Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c0172f39-88b6-4d25-b795-6205c999419c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Reagált Bayer Zsolt Fábry Sándor szavaira azután, hogy utóbbi szerint a Fidesz-kormánytól már semmit nem vár, pláne nem Kossuth-díjat.","shortLead":"Reagált Bayer Zsolt Fábry Sándor szavaira azután, hogy utóbbi szerint a Fidesz-kormánytól már semmit nem vár, pláne nem...","id":"20250105_fabry-sandor-kossuth-dij-bayer-zsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0172f39-88b6-4d25-b795-6205c999419c.jpg","index":0,"item":"c19cde99-cfa0-4c64-a427-a90279c0bb95","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_fabry-sandor-kossuth-dij-bayer-zsolt","timestamp":"2025. január. 05. 21:57","title":"Bayer Zsolt szerint Fábry Sándor \"szarember\", ne is reméljen Kossuth-díjat, legfeljebb \"azoktól\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.","shortLead":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly...","id":"20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b.jpg","index":0,"item":"e3ecd509-a30f-45d5-93e9-a1632defc1f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","timestamp":"2025. január. 06. 08:09","title":"Terézváros is indul a MÁV 99 éves pályázatán, legfeljebb egymilliárdból létrehoznák a közparkot a Nyugati mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Azzal gyanúsítják a CATL-t, hogy a kínai hadsereggel dolgozik együtt. A cég szerint tévedésről van szó.","shortLead":"Azzal gyanúsítják a CATL-t, hogy a kínai hadsereggel dolgozik együtt. A cég szerint tévedésről van szó.","id":"20250107_usa-catl-debrecen-feketelista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"84f58510-c252-40d4-890d-18e14c03dcaa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_usa-catl-debrecen-feketelista","timestamp":"2025. január. 07. 08:28","title":"Felkerült a debreceni akkugyár tulajdonosa az amerikaiak feketelistájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a47f594-7d7b-4539-ae4c-6579e9a7e56e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az újfajta koreai aksi az ígéretek szerint 1000 töltési ciklus után is megőrzi eredeti kapacitásának közel 90 százalékát.","shortLead":"Az újfajta koreai aksi az ígéretek szerint 1000 töltési ciklus után is megőrzi eredeti kapacitásának közel 90...","id":"20250106_itt-a-legujabb-biztonsagos-es-tartos-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a47f594-7d7b-4539-ae4c-6579e9a7e56e.jpg","index":0,"item":"cb6a06e5-3ee4-4107-a823-bf91fff297b5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_itt-a-legujabb-biztonsagos-es-tartos-akkumulator","timestamp":"2025. január. 06. 07:21","title":"Itt a legújabb biztonságos és igen tartós akkumulátor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nálunk tilos a használata.","shortLead":"Nálunk tilos a használata.","id":"20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5.jpg","index":0,"item":"14d40fb4-330b-4dd3-9c33-7525a8c2aa79","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1b6687b-c888-4b14-9c9b-f625e6d3ede8","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de a költségeik egyre nőnek és most már aggasztóan nagy áremelkedést várnak 2025 elejére. Úgyhogy az év eleji átárazásokat érdemes figyelni, hogy okosabbak legyünk – mutatta be az MNB.","shortLead":"Sok vállalat a profitja csökkentésével próbálja megoldani, hogy ne kelljen túlságosan emelnie az árakat, de...","id":"20250107_mnb-inflacio-profit-arak-dragulas-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1b6687b-c888-4b14-9c9b-f625e6d3ede8.jpg","index":0,"item":"bac16847-5059-4fbe-aab4-8510bf1c5972","keywords":null,"link":"/kkv/20250107_mnb-inflacio-profit-arak-dragulas-inflacio","timestamp":"2025. január. 07. 05:36","title":"A cégek költségei újra nőni kezdtek - meddig úszhatjuk meg, hogy az áraikba is beépítsék ezt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a354cb1f-3ca2-4c64-b1ec-e658f7843cd4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"De ha kell, lényegében helyben is tud ugrálni a kocsi. ","shortLead":"De ha kell, lényegében helyben is tud ugrálni a kocsi. ","id":"20250106_szoges-akadaly-BYD-1287-loeros-szupersportkocsija-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a354cb1f-3ca2-4c64-b1ec-e658f7843cd4.jpg","index":0,"item":"3b18ec63-3b88-44b8-979b-eff45c0f0fa3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_szoges-akadaly-BYD-1287-loeros-szupersportkocsija-video","timestamp":"2025. január. 06. 13:59","title":"Képes átugrani egy szöges akadályt is a BYD 1287 lóerős szupersportkocsija – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35dda19f-0683-410d-8a23-90155f472bc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyanúba keveredett tankerületi alkalmazott korábban több százezer forintos jutalomban részesült.","shortLead":"A gyanúba keveredett tankerületi alkalmazott korábban több százezer forintos jutalomban részesült.","id":"20250107_Tobb-mint-egy-tucat-tanar-penzet-nyulhatta-le-a-bekescsabai-tankerulet-egyik-alkalmazottja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35dda19f-0683-410d-8a23-90155f472bc4.jpg","index":0,"item":"885670e1-61bc-496f-8293-253a6f28f187","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Tobb-mint-egy-tucat-tanar-penzet-nyulhatta-le-a-bekescsabai-tankerulet-egyik-alkalmazottja","timestamp":"2025. január. 07. 10:14","title":"Megkapták a pénzüket a tanárok, akiket a sikkasztó tankerületi alkalmazott megkárosított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai Kiát – Hyundai testvérmárkájával együtt – az autóipar újsütetű bajnokaként szokták emlegetni. E kirobbanó fejlődés egyik legújabb bizonyítéka a hozzánk tavaly év vége felé eljutott Optima hibrid változata. A közel öt méter hosszú középkategóriásban a jövőbe mutató kettős üzemmód a nagy truváj. A két literes, változó vezérlésű, 150 lóerős benzinmotor mellett, egy 41 lovas (30 kw) villanymotor is dolgozik. A két erőforrás összteljesítménye 190 lóerő, maximális nyomatéka 205 Nm. Ez így több mint elég az úrvezetői hajtáshoz, jóllehet a méretes kocsi nem gyorsulási világbajnok: 9,2 másodpercre van szükség az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez.
