Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae05ee0c-0407-4575-ba06-1a1b6a141c05","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy jégtelenítésre váró gép farkát találta el egy érkező járat.","shortLead":"Egy jégtelenítésre váró gép farkát találta el egy érkező járat.","id":"20250206_utkozes-repulo-repuloter-seattle-japan-airlines-delta-air-lines","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae05ee0c-0407-4575-ba06-1a1b6a141c05.jpg","index":0,"item":"8161c993-26e1-4f6b-9f72-6f194a3ffeb9","keywords":null,"link":"/elet/20250206_utkozes-repulo-repuloter-seattle-japan-airlines-delta-air-lines","timestamp":"2025. február. 06. 11:42","title":"Ütközött két repülőgép a seattle-i reptér aszfaltján – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Miközben a rendőrség még mindig a szerdai lövöldözés elkövetőit keresi Brüsszelben, újabb két fegyveres támadás történt. A nyomozók azt valószínűsítik, hogy bűnbandák közötti területszerző harc folyik. ","shortLead":"Miközben a rendőrség még mindig a szerdai lövöldözés elkövetőit keresi Brüsszelben, újabb két fegyveres támadás...","id":"20250206_brusszel_lovoldozes_kalasnyikov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3.jpg","index":0,"item":"6b85da7b-5450-4871-9824-6495f4431091","keywords":null,"link":"/eurologus/20250206_brusszel_lovoldozes_kalasnyikov","timestamp":"2025. február. 06. 11:03","title":"Brüsszelben egy nap alatt három lövöldözés volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég gyorsan az Európai Unió területén. Az Unió katonai mobilitásra vonatkozó legutóbbi cselekvési terve a tervezési hiányosságok miatt vegyes eredményeket ért el, és a végrehajtás útjában továbbra is akadályok állnak. Az Európai Bizottság változtatásokat ígért. ","shortLead":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég...","id":"20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7.jpg","index":0,"item":"3711204b-160b-446d-94a4-e673c343a21e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","timestamp":"2025. február. 05. 19:40","title":"Eltérő közlekedési előírások akadályozzák a tankok mozgását az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"403d9d67-b5a1-4fae-be00-60cf8023e7b2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az iskolában betiltották a koreai sorozat inspirálta farsangi jelmezeket, mert nem támogatják azt az agressziót, amelyet a megjelenít.","shortLead":"Az iskolában betiltották a koreai sorozat inspirálta farsangi jelmezeket, mert nem támogatják azt az agressziót...","id":"20250206_squid-game-netflix-sorozat-farsangi-jelmez-kaposvari-iskola","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/403d9d67-b5a1-4fae-be00-60cf8023e7b2.jpg","index":0,"item":"03b73ee3-8755-4fac-8dfc-e4d7e0fa99f6","keywords":null,"link":"/elet/20250206_squid-game-netflix-sorozat-farsangi-jelmez-kaposvari-iskola","timestamp":"2025. február. 06. 07:06","title":"Tilos Squid Game szereplőnek öltözniük egy kaposvári iskola diákjainak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","shortLead":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","id":"20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711.jpg","index":0,"item":"d7ccb8af-0d0e-4d7a-a3eb-c746927cdda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","timestamp":"2025. február. 05. 08:22","title":"Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","shortLead":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","id":"20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"a874bb20-b9ae-4e2c-bd95-9c5503713d1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","timestamp":"2025. február. 05. 11:22","title":"Nem megerősített hitelességű videók keringenek a svédországi lövöldözésről, menekülő emberekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve a második legnagyobb gyártó.","shortLead":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve...","id":"20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167.jpg","index":0,"item":"b6ef5b27-95e8-48a8-8a7e-5135789fbd20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","timestamp":"2025. február. 05. 15:03","title":"Óriási növekedést produkált a Huawei, és megállíthatatlannak tűnik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","shortLead":"A vadonatúj fejlesztésű Audi RS5 minden valószínűség szerint kitart a 6 hengeres hajtás mellett.","id":"20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da157701-707b-47d5-a180-18b55682f5ba.jpg","index":0,"item":"98a6ac2d-3557-4f7b-944f-b70d384f2f14","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_v6-tal-tamad-az-uj-audi-rs5-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63-ra","timestamp":"2025. február. 05. 06:41","title":"V6-tal támad az új Audi RS5 a 4 hengeres Mercedes-AMG C 63-ra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alain Prost a HVG-nek: "A Hungaroringen valahogy mindig el voltam átkozva"
szerző:
Simon István
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A Forma–1 négyszeres francia világbajnoka aktív versenyzői korának számítógépeinél is precízebben tudta, mennyit kell kihoznia az autóiból a győzelemért. Alain Prost, a Professzor a Hungaroringet is szerette, pedig a magyar pálya azon kevés versenyhelyszínek egyike, ahol sosem tudott nyerni. Persze, hogy Senna (is) benne volt ebben...
AFP / APA / Georg Hochmuth
HVG: Több mint 30 éve, az első Magyar Nagydíjon ünnepelte a 100. futamrészvételét, de végül a versenyen nem sikerült célba érnie. Emlékszik még arra, hogy miért nem sikerült?
