Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6d45941-cb47-4d9f-8e01-2e3ab25dd8ef","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az üzemben is komoly problémaként kezelték a néhány éve újra és újra visszatérő jelenséget. A szellőzők olyan helyiségekből fújhatták a szabadba az elhasznált, poros levegőt, ahol rákkeltő fémekkel, kobalttal és nikkellel dolgoznak.","shortLead":"Az üzemben is komoly problémaként kezelték a néhány éve újra és újra visszatérő jelenséget. A szellőzők olyan...","id":"20250228_rakkelto-szennyezesre-utalo-jelek-a-godi-samsungnal-fekete-port-fujtak-ki-a-szellozok-akkugyar-akkumulatoripar-kornyezetszennyezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6d45941-cb47-4d9f-8e01-2e3ab25dd8ef.jpg","index":0,"item":"10e21510-e38c-4b58-8d50-627ee58aba11","keywords":null,"link":"/kkv/20250228_rakkelto-szennyezesre-utalo-jelek-a-godi-samsungnal-fekete-port-fujtak-ki-a-szellozok-akkugyar-akkumulatoripar-kornyezetszennyezes","timestamp":"2025. február. 28. 11:58","title":"A tetőt is elszínezte a gödi Samsung-gyárból ömlő fekete por","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a351a029-b56d-438b-a006-5b95234dc45c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Mivel ez a berendezés jóval drágább, mint az egyesével bedobálós, a MOHU alaposan megvizsgálja, hogy hol állítson ilyet üzembe.","shortLead":"Mivel ez a berendezés jóval drágább, mint az egyesével bedobálós, a MOHU alaposan megvizsgálja, hogy hol állítson ilyet...","id":"20250227_mohu-lakossagi-teszt-visszavalto-automata-muanyag-palack-fem-doboz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a351a029-b56d-438b-a006-5b95234dc45c.jpg","index":0,"item":"616b14ef-1540-4262-b6bc-810b2efdb736","keywords":null,"link":"/kkv/20250227_mohu-lakossagi-teszt-visszavalto-automata-muanyag-palack-fem-doboz","timestamp":"2025. február. 27. 12:55","title":"Már teszteli a MOHU a visszaváltó automatát, amelybe egyszerre akár száz palackot is be lehet önteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de368285-c6e7-421b-9d1b-1b9d45f63217","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az amerikai Intuitive Machines űripari magáncég szerdán elindította második holdküldetését, amely keretében a NASA tudományos berendezéseit juttatja el a Holdra.","shortLead":"Az amerikai Intuitive Machines űripari magáncég szerdán elindította második holdküldetését, amely keretében a NASA...","id":"20250227_intuitive-machines-athena-holdszonda-inditas-leszalloegyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de368285-c6e7-421b-9d1b-1b9d45f63217.jpg","index":0,"item":"c2d26be0-63cb-4d70-a459-4ce6ede2d238","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_intuitive-machines-athena-holdszonda-inditas-leszalloegyseg","timestamp":"2025. február. 27. 16:03","title":"Videó: útnak indult a második privát holdszonda, amely 4G-t is visz a Holdra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18e8fac9-d689-4077-8340-b5f7fbb9c2b6","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Korlátozza a LIFE program felhasználhatóságát civil lobbitevékenységre Brüsszel. Ez azért különösen problémás, mert a nagyvállalatok feneketlen lobbibüdzséivel szemben a zöld civilek nagyságrendekkel kisebb forrásokkal rendelkeznek.","shortLead":"Korlátozza a LIFE program felhasználhatóságát civil lobbitevékenységre Brüsszel. Ez azért különösen problémás, mert...","id":"20250228_life-lobbi-pulse-zold-ngo-exc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18e8fac9-d689-4077-8340-b5f7fbb9c2b6.jpg","index":0,"item":"86926681-e69c-4177-b96f-167f27a76bfd","keywords":null,"link":"/eurologus/20250228_life-lobbi-pulse-zold-ngo-exc","timestamp":"2025. február. 28. 15:31","title":"Nem csak a populisták, maga Brüsszel is alááshatja a zöld civil szervezetek működését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deb6b7cb-769f-4c87-8a2c-73152d07a3be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A francia West nevű fúziós erőműben a szakembereknek sikerült 22 percen át stabilizálniuk a plazmát, amiből az energiát lehet majd kinyerni az élesben működő erőműveknél.","shortLead":"A francia West nevű fúziós erőműben a szakembereknek sikerült 22 percen át stabilizálniuk a plazmát, amiből az energiát...","id":"20250228_west-fuzios-eromu-energiatermeles-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deb6b7cb-769f-4c87-8a2c-73152d07a3be.jpg","index":0,"item":"948323e9-3f2e-447e-8c64-6e91cf129a7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250228_west-fuzios-eromu-energiatermeles-rekord","timestamp":"2025. február. 