szerző:
Tetszett a cikk?

A Japánban gyártott kisautó legújabb változatával messze nem lehetetlen 4 liter alatti fogyasztási értékeket produkálni.

A Suzuki Swift hallatán mind a mai napig sokunknak egy magyar város, Esztergom jut eszünkbe. A típus azonban már jó ideje nem itt, hanem Japánban készül, és ma már nem is fut belőle olyan sok a hazai utakon, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. A japán gyártó hazai eladásait a 45 százalékos házon belüli piacrészű Vitara, illetve a 44 százalékon álló SX4 S-Cross uralja, vagyis azok a típusok, melyek jelenleg Esztergomban készülnek. A Swift jelenleg 7 százalékot tudhat magáénak, és nála szerényebb, alig 3 százalékos piacrésszel csak az ugyancsak Japánban készülő apró Ignis bír.

A Swift hatodik generációja 2017-ben mutatkozott be. A típus első körben csak tisztán benzines változatokban készült, aztán a közelmúltban megérkezett az első lágyhibrid Swift, most pedig itt a második generációs lágyhibrid kivitel. Míg egy ideig tisztán benzines és hibrid Swifteket is lehetett kapni egymás mellett, most már csak és kizárólag hibrid példányokat vásárolhatunk, és a Swifttel befejeződött a gyártó termékpalettájának komplett hibridesítése.

László Ferenc
László Ferenc

Az enyhének mondható ráncfelvarrást kívülről és belülről is nehéz tetten érni. Kicsit átalakították a hűtőrácsot és a nappali menetfénnyel kombinált fényszórót, illetve mostantól négy új kéttónusú fényezéssel is rendelhető a típus.

Ezek a következők: lángvörös gyöngymetál/ónixfekete gyöngyház tetővel, kobaltkék metál/ónixfekete tetővel, borostyánsárga metál/ónixfekete gyöngyház tetővel és aranysárga metál/ezüstmetál tetővel. Hátul jobb oldalt egy szolíd "Hybrid" felirat hirdeti a legfrissebb Swift hibridségét.

László Ferenc
László Ferenc

Az utastérben új ezüst betétekre lehetünk figyelmesek, a biztonsági arzenált pedig többek közt kombinált érzékelős vészfékasszisztens, sávelhagyásra és sávtartásra figyelmeztető rendszer, távolsági fényszóró asszisztens, forgalmi jelzéseket felismerő rendszer, illetve holttérfigyelő egészíti ki.

A felszereltségi szintek módosultak, sok extra leszivárgott az olcsóbb Swiftekbe. Így például a fűthető tükör, az adaptív tempomat, a sebességkorlátozó és a radaros fékasszisztens már a GL alapmodellekben is elérhető, és a GL+ autók is olyan extrákat kaptak, melyek korábban a legdrágább GLX-ek kiváltságának számítottak.

László Ferenc
László Ferenc

A 3,84 méter hosszú és alig 865 kilogramm alaptömegű Swiftbe megérkezett a közelmúltban ráncfelvarrt Ignis továbbfejlesztett lágyhibrid hajtáslánca. Az 1 242 köbcentiméteres K12C benzinmotort az 1 197 köbcentiméteres K12D egység váltotta, a 4 hengeres-, illetve turbó nélküli szívó kivitel azonban változatlan maradt.

A 12,5-ről 13-ra növelt sűrítésű erőforrás teljesítménye 90-ről 82 lóerőre csökkent, a csúcsteljesítmény változatlanul 6000-es percenkénti fordulatszámon érhető el. Ezzel párhuzamosan a 120 Nm-es nyomaték is 107 Nm-re csökkent, de legalább a korábbi 4 400 helyett már 2 800-as fordulatszámtól lehívható.

László Ferenc
László Ferenc

Nyílt titok, hogy a Suzuki nem jókedvében csökkentette a motor teljesítményét, hanem amiatt, hogy meg tudjon felelni az egyre szigorodó károsanyagkibocsátási normáknak. És emiatt szerelt a korábbi 3 Ah helyett 10 Ah kapacitású lítium-ion akkumulátort a kocsiba. A lágyhibrid rendszer továbbra is 12 V-os, tehát a Swift nem kapta meg a nagyobb Suzukik 48 V-os rendszerét.

A rendszer adottságai miatt tisztán elektromosan továbbra sem képes suhanni a törpe Suzuki, a lágyhibrid technika csak besegít a hajtásba, hasznosítja a fékezéskor felszabaduló energiát és finomabbá teszi az automata start/stop rendszer működését. A villanymotor változatlanul 2,3 kW-os teljesítménnyel, illetve 50 Nm nyomatékkal tud besegítni a hajtásba.

László Ferenc
László Ferenc

A Swift a faceliftet követően is egy alapvetően fürge kisautó maradt, melyet az alacsony tömege és az alacsonyan lévő tömegközéppontja miatt a szerény teljesítmény ellenére is jó vezetni. A menetpróba során érezni lehetett, hogy a Swift gyengébb lett, de inkább csak akkor, ha komolyabb tempót diktáltunk, vagyis a szürke hétköznapokban egy laikus sofőr vélhetően nem veszi észre a teljesítmény csökkenését.

Azt viszont vélhetően igen, hogy kicsit ritkábban kell megállnia tankolni. A kéziváltós, kétkerékhajtású tesztautóval országúti tempó mellett 3,5-3,8 literes fogyasztást mértünk és autópályán sem ment 5,8 liter fölé a fogyasztás, vagyis a benzinkutat üzemeltetők nem az új Swiften fognak meggazdagodni.

László Ferenc

A 12,2-13,8 másodperces 0-100-as gyorsulásra képes új Swift végsebessége kiviteltől függően 170-180 km/h. A WLTP-szabvány szerinti vegyes fogyasztási érték 4,9-5,5 liter 100 kilométerenként.

Összehasonlításképp, a K12C motorral szerelt előd 11,9-12,6 másodperc alatt gyorsul fel állóhelyzetből 100-as tempóra, WLTP szerinti fogyasztása pedig 5,36-5,85 liter 100 kilométerenként.

László Ferenc

Új Swiftet minimum 3,99 millió forint kifizetését követően kaphatunk, ennyibe kerül ugyanis az ötfokozatú kéziváltóval szerelt, kétkerékhajtású GL kivitel. Ugyanez a modell GL+ felszereltséggel 4,49 millió forintba kerül, a GLX csúcskivitel listaára pedig 4,84 millió forint. A fokozatmentes CVT automataváltó csak az elsőkerékhajtású GLX-hez rendelhető, a felára 520 ezer forint.

Az összkerekes GL+ 4,89 millió forinttól indul, az ugyancsak 4WD kivitelű GLX alapára pedig 5,44 millió forint. A metál-, illetve gyöngyház fényezés felára 130 ezer forint, a kéttónusú metál fényezésért 200 ezer forintot kérnek el.

A garancia 3+7 év, illetve maximum 200 ezer kilométer a motorra, a sebességváltóra és a hibrid rendszer elemeire.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!