Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ilham Alijev a felelősök megbüntetését követelte, azzal vádolta Oroszországot, hogy megpróbálják elhallgatni a történteket.","shortLead":"Ilham Alijev a felelősök megbüntetését követelte, azzal vádolta Oroszországot, hogy megpróbálják elhallgatni...","id":"20250106_azeri-elnok-lezuhant-repulogep-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d922d4df-4da6-4cf6-9393-18bc6f219510.jpg","index":0,"item":"f0c6f484-b148-4cbb-99cb-9a141fc500ff","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_azeri-elnok-lezuhant-repulogep-oroszorszag","timestamp":"2025. január. 06. 20:19","title":"Az azeri elnök ismét Oroszországot okolta a repülőgépbaleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c5d892f-1946-4f80-96d8-4c0f1cdc2517","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250107_hvg-paolo-sorrentino-parthenope-napoly-szepe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c5d892f-1946-4f80-96d8-4c0f1cdc2517.jpg","index":0,"item":"a8f84026-e84e-4f35-a560-de8c2b60566b","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-paolo-sorrentino-parthenope-napoly-szepe","timestamp":"2025. január. 07. 18:30","title":"Paolo Sorrentino ugyanazzal dolgozik, mint az istenek – legújabb csodatételének tárgya Nápoly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6635ed7-c4a8-45a6-bbfa-6f736b1e6c6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán ellen már többször kezdeményeztek ilyet, de egyik alkalommal sem jártak sikerrel.","shortLead":"Orbán ellen már többször kezdeményeztek ilyet, de egyik alkalommal sem jártak sikerrel.","id":"20250108_dk-rogan-szankcio-vagyonnyilatkozati-eljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6635ed7-c4a8-45a6-bbfa-6f736b1e6c6a.jpg","index":0,"item":"c5a2a8fe-0b51-44ed-b868-66e5c97f4095","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_dk-rogan-szankcio-vagyonnyilatkozati-eljaras","timestamp":"2025. január. 08. 14:04","title":"A DK vagyonnyilatkozati eljárást kezdeményez Rogán Antal ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"543d49f4-988f-4766-a42c-b83851de24f1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Radikális állatvédők rendhagyó módját választották a figyelemfelhívásnak, de csak az üveglapot sikerült összepiszkítaniuk.","shortLead":"Radikális állatvédők rendhagyó módját választották a figyelemfelhívásnak, de csak az üveglapot sikerült...","id":"20250107_Olasz-allatvedok-tragyaval-probaltak-osszekenni-egy-Picasso-festmenyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/543d49f4-988f-4766-a42c-b83851de24f1.jpg","index":0,"item":"795ca224-2b85-4a45-9d5b-53b682b9b0b3","keywords":null,"link":"/kultura/20250107_Olasz-allatvedok-tragyaval-probaltak-osszekenni-egy-Picasso-festmenyt","timestamp":"2025. január. 07. 17:59","title":"Olasz állatvédők trágyával próbáltak összekenni egy Picasso-festményt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4aa690f-cff0-4fd4-a304-4160dbbc0021","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A főutakon is nehezítetté vált a közlekedés, több településről ki kellett menteni az árvíz miatt veszélybe került embereket.","shortLead":"A főutakon is nehezítetté vált a közlekedés, több településről ki kellett menteni az árvíz miatt veszélybe került...","id":"20250107_Arvizriasztas-miatt-allt-le-ket-repuloter-az-Egyesult-Kiralysagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4aa690f-cff0-4fd4-a304-4160dbbc0021.jpg","index":0,"item":"7efdc4a7-e570-4222-9426-c0fea9ea6cb1","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_Arvizriasztas-miatt-allt-le-ket-repuloter-az-Egyesult-Kiralysagban","timestamp":"2025. január. 07. 11:33","title":"Árvízriasztás miatt állt le két repülőtér az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb2e0112-9668-4563-96ba-ed5a9a6406d8","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"A Bankmonitor kalkulátorát használó munkáshitel iránt érdeklődők több mint 40 százaléka nem felel meg a feltételeknek, és ennek legfőbb oka nem az életkor, hanem más kizáró tényezők. A Bankmonitor szakértői összeszedték, miért bukhatják el sokan az igénylést.","shortLead":"A Bankmonitor kalkulátorát használó munkáshitel iránt érdeklődők több mint 40 százaléka nem felel meg a feltételeknek...","id":"20250108_munkashitel-igenylo-feltetelek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb2e0112-9668-4563-96ba-ed5a9a6406d8.jpg","index":0,"item":"0d4a239b-d622-453f-8817-1a44ff370db0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_munkashitel-igenylo-feltetelek","timestamp":"2025. január. 08. 14:51","title":"Rengeteg munkáshitel iránt érdeklődő magyar lesz csalódott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vonatok ugyanúgy vesztegelnek a határnál, mint amikor még nem volt szabad az átjárás.","shortLead":"A vonatok ugyanúgy vesztegelnek a határnál, mint amikor még nem volt szabad az átjárás.","id":"20250108_mav-romania-schengen-varakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5.jpg","index":0,"item":"765fef5f-eb7e-4d63-aa79-9108de5ba5de","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_mav-romania-schengen-varakozas","timestamp":"2025. január. 08. 12:50","title":"A MÁV elaludta Románia schengeni csatlakozását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai Kiát – Hyundai testvérmárkájával együtt – az autóipar újsütetű bajnokaként szokták emlegetni. E kirobbanó fejlődés egyik legújabb bizonyítéka a hozzánk tavaly év vége felé eljutott Optima hibrid változata. A közel öt méter hosszú középkategóriásban a jövőbe mutató kettős üzemmód a nagy truváj. A két literes, változó vezérlésű, 150 lóerős benzinmotor mellett, egy 41 lovas (30 kw) villanymotor is dolgozik. A két erőforrás összteljesítménye 190 lóerő, maximális nyomatéka 205 Nm. Ez így több mint elég az úrvezetői hajtáshoz, jóllehet a méretes kocsi nem gyorsulási világbajnok: 9,2 másodpercre van szükség az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez.