Mindezzel együtt a hibridizált Optima egyfajta új vezetői élmény. Induláskor, mint a trolibusz, nesztelenül, surrogva indul, majd minden külön értesítés nélkül a hatfokozatú bolygóműves automata sebességváltón át a benzinmotor is bekapcsolódik a hajtásba. Valójában a vezető nem is tudja, hogyan hangolja össze a két motor működését a bonyolult hajtásrendszer elektronikája. De nem is nagyon kell tudnia.
Az Optima Hybrid ugyanúgy vezethető, mint bármely más automataváltós modell. Eltekintve a műszerfalon található takarékos autózást segítő econ jelű gombtól, a kocsiban nincs semmilyen, elektromos, vagy sportos hajtásválasztó szerkentyű. Minden a pilóta lábától függ: óvatos gázpedálozással a „zöld zónában" tartható az Optima.
D.P.
Minderről a műszerfalon kialakított kombinált mérőóra nyújt eligazítást: többek között mutatja mekkora teljesítményt ad le a villanymotor, az EV Mode ikon zöld lámpája pedig mindig felgyullad, ha a kocsi elektromos hajtásra kapcsol. Ilyen formán feltöltött akkumulátorokkal, lassan – főként városban araszolva – tisztán, villamos üzemmel 4 kilométernyi táv is megtehető.
A gázra taposva azonban azonnal beindul a benzinmotor, s a villanyos hajtás már csak lejtmenetben, vagy úgy 80 km/óra felett, minimális terhelés mellett jöhet szóba. Ez azonban nem is baj – olvasható a Kia Magazin ismertetőjében – mivel a villanymotor a gyorsításoknál is besegít, motorfékben pedig tölti a csomagtérben elhelyezett lítium-polimeres szerkezetű akkukat. Ez a 41 kilós, 270 voltos, 1,4 kWh-os csomag fő töltési módja és valójában a hibrid hajtáslánc alapértelme: lassításkor, vagy motorfékben a hagyományos autókban elvesző, hővé alapuló mozgási energiát a hibrid rendszer tárolja, s újból felhasználja a haladásához.
D.P.
Mindennek eredményeként hibrid Optima a mi visszafogott tempónk szerint átlagosan 7,4 liter benzint fogyasztott, ami ugyan legalább egy literrel magasabb a Kia által megadott értéknél, de 3-4 literrel alacsonyabb a benzines típushoz képest. Kérdés persze, hogy a jelenlegi fejlettségi szinten a bonyolult, kettős hibridmotor felveszi-e versenyt a mai hagyományos, nem különösebben iszákos robbanómotorokkal? Annyi viszont bizonyos: a hibridek környezetbarátsága vitathatatlan.
Amúgy a hibrid Optima karosszériája nem különbözik a benzines-dízel motorokkal szállított változatoktól. A Kia limuzin legfőbb vonzereje, hogy már-már kategóriájának mérethatárait feszegeti. A 4845 mm hosszú és az 1830 mm széles négykerekűben nemcsak a vezető terpeszkedhet, de még a hátul ülők láb- és fenékhelye is fejedelmi. Csak a csomagtartó esetében kell megalkudni. Az akkupakk jókora helyet vesz el a barlangszerű hátsó fertályból, a csomagoknak 370 liter marad. A gyári propaganda szerint a járgány oly népszerű az amerikai piacon, hogy eddig nem jutott belőle elegendő az európai autósoknak. Ki tudja, hogy ez így igaz-e?
D.P.
Minden esetre az Optima dizájnját (ami mellesleg a magyar formatervező Kovács Miklós keze nyomát is viseli, vele készült cikkünket hétfőn olvashatják) láthatóan globálisra vették. Erről tanúskodik az amerikai piacon megszokott lábbal rögzíthető „kézifék”, s úgy általában az ott menő nagy komor fekete belső. Mindezzel együtt a hibrid Optima felszereltsége fényűző. A bőrüléseken kívül alapáron jár hozzá a hat légzsák, a teljes menetstabilizáló elektronika, benne van a navigáció, tolatókamera, ülései elektromos mozgatásúak, a kulcsnélküli rendszer jóvoltából, gombnyomásra indul a motor.
D.P.
Mindezért ára közel 10 millió forint, alacsonyabb, mint a vele azonos kategóriájú prémiumosoké. Így aztán aki szereti nagy szedánokat, bizonyára kedvét leli majd az Optima volánjánál. Vevőcsalogatóként még ott van a Kia hétéves jótállási csomagja, feltéve, ha a tulaj márkaszervizbe hordja járgányát.