28. 19:03","title":"Világrekordot döntött a francia fúziós erőmű, lenyomta a kínait is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"517358f7-90bb-4cbc-9cb7-2e1c8dc9fea2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az olimpiai bronzérmes úszó szerint átgázoltak rajta és meggyalázták az életét.","shortLead":"Az olimpiai bronzérmes úszó szerint átgázoltak rajta és meggyalázták az életét.","id":"20250228_uszas-kenderesi-tamas-doppingvad-eltiltas-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/517358f7-90bb-4cbc-9cb7-2e1c8dc9fea2.jpg","index":0,"item":"9554fe03-fcbe-4169-b54a-b0013bf88916","keywords":null,"link":"/sport/20250228_uszas-kenderesi-tamas-doppingvad-eltiltas-reakcio","timestamp":"2025. február. 28. 21:26","title":"Kenderesi Tamás a négyéves eltiltásáról: „Soha életemben nem doppingoltam”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91d34a9e-3019-4115-853e-04958a64b47f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az angliai Land’s End közelében lévő Longships világítótorony 13 másodpercenként ad ki hangos, zavaró jelzést.","shortLead":"Az angliai Land’s End közelében lévő Longships világítótorony 13 másodpercenként ad ki hangos, zavaró jelzést.","id":"20250228_vilagitotorony-kodriaszto-lands-end-hangjelzes-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91d34a9e-3019-4115-853e-04958a64b47f.jpg","index":0,"item":"2c6d90d3-8508-45e2-9262-af76a95760e2","keywords":null,"link":"/elet/20250228_vilagitotorony-kodriaszto-lands-end-hangjelzes-hiba","timestamp":"2025. február. 28. 14:03","title":"Éjjel-nappal szól egy világítótorony ködriasztója, füldugót javasolnak a közelben lakóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1174090f-0285-4039-8eca-1641058365ff","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Korábban ezt a tárca háttérintézménye is rossz ötletnek tartotta, a Belügyminisztérium mégis osztályozná a kompetenciaméréseket. Mit szólnak ehhez a tanárok? Hogyan tudnák elérni, hogy ne legyen a diákok számára túl rossz egy ilyen lépés?","shortLead":"Korábban ezt a tárca háttérintézménye is rossz ötletnek tartotta, a Belügyminisztérium mégis osztályozná...","id":"20250227_hvg-oktatas-kompetenciameres-vita-jegyre-megy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1174090f-0285-4039-8eca-1641058365ff.jpg","index":0,"item":"67853f18-33cb-4a52-aaae-8dd59bdba53e","keywords":null,"link":"/360/20250227_hvg-oktatas-kompetenciameres-vita-jegyre-megy","timestamp":"2025. február. 27. 09:30","title":"„Ha egy tanár jót akar a gyerekeknek és magának, akkor csalni fog” – mit kezdenek a pedagógusok az osztályzott kompetenciamérésekkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai Kiát – Hyundai testvérmárkájával együtt – az autóipar újsütetű bajnokaként szokták emlegetni. E kirobbanó fejlődés egyik legújabb bizonyítéka a hozzánk tavaly év vége felé eljutott Optima hibrid változata. A közel öt méter hosszú középkategóriásban a jövőbe mutató kettős üzemmód a nagy truváj. A két literes, változó vezérlésű, 150 lóerős benzinmotor mellett, egy 41 lovas (30 kw) villanymotor is dolgozik. A két erőforrás összteljesítménye 190 lóerő, maximális nyomatéka 205 Nm. Ez így több mint elég az úrvezetői hajtáshoz, jóllehet a méretes kocsi nem gyorsulási világbajnok: 9,2 másodpercre van szükség az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez.
Mindezzel együtt a hibridizált Optima egyfajta új vezetői élmény. Induláskor, mint a trolibusz, nesztelenül, surrogva indul, majd minden külön értesítés nélkül a hatfokozatú bolygóműves automata sebességváltón át a benzinmotor is bekapcsolódik a hajtásba. Valójában a vezető nem is tudja, hogyan hangolja össze a két motor működését a bonyolult hajtásrendszer elektronikája. De nem is nagyon kell tudnia.
