szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A CO2-kvóta miatti bírságok már felérnek egy kegyelemdöféssel. Sok gyártónál ez élet-halál kérdése lehet.

Koronavírus-járvány
Van-e visszatérés a "normalitáshoz" az oltásoknak köszönhetően? Egyáltalán: mi az "új" normális? Utazunk? Nyaralunk? Bulizunk? Megyünk színházba és koncertre? Mennyire fenyegetőek a vírus különböző mutációi? Kell-e tartanunk negyedik, ötödik vagy sokadik hullámtól? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Friss cikkek a témában

Ahogy arról korábban már többször beszámoltunk, az EU-ban 2020-tól az autógyártóknak szén-dioxid-kibocsátás terén flottaszinten hozniuk kell a 95 gramm/kilométeres értéket. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a benzinmotorral szerelt autóknak átlagban be kell érniük mintegy 4,1 liternyi üzemanyaggal, a dízeljárművek fogyasztása pedig nem lehet magasabb 3,6 liternél.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi a helyzet akkor, ha nem sikerül tartani az említett 95 grammos értéket? Nos, ebben az esetben autónként és extra grammonként 95 eurónyi büntetést kell fizetniük az autógyártóknak.

A koronavírust megelőző év eleji előzetes becslések szerint a Volkswagennek 4,5 milliárd, az olasz üzemeit nemrégiben kényszerűen ideiglenesen bezárt Fiat Chryslernek 2,46 milliárd, a Fordnak pedig 1,45 milliárd eurót kellene fizetnie az EU kasszájába. Szakértők januárban azzal számoltak, hogy a legnagyobb gyártók 2020-at összesen 14,65 milliárd euró büntetés befizetésével fogják zárni.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a CO2-kvóta miatti büntetések a közelmúltban világjárvánnyá minősített koronavírus fertőzésnek a világgazdagságra gyakorolt jelentős negatív hatásait követően hová juttatják majd az autós iparágat?

"El kellene halasztani a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos büntetéseket az EU-ban" - vélekedik Várkonyi Gábor autóipari szakértő. "Még egy ütést nem bír el az autóipar. Ne gáncsoljuk azt az iparágat feleslegesen, amely az európai jólét egyik legfontosabb pillére" - fejtette ki véleményét Várkonyi, aki szerint bár a CO2-kvóta eldöntött dolog, a gyárbezárások és a kereslet csökkenése miatt az EU-nak rövid időn belül döntenie kellene arról, hogy fél vagy egy évvel elhalassza a büntetéseket.

A szakértő szerint "ezzel időt nyernek a gyárak, ami jelenleg valóban élet-halál kérdése sokaknak. Utána pedig kettőzött erővel foglalkozzon azzal az európai autógyártás, hogy a gazdasági és környezetvédelmi kihívásokra innovatív megoldásokat adva nyertesként jöjjön ki ebből az időszakból."

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!