Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"219fead5-fddd-45bd-a012-99b1ac3658ab","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A Vodafone mellett a DIGI ügyfelei is új márkával barátkozhatnak januártól, a két cég ugyanis One néven egyesül – de egyelőre még nem minden tekintetben, lesz ugyanis néhány eltérés. Az ügyfélszolgálat azonban közös lesz, és néhány DIGI üzlettől is búcsúzni kell. Mutatjuk, mire kell figyelnie az újévben.","shortLead":"A Vodafone mellett a DIGI ügyfelei is új márkával barátkozhatnak januártól, a két cég ugyanis One néven egyesül – de...","id":"20241231_digi-one-magyarorszag-markavaltas-valtozasok-ugyfelszolgalat-digipont-uzletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219fead5-fddd-45bd-a012-99b1ac3658ab.jpg","index":0,"item":"e031211c-6f2d-44e5-b375-c5e8e2d409d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241231_digi-one-magyarorszag-markavaltas-valtozasok-ugyfelszolgalat-digipont-uzletek","timestamp":"2024. december. 31. 12:02","title":"Minden DIGI-ügyfél érintett: Mit hívjak, ha gond van? Hol intézhetem az ügyeimet? One lesz a DIGI-ből is, egy sor változás jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cc61d1f-020b-4879-8afc-01f15bba39e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Előzzük meg szilveszterkor a tragédiákat – figyelmeztetett a rendőrség, majd felrobbantottak tűzijátékkal egy tesztbábut. ","shortLead":"Előzzük meg szilveszterkor a tragédiákat – figyelmeztetett a rendőrség, majd felrobbantottak tűzijátékkal...","id":"20241230_Szilveszter-petarda-rendorseg-biztonsag-tuzijatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cc61d1f-020b-4879-8afc-01f15bba39e1.jpg","index":0,"item":"c70b2b9a-ed0f-4d89-8bd2-49c2a456a3f9","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Szilveszter-petarda-rendorseg-biztonsag-tuzijatek","timestamp":"2024. december. 30. 18:31","title":"Tesztbábun mutatta be a rendőrség, miért veszélyes, ha eltalál egy petárda szilveszterkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9e41aca-498b-4e32-ae11-74d18afb6c1c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"79 éves volt.","shortLead":"79 éves volt.","id":"20241231_Meghalt-Johnnie-Walker-veteran-radios-DJ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9e41aca-498b-4e32-ae11-74d18afb6c1c.jpg","index":0,"item":"44973162-8df8-4cac-9aab-0fd4373652e2","keywords":null,"link":"/kultura/20241231_Meghalt-Johnnie-Walker-veteran-radios-DJ","timestamp":"2024. december. 31. 17:38","title":"Meghalt Johnnie Walker veterán rádiós DJ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13b4d213-6cf4-43d9-8c26-7513ac4aae01","c_author":"Aradi László","category":"nagyitas","description":"Ha valakinek azt mondjuk 2024 január elsején, hogy idén teljesen fel fog borulni minden, amit a magyar közéletről gondolt, vélhetően csak legyintett volna. Pedig ritka mozgalmas éve volt Magyarországnak, hiszen lemondott a köztársasági elnök, feltűnt a színen és mindent megváltoztatott Magyar Péter, miközben Orbán Viktor továbbra is leginkább Európát akarta megváltoztatni. A HVG fotósai pedig ott voltak mindenhol. Egy emlékezetes év képekben. ","shortLead":"Ha valakinek azt mondjuk 2024 január elsején, hogy idén teljesen fel fog borulni minden, amit a magyar közéletről...","id":"20241231_2024-ev-hazai-hirkepei-HVG-fotosok-szemevel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13b4d213-6cf4-43d9-8c26-7513ac4aae01.jpg","index":0,"item":"15b76eb6-54cc-48a3-a989-e248ffc49fe7","keywords":null,"link":"/nagyitas/20241231_2024-ev-hazai-hirkepei-HVG-fotosok-szemevel-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 16:15","title":"Novák Katalin lemondásától Magyar Péter országhódításán át a TEK-robot bevetéséig – ilyen volt 2024 a HVG-fotósok szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3071fb2f-d611-4da9-bd36-d9bbc66ed8e8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az irániak minden valószínűség szerint egy fogolycsere keretében kívánják visszakapni az emberüket, mielőtt Róma kiadná a férfit Washingtonnak.","shortLead":"Az irániak minden valószínűség szerint egy fogolycsere keretében kívánják visszakapni az emberüket, mielőtt Róma kiadná...","id":"20241230_iran-orizetbe-vetel-olasz-ujsagiro-fegyverkereskedo-csere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3071fb2f-d611-4da9-bd36-d9bbc66ed8e8.jpg","index":0,"item":"24ae8f54-d6af-400d-b99f-a29e4f8e42d3","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_iran-orizetbe-vetel-olasz-ujsagiro-fegyverkereskedo-csere","timestamp":"2024. december. 30. 14:28","title":"Napokkal azután, hogy letartóztattak egy iráni fegyverkereskedőt Olaszországban, az irániak őrizetbe vettek egy olasz újságírót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb alakja, hogy akkor szabadabban dönthetett a sorsáról, mint ma? Miből lehet sejteni, hogy a kormány optimista lózungjai ellenére nem indul be a gazdaság 2025-ben? Ez a HVG új évi első lapszámának ajánlója, a Fülszöveg.","shortLead":"Az információ nem az igazság nyersanyaga? Miért mondja a rendszerváltás előtti demokratikus ellenzék egyik legismertebb...","id":"20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/860931db-3c04-49d3-8d9e-53c6b05129fa.jpg","index":0,"item":"a3c37975-7e1a-4f1e-82dd-64553a39c91f","keywords":null,"link":"/360/20250101_hvg-Hamvay-Peter-Fulszoveg-2025","timestamp":"2025. január. 01. 08:30","title":"Hamvay Péter: Hideg, meleg, hibrid és kereskedelmi háború vár ránk az új évben is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"905e93a1-93d5-46b8-96b2-ff247b297ce1","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A Szilveszterre virradó éjjel megjelent kormányrendelet szerint „a tanárok számára intézményi szinten átlagosan 21,2%-os” béremelés következik.","shortLead":"A Szilveszterre virradó éjjel megjelent kormányrendelet szerint „a tanárok számára intézményi szinten átlagosan...","id":"20241231_Dontott-a-kormany-a-pedagogusok-beremeleserol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/905e93a1-93d5-46b8-96b2-ff247b297ce1.jpg","index":0,"item":"7e794220-8947-4620-aa8a-47188897ac0a","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Dontott-a-kormany-a-pedagogusok-beremeleserol","timestamp":"2024. december. 31. 10:16","title":"Döntött a kormány a pedagógusok béremeléséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Nagyon eltalálta 2024-ben a piaci folyamatokat az Nvidia: a chipgyártó halmozza a rekorderedményeket, és várhatóan jövőre is hasonlóan tud teljesíteni. Részvényesei örülhetnek, mivel a cég értéke már olyan nagy, hogy akkor is nevetve tovább tud lépni, ha esetleg az Egyesült Államok gazdasági folyamatai kedvezőtlenre fordulnának 2025-ben, sőt, január 6-án újabb nagy dobás várható.","shortLead":"Nagyon eltalálta 2024-ben a piaci folyamatokat az Nvidia: a chipgyártó halmozza a rekorderedményeket, és várhatóan...","id":"20241230_nvidia-mesterseges-intelligencia-tozsde-recesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79.jpg","index":0,"item":"3d4defbb-1b28-4613-bdfc-1a0d3e106c8f","keywords":null,"link":"/360/20241230_nvidia-mesterseges-intelligencia-tozsde-recesszio","timestamp":"2024. december. 30. 16:00","title":"A társaság, amelyiknek még Trump se tud ártani: mi vár 2024 sikercégére, az Nvidiára az új évben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A 21 század legszebb Alfáját teszteltük, elegáns, szexi vonalaira a beltér izgalmas vonásai válaszolnak. Motorja kiváló, kellően erős és meglepően takarékos, ám az új kompakt Alfa nem tagadhatja le olasz gyökereit: szépséghibás.
