Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef517121-c353-44b9-8a28-74812b8764c6","c_author":"Erste Bank .","category":"brandchannel","description":"Sokan még ma is úgy vélekednek, hogy ha nincs szemmel jól látható induló tőkéjük, és nem tudnak minden hónapban nagyobb összegeket félretenni, akkor nem érdemes befektetésekben gondolkodniuk. Ez a vélekedés azonban már nem helytálló, hiszen manapság már számos olyan lehetőséget találhatunk, ahol lakossági befektetőként is kamatoztathatjuk pénzünket.","shortLead":"Sokan még ma is úgy vélekednek, hogy ha nincs szemmel jól látható induló tőkéjük, és nem tudnak minden hónapban nagyobb...","id":"20250117_Erste-Bank-befektetes-a-jovobe-ertekpapirszamla-nyitas-mobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef517121-c353-44b9-8a28-74812b8764c6.jpg","index":0,"item":"f2b95e92-c9ba-4c7f-97d7-0888f0a459e5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250117_Erste-Bank-befektetes-a-jovobe-ertekpapirszamla-nyitas-mobil","timestamp":"2025. január. 20. 07:30","title":"Ezek szükségesek ahhoz, hogy Ön is befektető legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Erste Future","c_partnerlogo":"5d6b9a59-b90b-48f8-bd4a-066a841e8530","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A politikus szerint akkor jó döntésnek tűnt.","shortLead":"A politikus szerint akkor jó döntésnek tűnt.","id":"20250120_szajer-jozsef-politico-interju-menekules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68.jpg","index":0,"item":"12fbeb4b-d058-4210-8809-f5141b761179","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_szajer-jozsef-politico-interju-menekules","timestamp":"2025. január. 20. 11:04","title":"Szájer elárulta, miért az ablakon keresztül menekült el a brüsszeli melegpartiról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2daa0fa-60cc-4679-adb6-38c7b875259d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Pénteken halálra ítélték, hétfőn pedig végre is hajtották az ítéletet a 62 éves férfival szemben.","shortLead":"Pénteken halálra ítélték, hétfőn pedig végre is hajtották az ítéletet a 62 éves férfival szemben.","id":"20250120_kina-csuhaj-gazolas-merenylet-halalos-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2daa0fa-60cc-4679-adb6-38c7b875259d.jpg","index":0,"item":"a032676c-3d91-4a52-91c2-799dbd82cf35","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_kina-csuhaj-gazolas-merenylet-halalos-itelet","timestamp":"2025. január. 20. 10:31","title":"Kivégezték Kínában a novemberben 35 embert halálra gázoló férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcbccb41-575a-4467-8877-8d95436e55ec","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A MÁV szerint túl sokat akarnak, túl korán, túl rövid határidővel. Szokatlan módon közleményben panaszkodnak és üzennek az ÁSZ-nak.","shortLead":"A MÁV szerint túl sokat akarnak, túl korán, túl rövid határidővel. Szokatlan módon közleményben panaszkodnak és üzennek...","id":"20250121_mav-allomasfelujitasi-program-asz-lazar-janos-ekm-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcbccb41-575a-4467-8877-8d95436e55ec.jpg","index":0,"item":"c7647d82-4464-407f-8df1-50acaa02f4ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_mav-allomasfelujitasi-program-asz-lazar-janos-ekm-ingatlan","timestamp":"2025. január. 21. 11:57","title":"Olyat kér a Számvevőszék a MÁV-tól, amire felháborodott közleménnyel válaszolt a Lázár János felügyelte társaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a.jpg","index":0,"item":"025d52b8-e307-4a33-b9e5-0c77b81d1a81","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","timestamp":"2025. január. 21. 