Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","shortLead":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","id":"20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0.jpg","index":0,"item":"327deb08-e21e-4615-b7ca-97c08d66d3fa","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","timestamp":"2024. december. 28. 16:20","title":"InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Megjelent a leggazdagabb magyarok rangsora.","shortLead":"Megjelent a leggazdagabb magyarok rangsora.","id":"20241227_meszaros-lorinc-tiborcz-istvan-50-leggazdagabb-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"7a23d936-82b5-4686-96f0-39e67998dba4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_meszaros-lorinc-tiborcz-istvan-50-leggazdagabb-magyar","timestamp":"2024. december. 27. 07:38","title":"Mészáros Lőrinc billiomos lett és Tiborcz István is megduplázta vagyonát a Forbes új listája szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6a6eaf1-8583-47c4-9327-561c3bf3f0df","c_author":"HVG","category":"360","description":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2. rész.","shortLead":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2...","id":"20241227_hvg-2024-Kronikaja-vilag-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6a6eaf1-8583-47c4-9327-561c3bf3f0df.jpg","index":0,"item":"2d334f6a-4846-4e32-9005-73f08c054427","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-2024-Kronikaja-vilag-2-resz","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Anomáliák az időjárásban és a politikában, papírforma a fociban – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","shortLead":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","id":"20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8.jpg","index":0,"item":"d2e8f728-2f2b-4629-ad49-9389129b9c4d","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Az azeri légitársaság szerint külső behatás miatt zuhant le az utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"372423fe-279c-4c74-a3d4-5bc443ccf37f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin idén is csokorba gyűjtötte az év 200 legjobb találmányát. Most bemutatjuk azokat, melyeket a mezőgazdaság terén talált kiemelkedőnek a lap.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin idén is csokorba gyűjtötte az év 200 legjobb találmányát. Most bemutatjuk azokat, melyeket...","id":"20241228_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-mezogazdasag-elovilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372423fe-279c-4c74-a3d4-5bc443ccf37f.jpg","index":0,"item":"8fcff545-ec47-4580-96aa-5d7ebccbdf0e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-mezogazdasag-elovilag","timestamp":"2024. december. 28. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kistermelőket segítő MI, metánevő mikrobák és a drón, ami önállóan trágyázza a földeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f","c_author":"Galicza Dorina","category":"elet","description":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.","shortLead":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha...","id":"20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f.jpg","index":0,"item":"389466bf-bda2-4a63-8ddb-a8113937e8e9","keywords":null,"link":"/elet/20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","timestamp":"2024. december. 28. 20:00","title":"Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","shortLead":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","id":"20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f.jpg","index":0,"item":"71642a1e-adfc-4e83-8f24-2c8a9c020403","keywords":null,"link":"/360/20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Le Mans-i 24 órás: rejtelmek és grandiózus rekordok
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kevés versenypálya van a világon, amely olyannyira misztikus, mint a Le Mans-i órás viadalnak otthont adó La Sarthe-aszfaltcsík.
A jelenlegi állapotában 13629 méter hosszú pálya legendája több forrásból is táplálkozik. Egyrészt a múltból, a világ leghíresebb megbízhatósági versenye ugyanis 1923 óta szerepel az autósport-palettán, másrészt az ott megvívott emlékezetes csatákból, diadalokból és tragédiákból, harmadrészt pedig abból, hogy a La Sarthe nem egy állandó versenyhelyszín, ugyanis a nyomvonal zömét a mai napig Le Mans és környékének közútjaiból fűzik össze.
Audik a La Sarthe-versenypályán
Audi
Noha a leggyorsabb szakasz, a végén található kanyar és egy közeli település után Mulsanne-ként emlegetett Hunaudiéres-egyenes méregfogát 1990-ben két sikán beiktatásával kihúzták (miután Jean-Louis Schlesser az előző évben 399 kilométer/órás tempót repesztett a Sauber-Mercedesszel, az FIA előírta, hogy egyetlen egyenes sem lehet hosszabb 2 kilométernél), a pálya továbbra is szédítően gyors. Ezt jól szemlélteti az is, hogy Stephane Sarrazin a 2008-as időmérőn 3 perc 18,5 másodperces eredménnyel tudta le a több mint 13 kilométert. Teszteléseket sem lehet csak úgy, akármikor bonyolítani, ami garancia arra, hogy az egynapos viadalon tényleg csak a legjobb versenyző és technika diadalmaskodhat. Ahhoz, hogy valaki jól kiismerje magát a La Sarthe-versenypályán, sok év és sokezer, ott teljesített kilométer szükségeltetik, de a versenyzőt még így is érhetik meglepetések.
Circuit de La Sarthe
Wikipedia
Egy német kiadvány, a „revvv” legutóbbi számában egy igazi Le Mans-szakértő, az Audi tavaly visszavonult háromszoros győztese, a skót Allan McNish vállalakozott arra, hogy dióhéjban összefoglalja a 38 kanyart magában foglaló pálya legfontosabb részeivel kapcsolatos trükköket és érdekességeket. A veterán pilóta hét fontos pontot emelt ki.
