szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?

A januári világpremier előtt egy hónappal már most beülhettünk az új E-osztályba, hogy megismerkedjünk az utastér világújdonságnak számító részleteivel, valamint minimális betekintést kapjuk a tervezés kulisszatitkaiba. Bónuszként pedig még az is kiderült, hogyan kapcsolódik a Tejútrendszer az E-osztály hátsó lámpájához.

Sokat sejtet, ha egy gyártó annyira bízik a modelljében, hogy külön sajtónapot szervez az utastér bemutatására, hiszen forradalmi újítások nélkül könnyedén érdektelenségbe fulladhat egy ilyen rendezvény. Persze pozitív példát is láttunk már, legutóbb például az Audi TT esetében, de annál már előre lehetett tudni, hogy a fedélzeti funkciókat magába foglaló digitális műszerfal lesz a fő attrakció. Most viszont a Mercedes-Benz döntött úgy, hogy egynapos workshopot szervez az újságíróknak Sindelfingenbe, hogy bemutassa a januári Detroiti Autószalonon bemutatkozó vadonatúj E-osztály belsejét, illetve egy kis betekintést engedjen a tervezés kulisszatitkaiba.

Mercedes-Benz

A stuttgartiakat ismerve várható volt, hogy előállnak valami világújdonsággal, de hogy pontosan mivel, arra csak a helyszínen, a katalógusfotózáshoz használt fotóstúdióban derült fény. A professzionális konferencia- és bemutatótérré alakított stúdióban Jan Kaul, a belső dizájnért felelős részleg egyik tervezője kezdte a programot, aki néhány korai vázlat felvillanása mellett elárulta, hogy négy éve kezdtek el dolgozni a W213-as széria belterén.

A tervezés során olyan utastér megalkotására törekedtek, amely egyszerre luxushangulatú, letisztult, otthonos és kellően friss, mind az anyaghasználat, mind pedig a fedélzeti elektronika tekintetében. Hogy mindezt tető alá hozzák, a külsős megrendelésekből származó tapasztalatokat is felhasználták, például a jacht- és repülőbelsők, valamint a luxusbútorok világából, míg a felhasználói élmény javítása érdekében a Mercedes létrehozott két új divíziót, amelyek a különféle irányítási és megjelenítési koncepciókon, vagyis a felhasználói felületeken dolgoznak.

Teljes sajtógaléria
Mercedes-Benz

Mindennek kézzel tapintható eredményét a nyitóelőadás után négy darab előszériás, lematricázott tesztautóval szemléltették, amelyeket különböző kombinációjú belterekkel szereltek fel. A legfontosabb újdonság mindegyikben helyet kapott, amely nem más, mint a műszerfal szélesvásznú, dupla kijelzője, ami közös keretbe foglal két darab, egyenként 12,3 colos nagyfelbontású kijelzőt. A műszercsoport szerepét a sofőr előtti kijelző tölti be, míg a másik képernyő a középkonzol tetején kapott helyet, úgy hogy a két képernyő egy közös üveg előlappal rendelkezik.

A digitális műszerfal számtalan megjelenítési beállítást, valamint háromféle műszercsoport-megjelenítést kínál. Mivel ez csak a magasabb felszereltségi szintekhez jár, mindenképp megemlítendő, hogy az E-osztály belépőváltozatát hagyományos, két körműszeres kialakítású műszercsoporttal szerelik, amihez egy 7 colos kijelző, és egy 8,4 col átmérőjű központi képernyő tartozik. Sajnos ilyet nem hoztak a bemutatóra, de mielőtt bárki is rosszmájú megjegyzést tenne, ezt nem a rejtegetés indokolta, hanem a másik most debütáló világújdonság, a kormányon elhelyezett érintőgombok bemutatása.

Mercedes-Benz

A kormánykerék küllőibe integrált érintésérzékeny gombok megjelenése kissé szokatlannak tűnhet, de az első tapasztalatok alapján a Mercedesnek sikerült egy felhasználóbarát és könnyedén kezelhető rendszert alkotnia.

A jobb és bal hüvelykujjal irányítható virtuális kapcsolók nem csak tökéletes helyettesítői a scrollozásra használt tekerőkapcsolóknak, de precízen reagálnak a vízszintes és függőleges irányú ujjmozdulatokra, ezáltal lehetővé teszik a teljes központi rendszer egyszerű, intuitív kezelését, hasonlóan ahhoz, mintha egy okostelefont nyomogatnánk. A rendszer másik előnye, hogy a sofőrnek egyik kezét sem kell levennie a kormánykerékről, miközben a menürendszerben bóklászik. A biztonság kedvéért azért mindkét kapcsolópanel mellett további négy-négy gombot találunk, amelyekkel a szokásos funkciókat, például a hangerőt és a telefont vezérelhetjük.

