szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A CO2-kvóta miatti bírságok már felérnek egy kegyelemdöféssel. Sok gyártónál ez élet-halál kérdése lehet.

Koronavírus-világjárvány
Már meghaladja az ötmilliót a koronavírussal megfertőzöttek száma a világon, és több mint háromszázezren vesztették életüket a betegség miatt, a járvány gazdasági hatásai pedig felbecsülhetetlenek. A járvány terjedése már több országban lassul, több helyen elkezdték enyhíteni a korlátozásokat, Igyekszünk mindenről tájékoztatni olvasóinkat, tartson velünk, olvassa cikksorozatunkat.
Friss cikkek a témában

Ahogy arról korábban már többször beszámoltunk, az EU-ban 2020-tól az autógyártóknak szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kell a 95 gramm/kilométeres értéket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotorral szerelt autóknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, a dízeljárművek fogyasztása pedig nem lehet magasabb 3,6 liternél.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi a helyzet akkor, ha nem sikerül tartani az említett 95 grammos értéket? Nos, ebben az esetben autónként és extra grammonként 95 eurónyi büntetést kell fizetniük az autógyártóknak.

A koronavírust megelőző év eleji előzetes becslések szerint a Volkswagennek 4,5 milliárd, az olasz üzemeit nemrégiben kényszerűen ideiglenesen bezárt Fiat Chryslernek 2,46 milliárd, a Fordnak pedig 1,45 milliárd eurót kellene fizetnie az EU kasszájába. Szakértők januárban azzal számoltak, hogy a legnagyobb gyártók 2020-at összesen 14,65 milliárd euró büntetés befizetésével fogják zárni.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a CO2-kvóta miatti büntetések a közelmúltban világjárvánnyá minősített koronavírus fertőzésnek a világgazdagságra gyakorolt jelentős negatív hatásait követően hová juttatják majd az autós iparágat?

"El kellene halasztani a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos büntetéseket az EU-ban" - vélekedik Várkonyi Gábor autóipari szakértő. "Még egy ütést nem bír el az autóipar. Ne gáncsoljuk azt az iparágat feleslegesen, amely az európai jólét egyik legfontosabb pillére" - fejtette ki véleményét Várkonyi, aki szerint bár a CO2-kvóta eldöntött dolog, a gyárbezárások és a kereslet csökkenése miatt az EU-nak rövid időn belül döntenie kellene arról, hogy fél vagy egy évvel elhalassza a büntetéseket.

A szakértő szerint "ezzel időt nyernek a gyárak, ami jelenleg valóban élet-halál kérdése sokaknak. Utána pedig kettőzött erővel foglalkozzon azzal az európai autógyártás, hogy a gazdasági és környezetvédelmi kihívásokra innovatív megoldásokat adva nyertesként jöjjön ki ebből az időszakból."

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Meghalt egy autós az éjjel Ajkánál

Meghalt egy autós az éjjel Ajkánál

Nagyot fog nézni, ha meglátja a Samsung napfényt utánzó új ablakát

Nagyot fog nézni, ha meglátja a Samsung napfényt utánzó új ablakát

22 helyen nem tartották be az este tíz órás zárást Erzsébetvárosban

22 helyen nem tartották be az este tíz órás zárást Erzsébetvárosban