Az Optima Hybrid ugyanúgy vezethető, mint bármely más automataváltós modell. Eltekintve a műszerfalon található takarékos autózást segítő econ jelű gombtól, a kocsiban nincs semmilyen, elektromos, vagy sportos hajtásválasztó szerkentyű. Minden a pilóta lábától függ: óvatos gázpedálozással a „zöld zónában" tartható az Optima.
D.P.
Minderről a műszerfalon kialakított kombinált mérőóra nyújt eligazítást: többek között mutatja mekkora teljesítményt ad le a villanymotor, az EV Mode ikon zöld lámpája pedig mindig felgyullad, ha a kocsi elektromos hajtásra kapcsol. Ilyen formán feltöltött akkumulátorokkal, lassan – főként városban araszolva – tisztán, villamos üzemmel 4 kilométernyi táv is megtehető.
A gázra taposva azonban azonnal beindul a benzinmotor, s a villanyos hajtás már csak lejtmenetben, vagy úgy 80 km/óra felett, minimális terhelés mellett jöhet szóba. Ez azonban nem is baj – olvasható a Kia Magazin ismertetőjében – mivel a villanymotor a gyorsításoknál is besegít, motorfékben pedig tölti a csomagtérben elhelyezett lítium-polimeres szerkezetű akkukat. Ez a 41 kilós, 270 voltos, 1,4 kWh-os csomag fő töltési módja és valójában a hibrid hajtáslánc alapértelme: lassításkor, vagy motorfékben a hagyományos autókban elvesző, hővé alapuló mozgási energiát a hibrid rendszer tárolja, s újból felhasználja a haladásához.
D.P.
Mindennek eredményeként hibrid Optima a mi visszafogott tempónk szerint átlagosan 7,4 liter benzint fogyasztott, ami ugyan legalább egy literrel magasabb a Kia által megadott értéknél, de 3-4 literrel alacsonyabb a benzines típushoz képest. Kérdés persze, hogy a jelenlegi fejlettségi szinten a bonyolult, kettős hibridmotor felveszi-e versenyt a mai hagyományos, nem különösebben iszákos robbanómotorokkal? Annyi viszont bizonyos: a hibridek környezetbarátsága vitathatatlan.
Amúgy a hibrid Optima karosszériája nem különbözik a benzines-dízel motorokkal szállított változatoktól. A Kia limuzin legfőbb vonzereje, hogy már-már kategóriájának mérethatárait feszegeti. A 4845 mm hosszú és az 1830 mm széles négykerekűben nemcsak a vezető terpeszkedhet, de még a hátul ülők láb- és fenékhelye is fejedelmi. Csak a csomagtartó esetében kell megalkudni. Az akkupakk jókora helyet vesz el a barlangszerű hátsó fertályból, a csomagoknak 370 liter marad. A gyári propaganda szerint a járgány oly népszerű az amerikai piacon, hogy eddig nem jutott belőle elegendő az európai autósoknak. Ki tudja, hogy ez így igaz-e?
D.P.
Minden esetre az Optima dizájnját (ami mellesleg a magyar formatervező Kovács Miklós keze nyomát is viseli, vele készült cikkünket hétfőn olvashatják) láthatóan globálisra vették. Erről tanúskodik az amerikai piacon megszokott lábbal rögzíthető „kézifék”, s úgy általában az ott menő nagy komor fekete belső. Mindezzel együtt a hibrid Optima felszereltsége fényűző. A bőrüléseken kívül alapáron jár hozzá a hat légzsák, a teljes menetstabilizáló elektronika, benne van a navigáció, tolatókamera, ülései elektromos mozgatásúak, a kulcsnélküli rendszer jóvoltából, gombnyomásra indul a motor.
D.P.
Mindezért ára közel 10 millió forint, alacsonyabb, mint a vele azonos kategóriájú prémiumosoké. Így aztán aki szereti nagy szedánokat, bizonyára kedvét leli majd az Optima volánjánál. Vevőcsalogatóként még ott van a Kia hétéves jótállási csomagja, feltéve, ha a tulaj márkaszervizbe hordja járgányát.
Nemcsak, hogy sikertelenül zárult a Trump-Zelenszkij találkozó Washingtonban, hanem olyan jeleneteket hoztak össze a vezetők, amelyek példátlanok a diplomáciában.