Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d9ca1272-1eda-4c88-b131-20d31e8b651e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Sziget azt hirdeti: nem kell egyben kifizetni a több tíz-, vagy akár százezer forintos bérletet a fesztiválra, lehet részletekben is törleszteni az árát. Persze ilyenkor van némi pluszköltség.","shortLead":"A Sziget azt hirdeti: nem kell egyben kifizetni a több tíz-, vagy akár százezer forintos bérletet a fesztiválra, lehet...","id":"20250105_Reszletfizetessel-is-aruljak-a-Sziget-berleteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ca1272-1eda-4c88-b131-20d31e8b651e.jpg","index":0,"item":"3cc4bae3-2e61-456d-9665-62385ec9acda","keywords":null,"link":"/elet/20250105_Reszletfizetessel-is-aruljak-a-Sziget-berleteket","timestamp":"2025. január. 05. 11:50","title":"Részletfizetéssel is árulják a Sziget-bérleteket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági szakemberek figyelmeztetnek: nem érdemes várni a Windows 10 támogatásának kivezetéséig, már azt megelőzően célszerű meglépni a digitális rendszerváltást. Ennek oka pedig a biztonság.","shortLead":"Biztonsági szakemberek figyelmeztetnek: nem érdemes várni a Windows 10 támogatásának kivezetéséig, már azt megelőzően...","id":"20250106_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-biztonsagi-kockazatok-eset-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85.jpg","index":0,"item":"2446e4b9-45a2-4e3f-9ada-c4cd935bc2bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-biztonsagi-kockazatok-eset-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 06. 18:03","title":"Megkongatták a vészharangot, ezt mindenkinek tudnia kell, aki Windows 10-et használ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni azonban, hogy az akciót a szabadságán elkövető ellenzéki aktivista hogyan gátolta az utasok kiszolgálását politikai érdekből.","shortLead":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni...","id":"20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"e92d6ef1-710c-4535-b1d5-bbe5168825b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","timestamp":"2025. január. 05. 13:59","title":"Lázár azt állítja, ő nem akarta kirúgatni a batidai kastélynál akciózó kutyapártos MÁV-alkalmazottat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","shortLead":"A felfrissített Genesis GV60 műszerfalát egy hatalmas méretű, 27 colos képátlójú kijelző uralja.","id":"20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d2a680e-8d07-48db-b7fc-b31beffe09dd.jpg","index":0,"item":"d3962ed6-a1eb-48c3-af6c-69f9b55ce347","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_megujult-a-hyundai-premium-villanyautoja-genesis-gv60","timestamp":"2025. január. 06. 07:59","title":"Megújult a Hyundai prémium villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b81b78-094d-41eb-8be0-ec5915b8a738","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet. Történelmi csúcsra ért a magyar háztartások eladósodottsága, miközben milliárdokat pumpálnak az Eximbankba. Egyre furcsább Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye, Tiborcz István győri üzlettársa deszkával és cukorkával repül rá Paksra, Nagy Márton testvérének köre meg napelemparkot épít. Merre lesz a Mere? Ez a HVG első heti gazdasági összefoglalója 2025-ben.","shortLead":"Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet...","id":"20250105_Es-akkor-dunai-kilatas-ezeroter-erdekel-Bastya-heti-gazdasagi-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b81b78-094d-41eb-8be0-ec5915b8a738.jpg","index":0,"item":"59db6616-780a-4bab-8950-90180618f7e4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250105_Es-akkor-dunai-kilatas-ezeroter-erdekel-Bastya-heti-gazdasagi-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 07:00","title":"És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4568f726-fb6e-44c8-b6b9-a57a15064a1b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Szerinte ha Musk figyelme Norvégia felé fordulna, a politikusoknak közös erővel kellene ignorálni őt. ","shortLead":"Szerinte ha Musk figyelme Norvégia felé fordulna, a politikusoknak közös erővel kellene ignorálni őt. ","id":"20250106_norveg-miniszterelnok-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4568f726-fb6e-44c8-b6b9-a57a15064a1b.jpg","index":0,"item":"964ec859-e38e-4de2-a693-8f80c789f887","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_norveg-miniszterelnok-elon-musk","timestamp":"2025. január. 