Alain Prost: Műszaki hiba miatt adtam fel azt a versenyt, de vigasztalt, hogy az év végén viszont megnyertem a világbajnokságot. Ötvenegy futamgyőzelmet szereztem a Forma–1-ben, mindig jól mentem a Hungaroringen is, csak valahogy mindig el voltam átkozva. A Magyar Nagydíj azon kevés versenyek egyike, amit sosem tudtam megnyerni. Például 1988-ban, amikor Ayrton Sennával csatáztam a világbajnoki címért: ha az a bizonyos előzés sikerül, most ötszörös világbajnok lehetnék.
A Professzor - számokban
Teljes név: Alain Marie Pascal Prost
Született: 1955. február 24., St.-Chamond (FRA)
Családi állapot: nős, felesége Anne-Marie Barges
Gyermekei: 2 fiú (Nicolas és Sacha), 1 lány (Victoria)
Csapatai: McLaren (1980; 1984–1989); Renault (1981–1983); Ferrari (1990–1991); Williams (1993)
Persze nincs sok értelme a „mi lett volna, ha...” kezdetű mondatoknak, de emlékszem arra, mennyire kevésen múlott. Csak a negyedik sorból rajtoltam, Ayrton pedig a pole pozícióból, de az én autóm versenyre volt beállítva, és sokkal gyorsabb voltam nála. Akkoriban csak egy előzési pont létezett ezen a pályán: a célegyenes végén. Tudtam, az egyetlen esélyem az, ha jobban gyorsítok ki az utolsó kanyarból, akkor az egyenesben megfogom őt. Így is tettem, de a gumik addigra tele voltak törmelékkel, ezért féktávon visszaelőzött, és végül a második lettem. Azért volt ez akkor bosszantó, mert a 88-as szezon végül így az ő javára zárult 8:7-es győzelmi aránnyal, de ha én nyertem volna a Hungaroringen, akkor fordított lett volna ez a sorrend.
HVG: A Professzor becenevet a precíz vezetési stílusa mellett azért is aggatták önre, mert képes volt verseny közben is higgadtan használni a fejét. Kiszámolta például, hogy mennyire nyomhatja a gázpedált ahhoz, hogy ne fogyjon ki az üzemanyag a cél előtt. Mintha a mai Forma–1-ben ez a „látni a pályán” képesség még fontosabbá vált volna a sikerhez. Mi erről a véleménye?
A. P.: A nyolcvanas évek közepén gyerekcipőben járt még a számítógépes technika, a telemetriát sem alkalmazták még az F1-ben. Ezért fordulhatott elő többször is, hogy a fedélzeti számítógép már rég nulla benzint mutatott, amikor még mindig mentem, sőt nemegyszer nyertem is látszólag üres tankkal. Mindig arra törekedtem, hogy a mérnökökkel együtt megtaláljuk az autó optimális beállítását, ami csak kismértékben koptatja a gumikat. Abban a korban, amikor a műszaki hibák, defektek még rendszeresek voltak, ez gyakran kifizetődött. Hogy ez fontos-e a mai F1-ben? Aki tud bánni az autóval, be tudja osztani az erejét, nem gyilkolja a gumikat, az mindig előnyben lesz azokkal szemben, akik ész nélkül vezetnek.
HVG: A Forma–1 változik, mássá válik amiatt is, hogy a közösségi média minden eddiginél közelebb hozza a sztárpilótákat a rajongókhoz. Egyértelmű-e, hogy segíti, vagy inkább hátráltatja mindez a sportág fejlődését?
A. P.: Az biztosan jó, hogy a rajongók sokkal gyorsabban értesülhetnek az eseményekről, mint az én időmben, sőt az internet, a Facebook és a többi alkalmazás segítségével akár bele is szólhatnak bizonyos dolgokba, például az új szabályozási keretek kialakításába. Nem kell ezen csodálkozni: az interaktivitás megkerülhetetlen a XXI. században, más sportágakban is alkalmazzák. Ugyanakkor szerintem az nem feltétlenül jó, hogy a Twitteren és más közösségi oldalakon a rajongók azonnal ítéletet mondanak egy-egy vitatott, vitatható esetről, mint tették azt Vettel és Hamilton azerbajdzsáni ütközése vagy legutóbb Bottas osztrák bombarajtja után. Természetesen elfogadom, hogy mindenkinek lehet véleménye, de azért annak is erősen híve vagyok, hogy a döntést jobb szakemberekre bízni.
HVG: Most, hogy a gyári Renault istállójának tanácsadója, ismét a Forma–1 központi vérkeringésébe került. A csapat a folyamatos építkezés fázisában van, és keresi az utat vissza a csúcsra. Minden idejét leköti ez a munka?
AFP / DPPI / Clement Luck
A. P.: Á, nem. Az igaz, hogy a Renault F1-es tanácsadója vagyok, de nagyon érdekel az elektromos autók fejlesztése, ezért ha csak tehetem, ott vagyok a Formula-e-futamokon is. Mert én tényleg elhiszem, hogy az autózás jövője az elektromos hajtásban rejlik, és az, hogy a Renault nagyon komoly emberi és anyagi forrásokat fordít e területen a kutatás-fejlesztésre, külön is fontos számomra. De az autóversenyzésen kívül sokat kerékpározom, és a saját fejlesztésű versenybringámon dolgozom. Augusztusban Franciaországban, Albi városában rendezik meg az UCI kerékpáros-világbajnokságot, és az esemény nagykövetének engem kértek fel. Hatvankét évesen is aktív vagyok – jobb formában érzem magam, mint valaha!
(*Az interjú elsőként a HVG 29. számában jelent meg.)