatóján.","shortLead":"Fény derülhetett arra, miért lett ekkora lemaradása az Apple-nek a mesterséges intelligencia terén – és hogy mivel nem...","id":"20250519_apple-mesterseges-intelligencia-strategiai-hibak-siri-keses-tervek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed.jpg","index":0,"item":"3cd72872-4d38-4bcf-96df-095c2bfe2fe7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_apple-mesterseges-intelligencia-strategiai-hibak-siri-keses-tervek","timestamp":"2025. május. 19. 18:03","title":"Idén sem érdemes várni az Apple tavaly beharangozott újdonságait – de jöhet egy fontos változás az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"978cc52e-6840-478e-8dd3-65dc287cf862","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A lányokat a házaspár, mielőtt elhagyta Szíriát, az Iszlám Állam egy másik tagjának adta át.","shortLead":"A lányokat a házaspár, mielőtt elhagyta Szíriát, az Iszlám Állam egy másik tagjának adta át.","id":"20250519_jazidi-rabszolgak-nemetorszag-per-iraki-vadlottak-iszlam-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/978cc52e-6840-478e-8dd3-65dc287cf862.jpg","index":0,"item":"62347db6-aa62-481d-9daa-96c259509150","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_jazidi-rabszolgak-nemetorszag-per-iraki-vadlottak-iszlam-allam","timestamp":"2025. május. 19. 17:05","title":"Jazidi lányokat rabszolgaként tartó iraki házaspár pere kezdődött meg Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság kerekasztalának résztvevői szerint az árrésstop alkalmatlan az infláció letörésére.","shortLead":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság...","id":"20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7.jpg","index":0,"item":"1eda38b1-f7a4-408f-af51-c314bf33de55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","timestamp":"2025. május. 19. 16:21","title":"„Az infláció oka maga a kormány” – az árrésstopról tartottak kerekasztalt a közgazdászok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4109ec2f-d4e2-41f6-b147-8003900f32ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új, a Windowst célzó, potenciálisan veszélyes eszközt fejlesztettek ki Defendnot néven – a megoldás egy hamis, és nem funkcionáló vírusirtóval veri át az operációs rendszert.","shortLead":"Új, a Windowst célzó, potenciálisan veszélyes eszközt fejlesztettek ki Defendnot néven – a megoldás egy hamis, és nem...","id":"20250519_microsoft-windows-defendnot-virusirto-kikapcsolasa-atveres-vedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4109ec2f-d4e2-41f6-b147-8003900f32ba.jpg","index":0,"item":"9e9cd63c-1ddc-415a-bd58-1ca3109d406e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_microsoft-windows-defendnot-virusirto-kikapcsolasa-atveres-vedelem","timestamp":"2025. május. 19. 15:03","title":"A zsenialitása miatt veszélyes – ez az eszköz átveri a Windowst, hogy kikapcsoljon minden védelmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindannyian megkönnyebbültünk, amikor a Saab kapott egy új életet. Ráadásul egy függetlent. A saabosok szerint a Spyker-féle vezetés sokkal szabadabb kezet ad a svédeknek, engedik szárnyalni a fantáziájukat és mindehhez pénzt is adnak. Egyelőre.
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat. 2003 után ismét bemutattak egy új Saabot, sokat kell rá várni, de íme, itt van, sőt a nemzetközi menetpróba után már itthon is vezethettük. Úgy tekintenek a Saab 9-5-re a márka munkatársai mint a messiásra, akire ugyan sokat kellett várni, de aki kezdete egy új, szép és jobb világnak. Legalábbis Trollhattanben, ahol nem csupán a trollok laknak, hanem az összes Saab is készül. Igaz, már a távoli Kínában is folyik a nagyüzem – ott a régi Saab 9-5-ös és 9-3-as utódmodellek készülnek, és izzanak a gyártósorok Mexikóban is, ahol az új Cadillac SRX-szel közösen készül a Saab 9-4X (2011-ben érkezik). A jövő ugyancsak beindult, még idén várható a 9-5 kombija, 2012 tavaszán jön az új 9-3-as, majd egy évvel később a legújabb Mini alapjaira épített Saab 9-2. Csak remélni lehet, hogy a Spykerrel közös munka egyszer meghozza sportkocsi gyümölcsét. Várhatóan az Aero X tanulmány lesz annak is az alapja, ahogy a 9-5-ös is bőven merített belőle.
