Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"672da948-7cc9-4012-acd3-fcefbd134500","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google már frissítette a Google Térkép alkalmazását, így a felhasználók nem tudják megadni az alkalmazásban, hol méri a sebességet a rendőrség.","shortLead":"A Google már frissítette a Google Térkép alkalmazását, így a felhasználók nem tudják megadni az alkalmazásban, hol méri...","id":"20241128_google-terkep-sebessegmeres-traffipax-jelentese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/672da948-7cc9-4012-acd3-fcefbd134500.jpg","index":0,"item":"368a6531-0b5a-4586-b61c-e35d5d7eca6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_google-terkep-sebessegmeres-traffipax-jelentese","timestamp":"2024. november. 28. 09:07","title":"Kivették a traffipaxokat a Google Térképből, nem lehet többé jelenteni a sebességmérést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b062d670-43f5-4915-8d5f-d9ab7c1ccc97","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Megrázta és átalakíthatja a román politikát az ismeretlenségből berobbant szélsőjobboldali elnökjelölt, Calin Georgescu, aki mögött orosz trollokat sejtenek. A parlamenti választáson, majd az elnökválasztás második fordulójára kuszává vált viszonyokon kell úrrá lenni.","shortLead":"Megrázta és átalakíthatja a román politikát az ismeretlenségből berobbant szélsőjobboldali elnökjelölt, Calin...","id":"20241127_hvg-romania-elnokvalasztas-elso-fordulo-calin-georgescu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b062d670-43f5-4915-8d5f-d9ab7c1ccc97.jpg","index":0,"item":"333b3bc2-3fec-4d13-aff9-42b65fa849d0","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-romania-elnokvalasztas-elso-fordulo-calin-georgescu","timestamp":"2024. november. 27. 13:00","title":"Súlyos csapdába került a romániai magyar politika az elnökválasztás második fordulója előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cf0d038-cb12-45c4-bf70-3276569a963e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A mosdóban húzta meg magát.","shortLead":"A mosdóban húzta meg magát.","id":"20241128_potyautas-delta-airlines-new-york-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cf0d038-cb12-45c4-bf70-3276569a963e.jpg","index":0,"item":"bc6e6611-768b-4f76-9852-1fb03a399197","keywords":null,"link":"/elet/20241128_potyautas-delta-airlines-new-york-parizs","timestamp":"2024. november. 28. 11:25","title":"Potyautast találtak a New Yorkból Párizsba tartó repülőgépen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget másokra. A közel-keleti tűzszünetről ír a Washington Post, a Wall Street Journal és a Guardian. Nehéz helyzetbe került a magyar és a szlovák kormány, miután az Egyesült Államok szankciók alá vonta a Gazprombankot. Trump visszatérése után Európának a zsebébe kell nyúlnia biztonsága érdekében, írja a Time magazin.","shortLead":"A Die Presse szerint Európának okulnia kell a korábbi hibákból és saját kudarcaiért nem tolhatja át a felelősséget...","id":"20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"de15e4c2-7878-4058-aa6d-d915c78191e0","keywords":null,"link":"/360/20241128_nemzetkozi-lapszemle-europa-eu-von-der-leyen-kozel-kelet-trump-biden-netanjahu-gazprombank-oroszorszag","timestamp":"2024. november. 28. 10:34","title":"Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6ad9db2-0dc2-4f8d-8b03-01b9d2e80a15","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezők egyebek mellett arra keresik majd a választ, hogy milyen hatása van az egyház és a politika összefonódásának.","shortLead":"A szervezők egyebek mellett arra keresik majd a választ, hogy milyen hatása van az egyház és a politika...","id":"20241126_reformatus-egyhaz-konferencia-kegyelmi-ugy-balog-zoltan-steinbach-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6ad9db2-0dc2-4f8d-8b03-01b9d2e80a15.jpg","index":0,"item":"65952ddb-4921-4bad-aa41-8c822f19aaa8","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_reformatus-egyhaz-konferencia-kegyelmi-ugy-balog-zoltan-steinbach-jozsef","timestamp":"2024. november. 26. 19:48","title":"Konferenciát szerveznek a kegyelmi botrány feldolgozására a reformátusok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18a096c0-54a3-40d4-a936-d0d70af935f3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Főként tüzérségi és légvédelmi eszközökre van szüksége Kijevnek.","shortLead":"Főként tüzérségi és légvédelmi eszközökre van szüksége Kijevnek.","id":"20241127_del-korea-fegyversegely-targyalas-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a096c0-54a3-40d4-a936-d0d70af935f3.jpg","index":0,"item":"bbf76e7c-7915-4ff8-ab64-6be860eb4fa3","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_del-korea-fegyversegely-targyalas-ukrajna","timestamp":"2024. november. 27. 09:53","title":"Dél-koreai fegyversegélyről tárgyalnak az ukránok Szöulban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfc80c58-054d-464d-af27-7ab9fd3273a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Voyager–2 űrszonda negyven évvel ezelőtt furcsa mágneses mezőket mért a két bolygónál, most egy számítógépes szimuláció adhat magyarázatot a jelenségre.","shortLead":"A Voyager–2 űrszonda negyven évvel ezelőtt furcsa mágneses mezőket mért a két bolygónál, most egy számítógépes...","id":"20241127_uranusz-neptunusz-felszine-magneses-mezo-voyager-2-viz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfc80c58-054d-464d-af27-7ab9fd3273a0.jpg","index":0,"item":"c33667f2-a65c-4e6b-9348-f46b6eaab2c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_uranusz-neptunusz-felszine-magneses-mezo-voyager-2-viz","timestamp":"2024. november. 27. 15:03","title":"Óriási óceánok boríthatják az Uránusz és a Neptunusz felszínét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","shortLead":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","id":"20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8.jpg","index":0,"item":"6674b060-a90d-476f-b13a-a0fd280ddaef","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","timestamp":"2024. november. 26. 21:08","title":"Békepártinak vallotta magát a román elnökválasztás első fordulójának győztese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mia U – ilyen elektromos autót gyártanak majd Komáromban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Egy francia eredetű, jelenleg svájci hátterű autógyártó költözik be hamarosan Komáromba. A Mia Electric egy teljesen outsider autógyártó, amelyről itthon a többség most hall először. Annyit segítünk, az autói kicsik és elektromosak.