06. 11:23","title":"A norvég miniszterelnök aggódik Elon Musk európai politikai szerepvállalása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Tavaly a középhőmérséklet országosan 2,1 fokkal haladta meg az 1991-2020-as években mért átlagot.","shortLead":"Tavaly a középhőmérséklet országosan 2,1 fokkal haladta meg az 1991-2020-as években mért átlagot.","id":"20250105_2024-a-legmelegebb-ev-volt-1901-ota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a.jpg","index":0,"item":"65e3bc9a-7a47-4284-9291-133492e02f91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_2024-a-legmelegebb-ev-volt-1901-ota","timestamp":"2025. január. 05. 11:33","title":"2024 a legmelegebb év volt 1901 óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b93245b-7c63-456d-9638-7e38958b485f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A CES 2025 kiállításon mutatta be a L’Oréal a koreai NanoEntekkel közös fejlesztését, ami nagy segítség lehet a kozmetikai termékek használóinak. A piacra lépésre azonban egyelőre várni kell.","shortLead":"A CES 2025 kiállításon mutatta be a L’Oréal a koreai NanoEntekkel közös fejlesztését, ami nagy segítség lehet...","id":"20250106_loreal-cell-bioprint-borapolas-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b93245b-7c63-456d-9638-7e38958b485f.jpg","index":0,"item":"edd5f0a3-5f56-4027-8cc0-0a02b0282364","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_loreal-cell-bioprint-borapolas-ces-2025","timestamp":"2025. január. 06. 16:03","title":"5 perc alatt megmondja a L'Oréal gépe, hogyan reagálhat a bőre a kozmetikumokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alain Prost a HVG-nek: "A Hungaroringen valahogy mindig el voltam átkozva"
szerző:
Simon István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A Forma–1 négyszeres francia világbajnoka aktív versenyzői korának számítógépeinél is precízebben tudta, mennyit kell kihoznia az autóiból a győzelemért. Alain Prost, a Professzor a Hungaroringet is szerette, pedig a magyar pálya azon kevés versenyhelyszínek egyike, ahol sosem tudott nyerni. Persze, hogy Senna (is) benne volt ebben...
AFP / APA / Georg Hochmuth
HVG: Több mint 30 éve, az első Magyar Nagydíjon ünnepelte a 100. futamrészvételét, de végül a versenyen nem sikerült célba érnie. Emlékszik még arra, hogy miért nem sikerült?
Alain Prost: Műszaki hiba miatt adtam fel azt a versenyt, de vigasztalt, hogy az év végén viszont megnyertem a világbajnokságot. Ötvenegy futamgyőzelmet szereztem a Forma–1-ben, mindig jól mentem a Hungaroringen is, csak valahogy mindig el voltam átkozva. A Magyar Nagydíj azon kevés versenyek egyike, amit sosem tudtam megnyerni. Például 1988-ban, amikor Ayrton Sennával csatáztam a világbajnoki címért: ha az a bizonyos előzés sikerül, most ötszörös világbajnok lehetnék.
A Professzor - számokban
Teljes név: Alain Marie Pascal Prost
Született: 1955. február 24., St.-Chamond (FRA)
Családi állapot: nős, felesége Anne-Marie Barges
Gyermekei: 2 fiú (Nicolas és Sacha), 1 lány (Victoria)
Csapatai: McLaren (1980; 1984–1989); Renault (1981–1983); Ferrari (1990–1991); Williams (1993)
Persze nincs sok értelme a „mi lett volna, ha...” kezdetű mondatoknak, de emlékszem arra, mennyire kevésen múlott. Csak a negyedik sorból rajtoltam, Ayrton pedig a pole pozícióból, de az én autóm versenyre volt beállítva, és sokkal gyorsabb voltam nála. Akkoriban csak egy előzési pont létezett ezen a pályán: a célegyenes végén. Tudtam, az egyetlen esélyem az, ha jobban gyorsítok ki az utolsó kanyarból, akkor az egyenesben megfogom őt. Így is tettem, de a gumik addigra tele voltak törmelékkel, ezért féktávon visszaelőzött, és végül a második lettem. Azért volt ez akkor bosszantó, mert a 88-as szezon végül így az ő javára zárult 8:7-es győzelmi aránnyal, de ha én nyertem volna a Hungaroringen, akkor fordított lett volna ez a sorrend.