Célegyenes és rajt: „Amikor én kezdem a versenyt, a rajt előtti utolsó tíz perc a legrosszabb, mert mindenki, aki él és mozog, kezet akar fogni veled, meg akarja veregetni a válladat, neked viszont olyankor már semmi más vágyad nincs, mint beülni az autóba és versenyezni…”
S-kanyarok: „Rendkívül gyors kanyarokról van szó, ráadásul az odavezető szakasz roppant döcögős. A balos rész közepe táján az autó eleje hajlamos elcsúszni, így a jobbosban eléggé nehéz a kigyorsítás. Ehhez a részhez rendkívül komoly türelem szükségeltetik.”
Tertre Rouge: „Az S-kanyarokból után a Terte Rouge-nál a kocsi orrát könnyebbnek érzed, miközben negyedik sebességi fokozatba kapcsolva padlógázzal mész át a jobboson.”
Hunaudiéres (Mulsanne) egyenes
Toyota
Hunaudiéres (Mulsanne-egyenes): „Amikor az első sikán felé száguldasz 330 kilométer/órás sebességgel, van időd néhány pillanatig lazítani, vetni egy pillantást az adatokra, esetleg váltani egy pár szót a mérnököddel a rádión. Mivel sokáig haladsz padlógázzal, a 200, 150 és 100 méteres jelzőtáblák előtt alig látsz valami a bal oldali épületekből.”
Mulsanne-kanyar: „A Mulsanne-ból kijövet a kétsávos út hirtelen leszűkül mindkét oldalon, így az előzési lehetőségek jóval korlátozottabbak. Ha nem akarsz időt veszíteni a forgalomban, kulcsfontosságú, hogy ezt a részt jól teljesítsd.”
Arnage: „Ez az a kanyar, amelyiket egyáltalán nem szeretem. A rengeteg gyors rész után ez a pálya leglassabb kanyarja. Akármilyen autóban is ülsz, az biztos, hogy itt nem muzsikál túl jól. Nem tapad, nem csinál semmit...”
Allen McNish
Audi
Porsche-kanyarok: „Ezt a részt teljes mértékben imádom. Padlógázzal közelítjük meg hatodik sebességi fokozatban, majd hirtelen elhagyjuk a közutat és belépünk a versenypálya ’állandó’ szakaszára. Pokolian gyors és szűk ez a rész.”
Grandiózus verseny grandiózus rekordokkal
- A viadal történetének 1923-as kezdetétől a tavalyi évig összesen 3892 versenyautó szerepelt a Le Mans-i 24 óráson
- 33 rajtjával a konstruktőrként is ismert Henri Pescarolo a 24 órás klasszikus legtöbb indulást jegyző versenyzője
- Soha senki nem jegyzett több kvalifikációs elsőséget, mint a hat abszolút győzelmet is jegyző korábbi Forma-1-es pilóta, Jacky Ickx: a belgák legendája 5 alkalommal rajtolhatott az élről a 24 órás viadalon
WM P88 Peugeot
ultimatecarpage.com
- A futamok történetének valaha mért legnagyobb csúcssebességét Roger Dorchy produkálta 1988-ban egy WM P88-as Peugeot-val, amelynek volánja mögött 405 kilométer/órás sebességgel száguldott a Mulsanne-egyenesben
- A legnagyobb átlagsebességű kör az 1985-ös pole-kör volt, amelyet Hans Joachim Stuck repesztett egy Porsche 962-essel: a német 251,815 kilométer/órás átlagot produkált a rajtelsőséget érő fordulóban
- A 24 órás futam alatt valaha teljesített legnagyobb táv 5410,713 kilométer volt, amelyet 2010-bn hozott össze a győztes Audi R15 TDI legénysége, Timo Bernhard, Romain Dumas és Mike Rockenfeller
- Olyan valószínűleg soha többé nem fordul majd elő, mint 1931-ben: abban az évben mindössze 6 autó jutott el a kockás zászlóig a 24 órás futamon, ez a viadal történetének legkisebb számú befutóját jelenti
A távrekorder Audi R15 TDI
Audi
- Le Mans-ban mindennél fontosabb a tapasztalat, ennek ellenére három ízben történt már olyan, hogy egy márka kapásból, a debütálás évében képes volt megszerezni az elsőséget: 1923-ban a Chenard &Walckernek, 1949-ben a Ferrarinak és legutóbb 1995-ben a McLarennek sikerült ilyen bravúrt végrehajtani
- A legtöbb abszolút győzelmet a viadal különböző géposztályaiban 1951 óta megszakítás nélkül szereplő Porsche jegyezte: a zuffenhauseni márka összesen 16 alkalommal diadalmaskodott, legutóbb 1988-ban
- A 24 órás összecsapás legfiatalabb győztese a Forma-1-ben is megfordult Alex Wurz, aki 1996-ban 21 éves és 91 napos korábban diadalmaskodott. A legidősebb győztes az amerikai Luigi Chinetti, aki 1949-ben 47 éves és 343 napos korábban tudott győzni
- Teljesített 24 órás futamon belül a legtöbb időt Louis Rosier töltötte a volán mögött: az 1950-ben abszolút győzelmet szerző apa-fia páros idősebb tagja összesen 23 órán és 15 percen át hajtotta a győztes Talbot-konstrukciót
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.