Nagyot szólt a hír, hogy 12 ezer elektromos autó gyártására alkalmas üzemet építene Magyarországon a svájci tulajdonos Fox Automotive. A gyártás helyszíne Komárom lenne, a magyar leányvállalat vezérigazgatójává pedig a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. egykori pénzügyi igazgatóját, Philipp Ekkehardot nevezték ki. A terv az, hogy európai eladásra gyártsanak mini méretű elektromos autókat.
A nagy lendületű beruházás helyén kezeléséhez érdemes azonban áttekinteni a márka eddig történetét. A Mia Electric az első modelljét még 2011-ben mutatta be, ám finanszírozási nehézségek miatt két év múlva le is álltak a gyártással. Eladtak tehát mintegy 800 megmaradt autót, a csődbe jutott céget pedig felszámolták. Ám az elektromos autógyártóba mégis beszállt előbb a francia állam, majd a svájci Fox Automotive is, amelyről - legalábbis a nyilvános cégadatok alapján - azért túlzás lenne azt állítani, hogy a világ autóiparának egyik vezető cége lenne. Így azután inkább meglepő, hogy a Mia Electric autói az elmúlt években is fel-fel bukkanak a nemzetközi autós lapokban/oldalakon.
Mia Electric, Mia U és Mia L
A Mia autói mögött találni azért legalább két olyan nevet, akik nem kevéssé ismertek az iparban. Egyikük a Volkswagen korábbi dizájnfőnöke, Murat Gunak, a másik pedig a Bertone-cég egyik korábbi vezetője David Wiklie. Ők felelősek például a Mia U kisáruszállító és a Mia L nevű családi járművek jelenlegi dizájnjáért.
Fox Automotive
A Mia Electric alig 2,8 méteres, és a maga 1,8 méteres tengelytávjával, 810 kilogrammjával, illetve a 13 lóerővel inkább mopedautónak tűnik. A formája elölről-hátulról nagyjából ugyanolyan, a kocsival ideális esetben 130 kilométert lehet megtenni egy feltöltéssel. Nem túl acélos adatok, de a nulla károsanyag-kibocsátás és az alacsony üzemeltetési költségek miatt még életképes is lehet egy ilyen modell.
A háromüléses formátum is elég szokatlan: középen ül a sofőr, így a hátul ülők kinyújthatják a lábukat. Fontos kérdés persze egy ilyen autónál, amelynek a manapság divatos 2 tonnás SUV-k között kell majd helytállnia, hogy mennyire biztonságos. De végül is az európai forgalomba hozatali engedélyhez minden minimális előírásnak meg kell felelni, vagyis ABS-nek, ESP-nek, légzsákoknak és általában az biztonsági rendszernek lennie kell. Az persze más kérdés, hány csillagot kapnak a Mia egy olyan független törésteszten, mint az Euro NCAP.
A brit Autocar magazin egyébként tesztelte az idei modellt, ebből az derült ki, hogy igen érdekes élmény a középen lévő sofőrülésű autóval szaladgálni. A műszerfala fapadosan modern, de digitális, van rajta hely a mobiloknak, illetve italospalacknak is.
Flickr
A Mia, írják, annyira egyszerű szerkezet, mint a legtöbb elektromos autó: egy gombnyomásra indul és már mehetünk is. Azzal a komoly differenciával, hogy túl messzire, azért nem indulhatunk. Kis shoppingolás, elrohanás a gyerekért, ilyesmikre jó. Esetleg az egyre terebélyesedő carsharing szolgáltatók kedvelhetik. Mint írják, másra nem is nagyon ajánlott, mert nagyobb sebességű utakon elég butácska a jármű. A kocsi például elugrál az úthibákon. Viszont könnyen parkolható, könnyen manőverezhető és jól kilátni belőle.
A cikk még annyit hozzátesz, hogy elég erősnek tűnik a Mia árazása – pedig Angliáról beszélünk – összehasonlítva egy benzines Smarttal, vagy egy Kia Picantóval szemben. Azt pedig mi tennénk hozzá, hogy összehasonlítva páldául egy használt Nissan Leaf-el, amely néhány évesen, használtan, pont ennyibe kerül, nehéz igazán versenképesnek látni.
A Mia modellekből ugyanis a legolcsóbb is 13 ezer euró (mintegy 4,3 millió forint), ami ideális esetben lemehet 8000 ezerig, ha az új elektromos autókra adható állami kedvezményekkel csökkentik. Erre a Mia esetében biztosan szükség is lehet, különben nem tűnik valós alternatívának egy sokkal komplexebb csomagot adó használt Leaffel vagy Renault Zoe-val szemben.
Mindenesetre a hamarosan induló beruházás tervei elég nagyszabásúak: a Fox Automotive azt várja, hogy 90 ezer darabos termelési szintre jutnak 2024-re.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.