HVG: A Professzor becenevet a precíz vezetési stílusa mellett azért is aggatták önre, mert képes volt verseny közben is higgadtan használni a fejét. Kiszámolta például, hogy mennyire nyomhatja a gázpedált ahhoz, hogy ne fogyjon ki az üzemanyag a cél előtt. Mintha a mai Forma–1-ben ez a „látni a pályán” képesség még fontosabbá vált volna a sikerhez. Mi erről a véleménye?
A. P.: A nyolcvanas évek közepén gyerekcipőben járt még a számítógépes technika, a telemetriát sem alkalmazták még az F1-ben. Ezért fordulhatott elő többször is, hogy a fedélzeti számítógép már rég nulla benzint mutatott, amikor még mindig mentem, sőt nemegyszer nyertem is látszólag üres tankkal. Mindig arra törekedtem, hogy a mérnökökkel együtt megtaláljuk az autó optimális beállítását, ami csak kismértékben koptatja a gumikat. Abban a korban, amikor a műszaki hibák, defektek még rendszeresek voltak, ez gyakran kifizetődött. Hogy ez fontos-e a mai F1-ben? Aki tud bánni az autóval, be tudja osztani az erejét, nem gyilkolja a gumikat, az mindig előnyben lesz azokkal szemben, akik ész nélkül vezetnek.
HVG: A Forma–1 változik, mássá válik amiatt is, hogy a közösségi média minden eddiginél közelebb hozza a sztárpilótákat a rajongókhoz. Egyértelmű-e, hogy segíti, vagy inkább hátráltatja mindez a sportág fejlődését?
A. P.: Az biztosan jó, hogy a rajongók sokkal gyorsabban értesülhetnek az eseményekről, mint az én időmben, sőt az internet, a Facebook és a többi alkalmazás segítségével akár bele is szólhatnak bizonyos dolgokba, például az új szabályozási keretek kialakításába. Nem kell ezen csodálkozni: az interaktivitás megkerülhetetlen a XXI. században, más sportágakban is alkalmazzák. Ugyanakkor szerintem az nem feltétlenül jó, hogy a Twitteren és más közösségi oldalakon a rajongók azonnal ítéletet mondanak egy-egy vitatott, vitatható esetről, mint tették azt Vettel és Hamilton azerbajdzsáni ütközése vagy legutóbb Bottas osztrák bombarajtja után. Természetesen elfogadom, hogy mindenkinek lehet véleménye, de azért annak is erősen híve vagyok, hogy a döntést jobb szakemberekre bízni.
HVG: Most, hogy a gyári Renault istállójának tanácsadója, ismét a Forma–1 központi vérkeringésébe került. A csapat a folyamatos építkezés fázisában van, és keresi az utat vissza a csúcsra. Minden idejét leköti ez a munka?
AFP / DPPI / Clement Luck
A. P.: Á, nem. Az igaz, hogy a Renault F1-es tanácsadója vagyok, de nagyon érdekel az elektromos autók fejlesztése, ezért ha csak tehetem, ott vagyok a Formula-e-futamokon is. Mert én tényleg elhiszem, hogy az autózás jövője az elektromos hajtásban rejlik, és az, hogy a Renault nagyon komoly emberi és anyagi forrásokat fordít e területen a kutatás-fejlesztésre, külön is fontos számomra. De az autóversenyzésen kívül sokat kerékpározom, és a saját fejlesztésű versenybringámon dolgozom. Augusztusban Franciaországban, Albi városában rendezik meg az UCI kerékpáros-világbajnokságot, és az esemény nagykövetének engem kértek fel. Hatvankét évesen is aktív vagyok – jobb formában érzem magam, mint valaha!
(*Az interjú elsőként a HVG 29. számában jelent meg.)