Autómenedzser.hu
A néhány órás tesztelés során arról kellett meggyőződnünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a 9-5 nem egy nyújtott Opel Insignia. Harminc százalék körüli a GM-beszállítók aránya, hatvan fölötti a saját svéd technológia. A kapcsolók, a kormány formája (állítólag az nem azonos az Astrában és az Insigniában alkalmazottal, csak hasonlít rá - más a beszállító), a tanksapka, a padlólemez és a motorpaletta a General Motors korszakra emlékeztetnek, de a futómű hangolása, a menetkomfort, és a kényelmi elektronika már egy másik dimenzióba emelik az autót. Néhány tucat kilométer után feltöltötte lelkemet a Saab-tudat, 110-re beállítottam az új nulláson a tempomatot és élveztem, ahogy a Bartókon mély férfihangon dalban szólalnak meg Heine versei. Üzletembernek, gyárvezetőnek éreztem magam és valami melegség járta át a szívem, ahogy a Megyeri hídon (immár nyolcvannal) átnéztem a mellettem futó Saab 900-asra. Az ábrándból a Visegrádra vezető panorámaút szerpentinjei sem ébresztettek fel, csupán a visszafele úton vezetett benzines változat késztetett döntésre, ha választhatnék, az utóbbit vinném.
A tervezéssel eltökölt hét-nyolc év alatt sokat változott az autóipar, így várható volt, hogy a 9-5-ös minden létező technikai vívmányt megkap a kis lökettérfogatú turbómotoroktól a harman/kardon hifiig, a sávtartó asszisztenstől a táblafelismerő rendszerig, a DAB-rádiótól a távolságtartó és állóra fékező tempomatig. A high-tech extrák közt megtalálható a pilótafülkékből ismert szélvédőre vetítés, adaptív fényszórók (Bi-Xenon Smart Beam), Saab DriveSense állítható karosszéria-magasság valós idejű lengéscsillapító szabályzással, kulcsmentes nyitás és indítás, háromzónás klíma, dinamikus parkolási segédlet, valamint XWD összkerékhajtás hátsó eLSD-vel.
A turbófeltöltős motorkínálat 1,6 literes hengerűrtartalomtól kezdődik, és a Saab méretgazdaságossági törekvéseivel összhangban főként alacsony fogyasztású négyhengeres turbómotorokat tartalmaz. Három üzemanyagtípus közül választhatunk, benzin, gázolaj és E85 bioetanol, az új 9-5-tel elérhető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás pedig 139 gramm/kilométer.
[[ Oldaltörés (Fejedelmi a kényelem) ]]
Tágas a belső tér, elöl maradt a repülőgépek vezetőfülkéjét idéző formavilág, hátul pedig soha nem tapasztalt kényelem fogad. Elődjéhez képest elöl és hátul is nőtt a láb-, illetve válltér, 134 milliméterrel a tengelytáv. A mélyen ülő kijelzők közt megtalálható egy repülőgépes magasságmérőt idéző kilométeróra, mely a Saab szellemi örökségére utal, és elsőként az Aero X-ben tűnt fel. A kezelőszervek mindegyike – így az opcionális, szélvédőre vetítő kijelző (Pilot HUD) is jellegzetes zöld háttérvilágítást kapott. Az autó gyújtáskapcsolója, mely gyakorlatilag egy start/stop gomb, változatlanul az első ülések közti konzolon kap helyet, a váltó mellett. A black night gomb megnyomásával elsötétülnek a műszerek, csak a kilométeróra világít.
A hifi kínálat csúcsa egy 11 hangszórós térhatású harman/kardon hangrendszer, valamint egy 20 centis képátlójú érintőképernyőről vezérelhető navigációs rendszer, 10GB-os merevlemezzel a térképek és a zeneszámok tárolására. A nagyméretű középkonzol nem csak a multimédiás eszközök USB-s csatlakoztatására, de azok tárolására is alkalmas, része egy 12V-os hálózati csatlakozó is. A legnagyobb hiányosságot itt fedeztük fel, a Cadillactől kapott navigáció csak az osztrák határig ismeri Európát. Magyarország és a térség leghamarabb csak fél év múlva kerülhet fel a térképre, addig a nagy képernyőt filmnézésre használhatjuk.
