Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8300940c-68dd-4ba6-8893-00db2cb91318","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A volt jegybankelnök azt mondta az Indexnek, hogy “minden információ szerint megvan az alapítványi vagyon, sőt jelentősen emelkedett is, így a Neumann Egyetem befektetéseivel kapcsolatos ÁSZ-álláspont sem védhető.”","shortLead":"A volt jegybankelnök azt mondta az Indexnek, hogy “minden információ szerint megvan az alapítványi vagyon, sőt...","id":"20250331_Matolcsy-Gyorgy-MNB-alapitvanyok-PADMA-ASZ-jelentesek-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8300940c-68dd-4ba6-8893-00db2cb91318.jpg","index":0,"item":"37bc149a-22c8-4196-833e-24aae421c011","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Matolcsy-Gyorgy-MNB-alapitvanyok-PADMA-ASZ-jelentesek-interju","timestamp":"2025. március. 31. 09:01","title":"Megszólalt Matolcsy: Az ÁSZ-jelentések nem felelnek meg a tényeknek, durva szakmai hibái elfogadhatatlanok, etikátlanok és módszertanilag megalapozatlanok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aba16bd6-721b-48f9-8699-ee05778c9a21","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke ismét felszólította az államfőt, hogy álljon ki a megtámadott civilek mellett. A miniszterelnöknek is üzent. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke ismét felszólította az államfőt, hogy álljon ki a megtámadott civilek mellett. A miniszterelnöknek...","id":"20250330_magyar-peter-kormend-beszed-ferfi-rendorok-eloallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aba16bd6-721b-48f9-8699-ee05778c9a21.jpg","index":0,"item":"1b0374c5-50e8-4f59-8d1b-633434a94bfc","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_magyar-peter-kormend-beszed-ferfi-rendorok-eloallitas","timestamp":"2025. március. 30. 18:29","title":"Rendőrök vezették el a férfit, aki megzavarta Magyar Péter beszédét Körmenden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7c5096-39a2-4e4b-a8b4-39cc7a6f9200","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A milliárdos minden egyes pluszszavazóért 20 dollárt fizet.","shortLead":"A milliárdos minden egyes pluszszavazóért 20 dollárt fizet.","id":"20250331_wisconsin-legfelsobb-birosag-valasztas-elon-musk-egymillio-dollar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7c5096-39a2-4e4b-a8b4-39cc7a6f9200.jpg","index":0,"item":"a2c00bd9-7598-4f61-ba4d-e0a58281769d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_wisconsin-legfelsobb-birosag-valasztas-elon-musk-egymillio-dollar","timestamp":"2025. március. 31. 09:52","title":"Elon Musk egymillió dolláros csekkekkel akarja eldönteni a legfelsőbb bírósági választást Wisconsinban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk a győztesekkel.","shortLead":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk...","id":"20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024.jpg","index":0,"item":"d141b8b6-71b7-4282-88df-ffd5accd1696","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","timestamp":"2025. március. 31. 07:59","title":"Év Magyar Autója 2025: esztergomi Suzuki, olcsó Dacia és 727 lóerős BMW a díjazottak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a2a73e-9ed8-411b-bf32-5e8d016f8ace","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"A globális vámháború negatív hatásait a magyar lízingpiac is megérzi majd – véli Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Az emelkedő cégautóadót a lakosság segítségével lehetne elkerülni.","shortLead":"A globális vámháború negatív hatásait a magyar lízingpiac is megérzi majd – véli Zs. Nagy István, a Magyar...","id":"20250331_hvg-zs-nagy-istvan-lizingpiac-elektromos-autok-zoldatallas-finanszirozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a2a73e-9ed8-411b-bf32-5e8d016f8ace.jpg","index":0,"item":"bb87fbf0-7988-49fd-b2cf-efd320344408","keywords":null,"link":"/360/20250331_hvg-zs-nagy-istvan-lizingpiac-elektromos-autok-zoldatallas-finanszirozas","timestamp":"2025. március. 