Tesztautónkban alig volt 10 ezer kilométer, mégis úgy éreztem magam benne, mintha már évek óta használná valaki. Valaki, aki nem tiszteli: a kézifék karja lötyög, zizegnek a közepesen hangos zene hallatán az ajtókárpitok, a lengéscsillapítók nyöszörögnek, amint átlépünk egy-egy fekvőrendőrt, ha kátyúba lépünk a feneke csattan – nem folytatom a sort, mert csak fáj miatta a szívem. Szeretem az Alfákat, együtt tudok élni a rigolyáikkal, de egy új Alfánál mindig reménykedem: legyen egy kicsit más, egy kicsit jobb, egy kicsit németesebb. Persze hiú ábránd, az Alfa marad olasz, a szó jó és a szó rossz értelmében is. Nem lenne Alfa, ha nem lenne valami hibája. A szerelem vak. Szeretni kell, nem folyton azzal foglalkozni, hogy miért kell már megint szervizbe vinni. Belezúgni nagyon könnyű, ám szépsége nem jelent hibátlan tartalmat. Azt nem mondhatjuk rá, hogy szép, de buta, hisz számos okosságot tartalmaz (multiair motor; start-stop; dna-kapcsoló; gyorsabban reagáló fékrendszer; dinamikus irányítást segítő DST, amely a kanyarbeli fékezés következményeit tompítja, amíg belép az ESP; stb.).
Állítom, hogy az alsó-középkategória legszebb autója, összességében a Giulietta mégis csalódás számomra. Nem tudja felülmúlni a 159 kényelmét és a Mito lendületét – ennek én örülök, így továbbra is az Alfa Romeo GT-é a szívem. De ettől még szeretem a Guliettát is, a 147-nél nagyobb, kényelmesebb, praktikusabb, jobb és szebb. Utazóautónak is kiváló.
A scudetto trilobo hangsúlyos
bcs
A 170 lovas 1,4-es turbómotor maga a csoda, el is nyerte az év motorja díját tavaly. Lelke a multiair rendszer, amelynek a lényegéről a Fiat 500 kéthengeres motorja kapcsán írtunk. A multiair rendszert a Fiat Powertrain (FPT) fejlesztette, elsőként az Alfa Romeo Mitóba szerelték 2009-ben. Az üzemanyag útját hengerenként, ezen belül ütemenként vezérli elektrohidraulikus rendszerével. A levegő direkt módon jut el a szívócsőtől a szelepekig. Nincs pillangószelep, a vezérműtengely és a szelepek közé egy olajjal telt kamrát tesznek, a kamrát szolenoid szelep nyitja és zárja. Zárt állapotban a kamra szilárd, és a motor úgy viselkedik, mint egy hagyományos benzinmotor, tehát a vezérműtengely közvetlenül irányítja a szelepet. Nyitott állapotban viszont függetlenedik tőle, így a nyitás mértékét és idejét rugalmasan lehet szabályozni. Ezt a vezérműtengelyre szerelt plusz bütykökkel érik el, amelyek forgáskor irányítják az elektrohidraulikus szelepeket. A motorelektronika így közvetlenül szabályozza a levegő és a benzin optimális keverékét, így tökéletesebb az égés, kevesebb a fogyasztás.
A lényeg, hogy az autó dinamikája fokozható, kihasználhatjuk a lóerőket, de ha nem akarunk vadulni, szépen, lassan is lehet vele közlekedni – ez utóbbi tovább tart. Ha a dna-kapcsolót nem piszkáljuk, hagyjuk normál állásban és nem tapossuk a gázt, akár a 800 kilométeres hatótáv is elképzelhető. És nem csak elméletben, a nyolcszáz kilométeres tesztelés során (a végén már csak cseppek maradtak a tankban) 7,2 liter/100 kilométeres átlagos számoltam. Az alacsony fogyasztásban segítségemre volt az automatikus start-stop rendszer, amely megbízhatóan működött, tehát nem fulladtam le az autóval úton-útfélen. A motor duruzsol, magas fordulaton egyenesen pírt lop az arcunkra, a rövid kipufogóvég azonban nem forralja fel a vérünket.