Mercedes-Benz

Természetesen C-osztályhoz hasonlóan az új E-osztályban is elérhető lesz a középkonzoli tapipad és tekerőkapcsoló, amikkel a központi menürendszer összes funkcióját vezéreljük. Érintőfelület lévén felismeri a kézírást is, valamint többujjas kezelést is lehetővé tesz, ha pedig még ez is kevés lenne, hangutasítással is vezérelhetünk. A kormányhoz hasonlóan a középkonzolon is helyet kapott három dedikált gomb, amelyekre főfunkciók vannak felprogramozva (vissza, kedvencek mappa, valamint audio gyorsmenü).

Mercedes-Benz

Ha már szóba került az audio, mindenképpen említést érdemel Robert Döring, aki Burmester munkatársaként az E-osztály 23-hangszórós csúcskategóriás hangrendszerét mutatta be akkora lelkesedéssel, amire csak egy vérbeli audiophile képes. Az autóiparban annyiszor elsütötték már a 3D és surround-hangzást, hogy nem számítottunk eget rengető újdonságra, ehhez képest leesett az állunk, amikor elindította a tömörítetlen demózenéket.

Mercedes-Benz

A lézerperforált alumíniumborítású hangszórók elképesztő hangzást produkálnak, melyhez a plafonba épített extrémlapos hangsugárzók is hozzájárulnak, továbbá egy 25 literes mélyláda, amit ügyesen elrejtettek. Robert először alacsonyabb hangerő mellett demonstrálta a mély és magas tartományokat, és a különböző hangzásmódokat, majd egy cinkos mosollyal megkérdezte, hogy nem zavarja-e a fülünket a hangos zene. Miután nemmel válaszoltunk, maximális hangerőnél tapasztalhattuk meg a torzításmentes hangzást, ami ugyan felért egy kisebb kínzással, de kétségkívül meggyőző volt.

Hogy megnyugodjunk, a hangrobbanás után az ülések és a belső tér kialakítása volt terítéken. Az E-osztály utastere remekül illeszkedik az S- és a C-osztálynál megismert sormintába. A kerek légbeömlők, a műszerfal vízszintes tagolása és lágy hullámzása, valamint az ízléses színek, minőségi anyagok és a 64-féle hangulatvilágítás kombinációja a csúcskategóriát juttatja eszünkbe. Ennek kapcsán fel is merült a kérdés, vajon mekkora konkurenciát jelent majd házon belül az S-osztályra nézve, de a Mercedes munkatársai nem aggódnak emiatt, mondván a csúcsmodell mindig csúcsmodell marad.

Mercedes-Benz

Utóbbi az ülésekben érződik leginkább, hiszen az E-osztály vadonatúj fejlesztésű ülései határozottan filigránabbak a S-osztály bőrkanapéihoz képest. Ez egyáltalán nem baj, hiszen rendkívül kényelmes darabokról van szó, amik sportosabb, komolyabb oldaltartású és komfortosabb (akár masszázsfunkciós) kivitelben is rendelhetőek felszereltségtől függően. A tervezésüknél pedig még arra is figyeltek, hogy divatos megjelenésűek legyenek, mint egy elegáns ruhadarab, ezért a vállrészen még egy kis gallért is kaptak a látvány jegyében.

A modellspecifikus megjelenés a lámpáknál is fontos szempont volt, amit a workshop egyetlen külső dizájnelemeként megmutattak számunkra, de csak kiszerelt lámpamodulokkal. Az első fényszóróban két fontos újítás kapott helyet, az egyik a kettős szemöldök, amely nappali menetfényként és irányjelzőként funkcionál, a másik pedig a (feláras) Multibeam LED nevet viselő főfényszóró. Utóbbi oldalanként 84 darab, egyenként vezérelhető nagyteljesítményű LED fényforrással rendelkezik, ezáltal nem csak a távolsági fényereje nagyobb 2,5-szer, de sokkal precízebb a fényvetése.

Mercedes-Benz

A hátsó lámpatestek kapcsán is van új a nap alatt, ugyanis opcionálisan „csillagfény” hatású dizájnnal is rendelhetőek, amit úgy kell elképzelni, mintha apró fényvisszaverő kristályokkal bélelték volna a lámpatest belsejét. Aki szeret ilyesmivel felvágni, annak érdemes megrendelnie, ennél viszont sokkalta hasznosabb fejlesztés, hogy az új E-osztályban a féklámpák és az irányjelző fényereje már a napszakok fényviszonyaihoz igazodik.

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!