szerző:
Tetszett a cikk?

Már régebben feltűnt a nemes kiállású 508-as, amely a korábbi Peugeot-generáció végletekig nyújtott lámpái és harcsaorra után, arcát lebegő hűtőmaszkra és nappali diódákra cserélte. Klasszikusan elegáns kocsi lett.

Az 508-as limuzint már korábban kipróbáltuk viszont csak most került sor a kombi, a Peugeot terminusában SW változatra. Az 508-as volt az, amely lassan két éve leváltotta a középkategóriás 407-es nem túl sikerült darabját és az elnöki méretű 607-est is. A két előd közé növesztett kocsi hossza 4.8 méter, ami tisztes cégvezetős megjelenést kölcsönöz.  A finoman adagolt krómszegélyek, a visszapillantó tükrök belső krómozása is összhangban van azzal a törekvéssel, hogy egy nem túlzó, komoly kiállású autót akartak adni a célközönségnek.

Belülről legalább ennyire egyértelmű, így kell kinéznie egy menedzserautónak. A műszerfalán nincs semmilyen túlzás, semmi csicsa, szokatlanul harmonikus műszerek, nem túl sok a gomb, már-már bmw-sen elegáns megjelenés.  A műszerfalat, amely egyébként teljesen homogén fekete, egyetlen keresztirányú rozsdamentes alumíniumhatású műanyagelem töri meg. Szerencsére a sötét belsőt feldobja az A-oszloptól induló és tetőkárpitban folytatódó egészen világos gyöngyház színű textil. A fekete-fehér tényleg mindenhez jól áll.

Képtelenség nem külön megemlékezni a grandiózus napfénytetőről. A panoráma majdnem egészen a C-oszlopig tart, katedrálisban érzi magát az ember a kocsi hátsó ülésén. A szobaszőnyeg méretű 1,6 négyzetméteres napfénytető, amikor kinyílik, nem kérdés, hogy új dimenzióval gazdagodunk.

Képgaléria a Peugeot kombijáról.
D.P.

A negatívumok közt kell ugyanakkor megemlíteni az alacsony tetővonal miatti ajtószegélyt, amelyet még átlagos – egynyolcvanas – testmagassággal is könnyű volt lefejelni. De nagyon hiányoznak a kis tárolók is, ahova legalább a mobilt le lehetne tenni. Az oldalzsebek szögletesek, és nem szerencsés oda pakolni.  A Peugeot-ba beszállva csak egy pillanatra zavaró a feltűnően rövid  ülőlap, mert kihúzható combtámaszt kapott, hasonlót, mint a BMW-k ülései, így könnyen orvosolható a probléma. Mivel az ülés ezen kívül elektromos állítással, masszírozó funkcióval is gazdagított, összességében első osztályú.

Persze a franciák azért nem akartak kibújni a bőrükből: ha a műszerfal ilyen normális, akkor legalább az indítógomb legyen abnormális helyen. Eltették balra, ahol a német kocsikban a világításkapcsolók vannak.  És ha már itt járunk, a következő meglepetés, hogy szintén ide, az indítógomb mellé tették az elektromos kézifék kapcsolóját is.

Műszaki adatok
Lökettérfogat: 2179 cm3
Teljesítmény:  204 LE
Nyomaték:  450 Nm (1/min)
Váltó: 6-fokozatú automata
Csúcssebesség: 234 km/h
Gyorsulás: 0-100 km/h 8,2 mp
Rugalmasság 80-120 km/h-re 6.fokozatban: 5,3 mp
Fogyasztás (kombinált): 5,9 l
Tank mérete:  72 l

A PSA Peugeot-Citroen konszern 2.2 literes HDi négyhengeres dízelmotorját, amely ebben is viszi a gépet, már volt szerencsénk kipróbálni a Citroen C5 Tourerében, amely igazán a hidropneumatikus felfüggesztésével nyűgözött le mindenkit. A Peugeot 508 nélkülözi ezt a technológiát és ennek megfelelően a hihetetlen kifinomult útfekvést, azonban korántsem vádolható súlyosan hátrányos jellemzővel.  A GT változat, amely felszereltségét tekintve a csúcs az 508-as esetében, kettős keresztlengőkaros első futóművet kapott, ami megfelelően kiszolgálja a nagyméretű autót. A motor hangolása ugyanakkor inkább a tempós utazást, mint a gyorsításokat preferálja. A kétliteres turbódízelt, ha utcai gyorsulásokhoz akarjuk igénybe venni, akkor érdemes a Sport módot használni, amely megemeli a fordulatszámot és fickósabbá teszi a gépet, de a kissé álmatag automata váltó miatt villámcsapásra ne számítsunk.

Ugyanakkor nagyobb tempónál, 80 km/h-ra felett, már szükségtelen a Sport mód, ilyenkor sokkal inkább elemében van az autó: 80-ról 120-ra rakétaként gyorsítja a kombit (5,3 mp). Az átlagfogyasztás, amely konstans módon beragadt 7.4 liter/100 kilométernél túlzás lenne kiemelkedően jónak nevezni. Hozzátartozik, hogy sok pörgetős Sport-módban történt rohanás is benne volt a teszt utakban.

A Sport fokozat mellé télen kapóra jött a havas üzemmód is, ahogy kell, folyamatosan manuális kettes fokozatban indítja a kocsit, emellett viszonylag élénken jelez a kipörgésgátló (ESP). A gázpedálút jó hosszú ilyenkor, még direkt is nehéz megindítani a kocsit annyira, hogy kitörjön.

Téli autózásnál egyébként kijött a kormányról vezérelhető manuális váltó használhatósága is. Szépen lehet adagolni vele a motorféket, amelyet automatában egyébként hanyagolna az ember. Egy messziről látható piros jelzéshez közeledve szépen le lehet vele lassítani a kocsit, spórolva a fékbetéteken. Gyorsításhoz pedig szintén lehet vele játszani, megelőzve az álmoska automata rendszert, aztán hagyni, hogy tegye a dolgát, amikor már megtalálta az erejét.

D.P.

A GT-felszereltség szinte minden igényt kielégít, a kulcsnélküli bejutás és indítás, a négyzónás klíma, a JBL hangrendszer. Az adaptív távolsági fényrendszer egy kamera révén érzékeli a környezeti jellemzőeket és kapcsolja le- fel a fényszórót, használhatóan. A kombi csomagtartója is elektromosan emelkedik, illetve csukódik le, és belül is praktikus rögzítőkkel szerelt, a mérete 545 liter.

Az pedig csak ízlés kérdése, hogy a legnagyobb konkurensét, az éppen konszerntárs Citroen C5 Tourert választja valaki. Külsőre-belsőre inkább a Peugeot, kényelemre és felfüggesztésre a Citroen.  Árban nagyjából ugyanott leszünk: egyik sem olcsó.  A Peugeot 508 SW GT ebben a formájában 11,5 millió forintba kerül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!