[[ Oldaltörés (Megvadíthatjuk, de minek?) ]]
Ha a kapcsolót d állásba tesszük, felizzik a motor, közvetlenné válik a kormányzás, érzékenyebb lesz a gázpedál, bekapcsolódik a Q2 elektronikus első differenciál a mókába és az ESP hagyja, hogy élvezkedjünk, később avatkozik be. Igazából csak ekkor – száz kilométer/órás tempó fölött - izgalmas a Giulietta. A futómű keménysége nem változik, jobb is, mert így is elég gyatrán csillapít. Ugyanakkor dinamikus módban sem érezzük annyira vadnak az autót, mintha a 170 lóerő csak papíron létezne. Jól megy az autó, szó se róla, de nem éreztem benne az ördögöt, vagy csak belőlem nem váltotta ki a vadállatot. Kanyarokban jól fordul, pontosan rántja magával a fenekét, tapad az aszfalthoz, de a rossz utakat ki nem állhatja. Sima, hibátlan útra tervezték az autót, nem a hazai háborús övezetekre. Egy ködös éjszakán majdnem elhagytam a jobb elsőt a 31-es úton. Ott tanultam meg, hogy inkább fiatosan vezetem, és elfelejtem a lóerőket – le is toltak az útról a helyi jász erők. Az ideális sebességfokozatra figyelmeztető folyton jelez, ezért is jobb a dinamikus program, abban meg sem mukkan A kormány nem tetszett, jó a fogása, de túl nagy, nem érzem benne a sportosságot.
Padlólemez a jövő Fiatjainak, Lanciáinak, Chryslerjeinek és Jeepjeinek az alapja, számos eleme könnyített, alumíniumot és magnéziumot is tartalmaz.
bcs
Az autó beltere sokkal minőségibb, mint az elődöké, a műanyagok tapintása is kellemes, valami finom puha anyaggal vonták be a kormány gombjait is. A kapcsolók egy része a 8C Competitione álomautóra emlékeztet, sok az ötlet, csak a színekkel van baj, kár hogy ilyen sötét a belső. A hurkás ülések jól néznek, ki, fűthetők, de oldalt nem tartanak, nagyobb kanyarokban a kormányban kell megkapaszkodni. Széles cipőm beakadt a pedálokba, sportcipőben könnyebb volt vezetni. A váltó pontosan kapcsolt, csak egyszer tréfált meg, akkor beragadt és nem tudtam egyest kapcsolni, csak miután hátramenetbe tettem.
Csomagtartója 350 literes, ezzel a Giulietta felnőtt a kompakt kategória átlagához. Kinyitni nem egyszerű, az Alfa logót kell megnyomni és körömmel, ujjal (kinek mije van) felfeszíteni az ajtót. Ez a szmötyis januári tavaszban egyenlő volt azzal, hogy tetőtól taplig besározódtunk, ezért a teszt második felében nem is használtam a puttonyt, mindent a hátsó ülésekre pakoltam. Ha éppen nem hokistáskát szállítottam, beültem magam mögé, hogy megtapasztaljam, mit éreznek az utasok. A lábtérrel nem volt gond, térdem is elfért bőven, csak vállban éreztem szűknek az autót. A kilátás a vezetőhelyről nem a legjobb, a hátsó szélvédő is keskeny, az A oszlop nagy területet kitakar a forgalomból, főleg, ha koszos az ablak.
Hogy miért Uma Thurman lett a Giulietta arca, azt nem tudom. Nem is olasz, nem is szép, nem is fiatal, nem is Júlia, ellentétben sikeres, okos, csinos és vadító. A tulajdonságai nem mindenben fedik az Alfáét, de be kell ismerni, néhány közös vonás van bennük – bár, hozzá kell tennem, Umát még nem próbáltam ki.
A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.
Az Alfa GT puritán olasz sportkocsi. Kicsit nyikorog - ez természetes, hisz 23 ezer kilométer és két év volt a tesztautómban. Az apróbb hangokra amúgy sem figyel egy valódi alfás, szép és jó. A többi nem érdekes. A legjobb áron, akár 5,5 millióért is elvihető. Az alapmotor 140 lovas, porhintésnek jó.
Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.
Olaszos stílus, egy telivér sportkocsi teljesítménye és vezethetősége, a presztízs-kombik tágasságával és sokoldalú használhatóságával – ez az Alfa 159 Sportwagon, amely kapható már nálunk is.
A 2005-ben bemutatott Alfa-szépségre még nem fér rá a felújítás, a 159-es beérett, szebb, mint valaha. Csak egy jó olasz motor hiányzott. Most megkapta, az 1,75 literes turbó a régi időket idézi, parádésan megy, sokat fogyaszt és még nincs beárazva.
Az év negatív hősei a főszereplők, és természetesen a semmiből felbukkant Magyar Péter. De azt is megmutatjuk, miképp fordulhat elő, hogy Orbán Viktor nem rúg labdába Bese atya mellett.