szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elindulnak az amerikai Lime elektromos rollerjei.

Május 1-jétől lehet használni nálunk is az egyik legnagyobb e-roller-megosztó cég járműveit. Első körben a budai és a pesti Duna-part egyes szakaszain, illetve az ahhoz közel eső kijelölt területeken. A budapesti városvezetés által koordinált Cities4People K+F projekt keretében 200 elektromos roller lesz elérhető egy két hónapos, június 30-ig tartó tesztüzemmódban.

Egy applikációt kell letölteni elsőként a használatához, amellyel megkeressük a legközelebbi rollert, és egy gombnyomással feloldhatjuk annak zárolását. Amikor az utazás befejeződött, a rollerezők az applikáció utasításait követve egyszerűen megállítják a járművet és biztonságosan leparkolnak vele. A rollerek egyszeri kioldási költsége 250 forint, a használat percdíja pedig 50 forint lesz.

Miről is szól egy ilyen cég?

Alapvetően arról, hogy akinek szimpatikus az effajta mobilitás – de mivel egy e-roller ára az elég borsos 100-200 ezer forint körül mozog, vagyis nincs pénze rá, illetve nem is akar venni, de használná –, bérelhet.

Az alapdíj az USA-ban például 1 dollár, utána percenként 15 cent a használatért. Jellemzően 15-30 km/h-s tempóra képesek ezek az eszközök, 60 kilométert lehet velük menni egy töltéssel, és Amerikában használhatják a városi kerékpárutakat is.

A rendszer egyik érdekessége a hátterét kiszolgáló szervezet is, amire a Lime-nál embereket kerestek korábban. A begyűjtést és töltést is kiszervezik ugyanis, fizetnek magánembereknek, hogy begyűjtsék a lemerült rollereket, és visszatöltsék, majd kihelyezzék azokat.

Ezek az eszközök a KRESZ szerint nem járművek

Az ilyennel közlekedő gyalogosnak számít, tehát ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint a gyalogosokra – hívta fel a figyelmet Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő egy korábbi anyagban. Vagyis a rollereseknek, valamint gördeszkásoknak ugyanúgy a járdán és a bicikliúton kell közlekedniük, mert ezt írja elő a KRESZ.

Egyedi rendeletekkel kitilthatók

A főváros több kerülete döntött már úgy, hogy kitiltja például a segwayeket a közterületeiről – ezek elektromos hajtású ön­egyensúlyozó, kétkerekű, száguldó eszközök. A tiltás az elektromos rollerekre, hoverboardokra, elektromos gördeszkákra is érvényes: az I. és az V. kerület tulajdonában lévő gyalogosutakon és gyalogosövezeteken, tereken tilos elektromos meghajtású járműveket használni. Azzal indokolják, hogy több baleset is történt ezen járművek megjelené­se óta.

Mi az a Cities4People?

A cikk elején említett Cities4People projekt pedig az Európai Unió által támogatott projekt, amelynek célja, hogy fenntartható és emberközpontú közlekedési megoldásokat találjon, válaszul a városi mobilitási kihívásokra. A kezdeményezés öt különböző európai városban működik: Budapesten, Hamburgban, Isztambulban, Trikalaban és Oxfordshire-ben. Magyarországon a projektet a Fővárosi Önkormányzat koordinálja.

A K+F projekt kijelölt területe Budapesten magában foglalja a Duna-part Batthyány tér és Műegyetem rakpart közötti budai szakaszát. A Lime elektromos rollerjei számára kijelölt szektor a budai Duna-part mentén Lágymányostól az ELTE és BME kampuszát is felölelve a Móricz Zsigmond körtérig tart, a pesti oldalon pedig a Szabadság hídon átívelve a Vámház körúttól a Kálvin térig, magában foglalva a Corvinus Egyetem kampuszát, egészen a Boráros térig. A két hónapos tesztidőszak május 1-től június végéig tart.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!