07:21","title":"Magyar árakat kapott a vadonatúj 7 üléses VW Tayron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"faa33f58-9ecf-432b-ae31-fa8886c3d157","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az egykori általános iskolája ellen támadást tervező B. Leventének 3 év 4 hónapra kell javítóintézetbe vonulnia.","shortLead":"Az egykori általános iskolája ellen támadást tervező B. Leventének 3 év 4 hónapra kell javítóintézetbe vonulnia.","id":"20250120_b-levente-iskolai-lovoldozes-birosag-borton-javitointezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/faa33f58-9ecf-432b-ae31-fa8886c3d157.jpg","index":0,"item":"219f086f-976d-4c2f-b148-777c799c36ff","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_b-levente-iskolai-lovoldozes-birosag-borton-javitointezet","timestamp":"2025. január. 20. 13:04","title":"Javítóintézetre ítélte a bíróság az iskolai lövöldözést tervező miskolci fiatalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c8dde9b-7565-48ef-adb1-b07f0771e393","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A lázadók a dél-amerikai ország egyik legfontosabb kokainközpontja feletti irányításért harcolnak egymással, miközben a kolumbiai kormány tehetetlenül szemléli az eseményeket.","shortLead":"A lázadók a dél-amerikai ország egyik legfontosabb kokainközpontja feletti irányításért harcolnak egymással, miközben...","id":"20250120_kolumbia-lazadok-meszarlas-beketargyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c8dde9b-7565-48ef-adb1-b07f0771e393.jpg","index":0,"item":"346024b0-a206-42bc-acc7-42c998c7732d","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_kolumbia-lazadok-meszarlas-beketargyalas","timestamp":"2025. január. 20. 11:07","title":"Mészárlásba fulladt a kolumbiai lázadó csoportokkal folytatott béketárgyalás, legalább 80-an meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65b23f6c-3a4d-4e27-a590-7e987231ae9f","c_author":"Jungheinrich","category":"brandchannel","description":"A jövő kérdése ősidők óra foglalkoztatja az emberiséget. Mindig kíváncsiak voltunk, vajon mit hoz a holnap, hogyan élhetjük túl a ránk váró kihívásokat, hogyan kerülhetjük el a ránk leselkedő veszélyeket. Legújabb podcastunkban azt járjuk körbe meghívott szakértőinkkel, hogy miért lényeges kérdés az ma egy vállalat életében, hogy az eddig is alkalmazott, fontos összetevők mellett a tudomány fókuszát is használja saját jövőjének tervezésében.","shortLead":"A jövő kérdése ősidők óra foglalkoztatja az emberiséget. Mindig kíváncsiak voltunk, vajon mit hoz a holnap, hogyan...","id":"20250120_Jungheinrich-jovokutatas-technologia-logisztika-ai-robotizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65b23f6c-3a4d-4e27-a590-7e987231ae9f.jpg","index":0,"item":"957c2886-bea9-4b58-8550-2d872ae4a311","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250120_Jungheinrich-jovokutatas-technologia-logisztika-ai-robotizacio","timestamp":"2025. január. 20. 13:30","title":"Miért fektetnek cégek egyre több energiát a jövőkutatásba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Jungheinrich Hungária Kft.","c_partnerlogo":"2b5681f7-2be2-41a2-b449-eafef36cad80","c_partnertag":""}]
Ezek az autók segítették az 1956-os forradalmárokat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kevés autó volt az utakon, a nagy részét ráadásul az állampárt birtokolta. A forradalom kitörésekor azonban az emberek elkobozták tőlük.
Ma már elképzelhetetlennek tűnik, de volt idő, amikor Magyarországon 917 emberre jutott egy autó. Míg a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2014 végéig 3,1 millió személyautó volt az utakon, addig 1956-ban ez a szám csupán 10.681 volt, ráadásul ennek közel háromnegyedét, 8188 darabot az állami apparátus birtokolta.
