Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik, hogy panaszaik meghallgatásra találtak, és a hamarosan érkező iPadOS 19 ezen a téren hozhat változást.","shortLead":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik...","id":"20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484.jpg","index":0,"item":"76f6bd9f-edd1-41c2-bd9b-7818f11e4780","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","timestamp":"2025. április. 19. 14:03","title":"Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25f85960-0760-4893-853c-5ddc18536804","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Egyre élesebb a feszültség Kína és az Egyesült Államok között, az ázsiai ország most az USA szórakoztatóiparának csap oda válaszul Donald Trump védővámjaira. Önmagában a filmipar nem képvisel akkora értéket, hogy csak ettől meghajoljon Trump, a lépésnek a szimbolikája viszont kétségtelen, és a szórakoztatóipar többi szegmensében is szívhatják a fogukat az amerikai vevők.","shortLead":"Egyre élesebb a feszültség Kína és az Egyesült Államok között, az ázsiai ország most az USA szórakoztatóiparának csap...","id":"20250419_trump-vamhaboru-usa-kina-film-hollywood","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25f85960-0760-4893-853c-5ddc18536804.jpg","index":0,"item":"3de1c319-70ea-40d0-afb9-e0a322def3be","keywords":null,"link":"/360/20250419_trump-vamhaboru-usa-kina-film-hollywood","timestamp":"2025. április. 19. 15:30","title":"A trumpi vámháború mellékhatása: sárkányt uszít Peking Amerika kapitány pajzsára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"453ba9e7-f4af-46f4-833d-f577fd63a893","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vészabó Noémi giccsfestő exférje Hadházy Ákosék elől happolná el a hidat.","shortLead":"Vészabó Noémi giccsfestő exférje Hadházy Ákosék elől happolná el a hidat.","id":"20250420_Erzsebet-hid-tuntetes-Dezsy-Zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/453ba9e7-f4af-46f4-833d-f577fd63a893.jpg","index":0,"item":"fdfb06d1-d905-4b95-9044-2a799590ce39","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Erzsebet-hid-tuntetes-Dezsy-Zoltan","timestamp":"2025. április. 20. 15:36","title":"„Tízezres tömegdemonstrációra” foglalta le az Erzsébet hidat a Gyurcsány-filmjéről elhíresült Dézsy Zoltán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2949bcec-b401-4415-8fea-72dc259cbc4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy amerikai kutatóorvos hosszú cikkben vezette le, miként növeli a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát már minimális alkoholfogyasztás is.","shortLead":"Egy amerikai kutatóorvos hosszú cikkben vezette le, miként növeli a daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát...","id":"20250420_alkoholfogyasztas-hatasa-rak-daganatos-megbetegedes-ajanlott-alkoholmennyiseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2949bcec-b401-4415-8fea-72dc259cbc4a.jpg","index":0,"item":"aa97dd05-9507-4762-82e0-b5296781b926","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_alkoholfogyasztas-hatasa-rak-daganatos-megbetegedes-ajanlott-alkoholmennyiseg","timestamp":"2025. április. 20. 08:03","title":"Így okoz rákot az alkohol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8724ca4-e030-45c2-895a-bcd1796e322c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Csont nélkül kiosztották a gyerekeknek, a szülők pedig kiakadtak.","shortLead":"Csont nélkül kiosztották a gyerekeknek, a szülők pedig kiakadtak.","id":"20250420_vucic-nyaloka-ovoda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8724ca4-e030-45c2-895a-bcd1796e322c.jpg","index":0,"item":"b369f875-4db9-4514-938d-a13c66d9e9a2","keywords":null,"link":"/elet/20250420_vucic-nyaloka-ovoda","timestamp":"2025. április. 