Autómenedzser.hu
A hátul utazók a vezetőtől függetlenül választhatnak zenét, illetve nézhetnek DVD-t. Kényelmükről a középkonzol hátsó részébe integrált kezelőszervek és az első ülések hátuljába épített kihajtható LCD-képernyők gondoskodnak, amikhez hagyományos, illetve vezetéknélküli fülhallgatók is a rendelkezésükre állnak.
Az extrák közt szerepel még az adaptív karosszéria, melynek finomhangolását a Saab DriveSense rendszer végzi, lehet komfortos, sportos és intelligens beállítást választani. Az autók teljesítményüktől függően kétféle felfüggesztéssel gördülhetnek ki a gyárból, mindkettő esetében választható sport beállítás. A 160 lovas dízel takarékos változatát ezzel az ültetett sportfutóművel kínálják. Az általunk tesztelt automatikus váltóval szerelt változat (elöl McPherson, hátul 4-link) jól tűrte a hazai útviszonyokat, de a keresztbordákon nem luxus limuzinhoz méltó zökkenésen haladt át. Ennél sokkal finomabban és fejlettebben működött az adaptív futóművel felszerelt kétliteres, összkerékhajtású, 220 lovas, kézi váltós Aero kivitel.
A dízel csendben és dinamikusan mozgatta a nagy autót, az automatikus váltó tökéletesen illik hozzá. A 150 kilométeres tesztút során 6,8 litert fogyasztott átlagban. Ősszel már itthon is kapható lesz a 190 lovas biturbó dízelmodell. Jó hír, hogy immár a dízelmotort lehet rendelni összkerékhajtással is. Benzinfronton egy hónap múlva érkezik a 180 lovas 1,6 literes turbó és a kétliteres, E85-tel is működő BioPower változat, de már most elvihető a 220 lovas kétliteres turbós és a 300 lovas V6-os turbós változat. A motorpaletta csúcsát képező 2,8-as blokk nyomatéka 400 Nm, és kizárólag Saab XWD-vel együtt kapható. A 220 lovas benzines összkerékhajtással 12,5 liter körül fogyasztott száz kilométerenként a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógép szerint.
„Az új korszak elkezdődött” – szólt a meghívó az új Saab 9-5-ös svédországi sajtóeseményére. Pillanatig sem haboztunk, csapot-papot itthagytunk, hogy bepillantást nyerhessünk az új korszak első perceibe. Svédországban, az új 9-5-ös bemutatóján jártunk, ahol még a legendás hälleredi tesztpályán is kipróbálhattuk az új nagyautó tudását.
Olcsó poén, hogy Harry Pottert hívjam segítségül a bevezetőhöz, mégis megteszem: mint ismeretes, a varázslótanonc a Roxfort iskolában a Griffendél-házban nevelkedett híres mágussá. A feltámasztott Griffin modellben sok varázslat nincs, de pár hókuszpókusz azért akad.
Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe? Jobb lábam a gázon, a bal talpam meg hiába próbálom nézegetni, nem látom vezetés közben az ülésből. Valaki irigységből belerondított a motortérbe? Esetleg egy rénszarvas, akit dühít, hogy a makettjeit pusztítják a legendás töréstesztekhez?
Izgalmas autóval állt elő a Saab – írhattuk volna tíz évvel ezelőtt. Az új 9-3X persze jó autó, csak sajnos nem előzte meg a korát: inkább a versenytársak hasonló modelljei után kullog pár évvel. Ettől még kéne.
„Hát, nem lettem Saabos” – mondta a szakértő kolléga, miután visszatért a szerkesztőségbe egy gyors kör után az új Saab 9-3 dízeles Aeróval. Komolyan mondom, nem értem, miért. A 9-3 Aero TTid-ben ugyanis megvan minden, amiért a Saabot szeretni lehet – rajongók szerint szeretni kell.