szerző:
Tetszett a cikk?

Megosztó formaterv, hangsúlyosan elektromos hajtás, szupermodern technika. Megérkezett a teljesen új 7-es széria, melynek i7-es villanyautó változatát alaposan körbefotóztuk.

1977-et írtunk, amikor a BMW piacra dobta az első 7-es modelljét, a jó öreg E23-at. A típus hatodik generációja (G11) 2015-ben látta meg a napvilágot, melyből aztán 2019-ben érkezett meg a méretes veséket kapott ráncfelvarrt változat:

BMW

A hatalmas hűtőrács megosztotta a BMW rajongókat, de az idő mintha a dizájnereket igazolná: a gigantikus vesék mára lényegében beértek formailag a bajorok legnagyobb szedánján.

És most itt a teljesen új hetedik generáció (G70), mely a már standard nagy hűtőrácson túl franciásan osztott első lámpákkal tereli magára a figyelmet.

László Ferenc

A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, így mi sem törnénk pálcát Domagoj Dukec, a horvát főtervező alkotása felett. Helyette inkább egy egyszerű kérdést szegezünk olvasóinknak:

--- voting control ---

Hatalmas

Az enyhén az újkori Rolls-Royce-ok külsejére emlékeztető dizájn kapott újdonság az elődöktől eltérően nem készül normál és hosszított verzióban. Az egyetlen elérhető változat viszont hatalmas, konkrétan 5,39 méter hosszú.

Viszonyításképp, az előd ennél 13-29 centiméterrel rövidebb volt, és a nagy rivális Mercedes S-osztály Lang változata is 11 centiméterrel szolidabb méretű.

László Ferenc

A 3,2 méteres tengelytáv sem kicsi, de nem mondható kirívóan nagynak, a hosszított S-osztály és az elektromos EQS tengelyei között is pontosan ekkora a távolság.

Az irgalmatlanul nagy hosszúság miatt fel sem tűnik az új 7-es megnövekedett magassága. SUV-szerű építési módtól persze nem kell tartanunk, de az i7-es elektromos kivitel esetében az utastér alá rejtett akkumulátor miatt a tetővonal 8 centiméterrel feljebb húzódik, mint eddig.

László Ferenc

Az osztott első lámpa felső részében található a menetfény, a helyzetjelző és az index, a vaskosabb és sötétített alsó szekció pedig a tompított és távolsági fényszórók otthona – alapáron jár a mátrix LED-technika. És igen, Iconic Glow néven mostantól már a 7-es BMW veséi is világítanak a sötétben.

Az enyhén darabos profilon minden korábbinál hangsúlyosabb lett a C-oszlop tradicionális hokiütő motívuma, a viszonylag konzervatív hátsót pedig látványos hátsó lámpák dobják fel.

László Ferenc

A 19-21 colos kerekekkel szerelt i7-es csomagtartója 500 literes, alul külön rekeszt alakítottak ki a töltőkábeleknek, elöl viszont nincs "frunk", vagyis kiegészítő első csomagtartó. A gépháztető az EQS-től eltérően felnyitható, de semmi izgalmas nem található alatta.

László Ferenc
László Ferenc

Enteriőr

Az utastérben mind elöl, mind hátul kiválóan el lehet férni, a legtöbb helye a jobb hátul helyet foglaló főnöknek jut, aki gombnyomásra előre tudja küldeni az összecsukható anyósülést, és ezután akár fel is polcolhatja a lábait.

A tetőkárpitból lenyíló, nagyságrendileg 1,8 millió forintos Theatre Screen 31,3 colos képátlóval, 32:9-es ultraszéles képaránnyal és 8K felbontással kényezteti a hátul helyet foglalókat, ezenkívül a 30 hangszórós Bowers & Wilkins surround audiorendszer mellett sem mehetünk el szó nélkül.

László Ferenc
László Ferenc

Kár, hogy nincs digitális belső visszapillantó-tükör, így ugyanis aktív 8K mozi esetén a sofőrnek középen nincs rálátása a mögöttes forgalomra. A hátsó ajtókba 5,5 colos színes érintőpaneleket szerelnek, melyekhez hasonlóval eddig még nem találkoztunk.

László Ferenc
László Ferenc

A 3-as szintű önvezetésre képes, 5G-képes eSIM-mel felvértezett új 7-es BMW alul enyhén csapott kormánya mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység található, a középső érintőkijelző 14,9 colos képátlójú és természetesen a gyártó legfrissebb 8-as szoftvere fut rajtuk.