20. 10:10","title":"A szerb elnök aláírásával ellátott nyalókákat vitt be egy ismeretlen egy vajdasági óvodába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e724f4d-9f73-4e17-8e42-c08f078dce3d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Fetter Ádám ezzel kívánt áldott húsvétot.","shortLead":"Fetter Ádám ezzel kívánt áldott húsvétot.","id":"20250419_husvet-nagypentek-fetter-adam-pilisvorosvar-polgarmester-jezus-lator-baloldal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e724f4d-9f73-4e17-8e42-c08f078dce3d.jpg","index":0,"item":"4ae5c708-b5f1-4fe2-9bf9-14054c064ffe","keywords":null,"link":"/elet/20250419_husvet-nagypentek-fetter-adam-pilisvorosvar-polgarmester-jezus-lator-baloldal","timestamp":"2025. április. 19. 16:09","title":"A Jézus balján keresztre feszített latorhoz hasonlította a baloldaliakat a pilisvörösvári polgármester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7b798da-8723-4801-9c90-c640103b48c2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Mfor szerint a műszaki vizsgákkal kaszálhat igazán nagyot.","shortLead":"Az Mfor szerint a műszaki vizsgákkal kaszálhat igazán nagyot.","id":"20250420_Autojavito-ceggel-bovitette-birodalmat-Meszaros-Lorinc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7b798da-8723-4801-9c90-c640103b48c2.jpg","index":0,"item":"8c19a8f2-257d-428a-97b9-3b4a5ab74336","keywords":null,"link":"/cegauto/20250420_Autojavito-ceggel-bovitette-birodalmat-Meszaros-Lorinc","timestamp":"2025. április. 20. 09:22","title":"Autójavító céggel bővítette birodalmát Mészáros Lőrinc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/567bae6f-2e3f-454d-a5c2-421c7a6c6692.jpg","index":0,"item":"7d1838b7-4c0b-44f6-971a-3a92284be710","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_ct-daganat-lab-erossege-fogyaszto-tabletta-android-automata-sms-facebook-ismerosok-torlese","timestamp":"2025. április. 20. 12:00","title":"Ez történt: Kiderült, hogy az egyik kórházi vizsgálat rákot okoz, ha valaki sokszor igénybe veszi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyúzópróbán a Ford Performance első európai szabadidőautója, a Puma ST, mely szerény 3 hengeres motorja ellenére is az egekbe képes katapultálni a sofőr adrenalinszintjét.
A 90-es évek végi Ford Pumával az ovális emblémát leszámítva semmilyen rokoni kapcsolatot nem ápoló vadonatúj Puma legutóbb tavasszal vendégeskedett szerkesztőségünkben. Akkor egy ST-Line X, vagyis fullextrás és sportos hangulatú példány járt nálunk, melynek 1 literes 3 hengeres turbós benzinmotorja a maga 155 lóerős teljesítményével bőven szerethetővé tette a remek futóművű és nem mellesleg tágas belsejű crossovert.
A Ford azóta tovább emelte a tétet, ugyanis ősszel bemutatkozott a típus hamisítatlan sportmodellje, a nagyobb motort és minden tekintetben komolyabb technikát felvonultató Puma ST. Jövünk a tapasztalatokkal, amelyeket a Fiesta ST nagytestvérével egy nap és 300 kilométer levezetése során gyűjtöttünk.
László Ferenc
Külsőségek
Az ST külseje egyáltalán nem lett túlspilázva, szerencsére. A túlzásoktól és hatásvadász elemektől mentes design már ismerős lehet az ST-Line testérmodellekről, kisebb-nagyobb különbségeket csak itt-ott lehet felfedezni. Ilyen például a szemrevaló ST logó elöl és hátul, és ilyen az első lökhárító alatti méretes splitter is, ami a gyáriak szerint 80 százalékkal növeli elöl a leszorítóerőt.
Az ST-n nem csak a tető, hanem az ST-Line-éhoz hasonló (de nem ugyanolyan) hátsó szárny is fekete fényezésű, a hátsó lökhárító diffúzorszerű betétje pedig fényezetlen fekete kivitelű. Az egyetlen trapézformájú kipufogóvég helyett két kerek kivezetést kapunk és ezúttal alapáras a 19 colos könnyűfém-felni.