Mindezzel együtt a hibridizált Optima egyfajta új vezetői élmény. Induláskor, mint a trolibusz, nesztelenül, surrogva indul, majd minden külön értesítés nélkül a hatfokozatú bolygóműves automata sebességváltón át a benzinmotor is bekapcsolódik a hajtásba. Valójában a vezető nem is tudja, hogyan hangolja össze a két motor működését a bonyolult hajtásrendszer elektronikája. De nem is nagyon kell tudnia.
Az Optima Hybrid ugyanúgy vezethető, mint bármely más automataváltós modell. Eltekintve a műszerfalon található takarékos autózást segítő econ jelű gombtól, a kocsiban nincs semmilyen, elektromos, vagy sportos hajtásválasztó szerkentyű. Minden a pilóta lábától függ: óvatos gázpedálozással a „zöld zónában" tartható az Optima.
D.P.
Minderről a műszerfalon kialakított kombinált mérőóra nyújt eligazítást: többek között mutatja mekkora teljesítményt ad le a villanymotor, az EV Mode ikon zöld lámpája pedig mindig felgyullad, ha a kocsi elektromos hajtásra kapcsol. Ilyen formán feltöltött akkumulátorokkal, lassan – főként városban araszolva – tisztán, villamos üzemmel 4 kilométernyi táv is megtehető.
A gázra taposva azonban azonnal beindul a benzinmotor, s a villanyos hajtás már csak lejtmenetben, vagy úgy 80 km/óra felett, minimális terhelés mellett jöhet szóba. Ez azonban nem is baj – olvasható a Kia Magazin ismertetőjében – mivel a villanymotor a gyorsításoknál is besegít, motorfékben pedig tölti a csomagtérben elhelyezett lítium-polimeres szerkezetű akkukat. Ez a 41 kilós, 270 voltos, 1,4 kWh-os csomag fő töltési módja és valójában a hibrid hajtáslánc alapértelme: lassításkor, vagy motorfékben a hagyományos autókban elvesző, hővé alapuló mozgási energiát a hibrid rendszer tárolja, s újból felhasználja a haladásához.
D.P.
Mindennek eredményeként hibrid Optima a mi visszafogott tempónk szerint átlagosan 7,4 liter benzint fogyasztott, ami ugyan legalább egy literrel magasabb a Kia által megadott értéknél, de 3-4 literrel alacsonyabb a benzines típushoz képest. Kérdés persze, hogy a jelenlegi fejlettségi szinten a bonyolult, kettős hibridmotor felveszi-e versenyt a mai hagyományos, nem különösebben iszákos robbanómotorokkal? Annyi viszont bizonyos: a hibridek környezetbarátsága vitathatatlan.
Amúgy a hibrid Optima karosszériája nem különbözik a benzines-dízel motorokkal szállított változatoktól. A Kia limuzin legfőbb vonzereje, hogy már-már kategóriájának mérethatárait feszegeti. A 4845 mm hosszú és az 1830 mm széles négykerekűben nemcsak a vezető terpeszkedhet, de még a hátul ülők láb- és fenékhelye is fejedelmi. Csak a csomagtartó esetében kell megalkudni. Az akkupakk jókora helyet vesz el a barlangszerű hátsó fertályból, a csomagoknak 370 liter marad. A gyári propaganda szerint a járgány oly népszerű az amerikai piacon, hogy eddig nem jutott belőle elegendő az európai autósoknak. Ki tudja, hogy ez így igaz-e?
D.P.
Minden esetre az Optima dizájnját (ami mellesleg a magyar formatervező Kovács Miklós keze nyomát is viseli, vele készült cikkünket hétfőn olvashatják) láthatóan globálisra vették. Erről tanúskodik az amerikai piacon megszokott lábbal rögzíthető „kézifék”, s úgy általában az ott menő nagy komor fekete belső. Mindezzel együtt a hibrid Optima felszereltsége fényűző. A bőrüléseken kívül alapáron jár hozzá a hat légzsák, a teljes menetstabilizáló elektronika, benne van a navigáció, tolatókamera, ülései elektromos mozgatásúak, a kulcsnélküli rendszer jóvoltából, gombnyomásra indul a motor.
D.P.
Mindezért ára közel 10 millió forint, alacsonyabb, mint a vele azonos kategóriájú prémiumosoké. Így aztán aki szereti nagy szedánokat, bizonyára kedvét leli majd az Optima volánjánál. Vevőcsalogatóként még ott van a Kia hétéves jótállási csomagja, feltéve, ha a tulaj márkaszervizbe hordja járgányát.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.