Varga Szabolcs
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Citroen roncsprémium programjának célja, - amellett hogy felpezsdítse márkakereskedései forgalmát – hogy a tíz évnél öregebb, rossz műszaki állapotban lévő autók minél nagyobb arányban a bontókba kerüljenek, így csökkentve a balestei kockázatot a hazai utakon.

Magyarországon a forgalomban lévő autók 34 százaléka 10-15 éves, 21 százalékuk pedig 15 év fölötti – hívta föl a figyelmet az elöregedett magyar járműparkra Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke a Citroen sajtótájékoztatóján. Az, hogy a forgalomban lévő autók több mint fele – másfél millió gépkocsi - tíz év feletti, közbiztonsági hatással bír, hiszen egy ilyen korú autónál jelentősen megnő a baleseti kockázat. A járműpark átlagéletkora 12 év.

A legnagyobb probléma, hogy anyagi megfontolásból, az idős autók szervizelését a tulajdonosok nem a márkaszervízekben végeztetik el – ahol esetenként ötször drágább a javítás – hanem maszek műhelyekben, ahol sok esetben csak látszat „kozmetikázás” folyik, és amíg külsőleg minden hibátlannak tűnik, a használat során kiderülő hiányosságok könnyen balesethez vezethetnek – érvelt Knezsik mellett Dr. Melegh Gábor igazságügyi szakértő, egyetemi tanár.

Véleménye szerint, a baleseti statisztikák megtévesztőek, hiszen ezek száma fordított arányban csökken az üzemanyag árához képest, vagyis a bíztató adatok azt mutatják, hogy valójában az autós kevesebb. Ez önmagában nem lenne tragédia, az már inkább, hogy a forgalomban lévő autók körülbelül 10-15 százalékának nincs műszaki engedélye. Mindemellett a hivatalos adatok szerint csak 2 százalék bukik meg a műszaki vizsgán, amiből arra lehet következtetni, hogy olyan autók is megkapják, amelyek műszakilag nincsenek megfelelő állapotban.

A másik – szintén nem elhanyagolható – tényező, a magas károsanyag-kibocsátás, és ennek következtében a levegő rossz minősége. Ez nem csak egészségügyi probléma, hiszen ezzel az ország 300 millió forintos büntetési tarifát kockáztat, amivel az Európai Unió sújthatja hazánkat – figyelmeztet Balkányi György, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója.   

A Citroen autócsere programjának lényege, nem csupán, hogy kedvezményt kap a vásárló, hanem hogy az egymillió forintot meghaladó engedményén feltételeként aláír egy megsemmisítési meghatalmazást, a kereskedő pedig eljár a nevében, így a gépjármű tényleg a bontóba kerül. Az eljárás végén, a bontási igazolás és a forgalmi engedély visszakerül az ügyfélhez, aki így intézkedni tud az okmányirodában. A programban való részvétel feltétele, hogy legalább 90 napja az akcióban részt venni kívánó személy tulajdonában kell lennie a járműnek, így elkerülendő, hogy autónepperek begyűjtött roncsokkal visszaéljenek. Az autót ugyani érvényes forgalmi engedély nélkül is beveszik, nem diszkriminálva ezzel azokat a tulajdonosokat, akik lejárt forgalmival rendelkeznek.      

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!