A Magyar Nemzeti Levéltárban őrzött dokumentumokból az is kiderül, a magántulajdonosoknál lévő 2493 személyautó nagy része régi, még a második világháború előtt készült konstrukció volt, ami már jócskán megérett a cserére - az általános hiány miatt azonban erre nem volt esély. Ennek fényében az is reménytelen vállalkozásnak tűnt, hogy egyhamar elérjük az 1938-as szintet, vagyis azt, hogy legalább 18.896 autó legyen az utakon. Mindezt nehezítette, hogy a KGST-megállapodás értelmében Magyarországon nem letett autókat gyártani.
A statisztikai adatokból egyértelműen kitűnik, hogy 1956 után a helyzet némiképp változott, és ha lassan is, de a korábbinál nagyobb ütemben növekedett az autók száma Magyarországon. Ám amilyen kevés autó volt az utakon, annyira színes volt a felhozatal, a forradalom évében közel 200 különböző típus volt forgalomban. A forradalom kitörésekor a tömeg azonnal elvette az autókat az állami apparátustól, hogy azokat is csatasorba állítsák. Íme néhány ezek közül.
Skoda 1101 Tudor
Az akkor Csehszlovák Skoda 1946 és 1952 között gyártotta a 1101-es és 1102-es sorozatszámmal ellátott Tudort, amiből összesen 71.591 darabot készített a gyár. Az 1100 köbcentis, négyhengeres motorja 32 lóerős volt, a súlya pedig 1 tonna körül mozgott. A maximális sebessége a gyári adatok szerint 100 km/h-ra volt. A forradalom idején minden jármű jól jött, egyet például orvosi autónak fogtak be Budapesten.
Fortepan/Nagy Gyula
Mercedes-Benz W180
Szintén a sebesültek mentésére használták a német Mercedes gyár autóját. A járművet valószínűleg a pártállami vezetéstől szerezték meg a forradalmárok, az ugyanis meglehetősen újnak számított. A Mercedes 1954 és 1959 között gyártotta, összesen 84.645 darabot készítettek belőle. A hathengeres motor 84 lóerős volt.
Fortepan/Nagy Gyula
Gaz M20 Pobjeda
Érthető módon minden rendelkezésre álló autó jól jött az 1956-os forradalom idején, így a szovjet Pobjedát is a sérültek mentésére fogták be. Az 1946 és 1958 között gyártott járművet Magyarországon taxiként és az ÁVH-nál is alkalmazták.
Fortepan
Skoda 1200
A forradalom előtti képek egyikén a Csehszlovák gyár egy másik autója, a Skoda 1200 is feltűnik. Az 1952 és 1956 között gyártott autó már valamivel erősebb volt a Tudornál. Az 1,2 literes motorja 36 lóerős volt, maximális sebessége pedig 105 km/h-ra körül alakult.
Fortepan/Nagy Gyula
Simca Aronde
A hazai utakon egy francia autó is futott 1956-ban. A Simca 1951 és 1964 között gyártotta az Aronde nevű autóját, ami három generációt is megélt. A franciák 1,4 millió darabot gyártottak le belőle. A magyar kormány épp 1956 nyarán kezdett el tárgyalni az Aronde behozataláról, és sokáig úgy tűnt, Magyarországon egy összeszerelő gyárat is létrehoznak majd. A bizonytalanságok miatt azonban a Simca úgy gondolta, jobb kihátrálni az üzletből.
Fortepan/Nagy Gyula
Chevrolet Fleetmaster
Bármennyire is meglepő, az 1950-es években volt amerikai autó is hazánkban. A Chevrolet Fleetmastert 1946 és 1948 között gyártották, a “ferde hátú” karosszériából 2 ajtós és 4 ajtós változat is készült. A 3,5 literes hathengeres motorjához egy 3 sebességes manuális váltó tartozott.
Út volt. Autó nem.
Fortepan/uvaterv
Fortepan/Pesti Srác2
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
A műsorvezető azt mondta, nem beszélt Rogán Antallal a Varga Judit-interjú előtt. Hajdú a Fidesszel szimpatizál, de vannak témák, amikben nem ért egyet a párttal.