A high-tech feelingről többek közt az ajtókon és a műszerfalon is végigfutó színes kijelzőcsík gondoskodik, bár az EQS-féle triplakijelzős Hyperscreen mintha egy kicsit nagyobbat ütne e tekintetben. Alapáras tétel a négyzónás klíma és a szélvédőre vetítő HUD, a kiterjesztett valóság-alapú navigációért viszont felárat kérnek el.

László Ferenc
László Ferenc

A kilenc masszázsprogrammal kényeztető ülések szuperkényelmesek, az viszont kicsit furcsa, hogy egy ilyen hatalmas és drága luxusautóban a fentarthatóság jegyében már vegánbőr borítja a felületeket.

4,5 millió forint magasságában különleges kéttónúsú fényezés is rendelhető. Az ajtókat felár ellenében elektromos hajtás mozgatja, mellyel hasonlóval korábban a Rolls-Royce-okban, illetve az EQS-ben találkozhattunk.

Elő az elektronokkal!

A légrugós és adaptív futóműves új 7-es BMW első körben elektromos változatban, i7-esként lesz elérhető Európában, a sorozatgyártás nyáron kezdődik meg. Az ólomnehéz, nem kevesebb, mint 2 715 kilogrammos i7 xDrive60 544 lóerős teljesítményű és 745 Nm nyomatékú, ami 4,7 másodperces 0-100-as szintidőhöz, illetve 240 km/h végsebességhez elegendő.

A Hans Zimmer által komponált mesterséges (kikapcsolható) menetzajokkal felvértezett, ötödik generációs elektromos hajtásláncú újdonság nettó 101,7 kWh kapacitású akkumulátora 590-625 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé. Ami sejtéseink szerint télen sokkal inkább 400-450 kilométer magasságában alakul majd.

László Ferenc

AC fronton 11 kW jelenti a plafont, ilyenkor 10,5 óra egy teljes töltés. Amennyiben egy remek DC-töltőt sodor felénk az élet, akkor ideális esetben 195 kW-os töltési teljesítmény is elérhető, és ilyenkor 10 perc alatt akár 170 kilométeres hatótáv is nyerhető. Villámtöltővel 34 perc alatt letudható egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés.

Jövő tavasszal érkeznek a belsőégésű motoros változatok, így például a 740d xDrive is. Ennek 3 literes soros 6 hengeres dízelmotorja 300 lóerős és 760 Nm-es produkciót ad elő, szemben az elődben lévő hasonló motor 340 lóerejével és 700 Nm-es nyomatékával. Érdekesség, hogy ugyanez a motor az éppen most megújult X7-esben 352 lóerős és 720 Nm nyomatékra képes.

László Ferenc

Ugyancsak 2023 első felében debütálnak a plugin hibrid verziók, melyek közül az M760e xDrive lesz az erősebb a maga nem éppen szerény 571 lóerejével és 800 Nm-es nyomatékával. Ennek a zöld rendszámos hibrid 7-esnek 80 kilométer körül alakul az e-hatótávja.

Érkezőben továbbá az elektromos csúcsmodell, az i7 M70 xDrive, mely az ígéretek szerint 660 lóerőt szabadít majd rá az aszfaltra (AMG EQS 53: 761 lóerő). A benzines flagship, a 760i xDrive Európában sajnos nem lesz kapható. Ebben egyébként már nem a 6,6 literes biturbó V12-es egység rejtőzik, hanem egy 4,4 literes biturbó V8-es erőforrás, mely elsősorban 544 lóerős teljesítményéről ismerszik meg.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

A BMW merész dizájnerei egy méretes sziklát dobtak a luxusautók feszített víztükrű medencéjébe, és még a jacuzzi gombra is izomból rátenyereltek. A formaterv erősen megosztó lett, az viszont tény, hogy a Dingolfingben készülő új 7-es így legalább teljesen különbözik a riválisaitól, az idő pedig aztán igazolja, vagy meghurcolja majd a tervezőket.

Bánkódhatunk, hogy az igazán izgalmas hajtások mifelénk már nem érhetők el a kínálatban, de az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák ismeretében teljesen logikus lépés a tisztán elektromos i7-essel berúgni az ajtót. És azért a később érkező 740d, valamint a plugin hibrid benzinesek is egész ígéretesnek tűnnek.

Cikkünk írásakor még csak az 544 lovas i7 magyarországi alapára ismeretes, ami konkrétan 52,1 millió forint.

Viszonyításképp, az általunk korábban már alaposan letesztelt fő rivális, az 523 lóerős Mercedes EQS 580 4Matic 59,1 millió forinttól indul. Utóbbi stuttgarti luxus villanyautó 292 lovas alapmodellje 41,6 millió forintos indulóárral bír.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!