szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A tervek szerint még idén elindulhat a villamosközlekedés Luxemburg fővárosában, Luxembourgban. Ahogy sok más városban, itt is jártak korábban villamosok, amelyeket a hatvanas évek első felében állítottak le véglegesen. A vadonatúj vonalra a spanyolországi CAF gyárt olyan villamosokat, amelyek egyes szakaszokon felsővezeték nélkül is képesek lesznek közlekedni.

A WikiPédia szerint Luxembourgban 1875-ben indították el a lóvasutat, 10 kilométeres volt a vonal. 1908-ban tértek át a villamosüzemre, és folyamatosan bővítették a hálózatot, amelynek nagysága 1930-ra elérte a 31 kilométert. Aztán ahogy más országokban, a hatvanas években itt is hanyatlani kezdett a villamosközlekedés. Az évtized elején több vonalat bezártak, az utolsón pedig 1964 szeptemberében gördült végig az utolsó járat.

A nagyhercegségben máshol is járt anno villamos, méghozzá a francia határnál lévő Esch-sur-Alzette-ben, 1927-től 1956-ig.

Luxemburg fővárosában több mint öt év után "feltámaszják" a villamosközlekedést. A tervek szerint 2021-re építik ki a teljes vonalat, de 2017 második felében egy részén már megindulhat a közlekedés.

A LuxTram oldalán elérhető adatok szerint a teljes vonal 16 kilométeres lesz, ezen belül 3,6 kilométeren lesz felsővezeték nélküli üzem. Összesen 24 megállót építenek ki, és 32 villamosból állna majd a végleges flotta. A Luxepo és a Point Rouge között indítják be idén a közlekedést, ezen a szakaszon összesen nyolc megálló van. A teljes projekt költsége a becslések szerint 565 millió euró.

A villamospálya építését precízen dokumentálják a LuxTram oldalán, egyebek mellett helyszínek szerint válogatott fotókon. Építési fázisok szerint is rendszerezték a legfontosabb közérdekű információkat, például azt, mikor, hogyan változik a közlekedés az építkezés miatt.

Múlt héten megérkezett az első villamos a városba. Akárcsak Debrecen és Budapest új villamosait, a luxembourgi szerelvényeket is a spanyol CAF gyártja, egyedi design alapján. Trélerrel szállították a remízig az első járművet.

A RegionalBahn közlekedési portál idézte a Luxemburger Wort című lapot, amely szerint egy hétig tartott, amíg a spanyolországi Zaragozából közúton Luxembourgba vitték a villamost, mert a francia hatóságok nem engedélyezték az autópályák használatát és sok helyen emiatt kitérőt kellett tennie a speciális szállítmánynak. A kisebbik, két modulból álló szállítmány Franciaország felől érkezett meg a telephelyre, a nagyobbik, ötmodulos küldemény pedig németországi kerülővel ért célba.

A modulokat sínre tették, összeállításuk után indulhat a villamos üzembe helyezése, majd kezdődhetnek a próbamenetek. Az alacsonypadlós, 450 férőhelyes szerelvények 45 méter hosszúak lesznek, és első körben 21 darabot rendeltek belőlük. Különlegességeik közé tartoznak egyebek mellett a színes ajtók, de érdemes megnézni például az üléseket is.

luxtram.lu
luxtram.lu
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!