31. 14:31","title":"Cégautóadó-mentes céges autókért lobbizik a Magyar Lízingszövetség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2998b819-5ac3-41e8-9cc3-6a10744667e6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A cáfolatra azért volt szükség, mert a humorista hétfőn arról írt, hogy „2025-ben újra kommunizmust idéző, tiltó szelek fújnak Debrecenben”.","shortLead":"A cáfolatra azért volt szükség, mert a humorista hétfőn arról írt, hogy „2025-ben újra kommunizmust idéző, tiltó szelek...","id":"20250401_A-debreceni-VOKE-Egyetertes-Muvelodesi-Kozpont-politikai-okok-miatt-nem-lephetett-fel-Bruti-Tisza-Part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2998b819-5ac3-41e8-9cc3-6a10744667e6.jpg","index":0,"item":"cccd7576-2112-4780-9d0d-d9bd5a0c9ed6","keywords":null,"link":"/elet/20250401_A-debreceni-VOKE-Egyetertes-Muvelodesi-Kozpont-politikai-okok-miatt-nem-lephetett-fel-Bruti-Tisza-Part","timestamp":"2025. április. 01. 07:02","title":"A debreceni VOKE Egyetértés Művelődési Központ cáfolja, hogy politikai okok miatt nem léphetett fel náluk Bruti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c50b1fac-641c-414e-b140-6576af318fb7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter és Gyurcsány Ferenc után a Fidesz és a KDNP is a nyakába veszi az országot.","shortLead":"Magyar Péter és Gyurcsány Ferenc után a Fidesz és a KDNP is a nyakába veszi az országot.","id":"20250330_orszagjaras-fidesz-kdnp-menczer-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c50b1fac-641c-414e-b140-6576af318fb7.jpg","index":0,"item":"1c0cd3aa-1c95-44d8-a96b-7385c15a4797","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_orszagjaras-fidesz-kdnp-menczer-tamas","timestamp":"2025. március. 30. 11:55","title":"Országjárásra indulnak a kormánypártok vezető politikusai is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","shortLead":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","id":"20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61.jpg","index":0,"item":"7320c01d-4bbc-4336-91a3-6ac071ab9fc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","timestamp":"2025. március. 31. 08:20","title":"Népszava: Az EU a kohéziós pénzekből vonta le a kormány migrációs bírságát, közel 600 milliárd forint végleg elúszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai Kiát – Hyundai testvérmárkájával együtt – az autóipar újsütetű bajnokaként szokták emlegetni. E kirobbanó fejlődés egyik legújabb bizonyítéka a hozzánk tavaly év vége felé eljutott Optima hibrid változata. A közel öt méter hosszú középkategóriásban a jövőbe mutató kettős üzemmód a nagy truváj. A két literes, változó vezérlésű, 150 lóerős benzinmotor mellett, egy 41 lovas (30 kw) villanymotor is dolgozik. A két erőforrás összteljesítménye 190 lóerő, maximális nyomatéka 205 Nm. Ez így több mint elég az úrvezetői hajtáshoz, jóllehet a méretes kocsi nem gyorsulási világbajnok: 9,2 másodpercre van szükség az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez.
Mindezzel együtt a hibridizált Optima egyfajta új vezetői élmény. Induláskor, mint a trolibusz, nesztelenül, surrogva indul, majd minden külön értesítés nélkül a hatfokozatú bolygóműves automata sebességváltón át a benzinmotor is bekapcsolódik a hajtásba. Valójában a vezető nem is tudja, hogyan hangolja össze a két motor működését a bonyolult hajtásrendszer elektronikája. De nem is nagyon kell tudnia.
Az Optima Hybrid ugyanúgy vezethető, mint bármely más automataváltós modell. Eltekintve a műszerfalon található takarékos autózást segítő econ jelű gombtól, a kocsiban nincs semmilyen, elektromos, vagy sportos hajtásválasztó szerkentyű. Minden a pilóta lábától függ: óvatos gázpedálozással a „zöld zónában" tartható az Optima.
