szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A Japánban gyártott kisautó legújabb változatával messze nem lehetetlen 4 liter alatti fogyasztási értékeket produkálni.

A Suzuki Swift hallatán mind a mai napig sokunknak egy magyar város, Esztergom jut eszünkbe. A típus azonban már jó ideje nem itt, hanem Japánban készül, és ma már nem is fut belőle olyan sok a hazai utakon, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. A japán gyártó hazai eladásait a 45 százalékos házon belüli piacrészű Vitara, illetve a 44 százalékon álló SX4 S-Cross uralja, vagyis azok a típusok, melyek jelenleg Esztergomban készülnek. A Swift jelenleg 7 százalékot tudhat magáénak, és nála szerényebb, alig 3 százalékos piacrésszel csak az ugyancsak Japánban készülő apró Ignis bír.

A Swift hatodik generációja 2017-ben mutatkozott be. A típus első körben csak tisztán benzines változatokban készült, aztán a közelmúltban megérkezett az első lágyhibrid Swift, most pedig itt a második generációs lágyhibrid kivitel. Míg egy ideig tisztán benzines és hibrid Swifteket is lehetett kapni egymás mellett, most már csak és kizárólag hibrid példányokat vásárolhatunk, és a Swifttel befejeződött a gyártó termékpalettájának komplett hibridesítése.

©
©

Az enyhének mondható ráncfelvarrást kívülről és belülről is nehéz tetten érni. Kicsit átalakították a hűtőrácsot és a nappali menetfénnyel kombinált fényszórót, illetve mostantól négy új kéttónusú fényezéssel is rendelhető a típus.

Ezek a következők: lángvörös gyöngymetál/ónixfekete gyöngyház tetővel, kobaltkék metál/ónixfekete tetővel, borostyánsárga metál/ónixfekete gyöngyház tetővel és aranysárga metál/ezüstmetál tetővel. Hátul jobb oldalt egy szolíd "Hybrid" felirat hirdeti a legfrissebb Swift hibridségét.

©
©

Az utastérben új ezüst betétekre lehetünk figyelmesek, a biztonsági arzenált pedig többek közt kombinált érzékelős vészfékasszisztens, sávelhagyásra és sávtartásra figyelmeztető rendszer, távolsági fényszóró asszisztens, forgalmi jelzéseket felismerő rendszer, illetve holttérfigyelő egészíti ki.

A felszereltségi szintek módosultak, sok extra leszivárgott az olcsóbb Swiftekbe. Így például a fűthető tükör, az adaptív tempomat, a sebességkorlátozó és a radaros fékasszisztens már a GL alapmodellekben is elérhető, és a GL+ autók is olyan extrákat kaptak, melyek korábban a legdrágább GLX-ek kiváltságának számítottak.

©
©

A 3,84 méter hosszú és alig 865 kilogramm alaptömegű Swiftbe megérkezett a közelmúltban ráncfelvarrt Ignis továbbfejlesztett lágyhibrid hajtáslánca. Az 1 242 köbcentiméteres K12C benzinmotort az 1 197 köbcentiméteres K12D egység váltotta, a 4 hengeres-, illetve turbó nélküli szívó kivitel azonban változatlan maradt.

A 12,5-ről 13-ra növelt sűrítésű erőforrás teljesítménye 90-ről 82 lóerőre csökkent, a csúcsteljesítmény változatlanul 6000-es percenkénti fordulatszámon érhető el. Ezzel párhuzamosan a 120 Nm-es nyomaték is 107 Nm-re csökkent, de legalább a korábbi 4 400 helyett már 2 800-as fordulatszámtól lehívható.

©
©

Nyílt titok, hogy a Suzuki nem jókedvében csökkentette a motor teljesítményét, hanem amiatt, hogy meg tudjon felelni az egyre szigorodó károsanyagkibocsátási normáknak. És emiatt szerelt a korábbi 3 Ah helyett 10 Ah kapacitású lítium-ion akkumulátort a kocsiba. A lágyhibrid rendszer továbbra is 12 V-os, tehát a Swift nem kapta meg a nagyobb Suzukik 48 V-os rendszerét.

A rendszer adottságai miatt tisztán elektromosan továbbra sem képes suhanni a törpe Suzuki, a lágyhibrid technika csak besegít a hajtásba, hasznosítja a fékezéskor felszabaduló energiát és finomabbá teszi az automata start/stop rendszer működését. A villanymotor változatlanul 2,3 kW-os teljesítménnyel, illetve 50 Nm nyomatékkal tud besegítni a hajtásba.

©
©

A Swift a faceliftet követően is egy alapvetően fürge kisautó maradt, melyet az alacsony tömege és az alacsonyan lévő tömegközéppontja miatt a szerény teljesítmény ellenére is jó vezetni. A menetpróba során érezni lehetett, hogy a Swift gyengébb lett, de inkább csak akkor, ha komolyabb tempót diktáltunk, vagyis a szürke hétköznapokban egy laikus sofőr vélhetően nem veszi észre a teljesítmény csökkenését.

Azt viszont vélhetően igen, hogy kicsit ritkábban kell megállnia tankolni. A kéziváltós, kétkerékhajtású tesztautóval országúti tempó mellett 3,5-3,8 literes fogyasztást mértünk és autópályán sem ment 5,8 liter fölé a fogyasztás, vagyis a benzinkutat üzemeltetők nem az új Swiften fognak meggazdagodni.

©

A 12,2-13,8 másodperces 0-100-as gyorsulásra képes új Swift végsebessége kiviteltől függően 170-180 km/h. A WLTP-szabvány szerinti vegyes fogyasztási érték 4,9-5,5 liter 100 kilométerenként.

Összehasonlításképp, a K12C motorral szerelt előd 11,9-12,6 másodperc alatt gyorsul fel állóhelyzetből 100-as tempóra, WLTP szerinti fogyasztása pedig 5,36-5,85 liter 100 kilométerenként.

©

Új Swiftet minimum 3,99 millió forint kifizetését követően kaphatunk, ennyibe kerül ugyanis az ötfokozatú kéziváltóval szerelt, kétkerékhajtású GL kivitel. Ugyanez a modell GL+ felszereltséggel 4,49 millió forintba kerül, a GLX csúcskivitel listaára pedig 4,84 millió forint. A fokozatmentes CVT automataváltó csak az elsőkerékhajtású GLX-hez rendelhető, a felára 520 ezer forint.

Az összkerekes GL+ 4,89 millió forinttól indul, az ugyancsak 4WD kivitelű GLX alapára pedig 5,44 millió forint. A metál-, illetve gyöngyház fényezés felára 130 ezer forint, a kéttónusú metál fényezésért 200 ezer forintot kérnek el.

A garancia 3+7 év, illetve maximum 200 ezer kilométer a motorra, a sebességváltóra és a hibrid rendszer elemeire.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Döntött az MNB: egyelőre nem lehet kereskedni a lélegeztetőgép-beszerzés egyik szereplőjének részvényeivel

Döntött az MNB: egyelőre nem lehet kereskedni a lélegeztetőgép-beszerzés egyik szereplőjének részvényeivel

Egyelőre nem adja le a Zacher-interjú második részét a Szabad Európa, mert az elsőre kiakadtak a minisztériumban

Egyelőre nem adja le a Zacher-interjú második részét a Szabad Európa, mert az elsőre kiakadtak a minisztériumban

Kutatók majomember kimérákat gyártottak, majd a kísérlet végén elpusztították az embriókat

Kutatók majomember kimérákat gyártottak, majd a kísérlet végén elpusztították az embriókat