Luxusvillamosokat kap Luxembourg, megérkezett az első – fotók, videó
A tervek szerint még idén elindulhat a villamosközlekedés Luxemburg fővárosában, Luxembourgban. Ahogy sok más városban, itt is jártak korábban villamosok, amelyeket a hatvanas évek első felében állítottak le véglegesen. A vadonatúj vonalra a spanyolországi CAF gyárt olyan villamosokat, amelyek egyes szakaszokon felsővezeték nélkül is képesek lesznek közlekedni.
hvg.hu
A WikiPédia szerint Luxembourgban 1875-ben indították el a lóvasutat, 10 kilométeres volt a vonal. 1908-ban tértek át a villamosüzemre, és folyamatosan bővítették a hálózatot, amelynek nagysága 1930-ra elérte a 31 kilométert. Aztán ahogy más országokban, a hatvanas években itt is hanyatlani kezdett a villamosközlekedés. Az évtized elején több vonalat bezártak, az utolsón pedig 1964 szeptemberében gördült végig az utolsó járat.
A nagyhercegségben máshol is járt anno villamos, méghozzá a francia határnál lévő Esch-sur-Alzette-ben, 1927-től 1956-ig.
Luxemburg fővárosában több mint öt év után "feltámaszják" a villamosközlekedést. A tervek szerint 2021-re építik ki a teljes vonalat, de 2017 második felében egy részén már megindulhat a közlekedés.
A LuxTram oldalán elérhető adatok szerint a teljes vonal 16 kilométeres lesz, ezen belül 3,6 kilométeren lesz felsővezeték nélküli üzem. Összesen 24 megállót építenek ki, és 32 villamosból állna majd a végleges flotta. A Luxepo és a Point Rouge között indítják be idén a közlekedést, ezen a szakaszon összesen nyolc megálló van. A teljes projekt költsége a becslések szerint 565 millió euró.
Múlt héten megérkezett az első villamos a városba. Akárcsak Debrecen és Budapest új villamosait, a luxembourgi szerelvényeket is a spanyol CAF gyártja, egyedi design alapján. Trélerrel szállították a remízig az első járművet.
A RegionalBahn közlekedési portál idézte a Luxemburger Wort című lapot, amely szerint egy hétig tartott, amíg a spanyolországi Zaragozából közúton Luxembourgba vitték a villamost, mert a francia hatóságok nem engedélyezték az autópályák használatát és sok helyen emiatt kitérőt kellett tennie a speciális szállítmánynak. A kisebbik, két modulból álló szállítmány Franciaország felől érkezett meg a telephelyre, a nagyobbik, ötmodulos küldemény pedig németországi kerülővel ért célba.
Jehan Paumero húszas évei elején, bordeaux-i bölcsészként jött Magyarországra 2003-ban, miután elfogadta egy pécsi gimnázium állásajánlatát. Előtte csak a Sziget miatt járt itt, de megígérte magának, hogy még visszatér – egy helyett végül több mint húsz évet maradt. Hogyan látja egy köztünk élő francia a magyarokat? Miért érzi itt szabadabbnak magát, mint otthon, és mi az, ami miatt közelebb érzi magához a magyar társadalmat? Mit gondolnak a franciák Magyarországról, és mit válaszol, ha nekiszegezik a kérdést, hogy milyen diktatúrában élni?
A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története is mutatja, egyik pillanatról a másikra megváltozhat valakinek az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Tovább dagad az Epstein-botrány, újabb (korábbi) elnök érintettségéről ír a sajtó, miközben az amerikai igazságügyi hivatal felvette a kapcsolatot a börtönben ülő Ghislaine Maxwellel.
Arra is keresem a választ, hogy érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon. Kiderült, hogy titokban két buli zajlik egymás mellett. Földes András elsőtusványozó riportja, kormányzati divat-összefoglalóval.