D.P.
Minderről a műszerfalon kialakított kombinált mérőóra nyújt eligazítást: többek között mutatja mekkora teljesítményt ad le a villanymotor, az EV Mode ikon zöld lámpája pedig mindig felgyullad, ha a kocsi elektromos hajtásra kapcsol. Ilyen formán feltöltött akkumulátorokkal, lassan – főként városban araszolva – tisztán, villamos üzemmel 4 kilométernyi táv is megtehető.
A gázra taposva azonban azonnal beindul a benzinmotor, s a villanyos hajtás már csak lejtmenetben, vagy úgy 80 km/óra felett, minimális terhelés mellett jöhet szóba. Ez azonban nem is baj – olvasható a Kia Magazin ismertetőjében – mivel a villanymotor a gyorsításoknál is besegít, motorfékben pedig tölti a csomagtérben elhelyezett lítium-polimeres szerkezetű akkukat. Ez a 41 kilós, 270 voltos, 1,4 kWh-os csomag fő töltési módja és valójában a hibrid hajtáslánc alapértelme: lassításkor, vagy motorfékben a hagyományos autókban elvesző, hővé alapuló mozgási energiát a hibrid rendszer tárolja, s újból felhasználja a haladásához.
D.P.
Mindennek eredményeként hibrid Optima a mi visszafogott tempónk szerint átlagosan 7,4 liter benzint fogyasztott, ami ugyan legalább egy literrel magasabb a Kia által megadott értéknél, de 3-4 literrel alacsonyabb a benzines típushoz képest. Kérdés persze, hogy a jelenlegi fejlettségi szinten a bonyolult, kettős hibridmotor felveszi-e versenyt a mai hagyományos, nem különösebben iszákos robbanómotorokkal? Annyi viszont bizonyos: a hibridek környezetbarátsága vitathatatlan.
Amúgy a hibrid Optima karosszériája nem különbözik a benzines-dízel motorokkal szállított változatoktól. A Kia limuzin legfőbb vonzereje, hogy már-már kategóriájának mérethatárait feszegeti. A 4845 mm hosszú és az 1830 mm széles négykerekűben nemcsak a vezető terpeszkedhet, de még a hátul ülők láb- és fenékhelye is fejedelmi. Csak a csomagtartó esetében kell megalkudni. Az akkupakk jókora helyet vesz el a barlangszerű hátsó fertályból, a csomagoknak 370 liter marad. A gyári propaganda szerint a járgány oly népszerű az amerikai piacon, hogy eddig nem jutott belőle elegendő az európai autósoknak. Ki tudja, hogy ez így igaz-e?
D.P.
Minden esetre az Optima dizájnját (ami mellesleg a magyar formatervező Kovács Miklós keze nyomát is viseli, vele készült cikkünket hétfőn olvashatják) láthatóan globálisra vették. Erről tanúskodik az amerikai piacon megszokott lábbal rögzíthető „kézifék”, s úgy általában az ott menő nagy komor fekete belső. Mindezzel együtt a hibrid Optima felszereltsége fényűző. A bőrüléseken kívül alapáron jár hozzá a hat légzsák, a teljes menetstabilizáló elektronika, benne van a navigáció, tolatókamera, ülései elektromos mozgatásúak, a kulcsnélküli rendszer jóvoltából, gombnyomásra indul a motor.
D.P.
Mindezért ára közel 10 millió forint, alacsonyabb, mint a vele azonos kategóriájú prémiumosoké. Így aztán aki szereti nagy szedánokat, bizonyára kedvét leli majd az Optima volánjánál. Vevőcsalogatóként még ott van a Kia hétéves jótállási csomagja, feltéve, ha a tulaj márkaszervizbe hordja járgányát.