László Ferenc
Utóbbiakra a Michelin által kifejezetten a Puma ST-re fejlesztett sportgumikat szerelnek, esetünkben sajnos már téli változatban, ami a 15 Celsius fokban nem volt ideális húzás.
Tesztautónk Grey Matter fantázianevű szürke fényezésű, de ezenkívül Agate Black (fekete) és Mean Grean (zöld) szín is kérhető. Utóbbi a Puma ST exkluzív fényezése.
László Ferenc
Milyen belül?
Ha sötétben nyitjuk ki az első ajtót, akkor elsőként a talajra vetített ST logó ragadja meg a figyelmünket, aztán pedig egy Ford Performance feliratú küszöbbetére lehetünk figyelmesek. És aztán ott vannak a Recarótól származó remek fűthető sportülések, melyek a kiváló oldaltartásuk révén kiváló szolgálatot tesznek a tempósabb kanyarokban.
A műszerfal ismerős lehet az ST-Line-ból, és a kormány is hasonló kialakítású, de ezúttal nem meglepő módon ott figyel rajta egy szolid ST logó. Ennél fontosabb változás, hogy a kormány jobb oldalán felbukkant két új nyomógomb, melyekkel a különböző üzemmódok között lehet váltani.
László Ferenc
A kormány mögötti digitális műszeregység 12,3 colos képátlójú, kiváló minőségű, ízléses grafikájú, a műszerfal közepén lévő érintőképernyő pedig 8 colon várja ujjaink érkezését. Negatívum, hogy a magyar nyelvi támogatásról még mindig le kell mondanunk, mint ahogy HUD-ot sem kapuk. A hifi kiválóan, mély basszusokkal szól, az automata klíma egyzónás.
Mivel a Fiestánál 5,4 centiméterrel nagyobb magasságot és 9,5 centiméterrel hosszabb tengelytávot kapunk, belül kényelmesebben el lehet férni a Pumában. A csomagtér ugyancsak öblös, a 456 literes puttonyban rengeteg minden elfér, és akkor még ott a csomagtartó szintje alatti Megabox is, ami egy szabályos téglatest formájú mélyedés.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
A normál Pumákhoz képest másfélszeresére nőtt a motor lökettérfogata, de még így is csak 1,5 literről beszélhetünk, és hengerből ezúttal is csak hármat kapunk. Az alapjárati rezonanica minimális, sokkal szerényebb, mint például a Nissan háromhengeres motorjai esetében, és bár a motor orgánuma felidézhet bennünk megfakult wartburgos emlékeket, a hangzásvilágra nem igazán lehet panaszunk.
A petrolhead muzsika azonban nem elölről, hanem hátulról, a kipufogó irányából támad. A Fiesta ST-nél hajszálnyival halkabbra hangolt sportkipufogó adaptív kivitelű, normál módban szolidan sportos, sportra váltva viszont kiad magából mindent. Olyannyira, hogy adott helyzetben még némi durrogást is felfedezhetünk, de nem a bárdolatlan, hanem a visszafogott fajtából valót.
László Ferenc
László Ferenc
A hanghatások tehát rendben vannak és szerencsére a 200 lóerős teljesítmény is tökéletesen passzol a Puma ST-hez. Ugyanez a motor ugyanígy 200 lovas a Fiesta ST-ben is, de a nagyobb karosszéria és a mintegy 100 kilogrammal megnőtt tömeg miatt enyhén áthangolták, és ennek köszönhetően a nyomatéka 290-ről 320 Nm-re nőtt. Gázadásra nagy kedvvel pörög fel a főtengely, az erő egész lineárisan épül fel, mi pedig szép finoman belenyomódunk a Recarókba.
