szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fedélzeti kamerák elterjedésével rá kellett ébrednünk arra is, hogy sokkal több a forgalommal szemben hajtó autós, mint azt korábban feltételeztük.

Ez a gyakran súlyos balesetekhez vezető hiba jellemzően valamilyen közlekedési séma rossz alkalmazásából adódik. A probléma a helyzettel – azon túl, hogy nagyon veszélyes – az, hogy jellemzően túl későn veszik észre a hibázó sofőrök, hogy rossz irányba közlekednek. Felmérések szerint a rossz irányban közlekedő járművek által okozott balesetek egyharmadánál, már 500 métert megtett szemben a forgalommal a vétkes sofőr.

Ha tenni akarunk az ilyen jelleg balesetek ellen, annak elsődleges alapfeltétele, hogy a figyelmeztető jelzésnek nagyon korán érkezzen. Az autóipari óriáscégek egynémelyike már kínál olyan rendszert, amely megfelel ennek a kívánalomnak és tíz másodpercen belül jelzést küld a vezetőnek.

A felhőalapú szolgáltatás révén működő rendszer összeveti azt az irányt, amelyben a jármű a GPS-jel alapján közlekedik azzal, ami a térképeket és a közlekedési szabályokat tartalmazó online adatbázisában van. Ha az információk ellentmondanak egymásnak, a rendszer máris figyelmezteti az autóst. Ilyenkor egyben, minden más veszélyeztetett járműnek is jelez a környéken (ha a készülékkel fel vannak szerelve), hogy figyeljenek.

Egy másik rendszer az egyre több járműben megtalálható táblafelismerővel van összekötve, ez is azonnali jelzést tud küldeni. Persze csak akkor, ha volt tábla, amely a tilosra figyelmeztetett. További feltétele ennek a rendszernek a tábla megfelelő láthatósága, amely rossz időjárásban, vagy havazás után már kétséges lehet.

Néhány, az autókban lévő gyári navigációs szoftver is képes ilyen figyelmeztetésre, ám ezeknek természetesen szintén feltétele, hogy az autóban legyen ilyen szoftver.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!