A hatfokozatú kéziváltó ugyan nem érhet fel Mazda MX-5 vagy Honda Civic Type R magasságokba, azok váltójától azért nincs messze, viszonylag rövid úton és pontosan kapcsolható. A 0-100-as sprint 6,7 másodperc alatt tudható le és a gyorsulásnak 220 km/h-nál szakad vége. Összehasonlításképp, a Fiesta ST 6,5 másodperc alatt lő ki 0-ról 100-ra és a végsebessége 232 km/h.
László Ferenc
László Ferenc
Egyebek
A korrekt erő, a jól eltalált váltó és a remek hangzásvilág mit sem érne, ha nem lenne a Puma ST alatt egy kiváló futómű. A Ford Performance szerencsére utóbbiról is gondoskodott, sőt! A tömegközéppont már az alap Pumában sincs túl magasan, az ST pedig 6-10 milliméteres ültetést kapott, ezenkívül a lengéscsillapítót és a kanyarstabilizátort is sportosabbra hangoltkák.
A kormányreakció 25 százalékkal fürgébb lett, a féktárcsák 17 százalékkal nagyobbak lettek, a kézifék pedig továbbra is hagyományos kialakítású. Egyszerűen minden együtt ahhoz, hogy kiválót autózhassunk az ST-vel, mely crossover mivoltát zárójelbe téve ragasztja rá magát egyik kanyarívről a másikra. És hogy az erőt minden körülmények között rá lehessen vinni az aszfaltra, sport differenciálművet is kérhetünk, a kategóriában elsőként.
László Ferenc
A 435 ezer forintos Performance csomag az utóbbin kívül a rajtelektronikát és a váltás-előrejelzőt is magában tartalmazza – szerintünk mindenképpen megéri megrendelni, már amennyiben gyakran rendeltetésszerűen használnánk az ST-t. Ha így teszünk, a fogyasztás 10 liter magasságába emelkedhet, mi a húzós napot végül 9,3 literes átlaggal zártuk. Úgy, hogy adott esetben az egyik henger lekapcsolásával takarékoskodik a motor.
Sport módban feszesebbre vált a motor- és gázpedál vezérlés, valamint a kormányzás és felhangosodik a kipufogó. Versenypálya módban kikapcsol a kipörgésgátló, illetve engedékennyé változik a menetstabilizátor, és a rajtelektronikát is ebben az üzemmódban tudjuk használatba venni.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : egyedi formaterv, remek menetdinamika és vezethetőség, korrekt méretű utastér és csomagtartó, ötletes részletmegoldások.
–: a futómű a hazai utakon picit túl kemény, nincs magyar nyelvű támogatás, lehetne olcsóbb.
Ha a lehető legnagyobb adrenalinfröccsöt várjuk egy kompakt Fordtól, akkor továbbra is a Fiesta ST a legjobb választás. Azonban a kicsit nagyobb és nehezebb Puma ST lemaradása meglepően minimális, cserébe pedig egy olyan crossovert kapunk, ami akár családi használatra is alkalmas lehet.
Puma ST-nk legolcsóbban 11,37 millió forint lehet, és ha néhány fontosabb extrát megrendelünk még hozzá, könnyen 12,6 millió forint magasságába juthatunk. Ha ez már kiveri a biztosítékot, akkor érdemes inkább a 155 lóerős ST-Line X felé kacsintgatnunk, ami 8,72 millió forintos árával jelentősen olcsóbb. Cikkünk írásakor a legolcsóbb Puma, a 125 lóerős és kéziváltós kivitel 7,31 millió forinttól indul.
Utóbbi motorral a Fiesta 6 millió forintba kerül, a 155 lóerős Fiesta ST Line pedig 6,44 millió forinton nyit. A 200 lóerős Fiesta ST a cikk keltezésekor nem érhető el a hazai kínálatban, de 2021 elején újra fel fog bukkanni a konfigurátorban.
Őrültség lett volna, ha a Ford a SUV-őrület kellős közepén nem készít divatterepjárósra faragott változatot az új Fiestából. De készített, mi pedig kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a teljesen új fejlesztésű Puma.